Ga naar inhoud
GENEGEERD

Favoriet voertuig?


mfweert

Aanbevolen berichten

Mijn nieuwe BOV !! Een Land Rover 88 SIII uit 1976.

 

[ATTACH=CONFIG]8157[/ATTACH]

 

Niet omdat het zo'n kracht patser is, maar wel omdat de MRB mij erg aanspreekt. En het is een Icoon :D

Natuurlijk heb ik wel plannen met dit ding. De complete aandrijving wil ik vervangen voor een 300Tdi 90, zodat je goed met het verkeer kan mee komen (waar ben ik nu weer aan begonnen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Koppelomvormers kosten maar 2-3% van het vermogen, en ongeveer net zo veel verlies aan koppel, dus zeker geen 10%. Dat was vroeger misschien anders, maar tegenwoordig niet meer. Porsche claimt met de Cayenne zelfs minder dan 1% verlies. Het voordeel van een handbak is de controle en het "vastzetten" van je versnelling. Er zijn semi-automaten die een automatische koppeling hebben, maar volgens mij hebben de meesten ook een soort beveiliging dat ze uiteindelijk toch schakelen als je een bepaalde belastingslimiet overschrijdt.

Een automaat is niet perse altijd slechter dan een handbak, ook niet in het terrein. Het voordeel is dat allerlei elektronische hulpmiddelen voor terreinrijden (zoals de gadgets in een Landrover Discovery) veel effectiever zijn als het voertuig zelf de controle houdt.

 

Tot slot een opmerking over de stadsauto's. Deze zijn niet gebouwd om maximaal over de Autobahn te janken, dan snap ik dat ze in no-time op zijn en een verbruik hebben dat niet klopt met wat de folder zegt. Ze zijn het zuinigst bij een snelheid van 70-90 km/uur, alles harder is gewoon niet de bedoeling. Maar het maakt ze niet automatisch zooi.

 

Klopt, als je een skoda octavia van 12 jaar oud (1.6) achter een vrachtwagen aan laat rijden haalt 'ie ook de 1 op 20. Elke kilometer boven de 100 km/h gaat aantikken. Van Emmen naar Rotterdam gemiddeld 1 op 18 is dan haalbaar.

 

Wat mij verbaasd is dat als je constant 50 rijdt hij net zoveel gebruikt. :confused:

 

Heb je daar een verklaring voor @Duffman?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, mooie weer, @Scratch . :)

 

Ik kon het niet laten. Wilde eerst mijn 90 ombouwen naar V8, en zodoende minder belasting betalen, maar een rekensom leerde mij dat ik het dan rechts om ging betalen. Dus de 90 blijft diesel (wel een verse motor) Oude motor wordt onderhanden genomen en gaat tzt in de 88.

 

En de 110... Daar komt dan weer een bordje op met "te koop" Tja, je kunt nu eenmaal niet anders hebben in het leven :rolleyes:

 

[ATTACH=CONFIG]8159[/ATTACH]

Te koop in Antwerpen, voor een habbekrats.

[ATTACH=CONFIG]8160[/ATTACH]

Mijn 90 onder het mes.

[ATTACH=CONFIG]8161[/ATTACH]

Binnen kort, te koop !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nieuwe BOV !! Een Land Rover 88 SIII uit 1976.

 

[ATTACH=CONFIG]8157[/ATTACH]

 

Niet omdat het zo'n kracht patser is, maar wel omdat de MRB mij erg aanspreekt. En het is een Icoon :D

Natuurlijk heb ik wel plannen met dit ding. De complete aandrijving wil ik vervangen voor een 300Tdi 90, zodat je goed met het verkeer kan mee komen (waar ben ik nu weer aan begonnen...)

 

Heeeeeel erg slecht !

 

Voor mijn welbevinden en gemoedsrust om precies te zijn. De mooiste en nieuwste mercedes, porsche of bmw doet me helemaal niks. Trotse en enthousiaste eigenaars hoor ik beleefd aan maar het doet me niks.

Maar van een klassiek of karakteristiek oud bakje word ik onrustig. Diep van binnen roept, nee schreeuwt een stemmetje : "dat wil ik ook".

Zo ook bij het zien van deze foto :)

 

Gefeliciteerd met je aankoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej,

 

'k heb een landrover gehad en ben in die tijd een heeeleboel LaRo eigenaren tegen gekomen ... en als ik mijn ervaringen naast hun verhalen leg zeg ik "nooit weer"

Het zijn prachtige auto's, super uitstraling, als hij het doet voel je je de koning van het bos/zandbak/modderpoel* (*doorhalen wat niet van toepassing is) ......

alleen is het helaas een harleydavidson met 4 wielen en zo onbetrouwbaar als de ... vul maar wat in.

