Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : brood en gebak


lewieke

Aanbevolen berichten

Ik bak iedere dag brood, maar gebruik nooit suiker, ook geen olie/boter... Tuurlijk maak ik ook wel eens een lekker noten/zaden brood, maar het punt is, als je straks niet meer naar de super kunt, lukt het dan ook met wat je in huis hebt? Het recept hoeft niet te veranderen, maar wss gaat dat wel gebeuren, vandaar mijn puntje @Dontor

 

Daarom vroeg ik ook naar lekkere traktatie ideeën, uit de voorraad kast te maken, zonder elektra. (bijv voor kinderen of als je zelf een opkikker nodig zou hebben) even uitgaande van ons bug in plan uiteraard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik bak iedere dag brood, maar gebruik nooit suiker, ook geen olie/boter... Tuurlijk maak ik ook wel eens een lekker noten/zaden brood, maar het punt is, als je straks niet meer naar de super kunt, lukt het dan ook met wat je in huis hebt? Het recept hoeft niet te veranderen, maar wss gaat dat wel gebeuren, vandaar mijn puntje @Dontor

 

Daarom vroeg ik ook naar lekkere traktatie ideeën, uit de voorraad kast te maken, zonder elektra. (bijv voor kinderen of als je zelf een opkikker nodig zou hebben) even uitgaande van ons bug in plan uiteraard!

 

Ah, op die manier.

Ik dacht dat je het enkel had over het bakken zonder stroom.

Foutje van mijn kant dus ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, op die manier.

Ik dacht dat je het enkel had over het bakken zonder stroom.

Foutje van mijn kant dus ;-)

 

Nou ja, ook een beetje natuurlijk! Een broodbakmachine doet alles voor je, je hoeft niet te kneden, de rijstijd wordt voor je bijgehouden, de baktijd ook! Dus in die zin is broodbakken in n machine alleen ingredienten toevoegen! Zonder klok en thermometer koken is natuurlijk heel anders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ook een beetje natuurlijk! Een broodbakmachine doet alles voor je, je hoeft niet te kneden, de rijstijd wordt voor je bijgehouden, de baktijd ook! Dus in die zin is broodbakken in n machine alleen ingredienten toevoegen! Zonder klok en thermometer koken is natuurlijk heel anders!

 

Na 7 jaar hotelschool maak ik geen gebruik van klokjes en thermometers ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 7 jaar hotelschool maak ik geen gebruik van klokjes en thermometers ;-)

 

Haha, good for you! Alleen ik doelde een beetje op de machinebakkers ;) Als wij kamperen bakken we ook altijd brood op een stokkie, hahha, past mooi een worst van de BBQ in!

@Stuudje, ja dat klopt natuurlijk! Maar als er iemand hier een goed idee heeft met iets wat hier niet in de lange termijn opslag ligt, dan kunnen we dat toevoegen natuurlijk! Onze voorraad kast bevat nu alleen lang houdbare basis producten, granen, bonen, rijst, suiker, wij hebben een moestuin, kruidentuin en wat vruchten (appelboom, frambozen, aardbeien). Maar wat inspiratie is nooit weg toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkere zelfgemaakte tussendoortjes die mijn kinderen kregen (recepten zijn er wel genoeg op internet te vinden).

Appelchips en bietenchips

Snackreep van oa dadel, noten, chia

Kokosballetjes

Humus en dan als dip bij stukjes rauwkost

Popcorn

Rozijntjes of studentenhaver

Zonnebloempitten

 

Mijn kinderen waren verzot op komkommer, in plakjes en met knoflookmayonaisedipsaus.

Mayonaise kan je makkelijk zelf maken, als er geen knoflook is kan je ook daslook gebruiken.

Het andere waar ze gek op waren, was augurk...gewoon zure augurk. Ook vrij makkelijk te maken.

De snackrepen zijn zonder oven te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Pistolets (kleine ronde broodjes)

De hoeveelheid hieronder is geschikt voor 16 kleine broodjes (pistolets)

 

400 gram water

20 gram olie (maïsolie best omdat ie neutraal is van smaak)

25 gram bakboter (Solo, Planta, ...)

1 eetlepel suiker (fijne korrel ! Anders beschadig je je bakblik)

4 schepjes melkpoeder (maatschepje Unold)

Alles met een plastic of houten lepel goed mengen, zodat het oplost (de boter niet natuurlijk)

 

720 gram witte fijne bloem

1 theelepel zout (met jodium verrijkt ook goed om je dagelijkse dosis jodium binnen te krijgen, spaart je een levensjaartje bij kernramp)

OPLETTEN DAT JE HET ZOUT NIET IN AANRAKING LAAT KOMEN MET JE GIST, GIET HET IN EEN HOEKJE VAN JE BLIK.

