Ga naar inhoud
GENEGEERD

Twee zien meer dan één, toch?


eva1986

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dan zit je qua water wel goed.

 

Als je tot 6 maanden voedsel hebt en slechts 150l drinkwater aangevuld met een lifestraw red je niet veel hoor, alleen 1,5 liter per dag is niet voldoende. Je dient ook rekening te houden met eten bereiding of wassen hiervan en je wilt een keer je handen af kunnen spullen? ook je doekjes raken een keer op.

 

Ga maar uit van minimaal 3 tot 4,5 liter pppp aan drinkwater, houd namelijk rekening met je huidige verbruik...dat is veel meer dan je denkt en dan ineens op rantsoen van 1,5 liter?! Dat ga je niet redden.

Dus zorg voor extra zuivering en denk aan een bezinkbak, voorfilter oa oude panty of wit shirt of lap stof (geen gekleurde stof!). Zuiveringstabletten of katadyn mircropure forte, extra brandstof voor water zuivering/desinfectie, katadyn vario of pocket pro, leer oa zandfilterbouwen, uv zuivering (sodis of steripen).

Verlengde drinkwater opslag dmv katadyn micropure classic (http://www.katadyn.com/chen/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-micropur/)

 

Lafestraw achtige zijn leuk, maar je wilt niet continu op je knieën zitten om wat te drinken en je wilt ook water hebben voor andere zaken waarbij een lifestraw niet handig is zoals. Water om je te kunnen wassen, eten bereiden/wassen, drinken maken als koffie, thee, limonade etc

 

Een puntstuk met handwaterpomp, zo'n ouderwetse ;-)

 

Zijn maar een paar extra ideeën maar denk aub niet dat je het red met slechts 150 liter drinkwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een latrine gaven, en dat na 3 manden dicht goien en weer eentje veder op.Je bouw een verplastbaarpoepdoos of tentachtige voor erom een.Beter afstand houden van je moes tuin dus misschien in je voortuin ofzo.Na een jaar kun je de mest gebruiken in je tuin.

Veder zou ik een voedstel vooraad buiten je huis houden, dus een ton begraven ofzo,met een teentje erbi? Kom je niet zo snel met lege handen te staan als je met spoed je huis uit moet.

Ik zou ook een betere kook en verwarming in gebruikt nemen .

 

Goede tips!! Ik ben benieuwd wat je bedoelt met: teentje erbij? Een teentje knoflook??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn maar een paar extra ideeën maar denk aub niet dat je het red met slechts 150 liter drinkwater.

 

Ik snap je bericht, maar als je de hele thread had gelezen, had je ook gelezen dat de 150 liter bronwater in de kast, een voorschot is. Net als de 6 maanden voedsel. Voedsel is voorschot op oogst, bronwater is voorschot op regenwater (240L opvang reeds in gebruik) en t beekje/riviertje een paar honderd meter van ons huis. Koffiefilters in grote getale aanwezig voor grove filtering, daarna koken voor consumptie.

 

Kom ik nu bot uit de hoek? Ik heb een borreltje op vanaaf, dus als t zo is, dan mijn excuses ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je bericht, maar als je de hele thread had gelezen, had je ook gelezen dat de 150 liter bronwater in de kast, een voorschot is. Net als de 6 maanden voedsel. Voedsel is voorschot op oogst, bronwater is voorschot op regenwater (240L opvang reeds in gebruik) en t beekje/riviertje een paar honderd meter van ons huis. Koffiefilters in grote getale aanwezig voor grove filtering, daarna koken voor consumptie.

 

Kom ik nu bot uit de hoek? Ik heb een borreltje op vanaaf, dus als t zo is, dan mijn excuses ;)

 

Tjah..ik reageer daar maar niet op. maar je excuseert je al. Hoe je het ook ziet, het is te weinig..voorschot of niet, wat ik ook heb gelezen. Een gemiddelde plant heeft zijn vruchten rijp vanaf 70 dagen (als je veeel geluk hebt) tot 90 of 110 dagen. Die 90 dagen is eerder regel dan uitzondering. Als je dit dus een beetje serieus neemt snap je direct mijn opmerking dat 150L aan drinkwater volstrekt niet voldoende is ook niet als voorschot. Je te bereiden drinken zal waarschijnlijk al boven de 1,5l per man per dag zitten. Dat is dan net meer dan een maand en dan heb je niets gebruikt voor je bereiding van eten en nog vele andere zaken...reëel gezien is dit dus niet eens een voorschot :p

 

Leuk..extra regenwater en een beekje...maar zonder de juiste filters...red je het niet, correcte zelfbouw of profi vanuit de shop is onontbeerlijk. En koffiefilters en wat koken? die koffiefilters vallen na ene keer gebruiken vaak al uit elkaar, worden zeer slap en alleen koken haalt niet de chemische shit eruit.

