Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom prep jij?


shooter

Aanbevolen berichten

Ik lees net een stukje over de dijkdoorbraak bij Wilnis. Ik prep voor van alles, maar overstroming nog niet. Iemand in dat artikel zei dat de brandweer te laat kwam met zandzakken. Dat als hij die gehad had hij geen water in huis gehad zou hebben. Misschien verstandig om wat lege zakken op te slaan en een bult zand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Dick Berts

Wat van die vouwschopjes van het leger (pioniersschop) is ook ontzettend handig. Helaas zie je de echte niet meer zo vaak in dumps liggen. Onverwoestbare schoppen. Ze hebben als nadeel dat ze minder prettig werken dan een schop met een volwassen steel er aan. Maar het grote voordeel is, dat ze opvouwbaar zijn en daardoor heel weinig ruimte innemen. Bij een dreigende overstroming is het alle hens aan dek en iedereen zandzakken vullen. Dan kun je wel wat (vouw)schoppen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Backschless. Heb je er ook twee van die metalen schuifjes bij om de schop aan je riem te bevestigen? Die ontbreken nogal eens. Ik kan ze eventueel (uiteraard gratis) voor je meenemen naar de buksendag van Partizan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet wat jullie ervaring is met pioniers schepjes maar bij mij gaan ze steeds kapot, ik krijg het idee dat ze bij dumps ook niet meer de echte verkopen maar chinese na maak.

zit zelf aan een coldsteel sf shovel te denken, deze heeft gewoon een vaste steel weegt wel wat meer maar volgens reviews gaan ze niet snel kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@nvd72. Met dat pioniers schepje van jou kun je alleen Chinezen. Wij hebben met de echte pioniersschop regelmatig de complete Loonse en Drunense duinen omgespit om daarin als mollen te verdwijnen, daarbij nog nooit een kapotte echte pioniersschop meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep omdat onze samenleving gebaseerd is op fossiele brandstof en virtuele rijkdom. Die brandstof raakt op en de viruele rijkdom is een soort kaartenhuis dat ooit in zal storten. Daarbij zijn er eigenlijk nergens voorraden: niet in de winkels, niet in de verdeelcentra van de supermarkten en de strategische olievoorraden zijn zo ongeveer opgedoekt. We zijn dus hartstikke kwetsbaar, er hoeft maar weinig te gebeuren of mensen zitten zonder eten in de kou met een kaarsje dat nog over is van kerstmis. Ik wil dat niet en daarom prep ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Backschless. Heb je er ook twee van die metalen schuifjes bij om de schop aan je riem te bevestigen? Die ontbreken nogal eens. Ik kan ze eventueel (uiteraard gratis) voor je meenemen naar de buksendag van Partizan.

 

Bedankt Dick, het hoesje is gelukkig compleet met de twee metalen schuifjes en zit al standaard aan de riem van mijn vest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet teveel geld aan lege zakken wilt uitgeven gewoon een aantal rollen vuilniszakken inslaan en het zand uit je tuin gebruiken, en bij het zand dat je wegschept schep je vanzelf een extra gracht/kuil dat het eerste deel water op kan vangen.

 

Slim, dank je! Ik neem aan dat gewone zwarte aarde ook kan en vuilniszakken heb ik al. Alweer wat klaar :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net een stukje over de dijkdoorbraak bij Wilnis. Ik prep voor van alles, maar overstroming nog niet. Iemand in dat artikel zei dat de brandweer te laat kwam met zandzakken. Dat als hij die gehad had hij geen water in huis gehad zou hebben. Misschien verstandig om wat lege zakken op te slaan en een bult zand?

 

Ik zou een roei- of zeilboot naast mijn huis leggen, groot genoeg om al je SHTF spulletjes in op te bergen. Roei/zeil dan naar Drenthe of Limburg, die provincies zitten tenminste 15 meter boven NAP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een roei- of zeilboot naast mijn huis leggen, groot genoeg om al je SHTF spulletjes in op te bergen. Roei/zeil dan naar Drenthe of Limburg, die provincies zitten tenminste 15 meter boven NAP.

