Ga naar inhoud
GENEGEERD

grayl filter (refreshed)


wandering neone

Aanbevolen berichten

Er zijn zovele filters,

 

Wat denken jullie eigenlijk van greyl? (https://grayl.com/)

 

Mij lijkt het een mooie oplossing voor de reiziger, altijd wel in contact met een waterbron, maar waar filtering noodzakelijk is.

 

Het is eigenlijk een beetje een (kleine) drinkbus/filter in één. Je vult je drinkbus met water, filter het handmatig zoals een handmatige coffeepress, en je hebt je drinkbus met gefilterd water, ready to go

 

Mijn inziens (theoretisch dan) blijft de sawyer mini filter de beste, compact en klaar voor alles. Ook gezien de capaciteit (want als ik me niet vergis kan de greyl filter niet zoveel aan, en heb je voor lange reizen vlug een paar extra filters nodig)

 

Daarnaast is er natuurlijk ook de berkey filter, voor thuis,

 

Maar het hele concept erachter, van grel is wel een interessant gegeven.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tof filter, die Grayl filters! Het feit dat je eigenlijk maar 1 watercontainer bij je hoeft te hebben is wel handig. Al is dat zakje dat bij je Sawyer-filter zit erg klein en licht, het scheelt toch weer. Grayl claimt zo te zien ook een aantal virussen te kunnen tegenhouden. Ik dacht dat de Sawyer dit niet doet, maar daar moet ik me dan nog even extra op inlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het eerste gezicht lijkt het een superieur filter. Ik heb hier ca. 10 Seychelle straws, meerdere Lifesaver jerrycans en de 'klassieker' onder de waterfilters - Katadyn Pocket. De Grayl overtreft ze allemaal in gebruikersgemak - met name de combinatie van formaat, filtertechniek en filterkwaliteit zijn enorm goed.

Hij gaat hier op de verlanglijst!

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi filter, maar 250 liter filteren en dan 25 dollar voor een nieuwe cartridge. Dat zijn dat is 10 cent per liter... Das best duur. De houdbaarheid van 10 jaar in vacuüm verpakking suggereert iets van een reagerende component. Toch zie ik ook dat een open cartridge mits droog 3 jaar houdbaar is.
Voor zware metalen kan het handig zijn inderdaad, maar de vraag is of alles er uit gaat. Je ziet deze claim vaak terug: dit filter x, filtert ook zware metalen en chemicaliën! Maar er wordt gezwegen over of dat alles is of maar een deel, of het blijkt dat het enkel goed werkt als je een langzame doorloop tijd gebruikt dan het maximale wat de feitelijke gebruiksmodes is. Er zitten best wat haken en ogen aan. Maar mits hij echt alles filtert dan is het interessant. Probleem is de onafhankelijke testen vinden ...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Simurgh zei:

Mooi filter, maar 250 liter filteren en dan 25 dollar voor een nieuwe cartridge. Dat zijn dat is 10 cent per liter... Das best duur. De houdbaarheid van 10 jaar in vacuüm verpakking suggereert iets van een reagerende component. Toch zie ik ook dat een open cartridge mits droog 3 jaar houdbaar is.
Voor zware metalen kan het handig zijn inderdaad, maar de vraag is of alles er uit gaat. Je ziet deze claim vaak terug: dit filter x, filtert ook zware metalen en chemicaliën! Maar er wordt gezwegen over of dat alles is of maar een deel, of het blijkt dat het enkel goed werkt als je een langzame doorloop tijd gebruikt dan het maximale wat de feitelijke gebruiksmodes is. Er zitten best wat haken en ogen aan. Maar mits hij echt alles filtert dan is het interessant. Probleem is de onafhankelijke testen vinden ...

 

inderdaad, da's één van de negatieven; de filter is minder lang bruikbaar, dus moet je vlug extra filters meesleuren indien lange termijn travel, wat dan, los van de kostprijs, ook weer je bagage doet toenemen (ivg met bvb de "eindeloze capaciteit van bvb een sawyer filter).

en die "onafhankelijke" testen ...

doet me denken aan deze video btw ...één van de enkelen dat de test echt heeft gedaan denk ik dan:

 

 

 

Maar het principe is designermatig wel een goed concept, speciaal voor de mobiele reiziger in een omgeving waar water altijd bereikbaar is, en om vlug een drinkbus te hebben met gefilterd water.

 

Meer in het algemeen ...aan alles is wel iets, en ik heb nooit iets echt een "fix for all solution" gevonden.

