Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duizenden euro's aan preps en een BOB van maar 100 euro, waarom?


Aanbevolen berichten

Ik dacht dat het antwoord duidelijk was?

Ik geloof niet in alles achterlaten en leven in de rimboe die hebben we namelijk niet!

 

Dus daar stop ik ook geen tijd en geld in.

 

Grt

Kans

 

Maar wat heeft een BOB te maken met in de rimboe leven alles in mijn BOB kan ik gebruiken in een natuurlijke of stedelijke omgeving.

 

Inderdaad zou ik een aantal dingen kunnen achter laten in een stedelijke omgeving maar in SHTF situatie worden de verschillen tussen stedelijk en natuurlijk steeds kleiner.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 139
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@BlazerNL ik ben nu toch wel heel benieuwd naar jouw BOB. Kun je die zetten in het BOB draadje?

 

Ik vind geld in alle gevallen minder belangrijk dan wat je er voor terug krijgt. Als je een goede BOB kunt maken voor 10 euro , laat het mij dan aub weten, dan kun je de rest van je geld anders uitgeven. Maar iets moet het doel dienen waarvoor het is bedoeld of dit nu voor 10 euro is of 5000 euro, dat maakt niet uit. Hiermee bedoel ik niet dat geld niet belangrijk is, alleen dat de kwaliteit en of je wel of niet je doel behaald veel belangrijker zijn. Uiteindelijk blijft het allemaal een persoonlijke afweging.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen die daar interesse in hebben is dit mijn gear lijst waar ik mijn BOB uit opbouw afhankelijk van het weer en situatie.

 

En zoals ik al eerder schreef verklaren de meeste mensen me voor gek en er zullen hier ook wel een aantal meeste rond zwerven.

 

Gear lijst met basis spullen dus zonder voedsel en water en brandstof (op Esbit blokjes na):

 

* Afhankelijk van het seizoen.

 

** keuze item.

 

- Rugzak Tasmanian Tiger Pathfinder.

 

- Rugzak Tasmanian Tiger Combat.

 

- Slaapzak Snugpak Special Forces combo (zomer en Winter).*

 

- Zijde slaapzak liner Snugpak:*

 

- Snugpak Special Forces Bivvi:*

 

- Slaapmat Exped SynMat UL 7 LW:

 

- Bivakzak Goretex:

 

- Snugpak tarp:

 

- Coleman camping pillow:**

 

- HighLander therma lite pillow:**

 

- Mes (op dit moment) Hill knives SOK volledig aangepast met custom handvat en schede.

 

- Zakmes (op dit moment) Strider SMF:

 

- Zakmes SAK Deluxe Tinker aangepast:

 

- Mes onderhoud set:

 

- Baco laplander:**

 

- EKA klapzaag:**

 

- Eetbereidings mes extrema Ratio silver Talon met custom schede:

 

- Tibetan Titanium beker:**

 

- Esbit Titanium kookpot:**

 

- Esbit bakpan:**

 

- Vargo kookpot met deksel als bakpannetje:**

 

- Vargo Titanium pot lifter:

 

- Vargo Titanium hexagon wood stove:

 

- Esbit Pocket Titanium Stove:**

 

- Crusader kook systeem met deksel:**

 

- Nordisk Titanium lange lepel:

 

- Tibetan Titanium vork:

 

- Tibetan Titanium bord:

 

- Voedsel bewaar zak:

 

- Esbit Solid Fuel Tablets:

 

- NDuR Pull Top Water Filter Bottle 1,1 liter:**

 

- Sigg aluminium bottle 1 liter met pull top 2 x :**

 

- Platypus waterzakken 2 liter 2 x :

 

- Katadyn Vario waterfilter:**

 

- Water zuiverings tabletten:

 

- EHBO kit uitgebreid:

 

- EHBO kit klein:

 

- Diverse pouches:.

