Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat zit er in jouw EDC?


Sneard

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
hoe doen ze dat? school mag toch niet controleren

lijkt me wel mogelijk in een doosje met ander spul in

bij ons mag het ook niet maar over leatherman doen ze niet echt moeilijk heb hem al eens uitgeleend aan een leerkracht

Bij mijn school controleren ze gewoon.

Bij mij doen ze er echt moeilijk over. Je krijgt eerst 1 waarschuwing (dir ik al heb) en daarna wordt he geschorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun, netjes naar de schoolleiding luisteren. Dat doe je en dat is goed.

Regels zijn niet altijd verkeerd. Een school kiest ervoor om geen wapens te willen hebben bij de leerlingen om steekpartijen onderling te voorkomen. Het gaat er nog niet eens perse om dat jij geen mes mag, maar dat jouw mes ook afgepakt kan worden door tuig. Dat wil je niet meemaken lijkt me.

Niks mis mee om die regel van school te respecteren. Later als je groot bent kan je je eigen gang gaan met een zakmes en multitool in je EDC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zakmessen blijven tricky. Zeker met de APV's tegenwoordig. Je hebt geen idee wat waar geldt.

Bijvoorbeeld in Amsterdam gelden verschillende APV's. Op station A'dam CS zijn messen in het geheel verboden. Ook je Victorinox nagelschaartje...

 

Maar, je gedrag/uiterlijk en draagwijze van het mes maken veel uit.

Een naar of drie ben ik bij controle op Rotterdam CS bijna mijn Victorinox Handyman kwijtgeraakt bij preventief fouilleren. Op de vraag "Heeft u wapens bij u?" Antwoorde ik nee. Vervolgens werdt mijn tas 'gemetaaldetectord' en moest ik hem leegmaken. Een schaar (had schoolspullen bij me). Maar dat was niet de bedoeling! Een schaar! Die is SCHERP! Afijn, die kerel was helemaal in de mineur. Hij doorzoeken en vindt in mijn linkerzak, aan een leren riempje mijn Handyman. TOCH een wapen! Inmiddels was er een tweede agent bij komen staan die was niett echt onder de indruk. Een Zwitsers zakmes is nauwelijks een wapen te noemen en een schaar? Zolang ie in je etui zit is er niks aan de hand. Maar ga er niet op station lopen zwaaien. Context is dus heel belangrijk.

Maar het blijft een risico. Als ze willen ben je het kwijt. Gelukkig ben ik altijd heel vriendelijk ^_^

 

Op school mocht ik ook geen mes dragen, toch droeg ik mijn Victorinox vanaf groep 6 of 7 dageljks bij me. Die dingen zijn verrekte handig.

 

@Nomad_404

Kobutan liefhebber ? Interessant.

 

Interessant? Haha. Ja, misschien is het stokje een beetje een exoot hier in Nederland. Maar geloof me dat het zijn respect snel verdient.

Oorspronkelijk wist ik niet wat het was. Ik kocht hem als grote sleutelhanger omdat mijn sleutels uit mijn werkbroek bleven vallen. De kubotan zette ze als het ware vast in mijn zak, plus ik kon voelen of ze er nog inzaten. Dat is nog de primaire reden dat ik ze bij me heb. Die in mijn broek althans, nu ik weet wat het is en hoe ik hem moet gebruiken zit er na een maar nare ervaringen een in mijn tas voor de andere hand.

Ik zal er niet verder over gaan, want ik weet dat er niet over wapens gesproken wordt op dit forum. En ik ben er ook zeker niet trots op, maar dat 'stomme stokje' heeft me al twee keer gered.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat kan ook niet want dan moet je je zakken leeg maken

 

er bestaan zo van die creditcard mesjes die tot een mes gevouwen kunnen worden

in portefeuille gaan ze toch niet kijken (hoop ik)

en is dat dan heel de klas die alles moet leegmaken of? @Nomad_404 zwitsers zakmes had ik vroeger altijd bij maar ik voel me beter bij leatherman enkel kennen sommige het verschil ni tussen een

multitool en vlindermes

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDC = Every Day Care

 

Ik denk na de antwoorden van vanmiddag dat ik misschien het begrip EDC nog een keer moet uitleggen.