 

Zou als BOBak toch liever iets waarvan je weet dat ie het doet op het moment dat ie het moet doen ..... ben zelf nu into Subaru .... maarûh zo'n Lada Niva of Unimog lijkt me ook wel wat .... en hoe zijn die grote russische 4x4 of 6x6 vrachtwagencampers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe: Ik ben geen expert op autogebied, maar ik kan wel een educated guess maken, en heb ervaring met het verschijnsel:

Luchtweerstand is een kwadratisch proces, m.a.w. als je 2 keer zo snel rijdt heb je 4 keer zoveel luchtweerstand, wat de motorkracht uiteindelijk moet overwinnen. Je begint echter met een zeer kleine weerstand bij lage snelheden. Het overwinnen van deze kracht kost brandstof. Bij een moderne personenauto zoals een Skoda Octavia kan ik me voorstellen dat 100 km/h vier keer zoveel brandstof kost als 50 km/h. Maar als het verbruik bij 50 km/h erg laag is, is 4x erg laag nog steeds erg laag. Verder heb je als variabele nog een bepaald aantal toeren van je motor (zonder belasting), dit kost ook een bepaalde hoeveelheid brandstof. De toerenbereiken zijn door de versnellingsbak gekoppeld aan bepaalde snelheden. Als je deze twee combineert kan ik me voorstellen dat bij twee verschillende snelheden het brandstofverbruik ongeveer hetzelfde is; namelijk bij een 50 km/h een lager aandeel luchtweerstand, maar een hoger aandeel door het aantal toeren, terwijl bij 100 km/h je een groter aandeel luchtweerstand hebt, maar door een hogere versnelling minder toeren draait.

Het verschijnsel wat je bij jouw auto hebt waargenomen heb ik ook gezien bij een van mijn vorige auto's, die was bij 60 km/u net zo zuinig als 110 km/u. Hier moet ik wel opmerken dat er een grote V8 benzinemotor in zat, waardoor de belasting van de motor relatief gezien niet zo groot was. Pas bij 140 km/u begon de luchtweerstand significante effecten te hebben, evenals snelheden lager dan 50 km/u. Hier verbruikte hij door de grote motor en relatief hogere toerentallen (ten opzichte van de snelheid) juist veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe: Ik ben geen expert op autogebied, maar ik kan wel een educated guess maken, en heb ervaring met het verschijnsel:

Luchtweerstand is een kwadratisch proces, m.a.w. als je 2 keer zo snel rijdt heb je 4 keer zoveel luchtweerstand, wat de motorkracht uiteindelijk moet overwinnen. Je begint echter met een zeer kleine weerstand bij lage snelheden. Het overwinnen van deze kracht kost brandstof. Bij een moderne personenauto zoals een Skoda Octavia kan ik me voorstellen dat 100 km/h vier keer zoveel brandstof kost als 50 km/h. Maar als het verbruik bij 50 km/h erg laag is, is 4x erg laag nog steeds erg laag. Verder heb je als variabele nog een bepaald aantal toeren van je motor (zonder belasting), dit kost ook een bepaalde hoeveelheid brandstof. De toerenbereiken zijn door de versnellingsbak gekoppeld aan bepaalde snelheden. Als je deze twee combineert kan ik me voorstellen dat bij twee verschillende snelheden het brandstofverbruik ongeveer hetzelfde is; namelijk bij een 50 km/h een lager aandeel luchtweerstand, maar een hoger aandeel door het aantal toeren, terwijl bij 100 km/h je een groter aandeel luchtweerstand hebt, maar door een hogere versnelling minder toeren draait.

Het verschijnsel wat je bij jouw auto hebt waargenomen heb ik ook gezien bij een van mijn vorige auto's, die was bij 60 km/u net zo zuinig als 110 km/u. Hier moet ik wel opmerken dat er een grote V8 benzinemotor in zat, waardoor de belasting van de motor relatief gezien niet zo groot was. Pas bij 140 km/u begon de luchtweerstand significante effecten te hebben, evenals snelheden lager dan 50 km/u. Hier verbruikte hij door de grote motor en relatief hogere toerentallen (ten opzichte van de snelheid) juist veel meer.

 

Dat van die luchtweerstand weet ik inderdaad (HTS Natuurkunde, richting toegepast).

Dat van die toerentallen in je verhaal snap ik niet, want bij 50 km/h draai je veel minder toeren. Ook rolweerstand, verlies in de versnellingsbak, is allemaal lager bij 50 km/h.