 

Het water achter mijn huis is verbonden met een flinke plas, maar helaas niet met open vaarwater. Met een boot begin ik dus niet zoveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het water achter mijn huis is verbonden met een flinke plas, maar helaas niet met open vaarwater. Met een boot begin ik dus niet zoveel.

 

Mijn post was een beetje tongue-in-cheek, maar wat ik eigenlijk bedoel is dit: stel dijken breken door omdat de zeewaterspiegel dusdanig stijgt (bijvoorbeeld 7 meter) dan heb je tenminste een middel om jezelf en evt. familie in veiligheid te brengen.

Zie je Schiphol al voor je, al die drijvende 747's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ bacschless ""volgens mij niet heel veel uit wat voor zand je gebruikt, of ik moet het fout hebben dan hoor ik het graag""

 

normaal is zwartegrond niet zo zwaar als witzand omdat er veel organische stoffen inzitten ,compost enzo

en houd het geen vorm als je t stapelt dus in een plastic zak kon het wel eens gaan drijven omdat het niet verzadigd wordt

bij nooddijken zie je ook altijd de vrachtwagens komen met witzand en klei

maar als je niks anders hebt is het natuurlijk beter als niets:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn post was een beetje tongue-in-cheek, maar wat ik eigenlijk bedoel is dit: stel dijken breken door omdat de zeewaterspiegel dusdanig stijgt (bijvoorbeeld 7 meter) dan heb je tenminste een middel om jezelf en evt. familie in veiligheid te brengen.

Zie je Schiphol al voor je, al die drijvende 747's?

 

Heb migraine vandaag, daarmee verdwijnt meteen mijn opmerkingsgave :).

 

Zie het nu wel voor me trouwens. In het plasje achter mijn woning een giga zeiljacht laten takelen. Een soort Noach 2.0. Tegen alle buren zeggen dat dit een plek is voor logees, soort van zomerhuisje achter in mijn tuin. Lijkt me een machtige BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[en nou weer even ontopic]

 

1. totale economische collapse.

Dit vind ik veruit het waarschijnlijkste senario. Schulden maken om schulden te betalen kan niet altijd door blijven gaan. Het huidige schuldensysteem (piramidespel) kan alleen bestaan in een groeiende economie. Maar met oilpeak en het schaarste van grondstoffen gaan de prijzen van alles omhoog en remmen de groei. Dat kun je nu al zien gebeuren in de statistieken. De schuldeneconomie gaat omvallen en daarmee de hele mondiale economie. Ik verwacht dat hoe langer die klap uitgesteld wordt, hoe heftiger deze zal zijn.

 

2. EMP

Op grote afstand op de 2de plaats. Electro Magnetische Pulse van een zonnevlam. Hoewel er weinig kans is dat die wereldwijd alles in 1 keer kapot kan maken, zoals in 1859 (Carrington event), komen kleinere zonnestormen vaker voor en kunnen lokaal voor totale blackout zorgen.

 

3. Pandemie

Link naar reactie
Delen op andere sites

(mijn eerste post op dit forum dus ik zal ook een kleine introductie geven.)

 

Ik ben sinds een jaar of 4 al gefascineerd door de "einden der tijden" verhalen van eigenlijk zo'n beetje elk geloof wat er op de wereld bestaat. Maya's, inca's, christenen, joden, sumeriers, enz. Ik heb dus al heel wat gelezen, gezien en gehoord over mogelijke SHTF (moest wel even nadenken voordat ik hem doorhad ;P maar goed gevonden) events.

 

Sinds ik 2 jaar geleden ben gaan samen wonen met mijn vriendin in een jaren dertig woning en we dus een mooie grote kelder hebben zijn we vanwege die kelder langzamerhand steeds meer eten en drinken gaan stocken. In de eerste instantie gewoon uit praktische reden. We hebben bijna altijd wel alles in huis en we hoeven nauwelijks naar de winkel.

 

Sinds een half jaar ben ik ook een paar stappen verder gegaan, omdat tijdens een avondje bieren met mijn maten zo wat rampscenario's de revu passeerde met de vraag wat zou jij dan doen of wat heb je dan nodig; waar ik bij stil stond en dacht verrek daar zijn we toch mooi de pineut. Ik prep dus niet in het bijzonder voor een type scenario, maar voor een hele keten aan scenario's. Een paar waar ik eerder nog niet aan had gedacht sinds ik eergisteren dit forum vond.

