Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kook tips/methodes


CityPrepper

Aanbevolen berichten

'koken' in een hooikist is enorm brandstofbesparend en wordt al sinds jaar en dag gebruikt.

Je kookt, braadt of bakt de levensmiddelen aan, doet de deksels op de pan en zet deze in een met dekens, wol of lakens gevulde kist,

Doordat de warmte niet weg kan, wordt deze op en of andere manier versterkt en wordt je eten heerlijk gaar zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Je bespaard veel brandstof. Het enige dat het je kost is tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
'koken' in een hooikist is enorm brandstofbesparend en wordt al sinds jaar en dag gebruikt.

Je kookt, braadt of bakt de levensmiddelen aan, doet de deksels op de pan en zet deze in een met dekens, wol of lakens gevulde kist,

Doordat de warmte niet weg kan, wordt deze op en of andere manier versterkt en wordt je eten heerlijk gaar zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Je bespaard veel brandstof. Het enige dat het je kost is tijd.

 

zou je daar ook een magnetron voor kunnen gebruiken? en dan bedoel ik: dekens in de magnetron tegen de achterwand. Dan pan erin schuiven en dat weer afdekken met dekens. En dan de klep dicht?

 

Zou dat ook werken als moderne hooikist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe omdat ik een magnetron bijna ongebruikt in de keuken heb staan en ik niet de ruimte heb om daar ook nog een hooikist in te zetten. Toen bedacht ik me net waarom zou ik de magnetron niet gebruiken als hooikist.

 

Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat de warmte niet kan ontsnappen.

Het lijkt me dat je ongebruikte magnetron daar ook uitstekend voor te gebruiken valt.

Succes ermee :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat erom dat je ervoor zorgt dat de warmte niet kan ontsnappen.

Het lijkt me dat je ongebruikte magnetron daar ook uitstekend voor te gebruiken valt.

Succes ermee :)!

 

Ja nou dat dacht ik ook. En volgens mij is een magnetron best isolerend. Ik ga het uitproberen. En anders heb ik nog een coolbox die deze eer gaat krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Raycoupe omdat ik een magnetron bijna ongebruikt in de keuken heb staan en ik niet de ruimte heb om daar ook nog een hooikist in te zetten. Toen bedacht ik me net waarom zou ik de magnetron niet gebruiken als hooikist.

 

Yep, een doos is een doos.

Maar denk aan het principe van de thermosfles (ook vermeld in dit draadje).

Warmte verlies je door contact, straling en stroming. Daarom is een thermosfles opgebouwd met een luchtlaag, isolerend materiaal en reflecterend materiaal.

Pan rondom bedekken met deken en survival-blanket (zilver) werkt dus goed. Piepschuim zou nog beter zijn, op maat gesneden in de magnetron, als extra.

 

Je kan natuurlijk ook je magnetron wegdoen en een koelbox gebruiken, want daar zit al piepschuim in. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de snelkookpan de inductiedoop gegeven.

Aanbieding van de blokker en ik had hem al een paar keer bekeken dus meteen gekocht.

De kip die normaal 30 plus minuten in de pan moeten nu in 15 min, geweldig!

 

Het is wel wat meer schoonmaaken dan normaal dus dat is ook een nadeel!

En die krengen zijn groot!

 

De complete gerechten die in de handleiding staan zijn de volgende test, de kip was wel lekker mals!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminium en koperen pannen houden langs hun warmte maar hebben ook nadelen zoals hier boven vermeld opletten met zuur in aluminium pannen (geen rabarber in klaar maken ) koperen pannen moeten een tin laag hebben binnenin . Stalen pannen koelen snel af ook rvs de meer energie nodig . Gietijzer pannen zoals een DO vraagt wat speciaal onderhoud . Pannen met een lak laag zijn goed te onderhouden . Alles heeft voor en nadelen alles kan op open vuur .

Geerts

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

De moderne hooikist...

 

 

Die je nog moderner, natuurlijk ook zelf kan maken. http://www.instructables.com/id/Hay-Slow-Cooker/

 

Overigens heb ik nog niet eens de moeite genomen om zo'n mooi madammeke te maken.

Meestal gebruik ik gewoon een wollen deken en zet de pan, met deken, in de luie stoel in de huiskamer. Zo loopt niemand de pan om.

