Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prepper Monique voorbereid op einde van de wereld


Gast

Aanbevolen berichten

Dat is altijd wat ik me afvraag op een SC, hoeveel verklede wolven zitten er tussen de schapen?

 

Ik kan me, in deze context, haast niet voorstellen dat dat de moeite waard zou zijn. Volgens mij is het minder moeite om wat flessen water en pakken rijst te kopen en in de kast te leggen, dan om een SC te bezoeken en te doen alsof je prepper bent terwijl je eigenlijk te lui bent om een paar flessen water en een paar pakken rijst te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik kan me, in deze context, haast niet voorstellen dat dat de moeite waard zou zijn. Volgens mij is het minder moeite om wat flessen water en pakken rijst te kopen en in de kast te leggen, dan om een SC te bezoeken en te doen alsof je prepper bent terwijl je eigenlijk te lui bent om een paar flessen water en een paar pakken rijst te kopen.

 

Er zijn in de VS complete groepen die plannen om zich na SHTF toe te leggen op het beroven van andere preppers, ik zie niet in waarom dat in Nederland niet zo zou zijn.

 

Al kan je wat dat betreft beter de database van de prepshop hacken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in de VS complete groepen die plannen om zich na SHTF toe te leggen op het beroven van andere preppers, ik zie niet in waarom dat in Nederland niet zo zou zijn.

 

Al kan je wat dat betreft beter de database van de prepshop hacken.

 

Ik zeg niet dat het niet zo zal zijn, maar persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat het de moeite waard is. Maar dat zal vast aan mij liggen. Ik denk dat als je de energie die je daar in steekt, in zelf preppen zou steken je zelf al een aardig eind komt. En als iedereen dat dan zou doen, hoeft er ook niet geroofd te worden.

Achja, preptopia :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al kan je wat dat betreft beter de database van de prepshop hacken.

 

Een van de redenen waarom ik nooit bij de prepshop zal bestellen en nooit aan inkoopacties mee zal doen. OPSEC is verdomd belangrijk en er wordt te vaak te makkelijk mee omgegaan door teveel mensen.

 

Het zou mij ook zeer verbazen als er *NIET* een of meer mensen op SC's rondhingen die "less than noble intentions" hebben. Elke grote groep mensen waar wat te halen valt (en dat is zeer zeker het geval bij Preppers) trekt helaas on-frisse types aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat het niet zo zal zijn, maar persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat het de moeite waard is. Maar dat zal vast aan mij liggen. Ik denk dat als je de energie die je daar in steekt, in zelf preppen zou steken je zelf al een aardig eind komt. En als iedereen dat dan zou doen, hoeft er ook niet geroofd te worden.

Achja, preptopia :rolleyes:

 

Er is ook wel weer iets voor te zeggen, als je een lijst met locaties hebt door heel Nederland waar je prepspullen kan "krijgen" hoef je zelf in principe alleen maar wapens te preppen.

 

Niet dat ik zo denk, maar wel iets om rekening mee te houden.

 

Preppen is wat dat betreft niet anders dan de rest van je leven, hope for the best but prepare for the worst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de redenen waarom ik nooit bij de prepshop zal bestellen en nooit aan inkoopacties mee zal doen. OPSEC is verdomd belangrijk en er wordt te vaak te makkelijk mee omgegaan door teveel mensen.

 

Het zou mij ook zeer verbazen als er *NIET* een of meer mensen op SC's rondhingen die "less than noble intentions" hebben. Elke grote groep mensen waar wat te halen valt (en dat is zeer zeker het geval bij Preppers) trekt helaas on-frisse types aan.

 

Ik werd er laatst nog zelf van beschuldigd omdat ik het opperde :)

 

Zelf kan opsec me niet zo boeien, met name ook omdat ik toch geen bugin plan.

En mochten mensen me nu willen beroven dan kan dat, al denk ik dat de flatscreen van de buren meer oplevert dan mijn grote stapel wollen dekens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi artikel zeg! Zelf vind ik het juist een verademing dat er een keer op een andere manier aandacht is voor 'preppen/preppers'. Dat het ook kan vanuit een duurzaam oogpunt, met rust en respect naar de omgeving en elkaar.

In dat opzicht zijn die muntjes en vuurstenen ook geweldig (handig). Waterbesparend en als je weet hoe je met een vuursteen (eventueel in combinatie met vuurslag) vuur kan maken, vind je haast op elke plek wel je middelen :) Go Monique!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nu de enige die haar niet ken of herken
Dat meen je toch niet?

Ik had haar visueel al direct herkend, los van de details in het artikel

Dat laatste vind ik trouwens leuk geschreven, kort en bondig to the point,

leuk geanonimiseerd en niet te gedetailleerd, zo hoort het en kan het dus wel.

