Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid: Auto.


lewieke

Aanbevolen berichten

Die worden tegenwoordig voor een prikkie aangeboden.:p

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modelauto-s-1-18/m813108852-hummer-6-5-l-turbo-diesel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

On topic. Het is logisch en te verwachten dat de subsidie van de elektrische opladers gaat, zodra er redelijk wat zijn gebouwd. Nu gaan ze er gewoon weer een nieuwe melkkoe van maken.

 

Ik laad mijn (fiets)batterijen met mijn eigen groene stroom. Dat kan voor auto's ook. Dan heb je bovendien ook nog een energiebuffer in je auto zitten. Hoef je geen extern systeem meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

In Nederland mag je wel met een 40km elektrische fiets op de weg, de grens ligt bij 45 kilometer.

Dan mag je wel op de weg, maar heb je een brommerrijbewijs nodig.

 

 

Elektrisch autorijden wordt in de kiem gesmoord door de laatste ontwikkelingen.

Elektrische auto bijladen ineens 60% duurder

 

en moet je een brommerplaatje / verzekering / helm hebben.

 

25 km is de grens voor een 'kick-assist' die mag dus alleen power leveren als jij de trappers draait.

voor mij is er zoeen in de maak: http://flykly.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige fiets, maar waar zit de accu?

Hier in Hongarije mag je, zonder rijbewijs en helm, 40 km per uur op een electrische scooter, zolang er maar trappers op zitten.

Ze kosten pakweg 500 euro hier.

[ATTACH=CONFIG]10945[/ATTACH]

Hierin zit de batterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan. Maar is dat zelf ook te vervangen als de accu's slechter worden denk je?

 

Een batterij vervangen is sowieso specialistenwerk. Je moet de batterijen juist verbinden, puntlassen, in dit geval ook nog eens waterdicht maken. Je beschikt ook niet over de onderdelen aan de juiste prijs. Zelf koop ik kwaliteitsbatterijen maar daar betaal je natuurlijk wel een prijs voor. Ik verkies een systeem met aparte batterij omdat het gemakkelijker te beheren is én je kan batterijen uitwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ook veilig ? Even vragen aan de buurman. die is vorige week (nog een keer) gevallen. Zijn sleutelbeen gebroken deze keer. Motorpak naar de vaantjes en motor geraspt. De 6de al.

 

Als motorrijder je er altijd zelf schuldig aan.

Geldt eigenlijk voor alle bestuurders.

In geval van een ongeval oid heb je veelal zelf iets fout gedaan of je word van achter aangereden terwijl je in een file ofzo staat.

Maar als je rijdend bent heb je zelf niet voldoende opgelet of de situatie verkeerd ingeschat.

 

Maar ik gooi de auto de deur uit en ga alleen nog motor rijden.

Indien het echt nodig is kan ik altijd 2 auto's gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als motorrijder je er altijd zelf schuldig aan.

Geldt eigenlijk voor alle bestuurders.

In geval van een ongeval oid heb je veelal zelf iets fout gedaan of je word van achter aangereden terwijl je in een file ofzo staat.

Maar als je rijdend bent heb je zelf niet voldoende opgelet of de situatie verkeerd ingeschat.

 

Maar ik gooi de auto de deur uit en ga alleen nog motor rijden.

Indien het echt nodig is kan ik altijd 2 auto's gebruiken

 

Iedereen maakt fouten. Ik heb wat geëxperimenteerd en kocht n jaar of twee geleden een scootertje, n beetje n lullig ding om er te leren mee omgaan. Ik ging twee keer op mijn snoet. De tweede keer landde ik met mijn hoofd net naast een betonpaaltje. Toen heb ik 't ding weer verkocht en het plan laten varen om een zwaardere te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ik ging twee keer op mijn snoet. De tweede keer landde ik met mijn hoofd net naast een betonpaaltje. Toen heb ik 't ding weer verkocht en het plan laten varen om een zwaardere te kopen.

 

Ik ben met de scooter 2x in 1 week onderuit gegaan maar met de motor heb je zo veel meer grip.

In het begin was Ik bang om te vallen maar nu weet ik Hoe veel grip je hebt Door het extra gewicht.

Ook scheelt de tank tussen je benen enorm met stabiliteit want op dat gebied is en scooter natuurlijk waardeloos.

 

En ja iedereen maakt fouten en dat gebeurt meestal als je niet (goed) oplet.