Nu is het zo dat een explosiemotor slechts binnen een klein bereik het meest efficiënt is, vandaar die hybrides zoals de Fisker Karma. Alleen de motor gebruiken bij de meest efficiënte belasting om de accu's op te laden. 'k Vermoed dan ook dat zo'n motor gebouwd is voor een specifieke snelheid en weerstand. Lager of hogere snelheden, dan daalt wellicht de totale efficiëntie, maar kan dit nog niet bevestigd krijgen. Toch die jongens die de Luna zonnepanelen auto maar eens bellen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej,

alleen is het helaas een harleydavidson met 4 wielen en zo onbetrouwbaar als de ... vul maar wat in.

 

Ik zeg altijd: hij doet het wel, maar is altijd stuk ;) Gelukkig brengt hij je wel meestal thuis. Afgelopen 15 jaar2x stuk thuis gebracht, omdat ik zelf een fout had gemaakt met de koppeling/bak. Bak verbouwd en prise as te kort... Blijkt maar weer dat een Land Rover zo goed is als de monteur die hem onderhoud :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Je hebt gelijk als je de verschillende snelheden in dezelfde versnelling rijdt; je rijdt doorgaans echter niet 50 km/h en 100 km/h in dezelfde versnelling. Stel nu dat je 50 rijdt in de 3e versnelling, dan draai je bv. 3000 tpm. Als je 100 rijdt in de 5e versnelling draai je 2000 tpm (Zou je 50 k/h doen in zijn 5, dan zit je motor bijna op stationair en zul je meer verbruiken omdat je motor niet in het optimale toerengebied draait). De rolweerstand van de versnellingsbak en motor is dus lager in dit voorbeeld. Alleen de rolweerstand in het laatste stuk van de aandrijflijn en de banden worden groter bij hogere snelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Je hebt gelijk als je de verschillende snelheden in dezelfde versnelling rijdt; je rijdt doorgaans echter niet 50 km/h en 100 km/h in dezelfde versnelling. Stel nu dat je 50 rijdt in de 3e versnelling, dan draai je bv. 3000 tpm. Als je 100 rijdt in de 5e versnelling draai je 2000 tpm (Zou je 50 k/h doen in zijn 5, dan zit je motor bijna op stationair en zul je meer verbruiken omdat je motor niet in het optimale toerengebied draait). De rolweerstand van de versnellingsbak en motor is dus lager in dit voorbeeld. Alleen de rolweerstand in het laatste stuk van de aandrijflijn en de banden worden groter bij hogere snelheden.

 

50 in de 5 net geen 1000 toeren, kan met de meeste auto's prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

spelen met de koppeling is slip op de koppeling en warmte ontwikkeling van de koppelingsplaat. met gevolg slippen van de koppeling en uiteindelijk verbranden van de koppeling.

spelen met de koppeling is slip en dus verlies van krachtoverbrenging op je aandrijflijn.

conclussie: niet spelen met je koppeling. advies als je wielen slippen? pak een andere versnelling en speel met je bandendruk.

 

lastig voor een twee wiel aangedreven voertuig. modder is meestal niet door te komen. vaak zak je te diep weg en blijf je op de buik van de auto hangen. in mul zand wil de tweede versnelling wel werken. banden hebben minder de neiging om door te draaien en de banden maken beter grip in het zand. door banden af te laten lopen vergroot je het oppervlak van de band en creeer je meer draagvlak.

 

ik wil een en ander wel uitleggen op de SC.

 

ik hoef geen hele offroad reizen te maken, maar een bermpje ff door enzo een modderig zandpad enzo gaat prima

een beetje spelen met je koppeling brand heus je koppeling niet op, als je hem volgas laat klappen en constant laat slippen, ja dan wel

maar ik zal je zeggen dat ik nog nooit een koppeling heb laten klappen of opgebrand, en ik heb toch heel wat hele zware vrachten over padjes gereden en dat is prima gegaan zonder een verbrande koppeling of bandjes leeg te laten lopen (ik heb gen 12 bar compressor in mn zak)

en mijn golfje doet het nog steeds prima ookal gebruik ik m als terreinauto gewoon niet zo bang zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn die Landroverdealers/garages behoorlijk ruk dan ..... dat kreng wat wij hadden was dealer onderhouden en heeft ons regelmatig laten staan.

