Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sinterklaasstorm 2013: zware noordwesterstorm met springtij


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 390
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Misschien als je snel bent ken ik nog iemand die er eentje heb liggen en waarschijnlijk wel van zijn boot af wil:

http://preppers.nl/forum/threads/3223-Lifeboot-Het-beste-overlevingsmiddel-bij-een-vloed-tsunami-poolwisseling-ed?highlight=noach

 

Ff zonder gekkigheid. Ik hoop dat iedereen zo min mogelijk last van de storm morgen zal ondervinden. Blijf veilig!

 

Effe zonder gekkigheid, ik hoop dat het Binnenhof in zee verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk wel verankerd zodat je niet wegwaait.

 

Het is heel goed dit soort scenario's te maken. Een to-do-lijst te maken wat je allemaal moet doen.

Zoals je ziet krijg je het wel ineens heel druk met spullen verhuizen....stel dat je zoveel tijd niet hebt, dat het onverwacht snachts gebeurd...wat dan? En zou je niet beter je krachten sparen voor later,als het water meer stijgt en je een gat moet maken in het dak?

Misschien in de toekomst sowieso een deel van je voorraad standaard op zolder bewaren. Zoals je zegt, je zit op +0,2 m NAP en zo onrealistisch is het niet dat er eens een overstroming komt. Zandzakken voor de voordeur, voor het schot, kunnen helpen. Handwarm dingen in je jaszak om nog iets van warmte te hebben op dat dak, en wat eten en drinken in je jaszak ook niet vergeten. Heb je een zaklamp om signalen te geven, of een ander signaalding, of bv reflecterende banden voor aan je armen en benen, je weet wel,dat spul wat ook in veiligheidshesjes zit?

 

Natuurlijk hoop ik dat het een scenario blijft en dat het niet nodig is het uit te voeren.

 

Ik ging er van uit dat niet meteen de hele dijk wordt weggeslagen, kleine doorbraak + groot achterland betekent dat het water relatief langzaam stijgt was mijn theorie.

Maar je hebt wel gelijk, ik zou wel wat meer levensmiddelen op zolder kunnen bewaren, zeker de dingen die niet in blik/PET zitten, de rest is op te duiken.

Echt veel meer dan +1NAP ga ik niet redden, niet vanwege de deur maar vanwege de ramen, voordeel van een oud huis is wel weer dat je zo door het dakbeschot heen ben met een koevoet+moker+handbijl.

Alles wat ik nodig heb om langdurig te overleven zit in 2 rugzakken en/of ligt op een plek waar ik het snel kan pakken maar zat me te bedenken dat zolang ik niet weet hoe hoog het water komt zou proberen om zoveel mogelijk van mijn spullen te redden cq de trap(pen) op te sjouwen, al zijn dit meer de nice to haves dan de must haves.

Link naar reactie
Delen op andere sites

05:00 uur en stil nog voor de storm in Den Haag...

Na tijdens m'n werk afgelopen avond al de meeste naasten, vrienden en niet forumgebruikende preppers in m'n omgeving op 'standby' gezet te hebben, heb ik nog de Scheveningse kustwerken af gereden en het ligt erbij alsof er niks loos is (dat is half 2 vannacht).. De ankergebieden liggen nog steeds vol vrachtverkeer, in de 2e haven laden 2 vissers nog proviant om straks weer uit te varen, in de jachthaven is alles stil en de havendienst slaapt...

De enige schepen die niet veel drukte, maar wel absolute paraatheid uitstralen zijn de 2 grote werktuigschepen en het machtige visserij inspectieschip van Rijkswaterstaat, alle drie klaar voor actie! In het kantoor van de KNRM brand ook een lichtje, maar de werf en loods zijn leeg en stil... Er is geen kip of zandzak te bekennen en niemand op Scheveningen lijkt er vanacht een minuut minder om te slapen..:(

 

Eerder op de avond, sprak ik met een kennis bij de kustwacht... Op volle sterkte klaar, maar ik vraag me af wat ze op zee kunnen uitrichten, anders dan zelf proberen te blijven drijven...

 

Thuis aangekomen alle jerrycans gevullt en 90 liter klaargezet. Heb extra cappaciteit van 200 liter standby om af te vullen...

Huis begint op -1 NAP maar heb +8 meter over, met groot dakterras en plat dak... Alles zit vast en op slot... Preps voornamelijk op de 2e en alles ligt klaar, BOB's en al, grote medical tas ernaast... Auto afgetankt. Tools en gear klaar en naar tevredenheid... Radio's getunded en opgeladen/klaar. Heb de luxe dattik morgen vrij ben en maar een paar dingen buiten de deur hoef te doen en niets ver weg.

Wel in de ochtend nog even de kettingzaag zachtjes kietelen en wat extra benzine afmengen... Je weet maar nooit wat ik op de weg tegen kom...

2 extra mitella's in broekzak, daar kun je alles mee knopen, afdrukken, filteren of schoonmaken wat je hartje begeert en 2 extra snelverbanden in m'n andere broekzak...