 

Ik hanteer een soort van zelfbedacht fase systeem:

 

Fase 1 is Thuis zelfredzaam zijn voor een duur van 6 tot 12 maanden.

Fase 2 is Evacueren; jezelf en je naasten veilig kunnen vervoeren van A naar BOL.

Fase 3 is Overleven in je BOL.

 

Oftewel Theo. :p

 

Fase 4 zou het leven na het SHTF kunnen zijn; maar daar heb ik nog niet zo over nagedacht of voor geprepd.

 

Voorbereidingen voor Fase 1: We hebben voor 3 maanden aan voedsel en drinken opgeslagen. Dat zou ik graag nog wat verder willen uitbreiden met minimaal 3 maanden. We hebben inmiddels een haard, met hout voorraad voor winter/koken zonder stroom. Regentonnen voor water opslag. Moestuin die nog wel wat uitbreiding kan gebruiken. En we hebben alleen aan de voorkant ingangen tot de woning en plaats. Rest is ommuurd/-ringt met andere woningen en een 4m hoge muur. Voor hebben we rolluiken hangen en alles kan op slot met extra schuifpinnen ivm met een dakloze opvangcentrum een paar honderd meter verderop. Die junkies lopen regelmatig hier door de wijk te kijken of ze iets ergens kunnen meenemen. Verder hebben we een grote franse herders hond die erg schattig is maar ook erg waaks. Er ontgaat haar niets. Als allerlaatste heb net als sommige mensen hier ook wat verdedigingswapens zoals luchtdruk geweren en messen/zwaarden en ben ook nog aan het dubben of een schietclub iets voor mij is.

 

Voorbereidingen voor Fase 2: Ik heb inmiddels een BOB voor mij (85L+2x20L) en mijn vriendin (50L+20L). Ik heb bijna alles wat ik er graag in zou willen hebben; kon aardig spiegelen aan de lange lijst in de "wat stop je in je BOB" thread. Mis alleen nog een goede draagbare waterzuivering pomp. Ik las hier op het forum dat iemand ook bezig was met een BOB voor haar hond... geweldig idee! Dus als mensen daar nog tips voor hebben waar je een goede hondenrugzak kunt aanschaffen dan hoor ik dat graag? Verder heb ik vanmiddag mijn 6 stale 20L jerrycans binnen gekregen om brandstof in op te slaan voor de rit naar onze BOL. Ik wil namelijk als SHTF gebeurt niet eerst nog even moeten tanken of meerdere malen onderweg dat moeten doen met alle risico's van dien of dat de pompen het niet doen. Let wel op voor mensen die dit ook willen, Pak stale jerrycans en rouleer de inhoud minimaal 1 keer per jaar. Ik heb ze bij www.SOER.nl besteld: goedkoopste die er zijn op het web: 20L €16,50 per stuk; ex verzendkosten en btw. Elders minimaal €25 - €37 p.s.

 

Voorbereiding voor Fase 3: We hebben een BOL in Hongarije waar mijn vader woont. Afgelegen in een bos vlak bij een meer volledig zelfvoorzienend huis: Eigen waterbron+pomp en een houtkachel die het hele huis en boiler stookt. Groot hek eromheen en meer dan voldoende grond om groenten en fruit te kunnen verbouwen.

 

We zijn qua materialen redelijk gereed. Wat ik nog wel graag wil doen en ik zie het ook als een onderdeel van het preppen dat je alles traint en oefent zodat de handelingen kunt doen zonder na te denken. Neem nou bijvoorbeeld het maken van een kampvuur: de eerste vlam krijgen, met behulp van (super goedkopen maar heel goed werkende) katoenbolletjes, maya firesticks (goddelijk geschenk), en een Lightmyfire Firesteel Army 2.0 is een koud kunsje. Maar daarvandaan een goed kampvuur maken is nog een stuk moeilijker dan dat onze bear grills doet lijken. Onvoldoende kleine takjes en je vuur dooft gewoon. Is het hout te nat dan werkt het ook niet. Te weinig hout en je moet in het pikken donker opzoek naar brandhout.