 

De gist gooi je bovenop de bloem.

Je gebruikt droge gist, een zakje van 11 gram.

 

Je kiest het programma kneden (menü, Teig, basis)

 

Je laat de machine haar werk doen. Je hoort 1u en 50 min later een signaal dat het deeg klaar is.

 

Je gebruikt je oven om de broodjes te bakken. 10 minuten voor je deeg klaar is zet je de oven op hete lucht 40°.

Je bakblikken warmen mee in de oven.

 

Is je deeg klaar, dan werk je op een nette ondergrond en je houdt een diep bord met wat bloem bij de hand.

Je draait 16 mooie bolletjes van ongeveer 50 gram, je voelt het na een tijdje wel aan wat de juiste hoeveelheid is, gewoon proberen.

Je zorgt dat je handen mooi bebloemd zijn zodat het deeg niet aan je handen kleeft.

Als de bolletjes op je blik liggen maak je met een mes een kruis in de bovenkant van het broodje.

 

Je zorgt dat er bakpapier op je blik ligt, dat scheelt een hoop afwas. Je kan dat papier hergebruiken. Knip je papier op maat (of je krijgt brand in je oven).

De bolletjes leg je in rijtjes van 4 op je bakblik. Heb je geen bakpapier dan kan je ook een laagje bloem strooien.

 

Je laat de broodjes 30 min rijzen op 40°

Wil je krokante broodjes, dan zet je een ovenvast kommetje met water in de oven. Let op je krijgt dan stoom.

Na het rijzen laat je de oven 13 à 15 min bakken op 180°

 

Vandaag Lewiekes pistolets uitgeprobeerd.

Ik heb ze gemaakt met speltbloem.

Ik maak tot nu toe alleen brood en chiabatta, dus ik vond dat ik wat bij moest leren. Bolletjes koop ik zelden, omdat er weinig bolletjes van spelt zijn of als er bolletjes zijn, deze onbetaalbaar zijn. Vandaag dus aan de slag met zelf maken. Omdat het een experiment is heb ik de helft van het recept gemaakt.

 

Ik heb de tweede rijs in een plastic bak in de zon gedaan.

 

2014-07-16-001-004.jpg.1fb58b00213dce56bcd02560e921c4a2.jpg

 

Daarna afgebakken in de oven...daarbij heb ik wel foto gemaakt, maar verkeerde knopje op fototoestel gebruikt dus helaas geen foto's van.

De foto's van het resultaat zijn wel gelukt.

 

2014-07-16-001-014.jpg.d2e15b888a87822e4475d881f1369d6a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lukt hier niet denk ik. Als ik de oven van 30 naar 180 doe, duurt het wel twintig minuten voor de oven goed op temperatuur is.

Of ik zou de bollen dan op het aanrecht moeten leggen. Vandaar die zonne-rijs-bak. In die tijd kon de oven op temperatuur komen. Ik heb deze keer een cupcakebakvorm gebruikt...maar kan ook meteen op de plaat in een rijs-bak. Die grotere rijsbak ben ik nog aan het knutselen/maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag wat voorraden aangevuld :

 

25 kg tarwemeel (17€)

5 kg 7-granen

5 kg natuurgranen (met pompoenpitten en maïs)

5 kg spelt

5kg volkorentarwemeel

 

Totaal 43€

 

Ik heb nog een zak soya staan en vandaag even uitgezocht wat de eigenschappen daarvan zijn. De soya zorgt voor extra volume al is het niet echt een bakmeel. Ik voegde wel eens te veel soya toe, waardoor het brood niet lukte zoals normaal. Vandaag voeg ik maximaal 10% soya aan het meel toe. Het voordeel is dat het brood wat groter is (soya is lichter) én eiwitrijker (tegen geringe kostprijs).Tarwe bevat 13g/100g eiwit, soya bevat er 33g/100g. Dit is een veel rijker mengsel en zorgt voor extra voedingswaarde.

 

We wegen de hoeveelheden meel voor 5 dagen af. De basis is tarwemeel (550g) daaraan wordt dan 140g ander meel toegevoegd. Zo eten we elke dag een ander broodje. Is er geen smaakgewenning, krijgt iedereen (om de beurt) zijn gading en kunnen we onze voorraden beter regelen.