 

Mijn respect had ze al en het stijgt nog een beetje met dit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op mijn vorige post bedacht ik me dat het wonen met 2 personen op 20m2 volgens mij in Nederland wettelijk gezien niet is toegestaan. Volgens de Woningwet staat daar volgens mij minimaal 12m2 voor per persoon (tenzij je in een woonwagen woont) en dat is exclusief je WC en douche, want de wetgever heeft het over 12m2 gebruiksoppervlakte (zie: http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd7/afd7-3 artikel 7.18 over overbewoning. Wat mij betreft zeer terecht dat overbewoning niet is toegestaan, dat is om meerdere nogal evidente reden vrij logisch. Als de wetgever (of verhuurder) erachter komt dat je met 2 personen op 20m2 woont, dan kan deze de gebruiksvergunning voor je woning intrekken of je dwingen aanvullende maatregelen te treffen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op mijn vorige post bedacht ik me dat het wonen met 2 personen op 20m2 volgens mij in Nederland wettelijk gezien niet is toegestaan. Volgens de Woningwet staat daar volgens mij minimaal 12m2 voor per persoon (tenzij je in een woonwagen woont) en dat is exclusief je WC en douche, want de wetgever heeft het over 12m2 gebruiksoppervlakte (zie: http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd7/afd7-3 artikel 7.18 over overbewoning. Wat mij betreft zeer terecht dat overbewoning niet is toegestaan, dat is om meerdere nogal evidente reden vrij logisch. Als de wetgever (of verhuurder) erachter komt dat je met 2 personen op 20m2 woont, dan kan deze de gebruiksvergunning voor je woning intrekken of je dwingen aanvullende maatregelen te treffen.

 

Er is een vershil tussen de plaats waar je woont / verblijft en je domicilie plaats... en wie houdt er bij hoe groot je eigen huis is als je daar met twee woont? Niemand. Geen problemen zoeken daar waar er geen zijn. We kennen de details niet en dat is prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op mijn vorige post bedacht ik me dat het wonen met 2 personen op 20m2 volgens mij in Nederland wettelijk gezien niet is toegestaan. Volgens de Woningwet staat daar volgens mij minimaal 12m2 voor per persoon (tenzij je in een woonwagen woont) en dat is exclusief je WC en douche, want de wetgever heeft het over 12m2 gebruiksoppervlakte (zie: http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd7/afd7-3 artikel 7.18 over overbewoning. Wat mij betreft zeer terecht dat overbewoning niet is toegestaan, dat is om meerdere nogal evidente reden vrij logisch. Als de wetgever (of verhuurder) erachter komt dat je met 2 personen op 20m2 woont, dan kan deze de gebruiksvergunning voor je woning intrekken of je dwingen aanvullende maatregelen te treffen.

Die wet is juist bedoeld om huurders te beschermen. Dus als jij een woning bewoond die te klein is, dan is de verhuurder in overtreding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op mijn vorige post bedacht ik me dat het wonen met 2 personen op 20m2 volgens mij in Nederland wettelijk gezien niet is toegestaan. Volgens de Woningwet staat daar volgens mij minimaal 12m2 voor per persoon (tenzij je in een woonwagen woont) en dat is exclusief je WC en douche, want de wetgever heeft het over 12m2 gebruiksoppervlakte (zie: http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd7/afd7-3 artikel 7.18 over overbewoning. Wat mij betreft zeer terecht dat overbewoning niet is toegestaan, dat is om meerdere nogal evidente reden vrij logisch. Als de wetgever (of verhuurder) erachter komt dat je met 2 personen op 20m2 woont, dan kan deze de gebruiksvergunning voor je woning intrekken of je dwingen aanvullende maatregelen te treffen.

Niet alles is zo zwart-wit in de regelgeving.

Je geeft zelf ook al aan dat deze regels niet gelden wanneer je in een woonwagen woont.

Het is net wat je definitie van woonwagen is want ook een tiny house valt onder deze catogorie

Dit vind ik heel raar want alle regels zijn toch voor ieder persoon hetzelfde?? ;)

 

Edit: ik heb even de betekenis van een woonwagen opgezocht op http://woonwagenwijzer.nl/woonwagenhuisvesting/woonwagen-definities/

Onder woonwagen wordt verstaan een voor bewoning bestemd gebouw, dat is geplaatst op een standplaats, in zijn geheel of in delen kan worden verplaatst
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wet is juist bedoeld om huurders te beschermen. Dus als jij een woning bewoond die te klein is, dan is de verhuurder in overtreding.

