Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Nieuwe' petroleumkachel


Rammel

Aanbevolen berichten

Ik ben nog niet zo thuis in het Petroleum gebeuren. Ik heb een houtkachel en een gaskachel, als ik even kort en snel warmte wil hebben. Die gaskachel verbruikt best veel gas vind ik en nu ben ik op zoek naar een zuinige Petroleum.

 

Ik neem even aan dat Zibro een van de betere merken is en ik heb een zuinige laserkachel gezien (wel elektra nodig 13 watt). Wat is jullie advies een tweedehands kopen of een nieuwe zuinige kachel?

 

Een moderne (uitgezonderd zo'n laser maar die heeft stroom nodig) is niet zuiniger dan eentje van 30 of zelfs 50 jaar oud. Het principe is niet veranderd. Mijn toyokuni werkt precies hetzelfde als een moderne Zibro. http://preppers.nl/forum/threads/8783-Het-vervangen-afstellen-van-een-lont-van-een-petroleumkachel-(Toyo-Kuni-80-EU)

 

Zelfs m'n Ditmar Demon of m'n Facetta uit de jaren 50 van de vorige eeuw geven hetzelfde rendement. 'k Heb nu een stuk of zes in handen gehad en heb persoonlijk geen specifieke voorkeur voor het merk Zibro gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Precies, ze verbruiken in gelijke verhoudingen. Soms kan je in Belgie bij Brico nog wel eens een leuke nieuwe oliekachel kopen voor heel weinig:

 

server?type=image&source=promobutler_be%2Fbrico%2Factive%2F%2Fbrico004n0000069.jpg&width=250

 

Persoonlijk heb ik wel een voorkeur gekregen voor kachels die breder zijn en dus grotere reflector hebben, specifieke stralingskachels. Die gooien niet 95% van de warmte naar boven, maar meer naar voren.

Kun je zo lekker voor gaan zitten. Vandaar dat ik dergelijke 'smalle' types in de kringloop laat staan voor anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een moderne (uitgezonderd zo'n laser maar die heeft stroom nodig) is niet zuiniger dan eentje van 30 of zelfs 50 jaar oud. Het principe is niet veranderd. Mijn toyokuni werkt precies hetzelfde als een moderne Zibro. http://preppers.nl/forum/threads/8783-Het-vervangen-afstellen-van-een-lont-van-een-petroleumkachel-(Toyo-Kuni-80-EU)

 

Zelfs m'n Ditmar Demon of m'n Facetta uit de jaren 50 van de vorige eeuw geven hetzelfde rendement. 'k Heb nu een stuk of zes in handen gehad en heb persoonlijk geen specifieke voorkeur voor het merk Zibro gekregen.

 

Ik denk dat je gelijk hebt Ray al ik zo het advies van Zibro bekijk. Alleen de laser zijn iets zuiniger. Het is trouwens een goed advies wat Zibro hier aangeeft.

 

http://www.zibro.nl/1324/kies-de-juiste-petroleumkachel.htm

 

Ik weet echter niet of het zuiniger dan CV is, dat lijkt me niet namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt Ray al ik zo het advies van Zibro bekijk. Alleen de laser zijn iets zuiniger. Het is trouwens een goed advies wat Zibro hier aangeeft.

 

http://www.zibro.nl/1324/kies-de-juiste-petroleumkachel.htm

 

Ik weet echter niet of het zuiniger dan CV is, dat lijkt me niet namelijk.

 

Ik heb een paar maandjes alleen op de petroleumkachel gestookt en was ongeveer net zoveel geld kwijt als met mijn stokoude CV van 18 jaar oud.

Waarschijnlijk wint een moderne CV het wel.

 

Voordeel van de petroleumkachel is dat de warmte lekkerder is (straling, minder droog), nadeel is dat maar beperkt te dimmen is en de CV zet je makkelijker aan en uit. Hij stookt me hier de toko uit en je wil hem niet tien keer per dag uitdoen en weer aansteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar maandjes alleen op de petroleumkachel gestookt en was ongeveer net zoveel geld kwijt als met mijn stokoude CV van 18 jaar oud.

Waarschijnlijk wint een moderne CV het wel.

