Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuurwerk


Jan c

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maar even alle gekheid op een stokje. Ik heb altijd met plezier vuurwerk gemaakt en afgestoken. Wij maakten best wel zwaar vuurwerk, hoewel je het zo eigenlijk niet meer kon noemen.

Maar wij staken het altijd op een lege akker af en nooit in de woonwijk. (gewoon bang om betrapt te worden:) )

 

Het probleem is dat er steeds makkelijker zwaar, lees illegaal, vuurwerk voor iedereen beschikbaar is.

Wat ze er nu mee doen heeft vaak niets meer met kattekwaad te maken, maar zijn regelrechte aanslagen.

 

Afgelopen jaarwisseling stond ik bij mij in de hal toen ze vuurwerk mijn richting in gooiden. Ik heb daar best wel een tijdje last van mijn oren door gehad.

Gelukkig zit er veiligheidsglas in, gelaagd en dubbel. Anders had ik een serieus probleem gehad. Zie foto.

 

Zoals eerder vermeld, is verbieden niet echt een optie. Want het illegale spul is al verboden. De handhaving is het grote probleem.

Het is niet te handhaven. Dat is ook de reden dat ik de vuurwerkverboden van diverse gemeentes een lachertje vind.

De pakkans is veel te klein. En als je gepakt wordt, word je naar Bureau Halt gestuurd.

Daar krijgen ze een taakstrafje, waarvan ik begrepen heb dat die gasten niet eens voor op komen draven als ze geen zin hebben.

 

DSC01043.jpg.156ed09cd9a1cc5b4fc26bac9014b7c6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het geweldig om naar te kijken en heb helemaal niks met het aansteken ervan. Met oud en nieuw sta ik dus hooguit een minuut of 10 buiten te kijken naar de eerste gratis vuurwerkshow in het dorp. Prachtig om te zien, wel altijd afgesloten capuchon op, en geen laarzen die te wijd zijn etc. Want vind het dood eng. Ik weet nooit wat een of andere wezeloos buiten doet.

 

Enger vind ik vaak eigenlijk de dagen ervoor (of weken zelfs) naarmate de tijd vordert wordt er steeds meer vuurwerk aangestoken. Ik verafschuw het, het mag niet, en ik moet continue op mijn hoede zijn of een ander wel oplet dat ik langs kom.

 

Ik vind de straffen hiervoor veel te lichtzinnig (zoals bijna alle straffen hier in Nederland, behalve die van bekeuringen want die zijn weer buitensporig hoor)

 

EN Ik vind dat ze moeten instellen dat vuurwerk afsteken pas mag vanaf 12 uur 's avonds, het moment dat het hoort. Oke wil ik de mensen die van te voren wat willen testen tegemoet komen. 9 uur 's avonds, het tijdstip dat veruit de meeste mensen op hun plaats van bestemming zijn (want OV rijdt dan ook niet meer) En dan tot maximaal 2 uur 's nachts.

 

Ik schrok ervan toen ik ontdekte dat het de hele oudjaarsdag gewoon mag, terwijl er dan nog gewoon winkels open zijn enzo.

 

Vind wel dat ze het NOOIT moeten afschaffen om legaal vuurwerk in Nederland te kopen en te gebruiken op de juiste tijden. Het lost echt niks op, want het illegale vuurwerk blijft en genieters worden noodgedwongen ertoe verlijdt om ook illegaal vuurwerk te halen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het geweldig om naar te kijken en heb helemaal niks met het aansteken ervan. Met oud en nieuw sta ik dus hooguit een minuut of 10 buiten te kijken naar de eerste gratis vuurwerkshow in het dorp. Prachtig om te zien, wel altijd afgesloten capuchon op, en geen laarzen die te wijd zijn etc. Want vind het dood eng. Ik weet nooit wat een of andere wezeloos buiten doet.

 

Enger vind ik vaak eigenlijk de dagen ervoor (of weken zelfs) naarmate de tijd vordert wordt er steeds meer vuurwerk aangestoken. Ik verafschuw het, het mag niet, en ik moet continue op mijn hoede zijn of een ander wel oplet dat ik langs kom.

 

Ik vind de straffen hiervoor veel te lichtzinnig (zoals bijna alle straffen hier in Nederland, behalve die van bekeuringen want die zijn weer buitensporig hoor)

 

EN Ik vind dat ze moeten instellen dat vuurwerk afsteken pas mag vanaf 12 uur 's avonds, het moment dat het hoort. Oke wil ik de mensen die van te voren wat willen testen tegemoet komen. 9 uur 's avonds, het tijdstip dat veruit de meeste mensen op hun plaats van bestemming zijn (want OV rijdt dan ook niet meer) En dan tot maximaal 2 uur 's nachts.

