Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het Prepper Certificaat


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

  • 9 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 168
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zelf ben ik erg geordend en ben ook erg van de lijstjes.

Maar hier zeg ik toch ook nee tegen.

 

Ik zou eerder een gelockte topic aanmaken waar alle actieve preppers een lijst kunnen inleveren met hun skills, waarvoor ze voorbereiden en wat ze geprepped hebben.

Dit zodat je dan beter kunt opzoeken wie wat kan en waarom ze preppen.

Dit houd het ook anoniem maar toch leuk.

(Ik weet niet of dit eerder is gezegd, heb de eerste en laatste pagina's maar gelezen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Algemeen

Het behalen van je prepper certificaat klinkt misschien voor sommige vreemd in de oren, maar het is een idee waar ik al een tijdje mee rondloop (voor misschien in de toekomst). Zoals jullie allen weten behalen wij in Nederland velen diploma’s en certificaten voor ons werk of andere zaken. Een diploma of certificaat geeft aan dat je kennis bezit en bekwaam bent (theorie en praktijk) in het uitvoeren van wat je hebt geleerd. Buiten dit, kunnen sommige dit zien als een uitdaging en hierdoor nog meer gemotiveerd raken.

 

Het prepper certificaat

Is een certificaat dat moet worden opgebouwd uit verschillende niveaus met een opbouwende moeilijkheidsgraad. De invulling van het certificaat, zoals de onderwerpen en de skills moeten nog worden ingevuld en in overleg met de preppers van preppers.nl. Er zou dus een vaste groep moeten komen van preppers, die het certificaat gaat samenstellen en vaststellen. Daarnaast nemen zij ook de examens af (als je dat zo zou willen noemen). Dit laatste kan via een speciale meeting.

 

Wat kan je met een prepper certificaat?

Het certificaat is persoonlijk gezien een bewijs voor jezelf dat je over vele skills en kennis bezit (theorie en praktijk). Daarnaast zou het certificaat jou een bevoegdheid kunnen geven op meetings of in een toekomstige community, in het onderwijzen van beginnende preppers, junior preppers of andere doeleinde. Bij bijvoorbeeld survival tochten in groepsverband, zou het ook makkelijk en duidelijk kunnen zijn voor andere preppers. Zij hebben dan een idee welke skills jij bezit en/of kan uitvoeren.

 

Prepper certificaat - Veiligheid Gezondheid en Milieu (VCA)

Wat ook belangrijk is zijn veiligheidsregels. Een soort VCA in een afgeslankte vorm. Deze kennis kan worden toegepast voor jezelf maar ook bij prepper meetings.

 

De niveaus van het certificaat.

Omdat de niveaus van het certificaat door meerdere preppers moet worden samengesteld, heb ik nog niks kunnen invullen (dat laat ik aan jullie over).

 

Prepper certificaat niveau 1 (PC1) – Beginnend prepper

Niveau 1 - S*/ABC

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

 

Prepper certificaat niveau 2 (PC2) – Gevorderde prepper

Niveau 2 - S*/DEF

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

 

Prepper certificaat niveau 3 (PC3) – Expert prepper

Niveau 3 - S*/GHI

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

•Nog in te vullen

 

*Skills

 

Beste preppers, of dit levendige idee ooit werkelijkheid zal worden, is maar de vraag. Maar ik zou wel graag jullie mening, ideeën en toevoegingen hierover willen horen. Vind je het idee helemaal niks, dan graag je feedback hierover (op een respectvolle manier).

 

Voor, goed idee.

 

Ik wil best mee helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @lamlordx, natuurlijk mag je meehelpen. Maar of dit idee ooit van de grond komt, weet ik niet. Ik heb hier namelijk meerdere (ervaren)preppers voor nodig, die achter dit idee staan. Deze gecertificeerde preppers kunnen bijvoorbeeld op de meetings (of een toekomstige community) een bepaalde rol vervullen zoals het geven van workshops, letten op veiligheid, EHBO, brandpreventie enz. Zij zijn dus niks meer dan de andere preppers, behalve dat zij een speciale rol vervullen en die door alle preppers worden geaccepteerd. Zij hebben dus een ondersteunende en begeleidende functie(bijvoorbeeld op meetings). Daarnaast kun je dit idee helemaal verder uitbouwen. Maar ja, we zullen zien of er ook andere preppers achter dit idee staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyberbeer dat had ik nou ook in mn hoofd, een ondersteunende rol, geen leidende.

 

Ik zou zeggen, maak een nieuw draadje, en zet het opnieuw op. Ik steun je!

 

Ideeën:

-functie ondersteunend en niet leidend

 

-overziende functie, BV. @Bolo als schietbaanveiligheidsinstructeur (leuk woord voor scrabble

 

-Mensen die een EHBO diploma hebben een EHBO insigne geven als herkenningsteken op de meetings/SC = snellere hulpverlening

 

Ga zo maar door, het heeft vele voordelen om een plan op te zetten met skills die breed en effectief gebruikt/uitgelegd kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyberbeer ik ben benieuwd. Ik denk wel dat het (met de insignes) dan alleen om de essentiële dingen moet gaan, zoals EHBO, veiligheid, brandpreventie, en instructeur/begeleider.