 

Voordeel van de petroleumkachel is dat de warmte lekkerder is (straling, minder droog), nadeel is dat maar beperkt te dimmen is en de CV zet je makkelijker aan en uit. Hij stookt me hier de toko uit en je wil hem niet tien keer per dag uitdoen en weer aansteken.

 

Misschien toch een paar meppen op die oude ketel geven, zodat je een nieuwe krijgt. Of gewoon bellen dat je CO melder steeds afgaat in de CV ruimte.:rolleyes: Uiteraard wil ik je niet op al te gekke gedachten brengen en is dit uiterst cynisch bedoeld.;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch een paar meppen op die oude ketel geven, zodat je een nieuwe krijgt. Of gewoon bellen dat je CO melder steeds afgaat in de CV ruimte.:rolleyes: Uiteraard wil ik je niet op al te gekke gedachten brengen en is dit uiterst cynisch bedoeld.;)

 

Ik snap maar al te goed wat je bedoeld. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie de mogelijkheid heeft is stoken op hout het voordeligst. Dan wel gerekend dat je er werk in steekt en het hout gratis kan verkrijgen. Ik heb nu zo een 16 m³ gratis degelijk hout.

Petrolium heb ik een 40 liter dacht ik in stock en daar komt denk ik volgende week 40 liter bij.

Ik kocht bij de Hubo een klein petrolium vuurtje voor 39 euro zodat in geval van bepaalde nood ik een extra verwarming heb of iets om wat op te koken.

Met petrolium zorg je steeds voor een goede verluchting en steek je het vuurtje steeds op de correcte manier aan en uit.

De goede verluchting is altijd nodig bij verbrandingsverwarming natuurlijk en bij hout komt daarbij ook extra dat je moet zorgen dat de schouw steeds proper is.

Als het louter om de centen te doen is heeft hout dus mijn voorkeur maar een petrolium vuurtje is ook makkelijk mee te nemen waar het ev nodig is.

 

Al bij al snap ik de aanschaf van dit oude petrolium vuur zeer goed..moest ik het zien staan ik zou het ook kopen want ik vind het heel mooi en het is een leuke opdracht om zoiets perfect werkend te maken.

Als het natuurlijk weer verkocht moet worden is het moeilijk de centen er terug uit te halen...meestal zo bij nostalgische zaken.

Voor de een goud waard en voor de ander geen aanblik waard....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu toch wel benieuwd aan het worden of er zo'n zibro model kachel beschikbaar is die op gas werkt?

 

Efficienter kan het niet, alle warmte komt op de plek waar je wilt!

Maar de petrolium wordt veel te duur verkocht helemaal die zibro cans van 25 liter.

En petrolium is beperkt houbaar.... Er komt ook veel vocht vrij bij stoken op petrolium....

 

Vandaar mijn vraag over een moderne gas variant...?

Ik hoop/denk dat een goede gas verbranding ook schoner is dan petrolium?

Hmm en nog even checken of gas dan ook wel goedkoper is in de fles dan die petrolium...

 

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Dan val je in de mobiele gaskachels

http://www.gaswinkel.com/mobielegaskachels/default.htm

 

Zit een kleine gasfles in, doe je erg lang mee. De 5 KG flessen passen er achterin.

 

LPG gasflessen met een gewicht van 5 Kg kunnen gevuld worden tot 8 liter.

LPG gasflessen met een gewicht van 10-10,5 Kg kunnen gevuld worden tot 16 liter

 

Heb ongeveer 4 op voorraad. Je kunt ze omruilen als ze leeg zijn

Maar voor "nood" heb ik een gasvulnippel om de gasflessen zelf bij te vullen bij het LPG station.

Dan vullen tot 80% ongeveer 8 liter. Ben je voor 6 euro ongeveer de man met een volle gasfles. Maar dit dus alleen voor "nood" :)

Bij sommige LPG tankstations staat een bordje "verboden gasflessen te vullen" die kun je dan ook beter overslaan

 

 

Dus als er tijdens een SHTF scenario nog wel getankt kan worden kan ik de gasfles vulnippel gebruiken.

 

Schijnt niet altijd te mogen, maar als je de gasfles achterin de auto laat staan en een beetje doen of je LPG gaat tanken is er niets aan de hand.

 

Er zijn wel orginele LPG-vul-flessen maar kosten nogal wat.