Mn rij instructeur is er heel makkelijk in Ook al had je voorrang en er gebeurt er toch een ongeluk het is je eigen fout of je hebt de situatie en/of de andere weggebruiker verkeerd ingeschat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n 15 jaar op een Zundapp gereden (en wat andere brommers) en ben in die tijd 4x in de problemen gekomen, altijd mijn eigen schuld door overmoedigheid of verkeerd inschatten van een situatie Nooit meer dan schaafwonden en kneuzingen opgelopen, en Godzijdank nooit een ander iets aangedaan los van materiële schade. 1 x onderuit in de winter door gladheid maar met name een te hoge snelheid. 1 x de bosjes ingereden omdat een fietser onverwacht afsloeg en ik moest uitwijken. 1 x achterop een busje gereden omdat die opeens moest stoppen voor een zebrapad (afstand houden) en 1 x onderuit gegaan omdat ik met mijn dronken kop dacht een rotonde wel vol gas te kunnen nemen. Ik heb nu zo'n 25 jaar mijn auto rijbewijs en heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt of bij betrokken geweest. Los van incidentele akkefietjes met paaltjes en dergelijke bij parkeren en zo. Daarnaast motor gereden vanaf 2005 en 1 x omgevallen vanuit zowat stilstand omdat ik de voorrem veel te hard in kneep. Wel een keer ontzettend mazzel gehad omdat ik niet in mijn dode hoek had gekeken maar de betrokken automobilist redde de situatie (ben achter hem aangereden en heb hem bedankt en mijn excuses aangeboden). Verder is er niets gebeurd alhoewel ik niet heel veel kilometers op de motor heb, rond 20.000 of zo. Ik heb altijd een auto naast de motor gehad en ben daardoor een beetje een mooi weer rijder geworden, los van het eerste jaar, toen ben ik wel bijna iedere dag op de motor naar mijn werk gegaan. Wel ben ik iemand die altijd met een pak aan rijdt, ook destijds op de brommer droeg ik altijd een leren jas, stevige schoenen en had handschoenen aan, ook in de zomer. Sterker: toen ik mijn eerste motor ging kopen (had beperkt budget) heb ik eerst een pak gekocht met helm, laarzen en handschoenen en pas daarna de motorfiets van wat er overbleef. Motorrijden is gevaarlijk maar zoals al gezegd is heb je het grotendeels zelf in de hand zo lang je maar defensief rijdt en NOOIT vertrouwd op het inzicht van anderen.

 

Moraal van dit veel te lange verhaal is dat verkeer gevaarlijk is en 4 wielen veiliger dan 2 maar het komt vooral neer op de bestuurder van welk voertuig dan ook. Kijk maar eens naar die Russische dash cam filmpjes, dan weet je wat ik bedoel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar het onderwerp: auto... tot nog toe is de Volkswagen Lupo 3L volgens mij de beste keus. Rijdt 1 op 33 (en dat is echt zo, ik heb er een gehad) en rijdt eveneens moeiteloos op zonnebloemolie of wat voor andere sla-olie dan ook.

 

Dat is een kleine auto en met bijv. een gezin van 5 wordt het erg proppen. Ik ben al tijden aan het kijken naar een middelgrote c.q. grotere diesel auto die ook nog eens zuinig is. Maar dan staat de prijs me weer tegen.

 

http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos

 

De enige zuinige auto is geen auto volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een kleine auto en met bijv. een gezin van 5 wordt het erg proppen. Ik ben al tijden aan het kijken naar een middelgrote c.q. grotere diesel auto die ook nog eens zuinig is. Maar dan staat de prijs me weer tegen.

 

http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos

 

De enige zuinige auto is geen auto volgens mij.

 

De Mégane authentique in break versie heb ik zelf. Is veruit de meest betaalbare en zuinige auto. Tweedehands zakken ze snel in prijs omdat het een Franse wagen is. De onze is intussen 7 jaar oud en behoudens het jaarlijkse onderhoud zijn er nog nooit kosten aan geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het motorblok uit de Lupo 3L zit ook in een Audi A2 3l en die is voor een gezin wat ruimer. En zonnebloemolie tanken in plaats van diesel is natuurlijk een leuke bijkomstigheid. Bovendien is die 1 op 33 ongelogen, wat bij andere merken wel eens anders is... Ik haalde het gemakkelijk met de Lupo 3L.

Het verhaal gaat dat de dieselmotor van 0,8 liter die in de Volkswagen XL1 (die 1 op 100 rijdt) zit, in een Up! uitvoering op de markt komt. Deze zou dan 1 op 50 moeten kunnen halen, aldus de roddel, want Volkswagen ontkent.

Maar goed, als ze dat zouden toegeven, verkopen ze ineens geen enkele Up! meer omdat iedereen dan op de nieuwe versie wacht natuurlijk.

