Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Nieuwe' petroleumkachel


Rammel

Aanbevolen berichten

Ondanks het volgende, kun je er ook blij mee zijn: dat ruitje zit er niet voor niets in en maakt onderdeel uit van het systeem. Probeer het te vervangen, desnoods door een metalen plaatje. Nu onderbreek je de trek die nodig is voor een zo volledig mogelijke verbranding.

 

Ik snap het. Maar voorlopig hou ik het zo. Ik wil de vlam graag zien. Misschien dat ik ergens spareparts te pakken kan krijgen. Ruitje opnieuw laten snijden kan ik om financiële redenen niet doen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik snap het. Maar voorlopig hou ik het zo. Ik wil de vlam graag zien. Misschien dat ik ergens spareparts te pakken kan krijgen. Ruitje opnieuw laten snijden kan ik om financiële redenen niet doen denk ik.

 

Kan. Maar houd er wel rekening mee dat je met meer onverbrande gassen te maken krijgt. Goed luchten in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit Wiki: geraadpleegd op 25-07

 

Mica is bestand tegen constante temperatuur van 550 °C (smeltpunt ca. 1250 °C) en is bovendien enigszins tot volledig doorzichtig, afhankelijk van de kwaliteit. Het materiaal werd daarom vooral vroeger gebruikt als venster in een kolenkachel en in kerosinebranders. Door het kleine ruitje van mica was te zien of de kolen nog brandden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 8 maanden later...
  • 2 maanden later...

Mijn kachel (Valor 525T) is inmiddels dusdanig gefixed dat het nu een volwaardig systeem is geworden.

 

2 kachels via marktplaats gekocht om daar de volgende onderdelen af te halen:

 

Oliereservoir

micaglas voor in het rooster

bruine ruitjes voor in het rooster

 

Reservoir helemaal schoongemaakt, zat een hele berg vuil in. Ik had een kleine hoeveelheid roest te verwijderen. De lont en lonthouder wat nog op het reservoir zat, was vast gaan zitten door roest. Ik heb het goed los weten te krijgen door geduldig alles schoon te maken en het lont te verwijderen. Na mijn eigen lont op het net schoongemaakte reservoir geplaatst te hebben merkte ik tot groot genoegen dat het goed werd meegenomen door het draaiwieltje. De schacht van het reservoir heb ik uiteraard wel eerst grondig schoongemaakt en glad gekregen voor een vloeiende beweging bij het op en neerdraaien.

 

Het micaglas en ruitjes heb ik met veel moeite uit 1 van de andere valors kunnen halen (veel roestige schroeven) en heb deze geplaatst in de werkende valor.

 

Bij het wegzetten van de kachel heb ik het lont bijna helemaal naar beneden gedraaid voor optimale opname van lampolie.

 

Gisterenavond de kachel een goed halfuur tot 3 kwartier laten branden op mid tot hoog niveau om te kijken wat ik eraan zou hebben in mindere situaties. Resultaat beviel me goed tot zéér goed.

 

Tijdens de kachelcheck onderhoud gepleegd aan een paar zwarte casual schoenen met donkerblauwe schoensmeer en 2 nieuwe sets van werklaarzen ingevet (oude set was na 7 jaar toch echt op). 1 paar gaat in de kast en de andere zijn voor de koudere werkdagen.

 

Mag ik allemaal weer afstrepen op het to do-lijstje;)

 

CtM

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Afgelopen week een 'gloedjenieuwe' petroleumkachel (Valor525-t) gevonden.;)

 

Gouden deal, al zeg ik het zelf:)

 

 

attachment.php?attachmentid=20801&stc=1

attachment.php?attachmentid=20802&stc=1

attachment.php?attachmentid=20803&stc=1

attachment.php?attachmentid=20804&stc=1

 

attachment.php?attachmentid=20805&stc=1

Kijk dat reservoir eens geweldig glimmen. Alsof het zo van de plank van de kachelwinkel uit 1952 komt zetten! :D

 

attachment.php?attachmentid=20806&stc=1

Zelfs de bodem is vrijwel geheel roestloos.

attachment.php?attachmentid=20807&stc=1

Onderzijde die boven de brander hangt is eveneens roestloos.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...