 

Een EDC is iets wat je elke dag bij je draagt.

Dus niet iets wat je om de zoveel tijd veranderd (op misschien een verandering op mes of multitool na), maar de standaard dingen die je bij je hoort te dragen .

Waar is een EDC op gebasseerd?

Een EDC basseer je op de primaire levensbehoeften, waaraan je wilt voldoen tijdens nood.

 

Wat zijn de primaire levensbehoeften?:

 

Zoals wikipedia zegt, het zijn de eerste levensbehoefte n waar je niet zonder kunt.

Zoals: Drinken, eten, warmte, onderdak en kleding.

 

Hoe vul je dat in met een minimale EDC?

 

In de meest simpele EDC moet je volgens mij voorzien in water en vuur.

Beiden zijn essentieel om in leven te kunnen blijven en met het juiste gebruik van de volgende items kun je in alle primaire behoeften voorzien.

 

Hoe doe je dat?

 

Met als basis een firesteel, multitool/mes ben je voor 90% voorbereid, mits je weet hoe je spullen te gebruiken.

 

Met een firesteel (aansteker) kun je vuur maken. Met vuur krijg je warmte en bescherming. Met vuur kun je ook water koken en zodoende de meeste bacteriën doden, zodat je veilig kunt drinken.

Natuurlijk is een waterfilter beter, maar je hebt de basis en dat is beter dan niks.

 

Met een multitool en/of mes kun je in veel urban situaties dingen zoals onderdak of bescherming tegen kou tegen gaan.

Het vereist vaak een hoop improvisatie vermogen of fantassie. Maar met de juiste mind set en het denken in oplossingen ipv problemen, kom je een heel eind.

 

In principe ben je met deze tools als EDC dan ook wel klaar.

Met extra dingen/gear kun je je EDC/GHB/INCH/BOB nog wel aanvullen en zo tot een betere voorbereiding komen, maar als je de basis goed hebt dan ben je in een groot gedeelte al voorzien....

Link naar reactie
Delen op andere sites

er bestaan zo van die creditcard mesjes die tot een mes gevouwen kunnen worden

in portefeuille gaan ze toch niet kijken (hoop ik)

en is dat dan heel de klas die alles moet leegmaken of? @Nomad_404 zwitsers zakmes had ik vroeger altijd bij maar ik voel me beter bij leatherman enkel kennen sommige het verschil ni tussen een

multitool en vlindermes

Ja heel de klas. Vooral tijdens oud en nieuw wegens illegaal vuurwerk enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404 zwitsers zakmes had ik vroeger altijd bij maar ik voel me beter bij leatherman enkel kennen sommige het verschil ni tussen een multitool en vlindermes

 

Tja, dat totaal gebrek aan kennis van een ander wordt dan wel degelijk jou probleem. Feitelijk is er geen verschil tussen een Leatherman en een Victorinox. Maar ja, ga het maar uitleggen. Ik ken de discussie, zeker op school, en die is niet leuk.

 

Beetje off topic: ik kijk al jaren naar een Leatherman, maar heb nog geen gekocht omdat ik bang ben dat het toch mijn Victorinox niet zal vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat totaal gebrek aan kennis van een ander wordt dan wel degelijk jou probleem. Feitelijk is er geen verschil tussen een Leatherman en een Victorinox. Maar ja, ga het maar uitleggen. Ik ken de discussie, zeker op school, en die is niet leuk.

 

Beetje off topic: ik kijk al jaren naar een Leatherman, maar heb nog geen gekocht omdat ik bang ben dat het toch mijn Victorinox niet zal vervangen.

