Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sinterklaasstorm 2013: zware noordwesterstorm met springtij


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 390
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Flevoland-preppers, wat doen jullie vanavond. Ik zit te overwegen uit de polder te vertrekken. Kan iemand mij helpen met deze keuze. rond 11 uur 's avonds moet het op het heftigst worden (?)

 

Ik ben geen Flevoland prepper, maar die afweging zul je toch echt zelf moeten maken. Zoals je leest op dit forum denkt de een dat het wel mee zal vallen en de ander treft maatregelen. Kun je evt. naar een hoger gelegen verdieping? Leg daar je BOB neer, drinken en eten (en vuilniszakken!), als dat daar nog niet ligt... Ik zou mezelf denk ik vooral daar op richten.

 

Want er is ook een code rood uitgegeven, dus het advies is om niet de straat op te gaan als het niet nodig is.

Maar als je je hier niet prettig bij voelt en familie of vrienden elders hebt wonen kun je hun natuurlijk altijd even een onverwacht sinterklaasbezoekje brengen (neem een paar prepartikelen mee als cadeautjes, dan heb je daar zelf ook nog wat aan..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij thuis in Den Helder staan drie draagbare veldkeukens van het Zwitserse leger met alles erop en eraan paraat. .

Heb je niet nog een oud legerkanon? Zou in dit geval wel handig kunnen zijn als hoogwaterkanon:

 

De stormvloedramp van 1825

Tijdens een stormvloed werden bewoners langs de Zuiderzeedijk gewaarschuwd door schoten van een hoogwaterkanon. Eén schot duidde op hoogwater, twee op gevaarlijk hoogwater, drie op water aan de kruin van de dijk en vier op een dijkdoorbraak.

Bron: http://www.regiocanons.nl/overijssel/land-van-vollenhove/land-van-vollenhove/hoogwaterkanon

 

Op zich geen slecht idee als 'early warningssytem' toch? Die hoor je vast tijdens een storm ook nog t.o.v. gewoon alarm.

 

Was deze site van de meetadviesdienst al voorbij gekomen met stormvloedwaarschuwingen (vond m alleen in post over oktoberstorm)?

 

http://www.meetadviesdienst.nl/nl/water-en-weer_verwachtingen-water_kust_stormvloedwaarschuwingen-.htm

 

Volgens deze site wordt er vannacht/morgenvroeg bij Harlingen vanavond rond 23u 23:00 +330 alarmpeil verwacht maar om 01.30 een alarmpeil van +430 cm bij Delfzijl !! Dus ik zit steeds wel voor jou te kijken naar Noord-Holland, maar misschien krijgt het noorden wel eerst natte voeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier kanonsschoten bij een dijkdoorbraak?? Kanonnen zeg, dan gaat je lont toch uit!

 

Overigens voorspel ik uit een analyse van diverse meetgegevens, dat we vannacht hoogstwaarschijnlijk lang de hele Nederlandse kust zware dijkbewaking gaan krijgen, dat de Maeslantkering dicht gaat en dat het spannend wordt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Treinverkeer stilgelegd. Vrouwtje kon gelukkig met een collega meerijden die voor haar teruggekeerd is met de auto.

Wind wordt harder hier. Conniferen extra strak gezet met touw. Dakpannen beginnen te rammelen. Z2are windstoten.

Rondje langs de dijken straks weer voor ik naar werk ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit net te kijken naar het NOS journaal, staat een gek in een blauw jasje uit te waaien bij het water.

Voor de rest vliegtuigen landen gewoon en zoals altijd rijden er een paar treinen niet.

Het waait gewoon hard in Duitsland waait het nog harder.

Zo praten ze iedereen angst aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, net vanuit Den Helder terug naar huis gereden.

Qua wind viel het me op de afsluitdijk nog 100% mee! Je hebt daar de luwte van de dijk zelf nog, dat scheelt een stuk. Verder op de open stukken weg was het heen en weer schieten met mn auto door de wind.

Bij Kornwerderzand even over de zeedijk gegaan. Het water staat daar al zo goed als bovenaan de zwarte keien. Dan heb je alleen nog het groene bovenkantje van de dijk wat daar bovenuit steekt...ik denk een meter of 2. Hopelijk is dit voldoende voor nog hoger water vannacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit net te kijken naar het NOS journaal, staat een gek in een blauw jasje uit te waaien bij het water.

Voor de rest vliegtuigen landen gewoon en zoals altijd rijden er een paar treinen niet.

Het waait gewoon hard in Duitsland waait het nog harder.

Zo praten ze iedereen angst aan.

 

Het gaat natuurlijk niet om de wind op zich en het al dan niet landen van vliegtuigen, maar om de waterstuwing en het springtij dat vannacht komt... Of onze dijken dat aankunnen dus. Dijken waaien ook niet zo zeer weg, ze spoelen weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog 40 centimeter voor de alarm fase ingaat voor de dijken.

En dan moet het springtij nog komen......

