Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gewoon afwaszeep als je vinger knel zit? Lubriceerd nog meer.

En als mijn kinderen met de vingers ergens klem komen te zitten laat ik ze eerst een uurtje-of-twee zitten, er moet wel een goed leermoment voor ze in zitten!;)

 

Als ik het hier zo lees ben ik een roepende in de woestijn aangaande WD40...

 

Hoe kom ik bij die zeep als een vingertje de deur van de keuken blijft tegenhouden?

 

Wd-40 all the way.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
dat WD40 niet meer is dan diesel met een "lekker" geurtje..

hm, diesel?

wat ik heb begrepen is het kerosine basis, bewerkt met oa aceton.

 

Zelf ben ik een tijd Mc gaffer geweest in film productie's en had altijd beschikking over vele rollen gaffertape, rode en ook zwarte. Of het nou vriest, regent of heel heet is: het blijft plakken... het is alleen erg kostbaar, dus een euro voor 10 meter? dat is lastig denk ik.

Natuurlijk kan je met andere middelen ook tape en wd40 vervangen, maar voor de prep is het een mooi compact multi setje lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
WD-40 (water displacement, attempt number 40) heeft inderdaad vele toepassingen (ik gebruik het voornamelijk als schoonmaakmiddel voor messen en om stickerresten te verwijderen), maar het heeft op zijn best een matige en vooral kortdurende smerende werking.

Puur voor het langdurig smeren van allerlei constructies (van messen tot vuurwapens, van Playstationknoppen tot modelhelicopters, van staafmixers tot ligfietsen) heb ik tot nu toe geen beter middel gevonden dan Nano-Oil.

En omdat dit in Nederland nergens verkocht werd heb ik het zelf maar hier naartoe gehaald: http://preppers.nl/forum/threads/3309-Nano-Oil

WD40 is inderdaad ideaal voor vele kleine "probleempjes". Een Jack of all trades but a master of none................ Maar niet voor smering wanneer er flinke/zware belasting is. Dus een ritsje smeren, of een piepend scharnier OK maar aandrijfkettingen/wapens/messen/motorische zaken zijn geen zaken waar je WD40 voor gaat gebruiken......

 

Wat @Lekker en @kwakster aangeven is geheel correct! :D

Ik heb ooit eens gelezen of gehoord dat WD40 niet meer is dan diesel met een "lekker" geurtje.......:D

 

Wat vinden jullie van Ballistol dan? En dan heb ik het dus niet over de geur. Ikzelf vind het te prefereren dat ik slechts één busje olie voor zowel pivot smoothness als roestpreventie kan gebruiken èn je er tegelijkertijd nog je voedsel mee kan bereiden. Het is wellicht niet zo superieur (als in 'smoothness') als Nano-Oil, maar ik heb verhalen gelezen over honderd jaar oude pistolen die nog puntgaaf van de zeebodem zijn gehaald door de Ballistol. Is Ballistol net zo 'matig' dan wel 'slecht' als WD40 volgens jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joris Driepinter: Ballistol kent ongetwijfeld vele toepassingen, maar toen ik er achter kwam dat het spul na enkele jaren in mijn Diana luchtbuks gezeten te hebben plastificeerde (opdroogde tot een kunststof-achtige laag) ben ik overgestapt op Tri-Flow, een prima smeermiddel op teflonbasis.

Later ontdekte ik Benchmade Blue Lube (ook uitstekend spul waar ik veel ervaring mee heb, o.a in de fabricage van Leatherman multitools), maar de oplettende lezer weet waarschijnlijk wel wat ik vandaag de dag prefereer ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joris Driepinter: een middel waar ik de laatste maanden veel over lees op bepaalde Amerikaanse fora is Froglube: http://froglube.com/

Laat ik vooropstellen dat ik er zelf nog geen enkele ervaring mee heb, maar op basis van diverse reviews ben ik geneigd om dit spul over een tijdje eens uit te gaan proberen.

Naar het schijnt presteert het goed als foodsafe corrosiebeschermer op metaal, en tegelijkertijd als smeermiddel voor wapens, messen, werpmolens, etc.

 

Nano-Oil is nog steeds onovertroffen waar het uitermate gladde en langdurige smering betreft (en is voor zover mij bekend ook foodsafe), maar bij corrosietests scoorde het ergens in de middenmoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nano-Oil is nog steeds onovertroffen waar het uitermate gladde en langdurige smering betreft (en is voor zover mij bekend ook foodsafe), maar bij corrosietests scoorde het ergens in de middenmoot.

DANK! Ik wist niet dat Nano ook foodsafe was!? Als Nano in de middenmoot scoort qua corrosiebeschermend, wat gebruik en/of adviseer jij dan voor roestpreventie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleinere messen maak ik na gebruik enkel schoon (oude tandenborstel met een beetje verdund afwasmiddel, of een beetje aceton op een doekje tegen harsresten) en droog, hetgeen zelfs voor de niet-roestvaste modellen voldoende is, zoals bijvoorbeeld mijn meest gebruikte mes, deze gemodificeerde Cattaraugus 225Q in 1095 koolstofstaal:

 

http://preppers.nl/forum/threads/4838-Gemodificeerde-Cattaraugus-225Q

 

Voor mijn kukri's en mijn Hanwei Raptor katana heb ik een eigen receptje: eerst de kling goed schoonmaken met een niet-pluizend doekje & wat aceton/nagellakremover, dan even goed opwarmen onder een hete kraan, vervolgens inwrijven met tenminste 1 en soms meerdere laagjes goede autowas op een doekje, en als laatste even goed uitpoetsen met een schoon doekje.

De autowas van de HEMA bijvoorbeeld is uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Op 14-9-2013 om 12:39, wodan zei:

Nog een opmerking: Duck(t) tape benaming is een verzamelnaam geworden, mijn raad is als je kwaliteit wil, koop er dan een van een echt merk zoals 3M, Scotch,

de echte Duck Tape (in Europa nog nooit gezien, geel eendje logo), Gorilla Tape (ook nog nooit gezien) of zo, de merkloze zijn aanmerkelijk minder goed en toch nog vrij prijzig.

Duck Tape,,, @wodan, ik heb ook mijn bedenkingen.

We hebben hier in de flat asbest alarm gehad in trappenhallen om de boel af te plakken en enigszins vacuüm te zuigen werd de bel afgeplakt met de Duck Tape het heeft er niet heel lang gezeten, maar wat hebben een werk gehad om de Tape er weer af te krijgen, de grijze folie was er zo af meer het gaas en het lijm daar zijn ze vele uren mee bezig geweest, ik heb het zelf ook maar ben heel voorzichtig waar ik het voor gebruik.

 

Ik heb het zelfde mee gemaakt, weet niet meer wat het was, wel dat het verwijderen ook zo ging als bovenstaande dat is mede de reden dat ik er heel voorzichtig mee ben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...