 

zou ik echt overwegen desnoods een budget leatherman ://www.knivesandtools.be/nl/pt/-leatherman-sidekick.htm

het voordeel vind ik dat het mes makkelijker met 1 hand opengaat de vergrendeling veiliger is en de riemklip word ook onmisbaar

ook kun je met victorinox niet zo gemakkelijk vonkjes krijgen met een magnesium stick

ook is deze iets subtieler dan mn vorige (victorinox skipper)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de agent vraagt aan mij, zo meneer u heeft een mes bij u en wat bent u van plan met dit ding ? uhmmm nou niks bijzonders agent dan moet je goed kunnen praten om je geloofwaardig te maken. Zou ik het moeten afstaan zeg ik ja ! een boete doet meer pijn dan een mesje van 20 euro, en bovendien met 200 winkels in de stad vind ik vast wel een andere voor een prikkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de agent vraagt aan mij, zo meneer u heeft een mes bij u en wat bent u van plan met dit ding ? uhmmm nou niks bijzonders agent dan moet je goed kunnen praten om je geloofwaardig te maken. Zou ik het moeten afstaan zeg ik ja ! een boete doet meer pijn dan een mesje van 20 euro, en bovendien met 200 winkels in de stad vind ik vast wel een andere voor een prikkie.

ja maar als ge word tegen gehouden heb je geen vic van 20 euro bij want da zou te gemakkelijk zijn en teveel geluk in zo'n geval heb je net die hillknives van 370 euro bij die dan nog een hoge emotionele waarden heeft omdat hij je leven heeft gered ooit

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de agent vraagt aan mij, zo meneer u heeft een mes bij u en wat bent u van plan met dit ding ? uhmmm nou niks bijzonders agent dan moet je goed kunnen praten om je geloofwaardig te maken. Zou ik het moeten afstaan zeg ik ja ! een boete doet meer pijn dan een mesje van 20 euro, en bovendien met 200 winkels in de stad vind ik vast wel een andere voor een prikkie.

 

"Uhm, u bedoelt dit zakmes? Waar ik mijn nagels mee knip? Een moertje vast draai? Waar toevallig een mes in zit waar ik mijn appeltje mee schil?"

 

Los van het feit dat een nieuw mes toch al zo'n €50,- kost heeft het mes ook 'emotionele waarde'. Ik heb het inmiddels zo'n 20 jaar op zak.

 

Daar komt bij dat je een mes dat je moet afstaan onder de wapenwet moet vallen. Een keukenmes is net zo min een wapen als een Victorinox of Leatherman. Bij enkelbladige vouw of vaste messen wordt het moeilijker te verdedigen.

Het afgeven van een zakmes/pockettool staat gelijk aan het bekennen van wapenbezit. Aangezien mijn Handyman volgens de wapenwet niet aan de criteria van een wapen voldoet zal ik hem dan ook niet afstaan. Die boete/inbeslagname zal ik dan ook met alle plezier aanvechten.

 

Daarbij moet je ook in acht nemen hoe het mes wordt gedragen, onder een jas, in een broekzak, met een riempje aan de broek vast. De balpen in mijn broekzak is op dat moment gevaarlijker dan het mes.

Als ik met een open mes in de hand loop te zwaaien hebben ze een punt, anders niet.

 

Neemt niet weg dat ik absoluut niet op een dergelijke confrontatie met justitie zit te wachten. Op evenementen of met uitgaan gaat ie dan ook niet mee.

Maar als ik van werk kom en ik loop in een preventief fouilleren fuik, tja, dan is het niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de agent vraagt aan mij, zo meneer u heeft een mes bij u en wat bent u van plan met dit ding ? uhmmm nou niks bijzonders agent dan moet je goed kunnen praten om je geloofwaardig te maken. Zou ik het moeten afstaan zeg ik ja ! een boete doet meer pijn dan een mesje van 20 euro, en bovendien met 200 winkels in de stad vind ik vast wel een andere voor een prikkie.

 

 

Bij het afstaan is het daarom nog niet zeker dat je geen boete krijgt, maar zeker is wel dat je je tool wel kwijt bent.

 

Om die reden heb ik een multitool en geen apart mes in mijn edc

 

Ik heb een LM Charge aan de riem hangen en in dat tasje zit ook een lampje, een firesteel, bitjes, een pincet, wat visdraad, veiligheidspelden, paperclips beetje ductape, 2 keychain ringen beetje aanmaakmateriaal,.... Ben al een paar keer gefouilleerd geweest bij controles en nooit problemen mee gehad integendeel, ik heb zelfs een paar agenten geïnspireerd om zelf een multitool aan te schaffen. Maar misschien een goede tip is voor dat ze je onderzoeken is wel melden dat je een multitool bijhebt in een zakje en dat je hem dagelijks gebruikt.