 

- Zaklamp Inforce Color Led:

 

- Zaklamp riem en hoofd houder:

 

- GPS Etrex 20 + kaarten:

 

- Batterijen en lader:

 

- PSK (personal survival kit) met dropleg:

 

- Fire kit:

 

- Handschoenen:

 

- Compassen en kaarten:**

 

- Kaarten houder:

 

- Toilet spullen:

 

- Vis spullen:

 

- Extra kleding set:

 

- Kleding, schoenen en riem:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL wie het breed heeft laat het breed hangen en als jij je dit kunt veroorloven dan is er niets mis mee. Persoonlijk bekruipt mij het gevoel dat veel van je items makkelijk vervangen kunnen worden door goedkopere. Dan zou je geld over hebben gehouden voor andere cruciale voorbereidingen, maar wellicht ben je daar al lang klaar mee en is de kwaliteit daarvan vergelijkbaar met je BOB. Neemt niet weg dat het een indrukwekkende lijst van items is. Mijn persoonlijke mening: ik vind het hier en daar wat over de top maar daar hield je al rekening mee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL wie het breed heeft laat het breed hangen en als jij je dit kunt veroorloven dan is er niets mis mee. Persoonlijk bekruipt mij het gevoel dat veel van je items makkelijk vervangen kunnen worden door goedkopere. Dan zou je geld over hebben gehouden voor andere cruciale voorbereidingen, maar wellicht ben je daar al lang klaar mee en is de kwaliteit daarvan vergelijkbaar met je BOB. Neemt niet weg dat het een indrukwekkende lijst van items is. Mijn persoonlijke mening: ik vind het hier en daar wat over de top maar daar hield je al rekening mee :)

 

Dank je, maar het is niet een geval van breed hebben meer van waar ga je voor, ik steek inderdaad het meeste extra geld in gear maar daar moet ik ook een hoop voor doen.

 

Er is inderdaad een hoop wat goedkoper kan met nog steeds uitstekende kwaliteit maar ik voel me hier prettig bij.

 

Ik ga op trips waar je niet zomaar hulp kan krijgen en dan ga je toch anders tegen de dingen aankijken.

 

Voor mij is dit cruciaal en ik verwacht niet dat andere mensen het net zo cruciaal vinden maar wil ze wel aan het denken zetten.

 

Mv.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL; inderdaad een mooie lijst maar wel een kwestie van prioriteiten. Ik zou bijvoorbeeld nooit 500 Euro aan een zakmes uitgeven, zo'n mes zal ik nooit nodig hebben en het geld kan ik beter besteden. Aan verbandmiddelen, brandstof, eten, noem maar op. Maar als jij het geld hebt en ook nog soortgelijke bedragen uit kunt geven aan je andere preps dan moet je dat vooral doen.

 

Veel preppers hebben echter niet het inkomen om zich jouw BOB te veroorloven, die moeten hun inkomen spreiden over veel meer. Dat betekent echter niet dat die preppers hun BOB niet serieus nemen, ze hebben gewoon minder geld tot hun beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

400 euro aan visspullen?!?!?:eek:

Ik heb er nog geen 45 euro aan uitgegeven

En zo slecht is mijn stokkie niet maar ik heb het geld gelegd in goed draad en haakjes en dat soort gedoe.

En ik heb veel tweedehands maar bijna nieuw;)

Dus het kan ook zeker goedkoop maar je moet veel snuffelen en geduld hebben.

Ik beken wel dat ik twee tassen bij de lidl heb gekocht...onder het motto ''nu heb ik tenminste wat om mijn spullen in te doen''.

Duurder en beter en grotere tassen komen zodra ik genoeg geld heb gespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel preppers hebben echter niet het inkomen om zich jouw BOB te veroorloven, die moeten hun inkomen spreiden over veel meer. Dat betekent echter niet dat die preppers hun BOB niet serieus nemen, ze hebben gewoon minder geld tot hun beschikking.

 

Dat bedoel ik er ook echt niet mee en hier was ik al bang voor maar kijk naar de inhoud en dan wat bij je budget past.

 

Oke inplaats van duizenden euro's tegen over 100 euro laten we er 95 procent tegen over 5 procent van je te besteden Prepping budget van maken.

 

Misschien dat het dan wat duidelijker word.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Voor mij is dit cruciaal en ik verwacht niet dat andere mensen het net zo cruciaal vinden maar wil ze wel aan het denken zetten.

 

Mv.g. JP

 

Gewoon uit belangstelling: wát is er dan zo cruciaal aan en waarover precies wil je ons aan het denken zetten? Het keiharde nut van je mes van 500 Euro boven een Mora van 14,95 of een Esee van 125 Euro heb je nog niet uitgelegd. Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat is in de Nederlandse polderwildernis de meerwaarde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat heeft een BOB te maken met in de rimboe leven alles in mijn BOB kan ik gebruiken in een natuurlijke of stedelijke omgeving.