 

Ik schrok ervan toen ik ontdekte dat het de hele oudjaarsdag gewoon mag, terwijl er dan nog gewoon winkels open zijn enzo.

 

Vind wel dat ze het NOOIT moeten afschaffen om legaal vuurwerk in Nederland te kopen en te gebruiken op de juiste tijden. Het lost echt niks op, want het illegale vuurwerk blijft en genieters worden noodgedwongen ertoe verlijdt om ook illegaal vuurwerk te halen.

 

schrikken, verafschuwen, dood eng?

ben je bang of wat?

 

nu steek ik zelf ook niks af omdat ik bij mn beesten in de stal zit, het enigste wat ik verafschuw is als onverlaten vuurwerk naar beesten gooien met opzet

het is maar een dagje dat iedereen ff kan/mag knallen, laat iedereen lekker

laten we wel wezen het zijn een paar etters die liggen te kutten

99,9% van de mensen die vuurwerk afsteken doen dat op een nette manier met respect voor mens dier en eigendom van ander

dit is wederom een gevalletje van laat de goeden niet onder de slechten leiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

schrikken, verafschuwen, dood eng?

ben je bang of wat?

 

nu steek ik zelf ook niks af omdat ik bij mn beesten in de stal zit, het enigste wat ik verafschuw is als onverlaten vuurwerk naar beesten gooien met opzet

het is maar een dagje dat iedereen ff kan/mag knallen, laat iedereen lekker

laten we wel wezen het zijn een paar etters die liggen te kutten

99,9% van de mensen die vuurwerk afsteken doen dat op een nette manier met respect voor mens dier en eigendom van ander

dit is wederom een gevalletje van laat de goeden niet onder de slechten leiden

 

Makkelijk gezegd vanaf een boerderij haha, ik woon ook gunstig wat dat aangaat, een paar knallen met een melkbus, en klaar.

 

Maar ik heb ook meer dan 10 jaar in een stad gewoond, en daar leek het in de buurt waar ik na mn studententijd woonde wel oorlog, echt! haha Tja ik kon de humor er soms wel van inzien, maar tegelijk kan ik mij goed voorstellen dat mensen doodsbang binnenblijven dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijk gezegd vanaf een boerderij haha, ik woon ook gunstig wat dat aangaat, een paar knallen met een melkbus, en klaar.

 

Maar ik heb ook meer dan 10 jaar in een stad gewoond, en daar leek het in de buurt waar ik na mn studententijd woonde wel oorlog, echt! haha Tja ik kon de humor er soms wel van inzien, maar tegelijk kan ik mij goed voorstellen dat mensen doodsbang binnenblijven dan.

 

ag ik was de beruchte oud en nieuw van een paar jaar terug in culemborg ;)

meer hardcore dan dat word het niet (politie/ME/leger en weet ik wat)

op een paar oproerkraaiers na deden de meeste mensen het netjes op de hondenveldjes (die niet gebruikt werden) en pleintjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

schrikken, verafschuwen, dood eng?

ben je bang of wat?

 

nu steek ik zelf ook niks af omdat ik bij mn beesten in de stal zit, het enigste wat ik verafschuw is als onverlaten vuurwerk naar beesten gooien met opzet

het is maar een dagje dat iedereen ff kan/mag knallen, laat iedereen lekker

laten we wel wezen het zijn een paar etters die liggen te kutten

99,9% van de mensen die vuurwerk afsteken doen dat op een nette manier met respect voor mens dier en eigendom van ander

dit is wederom een gevalletje van laat de goeden niet onder de slechten leiden

 

Een lawinepijl die omvalt in het flesje waar hij in geplaatst is, om vervolgens precies de portiek in te schieten waar "we" stonden (ik gelukkig net niet daar) waardoor mensen gewoon tot halverwege de trap naar boven geblazen werden. Dus ja inderdaad bang voor vuurwerk, omdat ik heel goed weet wat voor schade het aan onschuldige omstanders kan teweeg brengen. Het is niet eens een onterechte angst. En dit ongeluk gebeurde dan nog door mensen die WEL verantwoord bezig waren alleen even geen rekening hadden gehouden met mogelijke windvlagen die nacht.

 

En ik kom uit Rotterdam. Vanaf 2 weken voor oud en nieuw is het in de wijken waar ik gewoond heb niet mogelijk om buiten te lopen, zonder dat je een groepje jeugd moest passeren die illegaal vuurwerk aan het afknallen is, waarbij van de helft van de groepjes er minstens 1 is die denkt leuk te doen en het richting passerende voorbijgangers gooit.

