Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe berg ik het beste mijn externe harde schijf op? (EMP bescherming)


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Volgens de regelen der kunst! kan alleen wat verwarrend zijn.

Elke radiator en koperen waterleiding in een nederlandse woning is volgens de NEN 1010 geaard( dat is hetzelfde als dat groengele draadje van heksenboot.

Door je metalen box nu met een koper of ijzerdraad te verbinden met een ander geaard oppervlakte kan hij ontladen.

Belangrijk is dat de voorwerpen in de box goed geisoleerd liggen van de wanden van de box.

 

Okee, kan die foto ook nog verwarrend zijn? Verwarrend! :D

Duidelijker kan ik het niet maken, sorry.

 

Koperen waterleiding kan overgaan in kunststof.

Radiator is betere keuze.

 

Stopcontact (WDC: wandcontactdoos) heeft iedereen.

 

Voorwerpen gewoon extra inpakken in plastic folie - aluminium folie - ziploc.

Wanden van piepschuim, opvullen met schuimrubber, shockproof.

 

Duidelijk? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Weleens een schok gehad van een geverfde autodeur bij het instappen? :cool:

 

Ja.

 

De bedoeling van kontakten is, dat ze kontakt maken. Een laagje verf bevorderd dat niet, want dat isoleert.

 

Weet je toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, kan die foto ook nog verwarrend zijn? Verwarrend! :D

Duidelijker kan ik het niet maken, sorry.

 

Koperen waterleiding kan overgaan in kunststof.

Radiator is betere keuze.

 

Stopcontact (WDC: wandcontactdoos) heeft iedereen.

 

Voorwerpen gewoon extra inpakken in plastic folie - aluminium folie - ziploc.

Wanden van piepschuim, opvullen met schuimrubber, shockproof.

 

Duidelijk? :)

 

Verwarrend in de zin van: er zit een stekker in het stopkontact en ik wil het strijkijzer gebruiken, er is onweer op komst dus trek ik overal de stekkers uit, we hebben kortsluiting, schat trek jij overal de stekkers uit totdat we de kortsluiting gevonden hebben........Sorry dat ik verwarrend was:)

als je je kist met 6qmm aarddraad permanent vastmaakt aan waterleiding of verwarming loop je dat risico niet.

(waterleiding kan overgaan in kunstof, maar dan moet de aarding daaraan ook aangepast zijn. normaal gesproken is de waterleiding in de meterkast ook weer aangesloten op de daar binnengebrachte aarding.)

Bij twijfel 3 aardpinnen kopen, die alle 3 onder een hoek als een driepoot de grond inslaan, en daar je kist aan verbinden. Dan ben je helemaal shtfproof :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Verwarrend in de zin van: er zit een stekker in het stopkontact en ik wil het strijkijzer gebruiken, er is onweer op komst dus trek ik overal de stekkers uit, we hebben kortsluiting, schat trek jij overal de stekkers uit totdat we de kortsluiting gevonden hebben........Sorry dat ik verwarrend was:)

als je je kist met 6qmm aarddraad permanent vastmaakt aan waterleiding of verwarming loop je dat risico niet.

(waterleiding kan overgaan in kunstof, maar dan moet de aarding daaraan ook aangepast zijn. normaal gesproken is de waterleiding in de meterkast ook weer aangesloten op de daar binnengebrachte aarding.)

Bij twijfel 3 aardpinnen kopen, die alle 3 onder een hoek als een driepoot de grond inslaan, en daar je kist aan verbinden. Dan ben je helemaal shtfproof :D

 

Duidelijk! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat weet ik toch, ja.

 

Toch lijkt het niet niet verstandig met een geverfde spijker in een wandcontactdoos te peuteren. Maar goed: ik schuur de plek van de kist waaraan ik de aarddraad bevestig eerst even blank.

 

Kijk, dat bedoel ik nou.

En doe er ook een op je deksel, want die is waarschijnlijk geïsoleerd van de doos, vanwege de mooie rubberen waterdichte pakking.

Zoals @joost5 bedoelt. Alleen maak je met die alu-tape ook geen kontakt, vanwege de verf en lijmlaag.

Wel doen die tape, dat sluit wel eventuele kieren.

 

In de kringloop liggen heel veel blanke blikken in alle vormen en maten. Die zijn in 1 keer klaar ;)

Leuk voor extra, in je kist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik toch, ja.