 

Inderdaad zou ik een aantal dingen kunnen achter laten in een stedelijke omgeving maar in SHTF situatie worden de verschillen tussen stedelijk en natuurlijk steeds kleiner.

 

M.v.g JP

 

Ok, wat voor mij duidelijk is hoeft niet voor andere op te gaan:

 

Ik geloof in de bug in, of dat nu je huis of bol af sc is.

Ik geloof namelijk dat je een redelijk onderkomen moet hebben.

 

Tent slaapzak enz is leuk voor een week, wordt minder na twee weken, na vier tot acht weken is je gear zo vies dat je je slaapzak moet wassen omdat hij anders niet meer voldoende isoleerd enz.

Eten mee slepen voor een dag is leuk voor een week loodzwaar voor vier tot acht weken bijna onmogelijk.

 

Als je voedsel wilt/moet gaan verbouwen heb je een vaste stek nodig die je kunt verdedigen en waar je redelijk veilig bent.

Met een paar man is dat al moeilijk dus ik denk aan een groep.

 

Je moet alles kunnen repareren en zelfs maken dus gereedschap denk aan naaimachine enz enz enz.

Met een groep zullen er af en toe wat ziek zijn dan is een vaste verdedigbare plek een must, of het betekent al snel achter laten.

 

Een waterput is al snel nodig die maak je niet om vervolgens na een week weer verder te trekken.

Nou ja je snapt het plaatje?

 

Ik ga voor een soort kleine nederzetting, boerderij, kasteel of zo.

 

In Europa met al snel een paar honderd mensen per vierkante kilometer al kamperend overleven bugouten?

Ik geloof er gewoon niet in....

 

Met je tent slaapzak in een stedelijk omgeving met wel een paar honderd mensen per 1000m2?

Pardon????

Meen je dat nou, ga je je huis uit om dan met je BOB te gaan overleven in een stedelijk omgeving?

( het is wel een tegendraadse tactiek dat is zeker!)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon uit belangstelling: wát is er dan zo cruciaal aan en waarover precies wil je ons aan het denken zetten? Het keiharde nut van je mes van 500 Euro boven een Mora van 14,95 of een Esee van 125 Euro heb je nog niet uitgelegd. Daar ben ik wel benieuwd naar. Wat is in de Nederlandse polderwildernis de meerwaarde?

 

Ik heb al uitgelegd dat ik een BOB zie als een middel om me zelf mee te reden voor een onbepaalde tijd, dat het dan cruciaal is mag wel duidelijk zijn.

 

Ook al ga ik weg op een outdoor trip zit ik vaak in gebieden waar niet binnen 4 uur een hulpverlener kan komen en dus worden sommigen dingen veel belangrijker.

 

De discusie over de prijs van een mes ga ik hier niet voeren want dan kan ik nog wel 10 pagina's vullen, zoals ik al eerder heb gezegd er is altijd beter en duurder te krijgen het ligt er maar aan wat je zelf wil en belangrijk is voor je.

 

Maar een goed mes kost veel geld hoeveel bepaal je zelf.

 

En a.u.b haal even dat Nederland uit je hoofd, waarom zou ik hier blijven terwijl de omringende landen zoveel meer te bieden hebben en ik daar makkelijk kan komen.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is wel samen maar in de zomer zit er een zomer slaap systeem in en in de winter een winter.

 

En kwa kook systeem wissel ik naar waar ik zin in heb om te gebruiken.

 

Alles wat ik heb ligt georganiseerd te wachten en mocht ik mijn tas leeg hebben vanwege schoonmaak of onderhoud dan heb ik hem in 15 minuten gereed inclusief mijn eigen kleding.

En dit heb ik verschillende malen getest.

 

Ik gebruikt dit ook gewoon als ik een outdoor trip maak, en waarom niet.

 

Maar jij heb je BOL altijd aan het voertuig hangen en het voertuig ten alle tijden vertrek klaar?

 

Lijkt me lastig APK keuren met een aanhang wagen er achter?

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al uitgelegd dat ik een BOB zie als een middel om me zelf mee te reden voor een onbepaalde tijd, dat het dan cruciaal is mag wel duidelijk zijn.