 

Nooit met een oude landrover naar de dealer, die willen alleen aan nieuwe sleutelen, en ja ook die zijn sltijd stuk. Maar bij subdealers zijn ook een hoop cowboys. Daarom sleutel ik er gewoon zelf aan. (Net als prepper scratch.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoef geen hele offroad reizen te maken, maar een bermpje ff door enzo een modderig zandpad enzo gaat prima

een beetje spelen met je koppeling brand heus je koppeling niet op, als je hem volgas laat klappen en constant laat slippen, ja dan wel

maar ik zal je zeggen dat ik nog nooit een koppeling heb laten klappen of opgebrand, en ik heb toch heel wat hele zware vrachten over padjes gereden en dat is prima gegaan zonder een verbrande koppeling of bandjes leeg te laten lopen (ik heb gen 12 bar compressor in mn zak)

en mijn golfje doet het nog steeds prima ookal gebruik ik m als terreinauto gewoon niet zo bang zijn

 

Ik snap nog steeds niet wat je wil bereiken met de koppeling intrappen tijdens rijden door prut. Je ontkoppelt in wezen de aandrijving tussen motor en wielen.

Beter nog trap je op de rem als je het gevoel heb dat een wiel doorslipt. Zo breng je de kracht van het slippend wiel over naar het andere wiel.

Ik zie dat uitleg op de sc nutig gaat worden:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap nog steeds niet wat je wil bereiken met de koppeling intrappen tijdens rijden door prut. Je ontkoppelt in wezen de aandrijving tussen motor en wielen.

Beter nog trap je op de rem als je het gevoel heb dat een wiel doorslipt. Zo breng je de kracht van het slippend wiel over naar het andere wiel.

Ik zie dat uitleg op de sc nutig gaat worden:rolleyes:

 

niet intrappen, er mee spelen helemaal intrappen heeft geen zin

maakt niet uit dat jij niet begrijpt wat ik zeg, ik ben nog altijd los gekomen

maar leg t me een keer uit op de shelter camping, ik hoop dat je geduld hebt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik door de bagger moet met mijn 2wd achterwiel aagedreven transit (en dat gebeurt nog wel eens) is er maar 1 remedie, in zijn 2 en volgas. Massa is traag dus met die dik 2000 kg kom ik wel door een paar meter modder.

 

Altijd parkeren op hellend vlak met neus naar beneden, niet te scherp sturen of stoppen op slechte ondergrond, bij keren enkel met voorwielen (niet aangedreven) in de berm komen...

 

Met min 4x4 kia sorento reed ik veel langzamer door diezelfde blubber, daar had ik dan ook de moge;ijkheid een vaste 50/50 overbrenging te fixeren en met winterbandjes en goed kijken / sturen kwam ik een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet intrappen, er mee spelen helemaal intrappen heeft geen zin

maakt niet uit dat jij niet begrijpt wat ik zeg, ik ben nog altijd los gekomen

maar leg t me een keer uit op de shelter camping, ik hoop dat je geduld hebt ;)

 

Ha, jij moet lekker doen wat je goed dunkt. Jank die koppeling er maar uit. ik hoef je zekers niks meer uit te leggen. W kunnen direct an het bier!:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me nog een tijd herinneren dat ik met een 2x4 hout uit het bos ging halen. Op weg het bos uit, zat een interessant stuk, waar uitrijwagens en vracht auto's hout hadden staan lossen en laden. Geen probleem, beetje gas bij, iets op het hoge blijven en gang houden !! Tot er aan het eind een auto vast zat en ik moest stoppen. Toen zat ik ook vast. Ik kende die gast niet, maar eerst hem maar geholpen met de matten uit de auto. Toen de mijne met een sleep kabel. Beide zwart van de modder, maar weer op de verharde weg. Geweldig als je elkaar zo kan helpen.

 

En ach, met een 4x4 zit je ook wel eens vast. En vaak nog vaster, omdat je denkt dat je wel verder komt...

 

[ATTACH=CONFIG]8173[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahhh vastzitten....

Onderstaande foto is mijn inmiddels verkochte Samurai.

Ik liet mijn destijds 11 jarige dochter er mee rijden......

De foto doet niet echt recht aan de situatie, het linkervoorwiel is volledig verdwenen in een verborgen gat van ongeveer 1 bij 1, 2 meter diep, het chassis rust op de grond.

Niet vooruit gaan meer, en niet achteruit gaan meer....:)

Affijn, na ongeveer 2 uur experimenteren met opkrikken, stenen plaatsen, duwen, schommelen etc ouderwets het gat gevuld met alles wat we konden vinden. Goed gebruik gemaakt van het pio schopje, en eindelijk eruit gereden!

En een lol gehad!!!!!

Best wel leuke autotjes die Samurai's, menig terreinmonster verslikt zich in die dingen.

Licht( 850 kilo) vermogen( 63 pk) setje goede banden en gaan.

IMAG0114.jpg.d9ecbcc7314c5cfab69f4ac5abf6d590.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 maanden later...
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...