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/default.htm

 

En dan kun je ook koken op Gasfles met een camping gasstel, je kunt dan ook koken met je gevulde LPG gasfles.

http://www.gaswinkel.com/gasbarbecues/gaskookstellen.htm

 

Heb een mobiele gaskachel op een zolderkamertje en kan gewoon de hele avond zachtjes aanblijven zonder stank, je ruikt wel iets maar niet hinderlijk. En wel luchten de deur naar de gang op een kier of zoiets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Tom

 

Hehe kost me twee minuten om erachter te komen dat ik een spatie achter Tom moet zetten voordat de @ werkt.....

 

Deze zijn dus wel met iets minder functies dan de moderne zibro's.

Is niet noodzakelijk maar wel handig...

 

Nu nog even de details uitzoeken, is bv lpg net zo schoon als propaan?

Is gas in de fles ook echt goedkoper dan petrolium, ik vermoed van wel.

 

Maar mischien heb jij al eea uitgezocht omdat je al wat gaskachels hebt?

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Tom

 

Hehe kost me twee minuten om erachter te komen dat ik een spatie achter Tom moet zetten voordat de @ werkt.....

 

Deze zijn dus wel met iets minder functies dan de moderne zibro's.

Is niet noodzakelijk maar wel handig...

 

Nu nog even de details uitzoeken, is bv lpg net zo schoon als propaan?

Is gas in de fles ook echt goedkoper dan petrolium, ik vermoed van wel.

 

Maar mischien heb jij al eea uitgezocht omdat je al wat gaskachels hebt?

 

Grt

K a n s

 

De flessen zijn bedoeld om in te wisselen voor een volle, weet zo niet wat dat kost. Maar zelf vullen is uiteraard goedkoper.

Maar is wel voor eigen risico

http://gaswinkel.com/lpggasfles/zelfpropaangasflesvullen.htm

 

Dan stook je voor 5 kg (de inhoud van de kleine fles) ongeveer 15 uur, ongeveer 300 gram per uur. Maar je zet de kachel al snel zachter. Dan doe veel langer met een vulling.

LPG en Propaan zit wel verschil in, maar met stoken merk je er niets van, alles werkt hetzelfde.

 

Let ook op de datum op de flessen als ze te oud zij kun je ze niet meer omwisselen.

Heb ook een wand katalyt gaskachel in de schuur, erg fijn. De fles zet je buiten neer.

 

Maar zoals gezegd altijd ventileren, net zoals bij de petroleum kachels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu toch wel benieuwd aan het worden of er zo'n zibro model kachel beschikbaar is die op gas werkt?

 

Efficienter kan het niet, alle warmte komt op de plek waar je wilt!

Maar de petrolium wordt veel te duur verkocht helemaal die zibro cans van 25 liter.

En petrolium is beperkt houbaar.... Er komt ook veel vocht vrij bij stoken op petrolium....

 

Vandaar mijn vraag over een moderne gas variant...?

Ik hoop/denk dat een goede gas verbranding ook schoner is dan petrolium?

Hmm en nog even checken of gas dan ook wel goedkoper is in de fles dan die petrolium...

 

 

K a n s

 

Niemand koopt toch hoop ik Zibro petroleum? :confused: Er zijn nu al velen op dit forum die erachter zijn dat Farmlight blanke lampenolie hetzelfde is als Zibro Crystal alleen dan voor half geld (1,69 per liter bij de Jumbo)

Bij gas komt zowaar nog meer vocht vrij, maar wellicht is de verbranding wel iets schoner. LPG heeft als nadeel dat het een mix is van butaan en propaan, dus als het echt koud is wil de butaan niet meer verdampen. Geen probleem als je de tank naast de kachel zet, maar in bv. vakantiehuisjes is het dus verplicht deze buiten te zetten ivm lekken/ontploffingsgevaar, niet geheel onterecht. Petroleum brandt alleen met lont, als je het op de vloer gooit en een aansteker erbij houdt gebeurt er helemaal niets. Prima houdbaar, minimaal tien jaar en als je even schudt waarschijnlijk nog wel langer, bovendien doet zo'n simpele kachel niet zo moeilijk.

