Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Wilde Woensdag"


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Ik kreeg gisteren een interessante e-mail van Brigitte van Food afoot.

 

Beste Preppers,

 

Wij proberen allemaal op onze manier de wereld een beetje beter te maken door onze blogs, boeken, activiteiten, werkzaamheden, tijdschriften en levenswijze.

We hebben allemaal voor ogen onze ecologisch voetafdruk zo klein mogelijk te houden, de natuur terug in het centrum van de aandacht van de mens te brengen en ons voedsel zo natuurlijk mogelijk tot ons te nemen.

Vandaar deze oproep om een nieuw begrip in Nederland (misschien wel Europa) te gaan introduceren: de wilde woensdag.

 

"Wilde woensdag" is een ludieke term om eetbare, wilde planten uit berm, weiland en bos weer een plek te geven in het dagelijkse leven van de westerse mens.

 

Op wilde woensdag gaan we de natuur in en zoeken, verzamelen, plukken tenminste één ingrediënt uit de natuur, dat die dag op onze eettafel verschijnt. Denk aan een thee van braambladeren, een salade van paardenbloembladeren, een soep van brandnetels of een heerlijk "spinaziegerecht" gemaakt van de jonge groene bladeren van de adderwortel.

 

Eén dag 'eten uit de natuur' op je eettafel toveren, maakt dat:

 

men lekker buiten is en de natuur weer op een andere manier beleeft

er een nieuwe waardering ontstaat voor de enorme voedingswaarde die zelfs een gewone berm blijkt te hebben

men ontdekt dat er in de natuur voor iedereen genoeg is. Overvloed bepaalt dan ons denken i.p.v. schaarste. Een hoog goed in deze 'crisistijden'

de natuur een verlengstuk van onze eettafel wordt en NIET een verlengstuk is van onze afvalbak.

 

Eén dag in de week waarin aandacht is om op die dag eetbare, wilde planten te verwerken in je keuken.

 

Belangrijk is het dit begrip niet te linken aan een organisatie, instantie of beweging, maar dat een ieder vanuit zijn vakgebied, discipline, passie, hobby en/of overtuiging dit begrip gaat bezigen. Het kan opeens terugkomen in een artikel, een blog, een gesprek, op twitter of op facebook.

 

Doel is om op een ludieke, speelse wijze de wilde woensdag en daarmee 'het eten uit de natuur' een plaats te geven in het dagelijks leven van iedereen.

 

 

Met alle positieve gevolgen vandien....................................................................................get green and feel free!

 

Groene groetjes,

 

food afoot

 

have a taste of nature

 

Ik vind het een ontzettend leuk idee en dacht laat ik dit eens even peilen bij mijn mede preppers. Er lopen hier diverse leden rond die verstand van zaken hebben om zaken uit de natuur te eten en het onderwerp komt ook regelmatig terug.

 

Als er genoeg mensen zijn is het misschien een leuk idee om een dag met de mensen in de natuur te gaan en dat we ons laten verrassen wat er allemaal mogelijk is.

 

Het idee is de term 'wilde woensdag' net zo gewoon te laten worden in het Nederlandse taalgebruik als 'Veggie Monday or Thursday'. Eén dag in de week waarin men automatisch gaat stil staan bij het gegeven dat we ons voedsel ook gewoon uit de natuur kunnen gaan halen. De term 'wilde woensdag' dient dus ook niet verder gelinkt te worden aan mij of mijn activiteiten. Mijn streven is het gegeven 'eten uit de natuur' weer bereikbaar te maken voor iedereen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de samenleving hierdoor humoristischer, gemoedelijk, respectvoller en mooier wordt.

 

Mijn bijdrage om deze kennis door te geven is dan ook met mensen de NATUUR IN TE GAAN. Meewandelen, de natuur induiken en verbaasd staan hoe smakelijk en voedzaam onkruid , wilde planten, bloemen, bladeren van bomen en struiken kunnen zijn.

 

Ben niet zo'n forum bezoeker, debateerder of schrijver. Ik nodig je dus graag uit de term 'wilde woensdag' op jullie forum een plek te geven. Daar zit immers jouw kracht! Zou geweldig zijn als we zo onze krachten zouden kunnen bundelen!

 

 

Hoe denken jullie hierover?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Harstikke leuk natuurlijk! Uberhaupt, maar daar moeten we natuurlijk niet voor afhankelijk zijn van de woensdag :-).