 

Bouwbesluit maakt geen onderscheidt tussen huurders, verhuurders of woningeigenaren. Die 12m2 is een harde ondergrens voor alle woonfuncties. Overigens hangt het maar net van het huurcontract af of de verhuurder in overtreding is. Als er een contract is met 1 persoon en er wonen er in de praktijk 2, dan heeft de huurder zowel een probleem met de gemeentelijke wetgever als de verhuurder.

 

Niet alles is zo zwart-wit in de regelgeving. Je geeft zelf ook al aan dat deze regels niet gelden wanneer je in een woonwagen woont.

 

De wet lijkt me op het punt van overbewoning vrij duidelijk. 12m2 is een harde ondergrens waar je - als het erop aankomt - niet zo makkelijk onderuit komt. Voor een woonwagen gelden overigens andere regels die in hetzelfde artikel te vinden zijn. Maar als je denkt dat je van een woning een woonwagen kunt maken zit je verkeerd, dat gaat niet zo eenvoudig. Het is dus geen semantische kwestie; daar trapt de gemeente en de landelijke overheid natuurlijk niet in.

 

Het is net wat je definitie van woonwagen is want ook een tiny house valt onder deze catogorie. Dit vind ik heel raar want alle regels zijn toch voor ieder persoon hetzelfde?? ;)

 

Nee, "tiny house" valt in principe niet onder de definitie woonwagen als deze niet voldoet aan de voorwaarden van wat een woonwagen is. Je zit bovendien ook nog met het bestemmingsplan en als deze niet nadrukkelijk zegt dat het een stalplaats voor een woonwagen is heb je al een probleem. Je kunt dus niet alles veranderen naar eigen inzicht want je hebt te maken met wettelijke belemmeringen op meerdere niveaus. De regels zijn vrij duidelijk: je hebt OF een woonwagen OF een woonfunctie. Het concept "tiny house" valt gewoon onder woonfunctie en betekent dat je moet voldoen aan de wetgeving aldaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Bouwbesluit is gericht op het bouwen en ontwerpen van woningen.

Ook het aanpassen/verbouwen van woningen valt hieronder.

Dit is een geldende wetgeving waaraan de ruimte zich moet doen.

In het bouwbesluit staat bijvoorbeeld ook hoeveel er, per welke ruimte, geventileerd moet worden.

Of aan welke eisen qua draagkracht een verdiepingsvloer moet voldoen.

 

De 12m2 is puur een minimum-eis, om de ruimte aan alle eisen te kunnen laten voldoen.

Bijvoorbeeld ook om onder de geldende ventilatie-eisen voldoende toestroom van frisse lucht te kunnen garanderen,

Net als temperatuurbeheersing (een stil zittend persoon geeft qua warmte ongeveer 100 W af. http://www.bouwvraagstuk.nl/technische%20installaties/tabellen/tabellen%20bij%20technische%20installaties.pdf )

 

In dit licht is het ook logisch dat woonwagens niet onder deze regelgeving valt, aangezien dit wettelijk geen gebouwen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Bouwbesluit is gericht op het bouwen en ontwerpen van woningen.

Ook het aanpassen/verbouwen van woningen valt hieronder.

Dit is een geldende wetgeving waaraan de ruimte zich moet doen.

In het bouwbesluit staat bijvoorbeeld ook hoeveel er, per welke ruimte, geventileerd moet worden.

Of aan welke eisen qua draagkracht een verdiepingsvloer moet voldoen.

 

De 12m2 is puur een minimum-eis, om de ruimte aan alle eisen te kunnen laten voldoen.

Bijvoorbeeld ook om onder de geldende ventilatie-eisen voldoende toestroom van frisse lucht te kunnen garanderen,

Net als temperatuurbeheersing (een stil zittend persoon geeft qua warmte ongeveer 100 W af. http://www.bouwvraagstuk.nl/technische%20installaties/tabellen/tabellen%20bij%20technische%20installaties.pdf )

 

In dit licht is het ook logisch dat woonwagens niet onder deze regelgeving valt, aangezien dit wettelijk geen gebouwen zijn.

 

Ja, maar woonwagens vallen WEL onder de regeling van het bouwbesluit. Het staat er zelfs nadrukkelijk in. Tot voor kort vormden woonboten een wettelijke uitzondering, maar dat zijn ze gelukkig aan het aanpassen zodat deze ook aan de regeling van het Bouwbesluit voldoen. Die 12m2 is overigens per persoon. Overigens het bouwbesluit op veel meer gericht dan enkel het ontwerpen en bouwen van woningen, het omvat veel meer dan dat, maar dat is een andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, dan kunnen ze alle studentenkamers ook meteen maar gaan controleren. :)

Ben benieuwd hoeveel er daarvan groter zijn dan 12m2.