Ik wikkel wel eerst even de pan in een theedoek, ter bescherming van vlekken op de deken.

Oja, en de deken leg ik savond s over mijn benen als het afkoelt.

Ik houd van spullen die je op meerdere manieren kan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een goulsh pan is van emaille en specifiek voor koken van soep en dergelijke,, een dutch oven is meer om te braden/bakken als je daar soep in doet bv groentesoep word die troebel doordat gietijzer porieen bevatten waar vet en smaakstoffen in opgeslagen worden die bij verwarming van de pan open gaan en en afgeven! dat wil je niet bij heldere soorten soep.

en een potij is een ander soort kook pot (orgineel uit afrika) als een dutch oven! en of je die van qvist, rokenenkoken.nl of barbecook neemt zit weinig verschil in. service bij rokenenkoken.nl is zeer goed bellen binnen 20 minuten terug bij qvist wacht ik nog steeds op antwoord en zijn ook nooit bereikbaar! zowel mail als tel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

In een 'hooikist' kun je tot wel 8 uur lang het eten boven de 80 graden houden. Ik heb het een keer nagemeten. Je maakt gebruik van de warmtemassa, dus een grotere pan zal beter werken. Maar je kunt het altijd meten en tussendoor weer verhitten en terugzetten.
Let op brandgevaar: Hete pan op synthetische stof kan ontvlammen en je wilt ook niet dat de inhoud van de pan over iemand heen komt.

Bouillon:
In tijden van schaarste (en anders wellicht ook ;) )wil je zoveel mogelijk voedingswaarde binnenkrijgen. Van groenteschillen en botjes kun je bouillon maken en dat kan veel en makkelijk opneembare mineralen bevatten. 
Gelatinerijke bottenbouillon is erg gezond, makkelijk te verteren en de basis van elk dieet wat maag en darmen wil genezen (bij welke andere ziekte dan ook zal dit helpen, mits niet allergisch voor een bestandsdeel). Het bevat net weer andere vormen van eiwitten die niet zoveel in mager vlees zitten. Gelatine zit vooral in gewrichten, pezen, mergpijpjes, e.d.. De hooikist (of slowcooker) is ideaal om te gebruiken, omdat je een beetje tegen het kookpunt aan wil zitten en niet per se erover heen. Je kunt botten vaak nog een tweede keer gebruiken, je merkt zelf eigenlijk wel of er nog smaak vanaf komt. Wijzelf eten kippenpootjes of kip tijdens de maaltijd. De botjes daarvan stop ik in een pannetje en ik heb 'thee met voedingswaarde' :) je kunt botjes nog doorknippen, zodat er van het merg meer meekomt.

Voorweken
:
Soms is het nodig bij bonen om het überhaupt eetbaar te maken. Maar bij de meeste gedroogde (en zelfs niet gedroogde) voeding
verhoogt dit de voedingswaarde en vergemakkelijkt de vertering. Met voorweken ben je eigenlijk al een klein beetje aan het fermenteren en fermenteren heeft ook veel voordelen die nu ook meer algemeen bekend zijn.
De meeste zaden, granen en peulen bevatten stofjes die de zaden beschermen tegen rotting en vraat. Dit zijn gifstofjes voor ons. Bijvoorbeeld fytinezuur, oxaalzuur (van spinazie/rabarber), solanine, etc. Voorweken breekt sommige van deze stofjes af en soms maakt het complexe koolhydraten kleiner, zodat het makkelijk te verteren is. Ook worden er minimaal (maar alle beetjes tellen) nog wat vitaminen b en c aangemaakt.
Om bijvoorbeeld fytinezuur in graan af te breken heb je het enzym fytase nodig. Dit zit meestal in het vliesje, sommige granen bevatten echter weinig fytase en andere best veel (rogge), je kunt dat een schepje van iets anders erbij doen. Zuurdesembrood is een ideale manier om brood te bereiden. Daarnaast krijg je een stevig brood wat iets langer te bewaren is.
Granen ed kun je het beste heel bewaren en maar kort voor gebruikt malen, omdat je anders voedingswaarde verliest.
Gedroogd eten is ideaal prepvoedsel, omdat het droog is, maar het heeft nadelen en je kunt er op langere termijn i.m.o. niet gezond op overleven. Fytinezuur bindt aan mineralen, die mineralen kun je niet opnemen uit je voeding, soms onttrekt het zelfs mineralen uit je lijf, met de juiste bewerking kun je ook niet alle fytinezuur ongedaan maken. Dus probeer ook vers aan je menu toe te voegen. (of pemmikan, daar kan je lijf jaren mee vooruit)
Je wilt geen scheurbuik. Vitamine C is niet de oorzaak van scheurbuik, wel een medicijn. Van vitamine c kan je lijf een verbinding maken die scheurbuik geneest. In vers vlees zit deze verbinding kant en klaar, dit is altijd nog een betere remedie geweest (voor de macht van de multinational) dan vers fruit en groente. Vitamine C is ook een conserveringsmiddel, als je uit blik eet krijg je vaak ruim voldoende binnen. (Zit ook in ?dennennaalden? topjes, rozenbottels, lever, bijnieren, ogen, hersenen en zelf in kleine aantallen in gewoon vlees).