Mijn hobby auto, een Fiat Polski 650 uit 1984, rijdt trouwens ook 1 op 25 Dus extreem veel vooruitgang hebben ze niet geboekt op het gebied van zuinigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan. Maar is dat zelf ook te vervangen als de accu's slechter worden denk je?
Als je het moet vragen, dan kan je het niet zelf :D

 

Vaak worden die dingen zo gemaakt dat men eerder nieuw koopt dan vervangt, tenzij je een apart battery pack hebt, dan koop je een nieuw en vervang je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige auto ook, maar haalt door het gewicht niet het verbruik van de Lupo.

De Skoda fabia 1.2tdi greenline heeft exact hetzelfde motorblok als de Lupo 3L en de Audi A2 3L maar dan handgeschakeld, dus ik neem aan dat het ook hierin mogelijk is om in de zomer op 100% zonnebloemolie te rijden. In de winter wordt die plantaardige olie een beetje te dik voor het mooi.

Overigens is het ombouwen van een Lupo 3L naar handschakel ook niet zo'n hele grote ingreep. Er zit namelijk al een handbak in, met daarop/aan vast een soort robot, die op de economisch maximaal rendabele toerentallen voor je schakelt. Het lijkt dus een automaat, maar dat is het eigenlijk niet.

 

Maar interessante gedachte: wie voldoende land heeft, kan dan zijn eigen brandstof verbouwen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige auto ook, maar haalt door het gewicht niet het verbruik van de Lupo.

De Skoda fabia 1.2tdi greenline heeft exact hetzelfde motorblok als de Lupo 3L en de Audi A2 3L maar dan handgeschakeld, dus ik neem aan dat het ook hierin mogelijk is om in de zomer op 100% zonnebloemolie te rijden. In de winter wordt die plantaardige olie een beetje te dik voor het mooi.

Overigens is het ombouwen van een Lupo 3L naar handschakel ook niet zo'n hele grote ingreep. Er zit namelijk al een handbak in, met daarop/aan vast een soort robot, die op de economisch maximaal rendabele toerentallen voor je schakelt. Het lijkt dus een automaat, maar dat is het eigenlijk niet.

 

Maar interessante gedachte: wie voldoende land heeft, kan dan zijn eigen brandstof verbouwen...

 

Je zegt 100% zonnebloemolie. Bedoel je hiermee dat je je tank kunt volgooien met uitsluitend zonnebloemolie of moet je deze nog aanlengen met diesel? En ruikt je auto dan niet naar een rijdende frietkot?

 

Heel interessant dit, want zonnebloemolie is 3 a 4 keer zo goedkoop als diesel. Zeker als je in het groot afneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolzaadolie is nog goedkoper en mag ook. In de zomer is de zonnebloemolie wat dunner dan in de winter. In de winter reed ik met maximaal 50% zonnebloemolie in de tank, in de zomer vaak uitsluitend zonnebloemolie. Vroeger had in een Fiat Marea die ik had omgebouwd naar zonnebloemolie (Elsbett principe). Dat kost je 200 euro als je handig bent.

Je hoeft dus niet gelijk aan de Lupo, iedere diesel met een bosch dieselpomp is geschikt voor ombouw.

Die stonk als een oliebollenkraam trouwens.

Maar de Lupo 3L, door een veel betere verbranding, rook veel minder.

Geweldige auto trouwens die Lupo. Ik kon hem niet meenemen naar Hongarije, anders had ik het gedaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolzaadolie is nog goedkoper en mag ook. In de zomer is de zonnebloemolie wat dunner dan in de winter. In de winter reed ik met maximaal 50% zonnebloemolie in de tank, in de zomer vaak uitsluitend zonnebloemolie. Vroeger had in een Fiat Marea die ik had omgebouwd naar zonnebloemolie (Elsbett principe). Dat kost je 200 euro als je handig bent.

Je hoeft dus niet gelijk aan de Lupo, iedere diesel met een bosch dieselpomp is geschikt voor ombouw.

Die stonk als een oliebollenkraam trouwens.

Maar de Lupo 3L, door een veel betere verbranding, rook veel minder.

Geweldige auto trouwens die Lupo. Ik kon hem niet meenemen naar Hongarije, anders had ik het gedaan...

 

Wij hebben de seat Arosa gehad destijds (wel benzine), maar een goed autootje zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heeft er iemand wel eens aangedacht om een waterstof generator te maken. Ik zelf ben er een aan het testen. Bij mij wordt het wel een die de waterstof en zuurstof doet scheiden. Ik wil niet hebben dat er knalstof wordt gemaakt 1 klein foutje en hij zegt boem. Het zal geen gevaarlijk bom worden omdat alles onder atmosferische druk staat maar toch. Als je bezine tank vlam vat is het veel gevaarlijker. Als je puur H2 maakt dan is dat veel veiliger en heb je geen bom. Er zijn mensen die 30% tot 50% zuiniger gaan rijden dat is toch mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...