 

Deze 4 dingen zijn dan op bepaalde voorwaarden te behalen, en werken ook onderling samen. De instructeur/begeleider zou dan voor zijn skill een test moeten afleggen met motivatie waarom die gene het moet zijn. Ook moet deze persoon gesteund worden door een nader te bepalen aantal preppers.

 

Zomaar wat ideeën :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat @prepass zei in het begin kan ik mij in vinden.

 

Hoewel ik het idee niet volledig wil afschieten denk ik wel dat we een fundering vormen van een systeem waar wij ons nu zo graag aan willen onttrekken.

 

Ook al zie ik best wel iets in leraar - leerling (lessen) verhaal van prep onderdelen. Toch denk ik dat 'examens' of hoe je het ook wilt noemen niet nodig zijn. De vraag die ik zou stellen is: 'Kan de persoon in kwestie aan de taak voldoen?' Daar komt een ja of nee uit vergezeld met een 'want'.

 

Waar ik wel voorstander van ben is om belangrijke momenten op te nemen en die op te slaan. Immers, jezelf terug kijken op een video geeft niet alleen anderen maar ook jezelf inzicht in je aanpak en wat je nog kan verbeteren :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn met zijn allen geboren in het systeem en groot gebracht in het systeem. Het systeem waar wij in leven, bevat veel te veel (onzinnige)regels en wetten. Dit is dan ook de reden waarom wij ons hiervan zoveel mogelijk proberen te distantiëren. Maar wat we ook weten, is dat als je op een kruispunt geen stoplichten neerzet, er gigantische problemen ontstaan. Mensen hebben nu eenmaal (basis)regels (richtlijnen) nodig, want anders maken zij er een zooitje van.

 

De meetings

Ik voorzie in de komende jaren dat de preppermeetings alleen maar zullen groeien. Er zullen meer en meer preppers komen en dus ook meer kinderen(jonge preppers). Het is dus in ons belang dat er begeleiders/ondersteuners komen die de boel in de gaten houden wat betreft de veiligheid, brandpreventie, EHBO, voedsel enz.

 

Wat kan er fout gaan op een meeting?

Buiten het feit dat het op een meeting gezellig is, kan er ook veel misgaan. Wat als het vlees op de barbecue niet goed gaar is en iedereen voedselvergiftiging krijgt? Wat als bij het boogschieten/vuurmaken iemand(of kind) gewond raakt en de politie/brandweer/ambulance vragen gaan stellen omtrent de veiligheid/verantwoordelijke? Wat als iemand een epileptische/hart aanval krijgt of ouders/kinderen ruzie krijgen (met al die bijlen/messen/kruisbogen om ons heen)? Wat als een hond van iemand een kind bijt of dat een kind uit een boom valt en een been breekt. En zo kunnen we nog wel doorgaan.

 

Misschien is het idee van het behalen van een preppercertificaat een beetje aan de zware kant, maar het lijkt mij wel verstandig dat er in de toekomst op de meetings (vrijwillig)prepper begeleiders/ondersteuners worden ingezet die alles in de gaten houden en kunnen ingrijpen bij calamiteiten. Daarnaast zou het voor de bezoekers van de meetings handig zijn als zij bij binnenkomst een document krijgen met daarin de huisregels en wie zij kunnen aanspreken mocht er wat(of iets) aan de hand zijn.

 

Het is maar een idee :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn met zijn allen geboren in het systeem en groot gebracht in het systeem. Het systeem waar wij in leven, bevat veel te veel (onzinnige)regels en wetten. Dit is dan ook de reden waarom wij ons hiervan zoveel mogelijk proberen te distantiëren. Maar wat we ook weten, is dat als je op een kruispunt geen stoplichten neerzet, er gigantische problemen ontstaan. Mensen hebben nu eenmaal (basis)regels (richtlijnen) nodig, want anders maken zij er een zooitje van.

 

De meetings

Ik voorzie in de komende jaren dat de preppermeetings alleen maar zullen groeien. Er zullen meer en meer preppers komen en dus ook meer kinderen(jonge preppers). Het is dus in ons belang dat er begeleiders/ondersteuners komen die de boel in de gaten houden wat betreft de veiligheid, brandpreventie, EHBO, voedsel enz.

 

Wat kan er fout gaan op een meeting?

Buiten het feit dat het op een meeting gezellig is, kan er ook veel misgaan. Wat als het vlees op de barbecue niet goed gaar is en iedereen voedselvergiftiging krijgt? Wat als bij het boogschieten/vuurmaken iemand(of kind) gewond raakt en de politie/brandweer/ambulance vragen gaan stellen omtrent de veiligheid/verantwoordelijke? Wat als iemand een epileptische/hart aanval krijgt of ouders/kinderen ruzie krijgen (met al die bijlen/messen/kruisbogen om ons heen)? Wat als een hond van iemand een kind bijt of dat een kind uit een boom valt en een been breekt. En zo kunnen we nog wel doorgaan.