 

Maar goed; Ik prep dus voor alle mogelijke scenario's en de 3 fases. Cheers! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als er stroomuitval is voor langer dan een maand is er eigenlijk niet echt een ramp, alleen dat de vriezerinhoud verloren gaat en geen internet, geen TV, geen licht, geen verwarming. Als zoiets in de winter voor zou kunnen komen ben ik er enigszins op voorbereid. Ofschoon ik van een koel klimaat houd maar niet te koud natuurlijk. Het werk wat ik doe gebruikt geen stroom dus ik kan gewoon aan het werk, zoals ze het vroeger deden, actief zijn met daglicht en bij donker gaan slapen. En je kunt veel dingen compenseren doormiddel van zonneënergie, kun je toch een lampje en een radio/mp3 speler gebruiken dat het niet al te stil word om je heen. Voedsel opwarmen met een vuurtje en warmte verkrijgen via een petroleumkacheltje of een poor-man's heater. Genoeg dekens en warme kleding in huis hebben. En uiteraard je voorraad aan water en de optie om ander water te filteren/destilleren en discipline gebruiken met het consumeren ervan in combinatie met bepaalde activiteiten verrichten. En qua tioletgebruik, tja, een drol kun je laten uitdrogen in de zon en afgeveegde velletjes toiletpapier fikken goed in je vuurtje.

 

Als de economie dermate verslechterd, het vinden van voedsel word moeilijker omdat het bijna onbetaalbaar word op lange termijn, dat je dat enigszins kunt overbruggen met je al reeds aangelegde voorraad aan voedsel.

 

Als chaos uitbreekt en overal wanhopige mensen rondlopen met de intentie om geweld toe te passen voor voedsel of wat dan ook, dan ben ik hier weg, zoek een plek op waar vrijwel geen mensen zijn en hoop geen schietgrage preppers tegen te komen die hun "domein" willen verdedigen... ;) Maar ik zit ook te overwegen een schietvereniging toe te treden, heb geen zin om zoveel moeite te doen met preppen en het door zo'n eikeltje met een pistooltje alles af te laten pakken, dan wil ik er ook voor vechten!!! Want preppen is ook een vorm van vechten... Als we dat spelletje kennen Arma 2: DayZ dat je in een rampscenario je moet zien te redden, spullen vinden en andere survivers kunt tegenkomen, de één schiet je dood of gaat samen met je verder of deelt wat van zijn spullen en wenst hem/haar veel geluk.

 

Nou als er een gifbom valt, tja pech gehad dan. Daar ben ik totaal niet op voorbereid en mischien lig ik wel te slapen als die bom zou vallen, who knows...

 

Vind het belangrijk dat je zowel in je luxe omgeving (thuis) kunt overleven, anders dan anderen die helemaal niets hebben gedaan en wanhopig worden op zoek naar voedsel, warmte en water en zich "bekeren" tot crimineel. Het is een vorm van survival, maar toch...

Ik verstop alles zodat, mochten ze bij me inbreken vrijwel niets vinden op gebied van voedsel, water en gereedschap. Maar dat je ook in de natuur je weg kent, dat je een shelter kunt maken en helemaal wegvalt in het natuurbeeld, onzichtbaar.

 

Maar zolang het systeem nog werkt, blijf ik doorgaan met voorbereiden en verzamelen tot het echt goed fout gaat. Dus eigenlijk voor alles wat misgaat waar je nu nog geen last van hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oriënteren

 

ik ben getrouwd en word papa voor de 2 de keer . dat bracht me aan het denken (gezin bescherming )

waarvoor preppen : zowat alles !!!

Mijn voordelen : ben binnenschipper dus heb al veel zelf generator, diesel voorraad, watervoorraad, communicatie, satelliet (indien deze nog zou werken), altijd redelijke voedsel voorraad aan boord, jerrycan,

mijn nadelen : geen land of veld om voedsel te oogsten, schip niet bestand tegen hagen golven laat staan vloedgolven,

nog te voorzien: evacuatie pakket en ??????

 

alle tips welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...