 

De grayl is hierin geen uitzondering, enkel een optie om in overweging te nemen denk ik.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wat moeite mee dat je de drinkbeker zelf eerst in het mogelijke ‘ besmette ‘ water dient onder te dompelen... bij bijv. een Sawyer gebruik je daar een apart zakje voor wat niet in aanraking komt met je drinkfles ( als je er een beetje op let). Misschien is mijn punt wel nihil en iets is beter dan helemaal niks natuurlijk ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grayl is een paar jaar geleden als een kickstarter project van de grond gekomen. In korte tijd hadden ze 8x meer geld opgehaald dan nodig was voor de startup  - dat is niet verkeerd.

Ik heb de lab-onderzoeken bekeken die zijn uitgevoerd door Biological Consulting Services, een geaccrediteerde organisatie die onafhankelijk lijkt te opereren.

 

Grayl-Travel-Purifier-BCS.png.a78f315a3ba54c69aaa40210902b11eb.png

De organische vervuiling wordt conform de specs gefilterd. Testen van chemische vervuiling zijn nauwelijks uitgevoerd, en niet controleerbaar. Het volledige onderzoek kun je hier downloaden: https://drive.google.com/file/d/1_9ro1I1WYHz1cieVdjAPex-wPuw9XGhQ/view

 

Er is ook een vergelijkende test uitgevoerd met de andere waterfilters, waaronder de bekende merken: Katadyn, Sayer, MSR en Life Straw. Ook hier scoort de Grayl goed, met als groot verschil de flowrate - die ligt veel hoger dan alle andere waterfilters. Dat, gecombineerd met gebruikersgemak, gewicht en ontbreken van mechanische onderdelen (als pomp of hevel) maakt dat de Grayl verschoven is van de wensenlijst naar de 'te bestellen' lijst.

 

 

Wideners-Water-Filter-Testing.png.92a5d215f6d792f59e5fc4fddf3cc327.png

 

Het vergelijkende onderzoek is beschikbaar voor download: https://drive.google.com/file/d/1zA4N8DhI30KyqsCH5A7ihTrgW3StUCZo/view

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Raycoupe zei:

Puntje van aandacht, hoe staat het met Grayl en die firma?

 

Ik vind alleen oud nieuws en oude pagina's en zou voor aankoop nakijken of het bedrijf de navulpatronen blijft leveren in de toekomst. Wellicht weet Marcel van Aqualine (NL importeur van 't spul) er meer van.

Er is in korte tijd een groot dealer netwerk opgebouwd, los van de directe webshop leveringen bv via Amazon. Steevast komt de Grayl in de recente top 10 waterfilter lijstjes (https://10unbeatable.com/best-filtered-water-bottles-reviews/) . Op basis van trendlijnen is de verkoop de afgelopen 12 maanden 50% gestegen, vooral in Australië en Noord-Amerika. 

Het is onwaarschijnlijk dat de filters volgend jaar niet meer leverbaar zijn, en waterfilters heb je ook meestal niet voor 10 jaar. Bij regelmatig gebruik is het met 3-4 jaar wel over en ben je toe aan een nieuwe. En als je een aantal filters meebesteld bij de Grayl, weet je eigenlijk zeker dat je best even vooruit kan.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe De google trendline is - zeker voor consumentenproducten - een goede graadmeter voor de 'verkoop'. Kort gezegd: meer interesse betekent meer verkoop. Daar zit je dat in 2019 de gemiddelde lijn significant is gestegen. (De lijn van Katadyn ging de andere kant op, wat overigens niets zegt over een causaal verband).

 

 688934226_grayltrendline.png.b2286a00ca85601ca879d12cae69ac76.png

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2020 om 13:56, Simurgh zei:

De houdbaarheid van 10 jaar in vacuüm verpakking suggereert iets van een reagerende component. Toch zie ik ook dat een open cartridge mits droog 3 jaar houdbaar is.

 

Hoe zit dit nou precies? @f150 refereert er ook regelmatig aan.

 

Neem bv een Katadyn, een Sawyer mini of een Lifestraw? En van die patronen met korrels die je in de biowinkel ziet? (Ben even de naam van die kannen kwijt.) 

 

Zijn die na een paar jaar ongebruikt in de kast niet meer betrouwbaar? Is nogal van belang, maar heb t nog nooit op een verpakking zien staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Haskap zei:

 

Hoe zit dit nou precies? @f150 refereert er ook regelmatig aan.

 

Neem bv een Katadyn, een Sawyer mini of een Lifestraw? En van die patronen met korrels die je in de biowinkel ziet? (Ben even de naam van die kannen kwijt.) 

