Jeroen K Geplaatst: 21 maart 2013 Delen Geplaatst: 21 maart 2013 Onlangs een einheitslaterne set gekocht, van het duitse leger. Een mooie complete set maar het ging me om de petroleumlamp. Maar hier zit ook een carbidlamp bij met een blik vol carbid. Heeft iemand hier ervaring mee ? hoe lang blijft carbid goed ? Mvg Jeroen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 21 maart 2013 Delen Geplaatst: 21 maart 2013 Droog bewaren... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 21 maart 2013 Delen Geplaatst: 21 maart 2013 Onlangs een einheitslaterne set gekocht, van het duitse leger. Een mooie complete set maar het ging me om de petroleumlamp. Maar hier zit ook een carbidlamp bij met een blik vol carbid. Heeft iemand hier ervaring mee ? hoe lang blijft carbid goed ? Mvg Jeroen Wauw. cool daar zou ik wel eens mee willen experimenteren Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hippo Geplaatst: 21 maart 2013 Delen Geplaatst: 21 maart 2013 Ik ken alleen die dingetjes op een mijnwerkershelm en daar zie je bijzonder weinig bij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lekker Geplaatst: 23 maart 2013 Delen Geplaatst: 23 maart 2013 Ervaring genoeg met Carbid, kun je heeeeel goed mee knallen!! Oud & Nieuw vieren we met melkbussen & carbid (in NL/FRL dan). Als kleine jongens experimenteerden we eerst met verfblikjes, later met grote melkbussen. Maar hoe het werkt: Je hebt een brok(je) carbid, het lijkt op een soort kalksteen, en je doet er een klein scheutje water bij. Door water krijg je chemische reactie en komt er brandbaar gas vrij. In een notendop is dat het. Bewaren deden we in ziplock zakken met rijst en dat weer in luchtdichte trommels, op die manier blijft het jaren goed. Moet droog blijven anders wordt het gruis en kun je er niets mee mee. Succes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 23 maart 2013 Delen Geplaatst: 23 maart 2013 Ervaring genoeg met Carbid, kun je heeeeel goed mee knallen!! Oud & Nieuw vieren we met melkbussen & carbid (in NL/FRL dan). Als kleine jongens experimenteerden we eerst met verfblikjes, later met grote melkbussen. Maar hoe het werkt: Je hebt een brok(je) carbid, het lijkt op een soort kalksteen, en je doet er een klein scheutje water bij. Door water krijg je chemische reactie en komt er brandbaar gas vrij. In een notendop is dat het. Bewaren deden we in ziplock zakken met rijst en dat weer in luchtdichte trommels, op die manier blijft het jaren goed. Moet droog blijven anders wordt het gruis en kun je er niets mee mee. Succes! Ook als kind mee gespeeld een keer ging het fout knie derde grands verbrand . Je bent een rund als je met carbid stunt en dat heb ik geweten Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lekker Geplaatst: 23 maart 2013 Delen Geplaatst: 23 maart 2013 Ook als kind mee gespeeld een keer ging het fout knie derde grands verbrand . Je bent een rund als je met carbid stunt en dat heb ik geweten Geert Tja, koud vuur bestaat niet... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jeroen K Geplaatst: 24 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2013 Ik zal gewoon maar eens wat proberen hopen dat het lukt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Archie Bunker Geplaatst: 24 maart 2013 Delen Geplaatst: 24 maart 2013 Droog bewaren... HEEEEL droog bewaren, ik ben al 12 Kilo kwijt omdat het rubbertje van mijn munitiekist niet goed afsloot. Kijkt u uit met grote hoeveelheid karbid op te sluiten!. Het gas wat van carbid komt is acetyleen gas, dit gas is zeer explosief. Veel plezier met uw lamp! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jade Geplaatst: 24 maart 2013 Delen Geplaatst: 24 maart 2013 Hoi, Als je carbid wil bewaren kan je het ook onder petroleum houden, hoorde ik laatst van de man die mij het carbid voor oudjaarsdag heeft verkocht. Groet, Raymond Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 24 maart 2013 Delen Geplaatst: 24 maart 2013 Ervaring genoeg met Carbid, kun je heeeeel goed mee knallen!! Oud & Nieuw vieren we met melkbussen & carbid (in NL/FRL dan). Als kleine jongens experimenteerden we eerst met verfblikjes, later met grote melkbussen. Maar hoe het werkt: Je hebt een brok(je) carbid, het lijkt op een soort kalksteen, en je doet er een klein scheutje water bij. Door water krijg je chemische reactie en komt er brandbaar gas vrij. In een notendop is dat het. Bewaren deden we in ziplock zakken met rijst en dat weer in luchtdichte trommels, op die manier blijft het jaren goed. Moet droog blijven anders wordt het gruis en kun je er niets mee mee. Succes! Ik heb vroeger ook op een bus gezeten in NL, in FR kenden onze buren het niet. mogelijk moet ik het een keer voordoen.... echter.. waar kom je nog aan een goede melkbus!? (een gasfles openslijpen dan maar?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 24 maart 2013 Delen Geplaatst: 24 maart 2013 Ook als kind mee gespeeld een keer ging het fout knie derde grands verbrand . Je bent een rund als je met carbid stunt en dat heb ik geweten Geert Ik heb ook wel eens in een vlammenzee gestaan, wij knalden met onze melkbussen alleen met brandvrije overal aan. Wel schoten wij klassiek, dus met een gaatje in de bodem, met een aansteker aansteken en indien nodig naar binnen slaan. (dan wel zonder deksel maar met bal om te voorkomen dat de bodem eruit klapt en je hand van je arm rukt.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 24 maart 2013 Delen Geplaatst: 24 maart 2013 Ik heb ook wel eens in een vlammenzee gestaan, wij knalden met onze melkbussen alleen met brandvrije overal aan. Wel schoten wij klassiek, dus met een gaatje in de bodem, met een aansteker aansteken en indien nodig naar binnen slaan. (dan wel zonder deksel maar met bal om te voorkomen dat de bodem eruit klapt en je hand van je arm rukt.) Het ongeval gebeurde door het deksel van een verf blik weg te laten knallen . Onze lucifers raakte op en hadden niet beter gevonden om een toorts te maken van poetsdoeken in thinner gedrongen . Op de knieën zittend om goed te kunnen richten de toorts aan het gaatje van het verfblik gehouden . Maar het deksel vloog er dit maal niet af alleen een enorme steek vlam aan de kant waar ik zat . Je kan je voorstellen hoe het er uit zag in korte broek en een T shirt . Dit was de laatste maal dat ik daar mee gespeeld heb . Het was in de zomer van 1973 en de littekens zie je nog . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 Het ongeval gebeurde door het deksel van een verf blik weg te laten knallen . Onze lucifers raakte op en hadden niet beter gevonden om een toorts te maken van poetsdoeken in thinner gedrongen . Op de knieën zittend om goed te kunnen richten de toorts aan het gaatje van het verfblik gehouden . Maar het deksel vloog er dit maal niet af alleen een enorme steek vlam aan de kant waar ik zat . Je kan je voorstellen hoe het er uit zag in korte broek en een T shirt . Dit was de laatste maal dat ik daar mee gespeeld heb . Het was in de zomer van 1973 en de littekens zie je nog . Geert oei ja. Ik heb een ongelukje gehad omdat ik naast mijn maatje op de bus zat. Ik knalde, en daarna 'giet' je het klontje carbit uit je melkbus voor hergebruik.Deze brand vaak nog, als je snel grijpt kun je die oppakken en uitblazen. Net op het moment dat ik mijn brandende klont op wil pakken valt de bal uit de bus van mijn buurjongen, voor de 3e keer. Deze wordt boos en schopt tegen zijn bus waardoor de opening van de bus (vol met gas) mijn kant opdraait. Mijn brandende klontje stak zijn bus in de hens. Omdat er geen bal op zat dit keer geen knal maar een flinke steekvlam. Echter door brandvrije overal, werkschoenen en een wollen muts stonken