 

Ook al ga ik weg op een outdoor trip zit ik vaak in gebieden waar niet binnen 4 uur een hulpverlener kan komen en dus worden sommigen dingen veel belangrijker.

 

De discusie over de prijs van een mes ga ik hier niet voeren want dan kan ik nog wel 10 pagina's vullen, zoals ik al eerder heb gezegd er is altijd beter en duurder te krijgen het ligt er maar aan wat je zelf wil en belangrijk is voor je.

 

Maar een goed mes kost veel geld hoeveel bepaal je zelf.

 

En a.u.b haal even dat Nederland uit je hoofd, waarom zou ik hier blijven terwijl de omringende landen zoveel meer te bieden hebben en ik daar makkelijk kan komen.

 

M.v.g. JP

 

Kijk, dat is nou uitleg waar ik iets mee kan. Jij hebt het over outdoortrips en landen en situaties buiten Nederland Jij prept voor iets heel anders dan ik. Prima toch? Maar daar gaat het volgens mij dus om: je kunt jouw BOB en andere voorbereidingen niet vergelijken met anderen want je weet niet waarvoor die andere mensen preppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ook altijd spullen uit blijven proberen en veranderen want dat vind ik ook gewoon leuk.

 

En als je je spullen echt gebruik weet je ook wat je er van kan verwachten.

 

Een leuk voorbeeld is, is dat een hoop mensen hun vriesdroog eten nog nooit gegeten hebben, leuk om daar voor een jaar van te hebben terwijl je niet eens weet of je het wel binnen kan houden.

 

Mv.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is nou uitleg waar ik iets mee kan. Jij hebt het over outdoortrips en landen en situaties buiten Nederland Jij prept voor iets heel anders dan ik. Prima toch? Maar daar gaat het volgens mij dus om: je kunt jouw BOB en andere voorbereidingen niet vergelijken met anderen want je weet niet waarvoor die andere mensen preppen.

 

Nee je kan hem inderdaad niet geheel vergelijken maar kijk naar de onderdelen, het maakt niet uit in welke situatie je zit maar de meeste onderdelen heb je toch echt nodig om te overleven.

 

En dan bedoel ik ook meer de groepen, ik heb meerdere messen maar misschien is 1 voor jou wel genoeg maar je zal nog steeds een mes nodig hebben.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlazerNL: Mee eens, oefenen moet, dan leer je de sterke en zwakke punten van je spullen en jezelf kennen. Zo heb ik bijvoorbeeld een Singer handnaaimachine voor shtf en dat is best wennen en hard werken. En ik heb een Hipolito petroleumlamp voor verlichting als alles is uitgevallen en een wonderpan om brood mee te bakken op een petroleumstelletje of een stel waxinelichtjes, maar dat gaat allemaal niet vanzelf, dat moet je leren. Wat heb jij op het gebied van overleven nog meer, behalve een mooie kampeeruitrusting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En a.u.b haal even dat Nederland uit je hoofd, waarom zou ik hier blijven terwijl de omringende landen zoveel meer te bieden hebben en ik daar makkelijk kan komen.

 

M.v.g. JP

 

Ok dat is een heel ander scenario, jij gaat uit van het idee dat je naar een wildernis ergens gaat en hier alles achter laat.

 

Dan is het simpel dan zou ik alles wat ik had verkopen in mijn BOB stoppen en daarna vertrekken?

 

Sorrie maar het klinkt als zoeken naar een scenario waarin elk bedrag voor een BOB rationeel is?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als prepper ook geen situatie waar ik voor prep ik prep voor het geval er iets gebeurd, en aan de hand van wat er gebeurd ga ik daar actie op ondernemen.

 

En ik weet dat ik de meeste situaties me aardig kan reden met deze tas.

 

O ik was nog vergeten mijn rubberboot er bij te zetten ;).

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect maar als je zoveel geld steekt in een BOB ... komt me beetje opschepperig over en beetje neerkijkend tegenover de creatieve zielen die het met veel minder moeten doen...

100 euro voor een firekit... met een beetje creativiteit heb je voor minder dan 20 euro bulletproof vuur via verschillende methodes.

en zo kan ik nog wel paar voorbeeldjes geven maar het is niet mijn bedoeling je bob af te breken wat op zich is er niets mis mee.

 

Je gaat naar locaties waar hulp niet zo maar hulp kan krijgen, het zal je maar overkomen dat in zo'n locaties je BOB ontvreemd wordt...