 

Momenteel hebben we 100kg meel op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Tja, ik zeg het wel vaker tegen mensen. Dit soort uitslagen van ondrezoek zijn er al jaren. Maar men wil er niet aan, of kan het niet geloven, of het boeit mensen echt niet.

Mijn reden zelf brood te maken is dat het goedkoper is zelf te maken, en beter smaakt, en er minder troep in zit en het vult beter. Niet gek als je leest hoe weinig voedingsstoffen er in winkelbrood zitten.

 

Brood, daar zit niks in

 

'Meergranenbrood is soms eigenlijk een soort witbrood gemaakt van tarwebloem met een klein beetje andere granen en zaden en pitten. De donkere kleur komt vaak door de toevoeging van gerstemoutmeel en gebrande suiker', schrijft de Consumentenbond naar aanleiding van een test van 15 soorten meergranenbrood die in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Wil je een voedzaam brood, dan ben je volgens de Bond beter af met een gewoon volkoren.

 

Weinig soorten en minieme hoeveelheden

Ook de zaden en pitten die op vele soorten brood prijken, dienen eigenlijk niet meer dan voor de sier: in 'meergranenbroden' zit meestal maar een beperkt aantal granen, soms zelfs maar twee. Van de - naast tarwe - gebruikte graansoorten zit er dan ook nog eens niet meer dan 1% in.

 

Testresultaten

De Consumentenbond onderzocht 15 soorten meergranenbrood uit de supermarkten op uiterlijk, geur, smaak en samenstelling in vezels en zout. De broden die het beste scoorden zijn het Casonette licht meergranenbrood van Ekoplaza en het Boeren meergranen maanzaadbrood van Albert Heijn. Het expert-smaakpanel vond 3 broden nog wel te pruimen: AH Boeren meergranen maanzaad, AH Liefde & Passie meergranen en AH Zaanse Snijder meergranen. Voor een 'echt' lekker meergranenbrood kun je dus maar beter naar een ambachtelijke bakker, lijk je als consument uit dit onderzoek te moeten concluderen. Jammer dus dat er geen warme bakkersbroden in de test werden meegenomen, dan hadden we meteen geweten of die wel echt lekkerder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kinderen zijn gek van het brood dat we bakken, we experimenteren nog altijd een beetje met de mengsels en dat blijkt heel erg in de smaak te vallen. Hierdoor gaat de smaak ook nooit vervelen omdat er elke dag een ander soort brood op tafel komt. Ook met de kleine broodjes experimenteren we nog vaak. Ook met goed gevolg. Toch willen vrouw en kinderen ook nog wel een keer wat anders dan kleine broodjes en 'gewoon' brood.

 

Vandaar dus chocoladekoeken,croissants en boterkoeken. Alleen, om die te maken is er nogal wat vaardigheid nodig én je maakt ze met bladerdeeg. Dat kan je natuurlijk ook wel zelf maken of gaan kopen, maar het is ofwel vrij duur ofwel arbeidsintensief. Vandaar dat ik koos voor een andere oplossing.

 

Waar de broodjes bij de bakker tussen 0.85 en 1€ per stuk kosten, kan je diegevroren, nog niet afgebakken broodjes kopen tegen ongeveer 0.23€/st, een besparing van ongeveer 60 à 80 cent. Dat vind ik een redelijke besparing. Vandaar dat ik voor deze optie ging. Luxe, zonder het werk er aan.

 

Hoe werkt het ?

 

Je koopt de verpakte broodjes en stopt ze in de vriezer, als je ze wil gebruiken haal je het aantal uit wat je nodig hebt. De verpakking vertelt dat je ze 9 u laat rijzen in de woonkamer à 20¨°. Dat gaat me te traag. Ik laat ze ontdooien op de bakplaat, een viertal uur, daarna laat ik ze anderhalf uur rijzen op 30° in de hete lucht oven. Na de rijs strijk ik ze in met een geklopt ei. Hierna worden ze in 14 min afgebakken op 225° op warme lucht.

 

De broodjes zien er alvast verrukkelijk uit. Binnen een kwartiertje krijg je de foto's. De besparing voor een maaltijd met vier personen à 4 broodjes per persoon : 60ctx16 = 9,6€ à 12.8€. Als je elke week een portie dergelijke broodjes bakt, dan bespaar je op jaarbasis ruim 500€. Als dat geen mooie besparing is !