 

Koffie staat al klaar voor mocht ik door wat voor ellende dan ook vroeger dan gewenst op moeten staan... Ik denk dattik nu lekker rustig ga slapen... Veel voorbereider ga ik op dit moment van de nacht, niet worden... :)

 

Iedereen succes en in de kustgebieden al helemaal... Ik wens u veel warme chocomelk of in het geval we minder geluk hebben, een behouden vaart!!

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

DIT IS MOGELIJK EEN BELANGRIJKE POSTING

 

@Vladimir Ik lees in jouw scenario, dat je gewaarschuwd wordt door de sirenes. Het zogenaamde 'Vernieuwde Waarschuwingsstelsel' is ontworpen om mensen BUITEN te waarschuwen dat ze naar binnen moeten gaan. Tijdens een megastorm zullen de sirenes maar op heel weinig plekken binnenshuis te horen zijn.

 

Verder heb je het over zeven en een halve meter water boven NAP. Dat is een zondvloed die we niet krijgen. Het blijft bij een stuwing van een maximaal een meter of vijf voor onze kust. Zoals ik al eerder schreef, duurt het enige tijd voordat de badkuip West-Nederland via allerlei gaten in de dijken is volgestroomd. Daardoor zijn de megastorm en de springvloed allang weer voorbij voordat je die plus 5 NAP voor je kiezen hebt in je ondergelopen huis. De schatting is, dat in je huis NAP plus anderhalve meter water gaat staan.

 

Na de storm en na het springtij, na een watersnood waarbij de primaire zeeweringen doorbroken zijn: Bij eb komt het zeewater eventjes beneden NAP te staan. Stel dat je huis op plus 0,5 NAP staat (een veel voorkomende hoogte in Nederland). Dan zou de boel bij eb theoretisch weer even droogvallen. Maar dan krijg je het omgekeerde effect. Tegen de tijd dat alle water in de badkuip West-Nederland bij eb door een aantal gaten in de dijken weer teruggestroomd is, richting zee, wordt het al weer vloed. het water zakt natuurlijk wel. Conclusie; de doorbroken zeeweringen blijven na een watersnood zowel bij eb als vloed een dempende werking hebben op het waterpeil, omdat het water niet vrij kan stromen, maar zich door een aantal gaten in de dijken moet persen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs @heliport @gerbewoner @andere preppers die zelf de waterstanden monitoren.

 

Dit is nog een interessante pagina;

 

http://www.helpdeskwater.nl/onderwerpen/waterveiligheid/beleid/management-0/overstromingslexicon/lexicon/item-31981/

 

De overheid wil altijd paniek voorkomen. Best te begrijpen, maar daardoor monitor ik de waterstanden liever zelf. Goed dat meer preppers uit onze club dat doen. In mijn agenda heb ik een rampenpagina. Daarop staat aangegeven wat voor Den Helder het waarschuwingspeil is: 190 cm plus NAP wat tot beperkte dijkbewaking leidt. Het alarmeringspeil is 260 cm plus NAP wat tot uitgebreide dijkbewaking leidt. De recordhoogte uit 1953 is 325 cm boven NAP. Per sector gelden andere hoogtes, zie bovengenoemde pagina van Rijkswaterstaat.

 

Nou heb ik nog een aantekening in mijn agenda staan, waarvan ik dom genoeg de bron niet zo snel kan achterhalen (ik ga nog wel weer eens zoeken). Maar ik weet zeker dat het geen onzin is. Als het water ergens in Nederland op 510 cm boven NAP komt, dan breken de dijken ZEKER door! Dat kan al veel eerder gebeuren, maar bij 510 krijg je zeker een watersnood.

 

In het weerstation Lemmer waakt phtvs over onze veiligheid, hier zie je de actuele waterstanden;

 

http://weerstation-lemmer.nl/waterstanden/live-waterstanden.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Den Oever zet zich schrap

Naar verwachting wordt het hoogste waterpeil vanavond bereikt", aldus een woordvoerder van het Hoogheemraadschap. "We houden de situatie nauwlettend in de gaten omdat de wind mogelijk nog gaat draaien. Rond vier uur vanmiddag is de storm het hardst, maar dan is het laagwater. Rond elf uur vanavond zal de waterstand zijn hoogste punt bereiken."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22114855/__Den_Oever_zet_zich_schrap__.html

 

Wetterskip in startblokken voor dijkbewaking

Wetterskip Fryslân verwacht dat het donderdagavond dijkbewaking in moet stellen vanwege zeer hoog water. Op Ameland, Schiermonnikoog en bij Ternaard wordt een waterstand van 3 meter boven NAP verwacht. Dit is de kritieke grens.

Rond het middaguur besluit het waterschap op basis van prognoses van Rijkswaterstaat of er een actiecentrum wordt ingericht en het draaiboek in werking wordt gesteld.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article16442483.ece/Wetterskip-in-startblokken-voor-dijkbewaking-

 

Brandweer: alleen 112 bij noodsituatie tijdens storm

De Friese brandweer roept op donderdag alleen 112 te bellen in absolute noodgevallen. Dit in verband met de grote drukte die verwacht wordt op de meldkamer, vanwege de storm. Daarnaast ziet de brandweer graag dat mensen hun erven controleren op losliggende voorwerpen.