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat prep/bespaartrucjes. Een hele kool is hier vaak te veel om in een keer te eten. De rest kun je nog wel even bewaren in koelkast. Je kunt ook de rest fermenteren (zuurkool). Met kool is dit heel erg makkelijk, omdat het al veel goede enzymen bevat. Je neemt een schoon potje, stopt er de gesneden kool in en rond de 2 procent zout. Je zorgt dat het onderwater staat, dus eventueel iets zoutwater toevoegen (2 - 2,25 % zout). Een klein schaaltje of blaadje of steentje erop, zodat het eronder blijft. Dan een op kamertemperatuur laten, zodat het gaat fermenteren. Op iets koudere temperatuur, gang bijvoorbeeld, kan ook en kan iets meer smaak geven. Afhankelijk van hoe snel het proces gaat (o.a. temperatuur) kun je met 3 dagen tot 3 weken het klaar hebben en koud wegzetten. Dit is lang houdbaar, is het niet goed, zie of proef je het wel.

Een schepje van iets gefermenteerds per maaltijd, kan de vertering heel goed ondersteunen vanwege het zuurtje en de enzymen. (echter heb je sibo/ teveel flora in je darmen, dan kun je meer gas of buikpijn krijgen. Zo niet kun je het ook zien als goedkope probiotica)

Je kunt bottenbouillon lang opzetten tot wel dagen afhankelijk van het soort bot/vlees, maar ik heb laatst gelezen dat je met een half uurtje al veel voedingsstoffen hebt.

Een hele mooie bron is Voedzame Tradities van S. Fallon. Er is een gratis PFD online te vinden. Of Nourishing Traditions als je het als boek wil. Het boek Guts and Psychology Syndrome van N Campball McBride vertelt meer over bouillon en je maag en darmen, heel erg interessant. Als je helemaal gezond bent, misschien een beetje medisch/saai om te lezen, tenzij je een nerd bent als ik 😛

Vitamines ga ik ook nog preppen, maar deze zijn niet ongevaarlijk. Je kunt je sneller vergiftigen ermee, de balans verstoren, en ook zijn ze vaak niet effectief. Te veel vitamine C bijvoorbeeld kan tot diarree leiden, je kunt dan de dosis wat verlagen. Te veel vitamine C kan in je lijf omgezet worden in oxaalzuur en dat is op meerdere manier giftig, maar heeft ook nog eens de vorm van scheermesjes en maakt cellen stuk. Hiermee meteen mijn volgende punt. Oxaalzuur zit niet alleen in de bekende spinazie en rabarber, die we netjes eten met krijt, zuivel of ei. Ik denk dat het ook handig kan zijn ook krijt te preppen, denk dat dat ook lang en makkelijk houdbaar is, maar hier moet ik me nog in verdiepen. Het zit trouwens nog in veel meer producten (chocola, koffie, kiwi, bietjes, wortels, kolen, kruisbessen, zelf beetje in bonen en peulvruchten).

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een boek die de chemie van planten beter uitlegt en ook bereidingmogelijkheden ed, ik sta open voor tips.

Het hele dier van kop tot staart bevat veel voedingswaarde. Orgaanvlees zijn een van de rijkste voedingsbronnen die er zijn. Vaak zijn deze goedkoper te verkrijgen, omdat ze niet populair meer zijn.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...