 

Ik vind het knap dat je het niet verafschuwt als onverlaten vuurwerk afsteken en gooien naar onschuldige passanten die zich mensen noemen. Ik heb velen van dit soort onverlaten moeten passeren in mijn leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuurwerk ? Zonde van mijn geld. Ik koop er liever bier of whiskey van. Goede whiskey welteverstaan.

 

En met oud/nieuw blijf ik lekker binnen met de kat. Ik ga er de deur niet eens voor uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Er wordt juist met vuurwerk weinig zorgvuldig omgegaan, want alleen om middernacht afsteken zoals op de verpakking staat is natuurlijk geen reet aan voor de ge(mis)bruikers.

- De zooi blijft meestal gewoon liggen, op enkele plekken hier ligt het er nog van vorig jaar!

- Lekkere luchtvervuiling van zware metalen, wel klagen over roetdeeltjes in de lucht, maar ach dit moet gewoon kunnen.

- Dieren in paniek, mensen schrikken ervan, hier begint de vuurwerk overlast al rond half oktober en duurt tot half januari.

- Elk jaar wel een dode, soms meerdere en pak hem beet weer dertig mensen die voortaan gebruik kunnen gaan maken van een arbeidsongeschiktheid uitkering en de medische kosten dragen we allemaal.

- Elk jaar verzinnen er een aantal dat het ook leuk is een knaller bij een dier in te brengen.

- Veel schade aan de openbare ruimte, uitgebrande huizen en zoveel auto's die eraan moeten geloven.

 

De kosten voor de maatschappij zijn aanzienlijk, tbv van een kleine minderheid.

 

Ik vind het prima als het beperkt wordt tot legaal vuurwerk tussen 00:00 en 01:00 met oud en nieuw, maar verreweg het meeste vuurwerk wordt daarvoor en daarna afgestoken door domme mensen.

 

Ja, de mensen die voortijdig afsteken, illegaal vuurwerk en vuurwerkbommen afsteken, die verpesten het voor de paar mensen die het netjes doen.

 

Door een totaal verbod voor particulieren wordt het veel simpeler om het illegale spul op te sporen. Bovendien als elke wijk zijn eigen professionele vuurwerk show organiseert heb je tenminste echt mooi vuurwerk, ipv die lullige pijltjes die de gemiddelde consument afsteekt. Ga maar eens kijken in Frankrijk op 14 juli. :)

 

Ik loop de laatste maanden van het jaar met een paar stukken steen in m'n zak, vuurwerk naar mij gooien en ik ga er achteraan, kun je harder lopen dan ik, dan probeer ik ze een gat in de kop te gooien. Maakt me geen reet uit of ze 12, 14 of 40 zijn, van mij krijgen ze een schop voor hun donder. :mad: Een aanval op mij wordt beloond met een aanval terug.

 

Moge al het vuurwerk wat niet tussen 00:00 en 01:00 wordt afgestoken op miraculeuze wijze in de anus van zo'n lamlul verdwijnen en daar ontploffen!

 

Zo'n vuurwerk draadje begint ook traditie te worden op dit forum, mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben tegen vuurwerk. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar mijn twijfels om voor wel of geen vuurwerk te gaan.

 

Want ik doe altijd wel een brilletje op voor de veiligheid.

 

Maar na al die verhalen dat het zo snel fout kan gaan heb ik erge twijfels.

Terwijl ik er altijd netjes mee omgaat.

(Behalve die keer dat ik eens wamt in de afvoer putje gooide maar dat was gewoon kattenkwaad :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar mijn twijfels om voor wel of geen vuurwerk te gaan.

 

Want ik doe altijd wel een brilletje op voor de veiligheid.

 

Maar na al die verhalen dat het zo snel fout kan gaan heb ik erge twijfels.

Terwijl ik er altijd netjes mee omgaat.

(Behalve die keer dat ik eens wamt in de afvoer putje gooide maar dat was gewoon kattenkwaad :p)

 

tja als je steeds nadenkt over alles dat fout kan gaan.....

 

wat me dan wel weer opvalt in dit draadje, veel mensen vinden dat het verboden moet worden maar dan wel klagen over de vele regels in NL...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

tja als je steeds nadenkt over alles dat fout kan gaan.....

 

wat me dan wel weer opvalt in dit draadje, veel mensen vinden dat het verboden moet worden maar dan wel klagen over de vele regels in NL...