Ten slotte wijst de brandweer op het gevaar bij boswandelingen tijdens de storm.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article16442353.ece/Brandweer%3A-alleen-112-bij-noodsituatie-tijdens-storm-

 

Waterschap Hunze en Aa’s sluit in de loop van de avond de dijkdoorgangen in Delfzijl.

http://www.zuidfriesland.nl/nieuws/17885/zware-storm-trekt-over-noordelijke-provincies/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts

CODE ROOD VOOR STORM

Voor het noorden van Nederland is donderdagochtend een weeralarm afgegeven door het KNMI vanwege de naderende storm. Voor de provincies Friesland, Groningen en Noord-Holland geldt de hoogst mogelijke waarschuwing, code rood.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22115051/__CODE_ROOD_VOOR_STORM__.html

 

Het eerste water gaat over de dijk (Vlieland)

BatPPXXCMAI4eBR.jpg.9c1f6e576709eaba24f53014391d17a9.jpg

 

het water spat al over de willemskade heen (Harlingen)

Batird-IMAETlz-.jpg.4e1e74e0900bb83a08bae7c1e22a6397.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond maar eens wat extra bedden klaar zetten. Als het fout gaat om wat mensen op te vangen en onderdak te geven. Ik vind nederland laconiek reageren op deze storm. Schotland eb duitsland zetten zich schrap en denken dat het wel eens fout kan gaan. In iedergeval alle mede preppers aan de kust sterkte vanavond. En zou er iets gebeuren. Sta ik wel klaar om mensen te helpen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Vanavond maar eens wat extra bedden klaar zetten. Als het fout gaat om wat mensen op te vangen en onderdak te geven. Ik vind nederland laconiek reageren op deze storm. Schotland eb duitsland zetten zich schrap en denken dat het wel eens fout kan gaan. In iedergeval alle mede preppers aan de kust sterkte vanavond. En zou er iets gebeuren. Sta ik wel klaar om mensen te helpen.

 

ook wij stellen ons beschikbaar in geval van nood hopende dat het niet nodig is ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels windkracht 10 gemeten op de waddeneilanden

BateX7UIgAA8-NM.jpg.b24949dde584a43631decea89d5b71d9.jpg

It KNMI hat koade rood ôfjûn. Der wurdt ekstreem waar ferwachte. It swiertepunt fan de stoarm leit oan it begjin fan 'e middei. Benammen op waadeilannen en yn de kustgebieten lûkt de wyn oan. Dat betsjut kâns op heech wetter en springtij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Actuele waterstanden 11:50 uur

 

waterstanden.jpg.7374bed4de161d69ffdc311d7bf855a9.jpg

 

waterstanden-1.jpg.c799871985ca4d07ef3757a8d7e78fd3.jpg

 

Vlieland

BatzSo0IgAARdtB.jpg.8e7d37c6bea0cc2d9aa601d7b7c796f8.jpg

 

- Omdat de reddingshelicopter niet kan vliegen met dit weer, staat de KNRM paraat met de boten om in geval van in nood verkerende schepen, hulp te kunnen bieden. De meldkamer van de KNRM is vanaf nu constand bezet.

 

- Rederij Doeksen vaart een aangepaste dienstregeling, mogelijk stoppen ze later vandaag tijdelijk helemaal met varen.

 

- Vandaag, 5 december vervallen de afvaarten van EVT naar en van #terschelling Dit in verband met de verslechterde weersvoorspellingen.

 

- Scholen in groot gedeelte van Fryslân dicht. Vanaf het middaguur zijn veel scholen in Friesland gesloten vanwege het noodweer. oa in Joure, Dokkum en Kollum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flevoland-preppers, wat doen jullie vanavond. Ik zit te overwegen uit de polder te vertrekken. Kan iemand mij helpen met deze keuze. rond 11 uur 's avonds moet het op het heftigst worden (?)

 

Denk dat er nog geen reden is voor paniek. maar het heftigste moet nog komen. De overheid gaat echt wel bijtijds evacueren als het fout gaat. Voorlopig is daar geen reden voor in Flevoland. Ik zit hier pal aan het ijsselmeer, zo'n 100 meter van mijn huis, dus ik houd alles goed in de gaten.

Ik lees net wel dat er dijkbewaking is ingesteld in Friesland. Water komt boven de 3m (verwachting is max. 3,30 metr). Als het water hoger komt dan 3,70 meter, dan pas komt het over de dijk heen.

Dus als er geen dijk doorbreekt, en we hebben geen enkele reden om dat te verwachten, dan gaat het snel mis.

 

Ik adviseer je om niet in de stress te schieten en de berichtgeving goed te blijven volgen. Grootste gevaar is op het moment alleen de wind zelf, dus niet het water dit vanwege bomen die omwaaien en rondvliegende bejaarden en dakpannen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...