Ga naar inhoud
GENEGEERD

Maakt het uit welke firesteel je koopt?


Aanbevolen berichten

K heb n aantal verschilende van echt cheap naar de wat duurdere...Degene die mij t meeste bevalt is de Esee firestarter n echte vonkenregen en handig met t compartimentje van binnen(voor tinder ofzo.) t enige nadeel is daardoor mischien ook dat ie wat groot is...t kompasje er op is leuk maar niet iets om m speciaal voor te kopen.(hou meestal niet zo van spullen met dat soort extraatjes)Maar wat de vonken betreft en t starten van vuur vind ik m super.http://www.youtube.com/watch?v=Nuz7J6nWtO0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ben eigenlijk nog geen slechte tegengekomen, heb ook nog geen budget starter gekocht, vind dat geen zaak om op te besparen.

Nog een aanvulling op mijn bovenbeschreven tondel, betere naam als fire starter.

Die kun je wel met een firestarter aan krijgen maar niet makkelijk.

De truuk dan is om een watje toetevoegen, direct na het uitblazen een plukje watten om het nog hete lapje vouwen.

De paraffine trekt omhoog en zal ook een stukje in het watje trekken, die zit dan meteen vast.

Dit watje mag niet helemaal door de paraffine doordrenkt worden dan wordt hij weer moeilijker met een vonk te ontsteken.

 

Ik heb deze maar een paar gemaakt heb toch altijd een aansteker bij de hand gehad, maar dan heb je wel een hele goede tondel die makkelijk te ontsteken is met je firestarter.

Deze moet je wel beter droog houden, de versie zonder watje kun je echt in het water onderdompelen, afschudden en aansteken, de paraffine sluit het katoen na uitblazen mooi water dicht af, het is gewoon een mini kaarsje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog ff een vuurstart tip(deze is natuurlijk niet voor de echte die hards,die maken een vuurboog):)Maar ik heb een klein buisje volgepropt met watten en daar overheen gewone brandgel die je bij de blokker in n fles koopt.(dat gele gelachtige spul......neem een bakje van n waxinelichtje gooi er n paar watten vanuit t buisje in en een vonk van zelfs de goedkoopste firesteel is genoeg...zelfs zonder er iets bij te gooien brand dit al zo,n 5 min...ook in de regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon watten met vasline erin gekneet. Werkt altijd en kan ook nog enigzins nat worden zonder nadelige gevolgen. Een puntenslijper heb ik ook al genoemd. Ook berkebast werkt super goed, zelfs bij nat weer. Zorg wel dat je de bast van een staande boom gebruikt.

Het belangerijkste bij vuurstalen is een goede scherpe en harde schraper. En voorbereiding is alles. Je kan zoals je weet met een vonkje geen boomstam in de fik krijgen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor degenen die een wasdroger hebben.

 

Trek na elke droogbeurt het drooglint uit het filter. Fikt goed.

 

Maar vaseline met katoen bollen wint het voor mij altijd.

 

On topic:

 

LMF is wat mij betreft DE firesteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Maar vaseline met katoen bollen wint het voor mij altijd.

 

Ik was zojuist in de supermarkt boodschappen doen en heb wattenschijfjes + vaseline meegenomen. Vervolgens heb ik een vette klodder vaseline genomen (Engelse naam is inderdaad petroleum jelly) en dit door drie van die schijfjes geboetseerd. Daarna de firesteel erbij gepakt en even staan vonken. Bam, het spul stond zo in vuur en vlam en was nauwelijks meer uit te krijgen. Fantastische tip. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zojuist in de supermarkt boodschappen doen en heb wattenschijfjes + vaseline meegenomen. Vervolgens heb ik een vette klodder vaseline genomen (Engelse naam is inderdaad petroleum jelly) en dit door drie van die schijfjes geboetseerd. Daarna de firesteel erbij gepakt en even staan vonken. Bam, het spul stond zo in vuur en vlam en was nauwelijks meer uit te krijgen. Fantastische tip. :D

 

 

In plaats van wattenschijven kan je veel beter tampon in je BOB, stoppen. Deze zijn echt enorm compact, dus nemen minder volume in. Het onvoorstelbaar hoeveel plukken watten je uit 1 tampon kan trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was vandaag in de kijkshop en zag een firesteel voor 7,99 euri (Nordic Trails 12.000 keer te gebruiken).

Ik moet hem nog uitproberen hoop dat die het net zo goed doet als mijn andere steels.

Heb trouwens ook altijd 9volt baterij en brillo's in mijn BOB zitten gloeit als een t**t.

En heb luchtdicht een pakje stro en schaafsel van ons konijn erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Nooit geweten. Ik wou het toch posten, omdat ik dit topic begonnen was op zoek naar de beste firesteel...en er werd tegen de Coghlans geadviseerd - de LMF Army was de beste. Nou, deze voldoet ook best wel. Hoewel 3000 keer wel duidelijk minder is dan 12000 van de LMF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig laatst een Coghlans firesteel gekregen, en, het is bijna vloeken in de kerk, hij doet het prima. Dus voor beginnende preppers zou ik er niet tegen adviseren :)

 

Ik kreeg er eentje gratis bij een bestelling bij Noodzaken. Even de verf eraf gekrabt en inderdaad, werkt prima. Mooie grote vonken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oohh wacht even.

Er is verschil tussen een firesteel en een magnesium firestarter!

 

Dit is de Doan magnesium firestarter:http://www.nwbackpack.com/products/liberty_mountain_magnesium_fire_starting_tool.php

Dit is de firesteel (sommigen noemen het een magnesiumstick? ) http://www.surplusandoutdoors.com/shop/survival-accessories/survival-accessories/long-life-army-model-fire-steel-312205.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staalwol krijg je ook tot ontbranding met een 9V batterij.

 

Klopt. Flink uit elkaar trekken en dan de 9V ertegenaan. De vonken kruipen overal heen en worden vlammetjes als je er brandbaar materiaal naast legt. Fascinerend schouwspel.

 

Dit is ook geweldig: How to make Fire from ICE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...