 

[ATTACH=CONFIG]12498[/ATTACH]

Uit de vriezer

 

[ATTACH=CONFIG]12499[/ATTACH]

Na het rijzen

 

[ATTACH=CONFIG]12500[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]12501[/ATTACH]

Na het afbakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er heel lekker uit allemaal @lewieke. Je vergeet de kosten van de vriezer, de elektra die je gebruikt met de oven en de slijtage aan de oven en vriezer. Het is ook een beetje lastig rekenen omdat je de machines voor veel meer dan alleen je broodjes gebruikt.:(

 

Een moderne vriezer verbruikt per jaar ongeveer 41€ aan stroom en de oven kost 15-30 cent per uur. Op beide machines schat ik dat je met een levensduur van 5 jaar 100€ per machine afschrijft per jaar.

 

Maar je verhaal is duidelijk. Meer en lekkerder eten en bovendien een fikse besparing op het budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er heel lekker uit allemaal @lewieke. Je vergeet de kosten van de vriezer, de elektra die je gebruikt met de oven en de slijtage aan de oven en vriezer. Het is ook een beetje lastig rekenen omdat je de machines voor veel meer dan alleen je broodjes gebruikt.:(

 

Een moderne vriezer verbruikt per jaar ongeveer 41€ aan stroom en de oven kost 15-30 cent per uur. Op beide machines schat ik dat je met een levensduur van 5 jaar 100€ per machine afschrijft per jaar.

 

Maar je verhaal is duidelijk. Meer en lekkerder eten en bovendien een fikse besparing op het budget.

 

 

De vriezer en de oven kosten inderdaad stroom maar die maken we zelf. De broodjes ontdooien eerst 4 uur op kamertemperatuur, daarna warmeluchtopven op 30°, het nodige vermogen is echt minimaal hiervoor, het bakken duurt 14 minuten. Ik schat het stroomverbruik op 0.2€.

 

De vriezer verbruikt stroom, maar die staat er anders ook. Bovendien kan je de broodjes ook rechtstreeks uit de winkel in de oven leggen, dus dat is geen must. Het is een grote vriezer die we hebben, kastmodel. De lege ruimte wordt opgevuld door koudeaccu's. Om het helemaal correct te doen moet je rekening houden met het volume van de broodjes. Dus de berekening :

 

200l vriezer = 50€/jaar. 2 kg broodjes.

45€/365dagen/100 (1% vriezervolume)*30dagen (bewaartijd broodjes) = 0.37€ energiekost.

 

In totaal kost ons stroomverbruik dus 0.2€+0.37€= 0.57€ als we de broodjes 30 dagen bewaren. Voor 12 broodjes is dat dus 0.0475€ per stuk. Nou ja, dat doet onze berekening niet omkantelen. 5 CENT per stuk méér. We rekenden ook met een variabel prijsverschil tussen eigen bak en bakker tussen 60 en 80cent per stuk, afhankelijk van de bakker.

 

Oja, de oven kostte 550€ en de vriezer 650€. Beide zijn van het merk AEG. De oven is 7 jaar oud (en gaat zeker nog 10 jaar mee, de vriezer is 12j oud en verbruikt nog altijd niet meer stroom. Als we rekenen met een gemiddelde levensduur van 15j, dan is de kost per jaar 76€ voor beide apparaten samen. We hebben noch een oven, noch een vriezer gekocht voor dit doel. Het kan ook met goedkopere apparaten. We kiezen altijd kwalitatief goede en energiezuinige apparaten. En we kopen enkel de basisapparaten. Zo gebruiken we de oven om te bakken, drogen, rijzen, ... .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En @lewieke je mag nu nog 500€ per jaar uitsparen . Zijn de broodjes ook te eten want dat lees ik niet in jou post .

 

Kom ze 'n keer proeven ? Ze zijn retelekker. Het is een leerproces. Dit was de eerste keer. Volgende keer laat ik ze nog iets langer rijzen en bak ik ze iets langer met een iets lagere temperatuur. Dan zijn ze net als bij de bakker.

 

Besparen is inderdaad één ding. We willen niet inboeten op kwaliteit. We willen méér voor minder (net als jij). Door niet bij de bakker te kopen besparen we op : de personeelskost, de winst van de bakker (die koop vaak ook de broodjes uit de vriezer hoor), de winkelruimte, ... . Het belangrijkste prijsingrediënt van brood en gebak is WINST. Door basisproducten of halffabrikaten te kopen betaal je minder btw, belasting en bespaar je op de marge van de handelaars en tussenhandelaars.