 

Maar als jij je hiermee veilig waant, prima, ik geef alleen maar aan waar je te kort schiet en geef extra advies mee, vind je het toch genoeg, is mij om het even. Ik neem mijn verantwoording op mijn manier voor mijn geliefden, jij op jou manier ;-) Ook al zeg ik simpel, die is niet toereikend en te snel gedacht :p

 

En niet meer drinken heh, je word er veels te optimistisch van ;-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je bericht, maar als je de hele thread had gelezen, had je ook gelezen dat de 150 liter bronwater in de kast, een voorschot is. Net als de 6 maanden voedsel. Voedsel is voorschot op oogst, bronwater is voorschot op regenwater (240L opvang reeds in gebruik) en t beekje/riviertje een paar honderd meter van ons huis. Koffiefilters in grote getale aanwezig voor grove filtering, daarna koken voor consumptie.

 

Kom ik nu bot uit de hoek? Ik heb een borreltje op vanaaf, dus als t zo is, dan mijn excuses ;)

 

Van mij een plus hoor, cheers!

 

Maar RayCokes heeft wel een punt; waarom straks water sjouwen als je het nu schoon uit de kraan tapt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom straks water sjouwen als je het nu schoon uit de kraan tapt?

 

Kraanwater opslaan bedoel je? Ik heb dat geprobeerd, in schone flessen waar voorheen ook bronwater in zat (gewoon spa flessen) was ranzig na 6 weken. Ik heb het expres geprobeerd, omdat de site van brabant water (waar wij ons kraantjes water van afnemen) adviseert om t niet langer dan één week te bewaren.

 

Overigens kan je in een fles je water ook "schoon" krijgen door het in de zon te leggen.

 

Ik vind niet dat Ray een punt heeft. Wij hebben 150 liter bronwater met een THT datum 2 jaar weg. 240 liter regenwater, een een beek. Koffie filters 35 pakjes, 2 lifestraws (=2000 liter!), en in geval van nood kunnen we het ook filteren met kool en een zakdoek. Ik kan wel mn hele zolder vol leggen met water, of een katadyn (of 3) kopen, maar alles is eindig.

 

De planten en de vierkante meter bakken profiteren van de regen, en in tijden van droogte van opgeslagen regenwater. Omdat het in vierkantemeter bakken staat, heeft het minder water nodig dan wanneer het in de volle grond zou staan (of eigenlijk, het water wordt efficiënter opgenomen). Sinds we de bakken hebben, (3 jaar) hebben we nog nooit kraanwater hoeven gebruiken, en zomer 2011 kende echt wel een droogte!

 

En stel dat de poep echt goed in de rondte vliegt, en bv de stroom nooit meer aangaat... dan zul je toch op een gegeven moment creatief moeten worden, of dat nu na 3 maanden is, of na 3 jaar. Dus ik hoor jullie, maar imho, wij kunnen minimaal 50 dagen vooruit met fleswater, daarna makkelijk 50 dagen zonder regen (we wonen in nl hè ;) ), en mocht t nu echt niet meer regenen, de beek. Moesten we ons huis verlaten (wat echt een last resort is) dan nemen we de lifestraws en filters mee, en kunnen we nog een jaar of 3 drinken ;) Dus t uiteraard, t kan altijd beter, maar wij denken dat t wel goed zit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraanwater opslaan bedoel je? Ik heb dat geprobeerd, in schone flessen waar voorheen ook bronwater in zat (gewoon spa flessen) was ranzig na 6 weken. Ik heb het expres geprobeerd, omdat de site van brabant water (waar wij ons kraantjes water van afnemen) adviseert om t niet langer dan één week te bewaren.

 

Na 6 weken? Dan vraag ik me serieus af wat er in dat water zit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjah, we geven hier genoeg hints en advies mee hoor, als men het onzin vind, is het niet aan ons @dR3 ik steek weinig moeite in mensen nogmaals de hint te geven als ik ze al geef en ze het onzin vinden of geen punt etc.