 

LPG vullen bij de pomp kan je op een boete van 1500 euro komen te staan en ik heb dus al meegemaakt dat de tank omrolde en door de aangekoppelde vulnippel deze onder de kraan scheurde. Dan heb je een groot probleem! Was nog een 70 liter tank ook, zo'n grote jongen, dus binnen een minuut was de auto een diepvries. Ik heb twee jaar op LPG en propaan gestookt in een caravan. Pure propaan bevat 25% meer energie per liter/kg dus prept wat efficienter. Sommige buren stookten op petroleum, toen nog 1,25 per liter omdat het goedkoper was dan met gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo! Daar ben ik weer ;-)

 

Na het 'debacle' van mijn 1e petroleumkachel ben ik op zoek gegaan naar een iets moderner exemplaar.

En die heb ik gevonden in de vorm van deze Toyokuni. Voor 20 euris heb ik me deze keer volgens mij geen kat in de zak gekocht :-)

Ook gelijk 40 liter petroleum, C kwaliteit op de kop getikt voor € 1,60 per liter.

 

Heb jij ook niet hetzelfde merk @Raycoupe ?

 

Ik ben nog in onderhandeling met iemand over een vlamverdeler voor de Valor, dus wie weet komt dat ook nog goed.

 

2014-03-07-16.55.05.jpg.726cd6bb5b75c14e34dec909d600e7fd.jpg

 

2014-03-07-16.55.21.jpg.13f6771e37cb79beac8cf6504cdd9e2f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wee iemand eigenlijk wat er goedkoper is in NL, een gaskachel op propaan of een petroleum kachel?

 

In Spanje kosten de gasflessen propaan momenteel 16 euries, maar in NL al gauw het dubbele.:mad:

 

Als je voor Butaan kiest kun je ook een grote gastank laten plaatsen op je erf, zie je veel in Belgie.

 

Die laat je dan door een tankwagen vullen, dan kun je gaskachels of combiketel kiezen die hier geschikt voor zijn.

 

Ook kleine gaskachels kun ge ombouwen of direkt de Propaan uitvoering kiezen, zoals de Pelgrim Bambino.

Deze koop je 2e hands voor weinig en kun je met een ombouwset geschikt maken voor Propaan.

Voordeel is de normale rookafvoer via schoorsteen of pijp door muur, geen enorme kosten voor een dubbelwandige afvoer naar de nok met hoge kosten zoals voor een houtkachel.

 

 

Je kunt ookeen gastank huren.

 

http://www.propaan.net/propaantank-installeren/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo! Daar ben ik weer ;-)

 

Na het 'debacle' van mijn 1e petroleumkachel ben ik op zoek gegaan naar een iets moderner exemplaar.

En die heb ik gevonden in de vorm van deze Toyokuni. Voor 20 euris heb ik me deze keer volgens mij geen kat in de zak gekocht :-)

Ook gelijk 40 liter petroleum, C kwaliteit op de kop getikt voor € 1,60 per liter.

 

Heb jij ook niet hetzelfde merk @Raycoupe ?

 

Ik ben nog in onderhandeling met iemand over een vlamverdeler voor de Valor, dus wie weet komt dat ook nog goed.

 

2014-03-07-16.55.05.jpg.726cd6bb5b75c14e34dec909d600e7fd.jpg

 

2014-03-07-16.55.21.jpg.13f6771e37cb79beac8cf6504cdd9e2f.jpg

 

 

 

goed merk!

voor 20e zeker niet slecht, je hebt ze ook met een dubbele hoogte verbrandingskamer, die verbranden nog wat heter en schoner.

Is de ontsteking ook zonder batterijen / electra te doen? Als in, kun je met een aansteker aansteken?

 

Een vlamverdeler voor een pannetje moet je voor een prikkie kunnen regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van de petroleumkachel is dat de warmte lekkerder is (straling, minder droog), nadeel is dat maar beperkt te dimmen is en de CV zet je makkelijker aan en uit. Hij stookt me hier de toko uit en je wil hem niet tien keer per dag uitdoen en weer aansteken.

 

Ik vindt de petroleum *(goedkoopste petroleum) juist niet fijn stoken, krijg er zo'n rochel van in mijn keel. Doe mij maar een houtkachel met evt een beetje water in een pannetje als het te droog wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...