 

Toch lijkt het niet niet verstandig met een geverfde spijker in een wandcontactdoos te peuteren. Maar goed: ik schuur de plek van de kist waaraan ik de aarddraad bevestig eerst even blank.

 

IMG-20121113-WA0003.jpg.dfbc91491b18b8919b875ecbd2215b3d.jpg

 

Zoals ik mijn schoonmoeder zei: Dat kan geen kwaad ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik had vandaag ook beetje er naar gesurfd, ik kwam op faraday pouch Maar mijn vraag is, hoe sterk is zonnestorm? Als ik naar bliksemslag vergelijk...Ik denk niet dat zo'n F-pouch je apparaatje kan redden. Ik weet niks van elektrisiteit.:confused:

 

Waarschijnlijk werkt het wel. Maar een blik uit de kringloop kan het ook. Voor 50 cent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je kist met 6qmm aarddraad permanent vastmaakt aan waterleiding of verwarming loop je dat risico niet.

(waterleiding kan overgaan in kunstof, maar dan moet de aarding daaraan ook aangepast zijn. normaal gesproken is de waterleiding in de meterkast ook weer aangesloten op de daar binnengebrachte aarding.)

Bij twijfel 3 aardpinnen kopen, die alle 3 onder een hoek als een driepoot de grond inslaan, en daar je kist aan verbinden. Dan ben je helemaal shtfproof :D

 

Dat was lang geleden een goede tip, maar wordt al jaren afgeraden. Als je 100% zeker weet dat er een metalen weg is tussen aansluitpunt en aardepunt dan kun je dit doen, weet je het niet zeker dan voor de normale optie gaan (aansluiten op een geaard stopcontact). Of zelf aardpinnen slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is simpel: hoe berg ik het beste mijn externe harde - backup - schijf op i.v.m. een zonnestorm? Voldoet een stalen munitiekistje?

 

En wat bij brand, aardbeving, tsunami, diefstal etc? Die HD kun je backuppen in 'the cloud', en op een bluray of dvd, en op usb sticks (of flash), en foto's/papieren uitprinten. Op verschillende locaties bewaren, en verschillende vormen. Zou vervelend zijn als de stroom het nooit meer doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[ATTACH=CONFIG]2265[/ATTACH]

 

Kijk, die geel groene is de aarde.

Die blauwe en die bruine laat je weg.

Even voor de duidelijkheid:

 

Die Laat Je Weg!

 

Stekker weer sluiten, geel/groene draad aan je Faraday Kooi bevestigen.

 

Stekker in het stopkontakt, dat is veilig want de blauwe en bruine draad zitten er niet in.

 

 

U bent dan aardig geaard. Aardig he? :)

 

SUPERTIP!! Thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat bij brand, aardbeving, tsunami, diefstal etc? Die HD kun je backuppen in 'the cloud', en op een bluray of dvd, en op usb sticks (of flash), en foto's/papieren uitprinten. Op verschillende locaties bewaren, en verschillende vormen. Zou vervelend zijn als de stroom het nooit meer doet.

 

Mocht je je backups willen beveiligen dan is: Truecrypt een handige tool. Gratis/ open source. Kun je mapjes, usb sticks of je volledige schijf mee encrypten. Mocht je van plan zijn je munitiekistje met je hd aan je 3 ankerpinnen ergens in de grond willen steken:) Dan is beveiligen wel een must;)

Werkt trouwens ook in dropbox. Kun je gewoon een mapje encrypten en die synced dan over het web. Als je de encryptie sterk genoeg maakt is het (behalve wellicht met een brute force aanval met een supercomputer die weken staat de draaien) niet te kraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook: één backup is géén backup.

Je hebt de data in de computer. Liefst in RAID1 of beter.

Dan twee of meer externe backup oplossingen, meestal harddisks of een cloud-achtig iets als je dat vertrouwt.

 

Hier zijn er naast een RAID-set drie versleutelde backups die om de zoveel tijd bijgewerkt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Dat was lang geleden een goede tip, maar wordt al jaren afgeraden. Als je 100% zeker weet dat er een metalen weg is tussen aansluitpunt en aardepunt dan kun je dit doen, weet je het niet zeker dan voor de normale optie gaan (aansluiten op een geaard stopcontact). Of zelf aardpinnen slaan.

 

Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen hier zo graag aarde maakt?

Terwijl dit alleen maar negatief(lol) is. bliksem/emp/zonnestorm.???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...