 

Je hebt vast een prettig gevoel van veiligheid met al die spullen, voor mij zou het enkel meer stress opleveren wetende dat het zoveel heeft gekost. (Onlangs mijn LM multitool van 80 euro 2 dagen zoek en ik was er al beetje ongemakkelijk van :( )

 

Ik steek ook geld in degelijke tools maar zit heel ruim onder de 1000 euro voor mijn BOB en ik ben er zeker van dat ik ruime tijd kan overleven op de spullen die ik bijheb. Ik ben ook zorgdragend voor mijn materiaal (behalve mijn tool die 2 dagen zoek was) en mits een beetje controle heb ik geen probleem om mijn spullen te delen in gebruik met gelijkgestemde zielen, al denk ik dat met een BOB met dure topspulletjes iets gevoeliger ligt.

 

Soit, ieder zijn budget en visie natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dat is een heel ander scenario, jij gaat uit van het idee dat je naar een wildernis ergens gaat en hier alles achter laat.

 

Dan is het simpel dan zou ik alles wat ik had verkopen in mijn BOB stoppen en daarna vertrekken?

 

Sorrie maar het klinkt als zoeken naar een scenario waarin elk bedrag voor een BOB rationeel is?

 

Grt

Kans

 

Ik heb in mijn vorige bericht op jou reactie gezegt dat mijn BOB in alle situaties gebruikt kan worden.

 

Dus ook stedelijk en het feit dat ik liever naar het buitenland ga betekent niet dat ik dat ook echt doe, ik zei al ik kijk naar de situatie en pas me daarop aan.

 

Maar waar ik ook ben ik zal schoon drinkwater nodig hebben en voedsel en een onderkomen en leuk als dat allenmaal voorhanden zoniet dan zit ik nog steeds goed.

 

En a.u.b hou nou eens op over het geld want daar gaat het niet om dat heb ik al tig keer gezegd ik heb dit uit te geven en jij klaarblijkelijk niet maar dat maakt toch niks uit of wel?

 

De een steekt al zijn geld in een auto ik heb een auto van de zaak en dat vind ik best.

 

Als jullie het niet aankunnen zien wil ik de bedragen wel verwijderen?

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect maar als je zoveel geld steekt in een BOB ... komt me beetje opschepperig over en beetje neerkijkend tegenover de creatieve zielen die het met veel minder moeten doen...

100 euro voor een firekit... met een beetje creativiteit heb je voor minder dan 20 euro bulletproof vuur via verschillende methodes.

en zo kan ik nog wel paar voorbeeldjes geven maar het is niet mijn bedoeling je bob af te breken wat op zich is er niets mis mee.

 

Je gaat naar locaties waar hulp niet zo maar hulp kan krijgen, het zal je maar overkomen dat in zo'n locaties je BOB ontvreemd wordt...

 

Je hebt vast een prettig gevoel van veiligheid met al die spullen, voor mij zou het enkel meer stress opleveren wetende dat het zoveel heeft gekost. (Onlangs mijn LM multitool van 80 euro 2 dagen zoek en ik was er al beetje ongemakkelijk van :( )

 

Ik steek ook geld in degelijke tools maar zit heel ruim onder de 1000 euro voor mijn BOB en ik ben er zeker van dat ik ruime tijd kan overleven op de spullen die ik bijheb. Ik ben ook zorgdragend voor mijn materiaal (behalve mijn tool die 2 dagen zoek was) en mits een beetje controle heb ik geen probleem om mijn spullen te delen in gebruik met gelijkgestemde zielen, al denk ik dat met een BOB met dure topspulletjes iets gevoeliger ligt.

 

Soit, ieder zijn budget en visie natuurlijk...

 

Sorry maar waarom is dat opschepperig en neerkijkend ik heb een simpele LTS opleiding en voor de rest heb ik keihard moeten knokken niks opschepperig aan zoals ik al eerder zei prioritieten en meer niet.

 

En nu kan ik weer gaan uitleggen over de bedragen maar lees gewoon de ander stukjes van mij.

 

Jij maakt je dus ook zorgen als je je auto ergens neer zet dat hij gestolen word of beschadigt raakt tijdens het rijden?

 

En even voor de duidelijkheid mijn spullen zijn ook verzekerd.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...