 

 

De storm gaat op koufront pieken! Bereikt rond 15u de Wadden. Windstoten Noordzee tot 136 km/u

 

BauAwsLIEAAT-Mf.jpg.9c14516420cce352c92dfcb8852cccf1.jpg

 

Schepen op de Noordzee melden West 11-12Bft, met soms extreem hoge golven. De Borkumrif, NNO van Schiermonikoog heeft 11,80 meter gemeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij thuis in Den Helder staan drie draagbare veldkeukens van het Zwitserse leger met alles erop en eraan paraat. Mega hoeveelheid koffie etc. erbij. Als zich ergens een watersnood voordoet, dan rijd ik er heen als de storm ietsje is gaan liggen en dan kan ik voor vele honderden mensen koffie zetten etc. Maar ja, als de Kapitale Helderse Zeewering -zoals hij op oude kaarten heet- het begeeft.... mochten jullie groene kisten voorbij zien drijven, die zijn dus van mij. En zo zullen wij Hollanders, Friezen, Zeeuwen, Limburgers en noem het tuig maar op, elkaar uit de stront trekken als het moet. Of gewoon uit het water halen.

 

Hoi Dick, ga je wakker blijven vannacht om het te volgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Floesh zeker weten dat ik het blijf volgen. Ik ga zo voor slapen en dan ben ik vanaf middernacht zeker weer paraat. Ik vind het leerzaam, we hebben een paar hele goeie lui op deze site waar ik veel van leer en ik kan zelf ook nog een duit in het zakje doen. Bovendien heb ik nog een paar plannetjes waar ik echt alleen maar mee wil komen als het daadwerkelijk mis gaat. Hopelijk is dat allemaal totaal overbodig. Zolang internet het nog doet, kunnen we elkaar adviezen geven. Daar is het nu veel te vroeg voor, maar dat zou kunnen veranderen. Ik ben beslist geen expert, maar met zijn allen komen we een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo praten ze iedereen angst aan.
Nou, het is angstig op sommige plekken.

Ik vind juist dat er vanaf gisteren weinig gewaarschuwd is.

Ik vind het belachelijk dat ze rond twaalf uur beslissingen namen scholen te sluiten...de kinderen die naar huis moeten, van een ROC ofzo, reizen soms wel een uur of anderhalf. In de te drukke bussen en treinen die uitvallen. Als ik kinderen had nu, zou ik ze vanmorgen al thuis gelaten hebben ipv afwachten of school op het laatst de deuren sluit en de kinderen naar huis stuurt terwijl alles plat komt te liggen.

 

131205-fotoremy.jpg

Wachten op vervoer: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=127694

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meteo informatie (ik zit bijna op de mast.. :cool: )

 

--------------------------------------------------------------------------------

Windsnelheid 21.8 m/s (kracht 9)

Windrichting 278 graden ( W )

Temperatuur 8.5 gr.C

Barometer 1005.5 mBar

Vocht 76 % (6.7 gr/Nm3)

 

 

 

Informatie ontvangen van de meetmast (havengebied IJmuiden) op do 05 dec 2013 14:46.

 

 

Okee, ik ga het (laagelegen) huis opzoeken, naar gezin toe ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha!... Ik zit ook uit te kijken over de balkons en achtertuinen hier... Er staat aan de overkant zo'n muutje van 180 tussen twee balkons. Daarop staat zo'n grote zinke teil van een 80 cm doorsnee met een dooie struik erin... Te ballanceren... Die gaat nog bij iemand door z'n dak vandaag gok ik...

 

Verder is het voorlopig in kannen en kruiken hier... Mensen die in meer shit zitten dan ik, kunnen natuurlijk gewoon aankloppen...

 

Het is alleen zo jammer als de smoby glijbaan van de achterburen door mijn raam komt zeilen. We hebben ze van de week de brandgang al leeg laten halen. 15 zakken met vuil lagen daar. Opzouten daarmee anders kan het weleens door je raam komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belgie: In Bredene wordt een volledige woonwijk preventief ontruimd voor het naderende stormweer. In de woonwijk Bredene-Sas wonen ongeveer 2.000 mensen. De geëvacueerden zullen de nacht moeten doorbrengen in het Staf Versluys eventcentrum. Ook de school Koninklijk Werk Ibis wordt preventief ontruimd.

 

Terschelling: onweer en hagel

Bauc5NxIYAAOYbA.jpg.598474d7d70ffcdc18872448e323a43b.jpg

 

sintgrap1.jpg.16e074d4bf86ed1d66435a28121f3de1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets noord van de Wadden zojuist windstoten van 154 km/u, het koufront trekt nu Nederland binnen. Let de komende uren goed op!

 

De provincie Flevoland heeft wegens de storm de Urkersluis, de Friese Sluis en de Ketelsluis aan de IJsselmeerkant van de provincie gesloten. Er is voorlopig geen scheepvaartverkeer mogelijk.

 

Waterstanden 15:00 uur

waterstanden-2.jpg.4ce9f6dfce65b247e2793faa4325f208.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...