Enne, thee van braambladeren is heerlijk, maar niet als je zwanger bent - het wekt weeen op - dan moet je sowieso erg uitkijken met dingen die je niet kent. :)

Het resultaat heb ik onlangs nog mogen aanschouwen. Hoe dan ook wel een leuk initiatief. Mensen zouden uberhaupt meer de natuur in moeten gaan.

Maar let wel op met zomaar iets te gaan eten / waar je het plukt.

Misschien zal ik weer eens wat schrijven binnenkort in het kruiden-draadje.. :rolleyes:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ja, hartstikke leuk @Mr. Gold, de natuur in alles te leren kennen en eruit te leren eten, bevordert ook respect voor je leefomgeving.

Voor ons zeer leerzaam om te kunnen overleven. Daar houden we ons ook vaak mee bezig hier. @Richa, @Piroska, @Miss Jade zijn kenners op dit gebied, om er maar een paar te noemen.

Als we straks gaan kamperen, staat het ook op de agenda/het menu. :p

 

Aan de andere kant had ik er een dubbel/paranoia gevoel bij, alsof de regering iedereen wil voorbereiden op het eten van brandnetels, bij gebrek aan supermarkten... :D (grapje hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee hoor, het is heel boeiend om er achter te komen wat voor eetbaars er allemaal in de natuur te vinden is. Zo groeit er hier als onkruid ineens wilde waterkers en zag ik bij iemand aan de rand van zijn tuin wilde postelein staan, heerlijk hoor. En die pinksterbloemen die zometeen boven komen, zijn ook eetbaar, beetje scherp, want er zitten mosterdglycosiden in, maar wel lekker.

 

Voordat we ons met z'n allen op de natuur storten vind ik het belangrijk om wel een aantal principes in acht te nemen zoals:

 

Voor de natuur:

VREET niet ALLES op :p

- Als je eetbare planten vindt die in een groep staan, neem dan enkele exemplaren weg en maai niet gelijk de hele groep weg.

- Knip zoveel mogelijk boven de grond af, de wortels kunnen dan weer opnieuw zorgen voor gewassen, graaf of trek dus geen wortels uit als ze niet nodig zijn.

- Zorg voor een goed scherp mes of schaar, zodat je zo min mogelijk schade aanbrengt.

- Neem geen beschermde planten uit de natuur.

- In principe is het uitgraven van planten verboden. (Heb je toch de wortels nodig, zorg er dan voor dat je niet het enige exemplaar pakt dat er is)

 

Voor jezelf:

- Breng je kennis op pijl zodat je geen giftige planten eet.

- Gebruik je gezonde verstand bij het plukken, dus niet op plekken waar veel uitlaatgassen zijn, ook niet langs rails ivm de olie en metaaldeeltjes.

- Let op vogelpoep en hondenuitlaatplekken

- Heel belangrijk, niet plukken als er gif is gespoten. Soms kan je dat zien als onkruid in de buurt geel uit ziet en verder is het weer groen.

 

Veel plezier en eet smakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het een leuk idee, maar heb er wel even een opmerking bij. Ik las net dit stukje:

 

"Wilde woensdag" is een ludieke term om eetbare, wilde planten uit berm, weiland en bos weer een plek te geven in het dagelijkse leven van de westerse mens.

 

let er wel op dat men NOOIT planten gebruikt die langs de weg groeien, deze zijn vervuild door uitlaat gassen, olie, pekel en andere gevaarlijke dingen. ook planten uit de weiland zijn niet altijd ongevaarlijk, boeren gebruiken nog altijd bestrijdingsmiddelen en bemesten weilanden ook vaak.

 

het is spijtig dat de moderne maatschappij zoveel verpest. Verder wil ik even opmerken dat ik hoop dat iedereen die wilde planten wil gaan eten zich goed informeert over de planten, want bij eetbare planten groeien vaak genoeg andere planten die er op lijken en die giftig kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook eindelijk 5 fruitbomen geplant afgelopen weekend, te weten 5 appel, 1 peer, 1 pruim en 1 abrikoos. Verder gestart met het aanleggen van een moestuin, 3 vierkante meter bakken en de zaadjes die ik in kweekbakjes aan het kweken ben beginnen ook al op te komen. Als het meezit kan het eerste dit weekend de moestuin in.

Zo leren we gelijk de skills en heb ook gelijk maar extra zaden in geslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...