 

De bakkers kopen hun diepvriesproducten hier : http://www.ranson.be/Producten/diepvries.php?hoofdmenu=Home&submenu=Producten&trace=Diepvries

Als je dat wil, vraag ik nog wel even de prijzen op ook, kunnen we samen uitrekenen hoe rijk een bakker leeft van onze duurverdiende centen met een nepdienstverlening.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste prijsingrediënt van brood en gebak is WINST. Door basisproducten of halffabrikaten te kopen betaal je minder btw, belasting en bespaar je op de marge van de handelaars en tussenhandelaars.
Precies. En het enige wat het je kost als je iets zelf maakt of een halfproduct koopt is TIJD. Waar dus weer duidelijk blijkt het gezegde uit blijkt: TIJD is GELD.

 

Waar ik zelf ook altijd naar kijk is, wordt er reclame voor gemaakt. Als ergens reclame voor wordt gemaakt kan je hetzelfde product ook goedkoper vinden.Reclame kost ook extra geld. Voor Coca Cola wordt reclame voor gemaakt, de LIDL cola niet. Voor Robijn wasmiddel wordt reclame gemaakt, voor huismerk wasmiddel niet, voor zelfgemaakt wasmiddel van marseillezeep ook niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

. Voor Coca Cola wordt reclame voor gemaakt, de LIDL cola niet. Voor Robijn wasmiddel wordt reclame gemaakt, voor huismerk wasmiddel niet, voor zelfgemaakt wasmiddel van marseillezeep ook niet.

 

coca cola smaakt lidl cola niet

als ik het hier lees zijn wij heel erg plebs met coca cola voor mij en pepsi voor de vrouw

Link naar reactie
Delen op andere sites

coca cola smaakt lidl cola niet

als ik het hier lees zijn wij heel erg plebs met coca cola voor mij en pepsi voor de vrouw

 

Ruim 20 flessen Coca Cola meegenomen uit Spanje (en Spaanse Fanta meer oranje van kleur, meer smaak) van 2,2 Liter. Kost daar 1,37€ bij de LIDL, dus waarom vieze nep cola kopen als je Coca Cola lekker vindt.;) En de 2 liter Fanta kost 1,19€.

 

On Topic:

 

In Spanje bij de lidl kost een stokbroodje 35 cent, vers voor je gebakken. In NL betaal je het dubbele voor hetzelfde brood....... Dat noemen ze nou interne devaluatie binnen de EU.:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruim 20 flessen Coca Cola meegenomen uit Spanje (en Spaanse Fanta meer oranje van kleur, meer smaak) van 2,2 Liter. Kost daar 1,37€ bij de LIDL, dus waarom vieze nep cola kopen als je Coca Cola lekker vindt.;) En de 2 liter Fanta kost 1,19€.

 

On Topic:

 

In Spanje bij de lidl kost een stokbroodje 35 cent, vers voor je gebakken. In NL betaal je het dubbele voor hetzelfde brood....... Dat noemen ze nou interne devaluatie binnen de EU.:mad:

 

Het dubbele? Whahaha, reken maar het drievoudige :)!

 

Maar inderdaad goed bezig iedereen. Half fabrikaten kopen en lekker zelf doen want als je toch tijd moet besteden (keuken of boodschappen) dan weet ik het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog effen inpikken op de cola dan gaan we verder met brood .

 

Coca cola pasta word maar op een plaats in de wereld gemaakt . Ergens in Amerika . Iedere coca cola fabrikant mengt dit naar min of meer de Amerikaanse voorschiften . Met water uit eigen bron . Ik woon tussen 2 coca cola fabrieken in de een rond Brugge de andere rond Gent . En de smaak is totaal anders . En ik kan het weten . Cola verslaafd geweest . Dronk soms 5 liter per dag .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog effen inpikken op de cola dan gaan we verder met brood .

 

Coca cola pasta word maar op een plaats in de wereld gemaakt . Ergens in Amerika . Iedere coca cola fabrikant mengt dit naar min of meer de Amerikaanse voorschiften . Met water uit eigen bron . Ik woon tussen 2 coca cola fabrieken in de een rond Brugge de andere rond Gent . En de smaak is totaal anders . En ik kan het weten . Cola verslaafd geweest . Dronk soms 5 liter per dag .

 

Klopt, de smaak is iets anders. Niet alleen door het water maar het recept wordt per land\regio aangepast. Dat gebeurd ook met tabak en voedsel. Zo houden Spanjaarden niet van echt pittig eten, pikant nog net, maar pittig dan eten ze het niet. Hierop worden de smaken aangepast.

 

Coca Cola houdt het recept natuurlijk geheim en dat is de tweede reden om de pasta\pre-mix centraal te maken op een aparte locatie.

 

Ik heb wel het idee dat de laatste jaren de recepten steeds meer naar elkaar toe groeien binnen de EU.

 

On topic: Brood daar zit wat in.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...