 

Misschien is het idee van het behalen van een preppercertificaat een beetje aan de zware kant, maar het lijkt mij wel verstandig dat er in de toekomst op de meetings (vrijwillig)prepper begeleiders/ondersteuners worden ingezet die alles in de gaten houden en kunnen ingrijpen bij calamiteiten. Daarnaast zou het voor de bezoekers van de meetings handig zijn als zij bij binnenkomst een document krijgen met daarin de huisregels en wie zij kunnen aanspreken mocht er wat(of iets) aan de hand zijn.

 

Het is maar een idee :)

 

 

Dat is inderdaad wel een goed idee.

Ik ben van mening dat er geen examens worden afgenomen, maar dat er eisen worden gesteld. Bv. Een erkend EHBO diploma. Daarnaast wordt er gekeken of iemand geschikt is voor de taak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alle posts gelezen om dat er teveel bullshit word neergezet tegen @Cyberbeer.

 

De posts die ik wel heb gelezen kwamen er 2 naar voren die mij wel aanspraken. @Heksenboot en @jada

Die reactie's hadden toegevoegde waarden en opbouwende kritiek. Het uitbreiden van de ideeën van het bestaande idee.

 

Dus idd wel meer skills leren. en informatie verstrekken. Samen werken het roulerend leiderschap. Maar volgens mij zijn we hier al aardig mee bezig.

Het mag van mij wel wat strakker worden in de zin van meer ondernemen. Vaker een hike (waar ik zelf ook aan mee (moet) ga doen) Vuur maken met nat hout. Eten uit de natuur en primitiever overnachten i.p.v. een caravan, vouwwagen of tent.Communicatie, Winter SC's enz.

 

Het idee is gewoon goed bedacht alleen het papierwerk hoeft van mij niet.

Wonderland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wij zijn met zijn allen geboren in het systeem en groot gebracht in het systeem. Het systeem waar wij in leven, bevat veel te veel (onzinnige)regels en wetten. Dit is dan ook de reden waarom wij ons hiervan zoveel mogelijk proberen te distantiëren. Maar wat we ook weten, is dat als je op een kruispunt geen stoplichten neerzet, er gigantische problemen ontstaan. Mensen hebben nu eenmaal (basis)regels (richtlijnen) nodig, want anders maken zij er een zooitje van.

 

De meetings

Ik voorzie in de komende jaren dat de preppermeetings alleen maar zullen groeien. Er zullen meer en meer preppers komen en dus ook meer kinderen(jonge preppers). Het is dus in ons belang dat er begeleiders/ondersteuners komen die de boel in de gaten houden wat betreft de veiligheid, brandpreventie, EHBO, voedsel enz.

 

Wat kan er fout gaan op een meeting?

Buiten het feit dat het op een meeting gezellig is, kan er ook veel misgaan. Wat als het vlees op de barbecue niet goed gaar is en iedereen voedselvergiftiging krijgt? Wat als bij het boogschieten/vuurmaken iemand(of kind) gewond raakt en de politie/brandweer/ambulance vragen gaan stellen omtrent de veiligheid/verantwoordelijke? Wat als iemand een epileptische/hart aanval krijgt of ouders/kinderen ruzie krijgen (met al die bijlen/messen/kruisbogen om ons heen)? Wat als een hond van iemand een kind bijt of dat een kind uit een boom valt en een been breekt. En zo kunnen we nog wel doorgaan.

 

Misschien is het idee van het behalen van een preppercertificaat een beetje aan de zware kant, maar het lijkt mij wel verstandig dat er in de toekomst op de meetings (vrijwillig)prepper begeleiders/ondersteuners worden ingezet die alles in de gaten houden en kunnen ingrijpen bij calamiteiten. Daarnaast zou het voor de bezoekers van de meetings handig zijn als zij bij binnenkomst een document krijgen met daarin de huisregels en wie zij kunnen aanspreken mocht er wat(of iets) aan de hand zijn.

 

Het is maar een idee :)

 

Je bedoelt het goed, en dat meen ik echt ouwe cyberpunker, maar we hebben alles in de hand. Serieus.

Het grootste deel van de mensen op de meetings (ook al komen er 100) hebben hun ogen niet in hun zak en een lijst met kwaliteiten waar je eng van wordt.

Het is alleen zo, dat we niet met uniformpjes en petjes rondlopen, maar achter de schermen, onzichtbaar voor "het publiek" zijn we wel degelijk actief.

De vaste SC-gangers zijn tevens aanspreekpunten, die iedereen kunnen helpen en de juiste weg weten. EHBO, veiligheid, bier, whatever.

 

Een document met huisregels uitdelen bij binnenkomst vindt ik een goed idee.

Daar heeft @Castaway het ook al over gehad, dus daar gaan we aan werken.

 

Weet je wat? Ik maak er gelijk een topic van, dan rolt er vanzelf 1 uit.

 

Thanx voor de tip. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...