 

Valt me van je tegen MP, zo'n generaliserend argument, want ook jij bent het vast eens met heel veel regels die hier gelden. Bv. dat het verboden is jouw spullen te jatten of zo maar je bos te kappen. ;)

Je mag ook gewoon zeggen dat je spelen met vuurwerk wel spannend vindt. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je nou wat ik het mooist vind van al dat vuurwerk wat hier in de buurt vóór oud&nieuw wordt afgestoken.

Dat de hond van de achterburen nou eens bij hun thuis de keuken en de eetkamer onderschijt in plaats van het kinder-speelveldje hierachter :p

 

Vroeger heb ik vuurwerk verhandeld en stak ook veel af ... maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat niet kopen en kijken naar dat van anderen veeeeel goedkoper was en ook heel leuk.

'k heb het de afgelopen jaren dan ook niet echt gemist en het enige wat me tegenstaat aan gemeentelijkvuurwerk is dat er dan wéér iets is wat dus verboden wordt waar duizenden mensen veel plezier van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar mijn twijfels om voor wel of geen vuurwerk te gaan.

 

Want ik doe altijd wel een brilletje op voor de veiligheid.

 

Maar na al die verhalen dat het zo snel fout kan gaan heb ik erge twijfels.

Terwijl ik er altijd netjes mee omgaat.

(Behalve die keer dat ik eens wamt in de afvoer putje gooide maar dat was gewoon kattenkwaad :p)

 

Koop ipv vuurwerk gewoon goede spullen. Daar heb je meer en langer plezier van !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is zeker zo!

Dan komt de verkoop van mijn elekrtische gitar toch mooi van pas.

En die kwaliteit spullen komen wel maar, met kleine stapjes.

 

Alles met kleine stapjes (langzaam vooruitgang), anders struikel je - en volgens Confucius is dat de langste weg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger heb ik vuurwerk verhandeld en stak ook veel af ... maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat niet kopen en kijken naar dat van anderen veeeeel goedkoper was en ook heel leuk.

'k heb het de afgelopen jaren dan ook niet echt gemist en het enige wat me tegenstaat aan gemeentelijkvuurwerk is dat er dan wéér iets is wat dus verboden wordt waar duizenden mensen veel plezier van hebben.

 

Hierzo hetzelfde, heb er niets aan gemist de laatste jaren. Naar kijken is net zo leuk, en denk dat het ook te maken heeft dat ik weer wat ouder aan het worden ben :)

Verbieden hoeven ze van mij niet, hoewel die jongeren die er misbruik van maken of het gooien naar willekeurige (onschuldige) mensen en omstanders best wel harder aangepakt mogen worden door de politie. Dat gebeurt m.i. veels te weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt me van je tegen MP, zo'n generaliserend argument, want ook jij bent het vast eens met heel veel regels die hier gelden. Bv. dat het verboden is jouw spullen te jatten of zo maar je bos te kappen. ;)

Je mag ook gewoon zeggen dat je spelen met vuurwerk wel spannend vindt. :p

 

Ik kan heel erg genieten van vuurwerk inderdaad, de knallen die je soms tot in je grote teen voelt en plus de rook die alle brandbare poedertjes achterlaten vind ik geweldig maaar, als ik op het ene moment lees dat mensen vinden dat nederland teveel regels heeft en dan klagen over vuurwerk wat verboden moet worden.....?

 

zulke regels die je beschrijft zijn logisch en moeten er ook zijn maar daar is andere koek lijkt mij. Waarom moet iets verboden worden als het maar een dag in het jaar is terwijl er talloze mensen plezier van hebben? volgens mij ergert menig forumganger zich ook aan de demonstranten tegen zwarte piet (ook maar een dag in het jaar) want dat is een traditie en dat wij het oude jaar wegjagen met vuurwerk is ook een traditie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan heel erg genieten van vuurwerk inderdaad, de knallen die je soms tot in je grote teen voelt en plus de rook die alle brandbare poedertjes achterlaten vind ik geweldig maaar, als ik op het ene moment lees dat mensen vinden dat nederland teveel regels heeft en dan klagen over vuurwerk wat verboden moet worden.....?

 

zulke regels die je beschrijft zijn logisch en moeten er ook zijn maar daar is andere koek lijkt mij. Waarom moet iets verboden worden als het maar een dag in het jaar is terwijl er talloze mensen plezier van hebben? volgens mij ergert menig forumganger zich ook aan de demonstranten tegen zwarte piet (ook maar een dag in het jaar) want dat is een traditie en dat wij het oude jaar wegjagen met vuurwerk is ook een traditie.