Alles is eindig en dat weet iedereen. Maar als we hints af geven en ons water blijft wel goed @dR3 tjah, dan zegt dat meer over ons. Ik ga op zijn minst door met wat ik predik ;-) Als laatste tip eva ga eerst heel veel lezen over water en zuivering en opslag en vooral Sterkte en succes ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat ik mis is toch een heel eenvoudige: Visspullen. Je hoeft geen hele hengels te hebben, alleen wat lijnen en haken. Als aas gebruik je wormen of slakken/mosselen.

 

 

Als het aas niet naar de bodem wil zakken kun je een gewichtje aan de lijn knopen. Knopen verzwakken de lijn wel. Voor wie nog nooit met vislijn heeft gewerkt is het verstandig eens bij een hengelsportzaak langs te gaan voor wat lijn en haken, kun je meteen even wat eenvoudige knooptips vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vissen moet ik me inderdaad nog in verdiepen. Ik kan wel netten maken (haken en breien toch nog ergens goed voor ;) ) maar vissen heb ik nog nooit gedaan, en eet ik ook niet. Dus ik weet niet waar ik het her de buurt kan doen, en ook niet welke soorten ik kan eten, of kun je ze allemaal eten?

 

Manlief lust wel vis, maar is er helemaal niet in thuis, ja kibbeling, zalm- en pangasiusfiletjes ;) En dan heb ik het nog niet over het klaarmaken... Dus dat is inderdaad iets om naar te kijken.

 

Nu eten wij zelden vis (of eigenlijk alleen manlief) en maar 1 of 2 dagen in de week vlees. En zonder zou geen probleem zijn, zolang we uit de moestuin maar verse groenten en genoeg bonen kunnen oogsten ;) Maar inderdaad, een vissetje kost weinig ruimte, en kan in een BOB wel eens een goede aanvulling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn posting even aangepast. Zag iets staan over verboden vangmethoden in mijn voorsteltopic. Thanks Mr, Gold....

 

Elke in Nederland voorkomende vis is eetbaar. Alleen aan de kust komt giftige vis voor (Pieterman) Het mooie ervan is ook nog eens dat in elk watertje (misschien met uitzondering van de echte moddersloten) wel eetbare vis voorkomt. En dus is het een zeer makkelijke en nuttige voedingsbron.

 

Over het schoonmaken hoef je niet moeilijk te doen. Je kunt eenvoudig (na een tik op de kop) de buik open snijden en dan 'alles' eruit halen. De vis een beetje BBQ-en aan beide kanten (niet te lang, slechts enkele minuten) en je kunt aan tafel. Pluis je de eetbare stukken gewoon van de huis en graten af.

 

Stomen van de vis, eventueel met wat groeneten uit eigen tuin is natuurlijk ook mogelijk, ook hier niet te lang, vis is zo gaar.

 

Natuurlijk zijn er van de ingewanden ook delen goed te eten voor wie dat aandurft.

 

Tip! Neem wat dunnere lijn 12 to 18/100 voor het vangen van kleine aasvisjes, daarbij kleinere haken gebruiken nummer 6 of zo. En voor de grotere vissen een wat dikkere lijn, 22/100- 40/100 met natuurlijk grotere haken. Als je roestvrijstalen haken neemt, kun je deze ook in zout water gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij liggen die prijzen tussen 1-2 euro, exclusief inhoud. Dan is een blik van 0,50 - 1 euro inderdaad goedkoper. Die potten ga je natuurlijk hergebruiken, maar een voorraad van 500 potten is helaas vrij prijzig. Als jij of iemand een goedkope bron weet dan hoor ik het graag!
Je bedoelde weck potten en niet daadwerkelijk bokalen met inhoud van bv de supermarkt? Eigenlijk wil ik alleen maar wijzen op de chemie die in blik zit en met al de vuiligheid die we reeds binnen krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelde weck potten en niet daadwerkelijk bokalen met inhoud van bv de supermarkt? Eigenlijk wil ik alleen maar wijzen op de chemie die in blik zit en met al de vuiligheid die we reeds binnen krijgen.

 

Klopt, ik bedoelde inderdaad weckpotten. Gewone glazen potten uit de supermarkt (incl inhoud) zijn natuurlijk goedkoper dat die weckpotten. Zijn die potten & deksels eigenlijk zonder inhoud te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...