 

Zijn die na een paar jaar ongebruikt in de kast niet meer betrouwbaar? Is nogal van belang, maar heb t nog nooit op een verpakking zien staan


F150 zal waarschijnlijk ook hier nog wel een zinvolle bijdrage aanleveren, laat ik maar aftrappen....


de houdbaarheid is vaak afhankelijk van het gebruikte filter materiaal. De leverancier test deze houdbaarheid vaak onvoldoende of geeft adhv het gebruikte filtermateriaal een gemiddelde THT/shelf life aan. Een door de leverancier ontwikkeld filter zal vaak ook niet in detail worden beschreven omdat ze hiermee de concurrentie een stap voor willen blijven. Dus het exact gebruikte materiaal is soms lastig te vinden. Het goed navragen bij de producent en het internet goed doorspitten kan helpen. Oja en kijk goed WIE zogenaamde objectieve testen uitvoeren....in opdracht van de producent....belangen enzo...

 

Er zit vaak ook nogal verschil tussen het filter in de originele verpakking laten en een enkele keer gebruiken. Na gebruik neemt de houdbaarheid in het algemeen bij alle filters toch wat af. Vaak door het alsnog ontstaan van bacteriën. Goed schoonmaken is dus zinvol!

Wat ik de afgelopen jaren heb gezien is dat filters van kunststof en keramisch materiaal vaak een onbeperkte levensduur hebben (als ze in een ongeopende verpakking blijven zitten). (Katadyn Pocket, Sawyer etc)

Actieve  kool etc zullen na verloop van tijd hun werking kwijtraken of sterk verminderen. Ook filters met chemicaliën  of die een chemische reactie teweegbrengen zullen niet lang houdbaar zijn.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedeelte dat de deeltjes filtert, het keramiek of de holle vezeltechniek zoals de Sawyer, is zeer lang houdbaar, bijna onbeperkt.

 

Zoals Simurgh en Prepass aanhalen, de reactieve componenten hebben een beperkte levensduur, de actieve kool en eventuele zilverionen. Sommige smaakverbeteraars zoals marmerkorrels (voor extra calciumzouten in het water) zijn eveneens oneindig houdbaar. Die laatste zie je veel in Britta-achtige filters, meestal een combi van actieve kool en marmerkorrels.

 

Het preppen van actieve kool heeft dus zijn limieten en helaas kun je het niet zelf maken of regenereren, ook al zijn er 1000 youtube filmpjes die je anders doen geloven en met een petfles en houtskool van 't kampvuur wat aanprutsen. Actieve kool is duizenden malen reactiever dan kampvuur houtskool, dus zolang je daar niet meteen met hele kubieke meters komt aanslepen is dat zinloos.

 

Helaas blijkt dunne bleek ook slecht houdbaar, na een jaar of twee ben je de helft kwijt. Poolshock (voor zwembaden) holt nog harder achteruit.

 

Uiteindelijk is een goed deeltjesfilter onmisbaar en mijns inziens de eerste op het lijstje om aan te schaffen als prepper. Dat haalt de schadelijke bacterieen eruit, schadelijke virussen los in het water zijn er niet in Europa, wat je daarna nog doet om de smaak te verbeteren is bonus.

 

Sterk ijzerhoudend water kun je laten oxideren door blootstelling aan zuurstof, vaak schudden met 80% gevulde jerrycan en daarna alsnog filteren met een deeltjesfilter.

 

Actieve kool haalt naast smaakjes ook een deel chemische verontreinigingen uit het water. Zware metalen laten zich lastig vangen, zelfs met actieve kool, het heeft lang contact nodig om te binden.

 

Zo'n Grayl vind ik zelf meer een filter voor hedendaagse trips, waar het gemak de mens dient en de beperkingen geen probleem zijn (aantal liters o.a.).

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-1-2020 om 23:38, Luke zei:

Ik ga er de komende dagen eens even goed naar kijken en hou jullie op de hoogte ?

 

Zeker eentje om in overweging te nemen in je webshop,

 

Ik heb het zelf effe uitgetest, maar zonder chemisch lab achter me om echte testen uit te voeren,

 

maar ik herhaal, dit is geen all round oplossing als zijnde de perfecte waterfilter

 

als de filter doet wat ze zeggen, wat op zich redelijk duur is, is het best wel geschikt voor de "outdoor traveller", altijd in contact met water, en zo heb je vlug een (beperkte) waterbus, gevuld met gefilterd water, klaar om je dorst te lessen.

 

Het is een mooi concept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...