enkel mijn haartjes op mijn hand en mijn wenkbrouw een beetje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 oei ja. Ik heb een ongelukje gehad omdat ik naast mijn maatje op de bus zat. Ik knalde, en daarna 'giet' je het klontje carbit uit je melkbus voor hergebruik.Deze brand vaak nog, als je snel grijpt kun je die oppakken en uitblazen. Net op het moment dat ik mijn brandende klont op wil pakken valt de bal uit de bus van mijn buurjongen, voor de 3e keer. Deze wordt boos en schopt tegen zijn bus waardoor de opening van de bus (vol met gas) mijn kant opdraait. Mijn brandende klontje stak zijn bus in de hens. Omdat er geen bal op zat dit keer geen knal maar een flinke steekvlam. Echter door brandvrije overal, werkschoenen en een wollen muts stonken enkel mijn haartjes op mijn hand en mijn wenkbrouw een beetje. Gelukkig dat je goed beschermd was met uw kleding . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 Ik heb vroeger ook op een bus gezeten in NL, in FR kenden onze buren het niet. mogelijk moet ik het een keer voordoen.... echter.. waar kom je nog aan een goede melkbus!? (een gasfles openslijpen dan maar?) Een gasfles openslijpen, daar moet je mee uitkijken! Elk klein beetje overgebleven gas......... Eerst volledig laten vollopen met water. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Archie Bunker Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 Ik heb vroeger ook op een bus gezeten in NL, in FR kenden onze buren het niet. mogelijk moet ik het een keer voordoen.... echter.. waar kom je nog aan een goede melkbus!? (een gasfles openslijpen dan maar?) Marktplaats staat vol met ijzeren melkbussen MVG Archie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 Ik heb er een ze is van aluminium met een kunststoffen deksel . Gebruik ik voor mijn kippenboer op te slaan . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 Ik heb er een ze is van aluminium met een kunststoffen deksel . Gebruik ik voor mijn kippenboer op te slaan . Geert daar wil je dus geen carbit mee schieten tenzij je graag wat piercings van aluminium ergens in je lijf wil hebben een stalen bus, meestal lasten we er nog 2 metalen strips in een kruis onderop. Mocht de bodem dan toch een keer openscheuren is de kans groter dat je geen vingers verliest. Ik weet niet eens of ik het nog zou durgen, was toen 16 en onbezonnen Wil het iedereen afraden! het is gevaarlijk! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jade Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 We knallen al jaren, met een beetje gezond verstand en niet te veel drank, val het met dat gevaar wel mee hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 25 maart 2013 Delen Geplaatst: 25 maart 2013 We knallen al jaren, met een beetje gezond verstand en niet te veel drank, val het met dat gevaar wel mee hoor. ik wil vooral voorkomen dat nav. mijn posts halve zolen op aluminium blikken met deksels gaan zitten en zichzelf en buurman beschadigen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Archie Bunker Geplaatst: 26 maart 2013 Delen Geplaatst: 26 maart 2013 Het is naar mijn mening altijd goed om mensen informatie te verstrekken over eventuele gevaren van bepaalde zaken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luna1988 Geplaatst: 1 januari 2014 Delen Geplaatst: 1 januari 2014 Zelf kom ik af en toe in de mergelgrotten. Daar zijn ook mensen met een carbid lamp, deze geeft echt mooi wit licht. Carbid is goedkoop en makkelijk lang op te slaan. Maakt hier iemand gebruik can een carbid lamp? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 1 januari 2014 Delen Geplaatst: 1 januari 2014 Tja, koud vuur bestaat niet... In één woord geschreven wel... ook niet leuk om te hebben: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koudvuur Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.