 

Het is wel zo dat ik maar als ik op stap ga of 's avonds in een uitgangsbuurt ben dan blijft deze in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, tot slot: afstand doen van je mes?

 

Als je mes in beslag wordt genomen, dan wordt je vaak gevraagd om afstand te doen van je mes. Let daarbij op: Afstand doen betekent dat je het mes niet meer terug kan krijgen.

 

Het gebeurt echter vaak dat het in beslag nemen van een mes op gronden gebeurt die niet terecht zijn. Bijvoorbeeld door onduidelijkheid over wat wel en niet toegelaten is. Ook kan het zijn dat je mes wel terecht in beslag wordt genomen omdat je bijvoorbeeld een categorie 4 mes op straat bij je draagt of incorrect vervoert, maar dat je het mes toch wilt houden omdat het een bepaalde waarde heeft.

 

We adviseren je dan om te overwegen geen afstand te doen. Dat betekent niet dat het mes op dat moment niet in beslag wordt genomen, maar je kunt dan in ieder geval de zaak voor laten komen om je mes via de rechter terug te vragen.

 

Bron: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik net schreef, geldt ook voor jou!

 

Ik denk dat we beide een andere interpertatie van EDC hebben. Ik weet niet beter of het is Every Day Carry.

 

Op bijvoorbeeld http://everyday-carry.com kun je zien dat die voor ieder verschillend is. Voor de meeste is het alles om de dag door te komen.

 

Every Day Care gaat in deze veel dieper. Vanuit prepper oogpunt snap ik deze verdieping en had ik misschien beter moeten weten voor ik lange posts ging schrijven ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik vind dat mijn zwakste kant tot nu toe mijn EDC is.

graag wat tips om hem te verbeteren.

 

@homerun ik zou de vis spullen er uit laten (hoewel het touw wel handig zou kunnen zijn), die ga je waarschijnlijk toch nooit gebruiken. Zelfs als je al de tijd zou nemen om te gaan zitten vissen en iets zou vangen, dan nog moet je je vangst schoonmaken. Dat wordt zonder mes ook wel wat lastig.

 

Ik zou in ieder geval iets toevoegen om water in te kunnen zuiveren, zoals b.v. een nood waterzak. Waterzuiverings tabletten zijn meestal bedoeld voor 1L water, dus het is wel zo handig om iets bij je te hebben waarin je precies 1L water kunt doen en kunt vervoeren.

 

Een andere toevoeging zou kunnen zijn een multitool zonder mes (als je school dat wel toe staat) zoals de Leatherman Kniveless Fuse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun daarnet bij het schoonmaken van mijn sidekick kwam ik op het idee

dat je mischien het mes eruit kunt halen en in de voering van je pennenzak stopen

voor wshtf kun je het gewoon er terug in stoppen

mvg Bjorn

Ja maar mischien is het een domme vraag maar wat heb je aan een zakmes zonder mes. Oik met survivalen in het bos of andere omgeving wat heb je dan aan een multitool waar waarschijnlijk alleen dan 2 kurketrekkers, een stokbroodzaagje, een schaar en nog wat random tools?

Maar ik zal zeker kijken of ik het mes eruit kan halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar mischien is het een domme vraag maar wat heb je aan een zakmes zonder mes. Oik met survivalen in het bos of andere omgeving wat heb je dan aan een multitool waar waarschijnlijk alleen dan 2 kurketrekkers, een stokbroodzaagje, een schaar en nog wat random tools?

Maar ik zal zeker kijken of ik het mes eruit kan halen

 

aan een zakmes zonder mes inderdaad niet zoveel maar als je het mes subtiel ergens anders stopt kun je bij controle de multitool laten zien

bij de sidekick gaat het ; doe ik geregeld voor onderhoud aan het mes

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...