 

Het is een beetje uit de hand gelopen dat vuurwerk door de illegale markt. Als het alleen met oud en nieuw om middernacht zou plaatsvinden zou je ook de meeste problemen kunnen voorkomen en de mensen die er niet van houden zich kunnen instellen op een onrustig nachtje. :o

 

Doordat het steeds extremer wordt het vuurwerk, zowel de duur van het jaar als de kracht van de explosies en de schade die het aanricht, ergeren steeds meer mensen zich eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, dat is zoals haast altijd het kernwoord hier. "Illegaal" doordat wij samen niet onze verantwoordelijkheid kunnen dragen en anderen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn, moeten er weer regeltjes en wetten worden gemaakt. Net zoals het verbieden van vuurwerk door wetten etc.

 

We willen onze vrijheid in NL behouden door het maken van allerlei wetten en regels.....

 

En wat me dan nog het meeste zorgen baart is dat er ook vele "preppers" zijn die allerlei wetten willen omdat ze zich ergens aan storen......

 

We zijn te lui om zelf onze verantwoordelijkheid te nemen en ook hier willen we weer dat de overheid ons "helpt"..... Ray, ik wil je vuurwerk afkeer niet onderuit halen, het is wel een sprekend voorbeeld voor vele andere zaken....

 

Het is een beetje uit de hand gelopen dat vuurwerk door de illegale markt. Als het alleen met oud en nieuw om middernacht zou plaatsvinden zou je ook de meeste problemen kunnen voorkomen en de mensen die er niet van houden zich kunnen instellen op een onrustig nachtje. :o

 

Doordat het steeds extremer wordt het vuurwerk, zowel de duur van het jaar als de kracht van de explosies en de schade die het aanricht, ergeren steeds meer mensen zich eraan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

.....doordat wij samen niet onze verantwoordelijkheid kunnen dragen en anderen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn.......

.....En wat me dan nog het meeste zorgen baart is dat er ook vele "preppers" zijn die allerlei wetten willen omdat ze zich ergens aan storen......

.....We zijn te lui om zelf onze verantwoordelijkheid te nemen en ook hier willen we weer dat de overheid ons "helpt".....

 

Dat is inderdaad het grootste probleem ...... mensen zijn te lui om anderen aan te spreken en/of hebben in die luiheid zichzelf aangelult dat ze 'tegenwoordig' bang moeten zijn om dat te doen.

 

Voorbeeld: wat jeugd was hier op het dorp een teringzootje aan het schoppen door popcorn naar elkaar te spugen ..... liepen zéker 50 volwassenen te winkelen en niemand die z'n bek opentrok en ze lieten het er dus een zootje worden. Heb toen één van die jongens aangesproken dat ze dit niet konden maken en als ze het graag zouden willen doen dat ze dat beter in hun achtertuin konden doen. De gassies keken om zich heen, gaven me gelijk en ze nokte ermee......no problem.

Dan denk ik ..... wat gaat er om in het achterlijke hoofd van volwassenen dat ze bang zijn een groepje van 15 / 16 jarigen aan te spreken ...... en een stukje verderop hebben die volwassenen de grootste mond met dit en dat en de jeugd van tegenwoordig ....

Het is niet de jeugd die is veranderd, die is nog exact hetzelfde als 30 jaar geleden..... het zijn de volwassenen die veranderd zijn.

En dit is niet het enige voorbeeld wat ik kan geven, loop hier bijna maandelijks zo jeugd 'op te voeden' zonder enig probleem met ze te krijgen....

 

Ben benieuwd of er nu allerlei smoesjes komen met vreselijke verhalen over volwassenen die mishandeld zijn door kinderen......

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, dat is zoals haast altijd het kernwoord hier. "Illegaal" doordat wij samen niet onze verantwoordelijkheid kunnen dragen en anderen er op te wijzen dat ze verkeerd bezig zijn, moeten er weer regeltjes en wetten worden gemaakt. Net zoals het verbieden van vuurwerk door wetten etc.

 

We willen onze vrijheid in NL behouden door het maken van allerlei wetten en regels.....

 

En wat me dan nog het meeste zorgen baart is dat er ook vele "preppers" zijn die allerlei wetten willen omdat ze zich ergens aan storen......

 

We zijn te lui om zelf onze verantwoordelijkheid te nemen en ook hier willen we weer dat de overheid ons "helpt"..... Ray, ik wil je vuurwerk afkeer niet onderuit halen, het is wel een sprekend voorbeeld voor vele andere zaken....

 

Op welke manier zouden we in dit geval onze verantwoordelijkheid kunnen nemen? Ik heb niet echt een idee hoe ik dat zou moeten doen om deze excessen te voorkomen.

 

@Jarv: Ben het met je eens, we mogen best elkaar aanspreken over ons gedrag ipv alles overlaten aan de wet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...