 

Nee, dat gaat niet zo makkelijk.

Aangezien deze vaak een gedeelde woonkamer/keuken hebben en er veelal ook andere gemeenschappelijke ruimtes zijn,

moet je volgens de officiële uitleg deze oppervlakte meerekenen.

Aangezien de bewoners daar ook leven.

Hierdoor moet je dan het complete gebouw delen door het aantal mensen.

En als het goed is kom je dan boven de 12m2 per persoon uit.

 

*Edit: @GodelEscherBach

Er zijn een paar delen van het bouwbesluit die gericht wel voor woonwagens gelden.

Bijvoorbeeld de hoofdstukken waarin verwezen wordt naar alle eisen op het gebied van elektra, gas en water.

Echter zijn er ook een hoop delen die niet gelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat een woonwagen ook alleen op de daartoe aangewezen bestemmingsplan moeten staan, dat staat inmmers ook in de bron die ik aangehaald hebt.

Alleen als ik dan zie wat de definitie van een woonwagen is (in een of meerdere delen weg te halen) en dan naar de meeste woonwagenparken in Nederland kijk komt dat inmiddels ook niet meer overheen en zijn het in mijn ogen nu complete huizen/bungalows geworden die niet zo gemakkelijk "eventjes" verplaatst kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een vershil tussen de plaats waar je woont / verblijft en je domicilie plaats... en wie houdt er bij hoe groot je eigen huis is als je daar met twee woont? Niemand. Geen problemen zoeken daar waar er geen zijn. We kennen de details niet en dat is prima.

 

Misschien begrijp je mijn reactie verkeerd. Mijn reactie is puur informerend bedoeld. Als je - zoals ik - de wet op dit punt kent en weet dat het in verschillende gemeente(n) wel degelijk wordt gehandhaafd, waarom zou ik dan mijn mond dichthouden? Wat betreft de details, dit is in het artikel te lezen:

 

Anderhalf jaar geleden verhuisden Monique en haar man naar een kleinere woning uit milieuoverwegingen. ,,We wonen met z'n tweeën op 20 vierkante meter. [...]"

 

Uit de context van het artikel is het vrij waarschijnlijk dat het hier geen woonwagen betreft en dus speelt de kwestie van de regelgeving wel degelijk. Ik neem aan dat als je Prepper bent en eerst vertelt over je terreinwagen, dat je de mogelijkheid van een woonwagen ook expliciet zou benoemen in een artikel (en zelfs als niet-Prepper is dat vrij logisch). En als Prepper ben je natuurlijk ook een beetje voorbereid op wat de wetgever voor ogen heeft of je zorgt dat je weet waar je die informatie kunt vinden ;-) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat een woonwagen ook alleen op de daartoe aangewezen bestemmingsplan moeten staan, dat staat inmmers ook in de bron die ik aangehaald hebt.

Alleen als ik dan zie wat de definitie van een woonwagen is (in een of meerdere delen weg te halen) en dan naar de meeste woonwagenparken in Nederland kijk komt dat inmiddels ook niet meer overheen en zijn het in mijn ogen nu complete huizen/bungalows geworden die niet zo gemakkelijk "eventjes" verplaatst kunnen worden.

 

Gedoogbeleid.. ;)

 

Het kost meer om de woonwagenkampen weg te krijgen aan procedure kosten en dergelijke dan de misgelopen belastingen.

 

Sterker nog, vaak moedigen gemeenten het opbouwen van de "woningen" aan, in verband met het aangezicht van het kamp.

Ook is het voor de gemeente daarna makkelijker om het bestemmingsplan aan te passen en bij doorgifte van een plek wel de belastingen te gaan heffen.

Echter, stuit dit laatste op een hoop verzet binnen de kamp-bewoners die hun reputatie hebben

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat gaat niet zo makkelijk.

Aangezien deze vaak een gedeelde woonkamer/keuken hebben en er veelal ook andere gemeenschappelijke ruimtes zijn,

moet je volgens de officiële uitleg deze oppervlakte meerekenen.

Aangezien de bewoners daar ook leven.

Hierdoor moet je dan het complete gebouw delen door het aantal mensen.

En als het goed is kom je dan boven de 12m2 per persoon uit.

 

Juist. Het gaat over 12m2 gebruiksoppervlakte en daar mag je ook de keuken bij rekenen en/of de gemeenschappelijke ruimtes. Het betreft wel de gebruiksoppervlakte en niet alle ruimtes vallen daaronder (WC en douche bijvoorbeeld vallen daar niet onder). Overigens geldt voor zulke kamers wel weer een ondergrens van 5m2 en een daglichteis. Ik denk dat veel studentenhuizen niet voldoen en geregeld wordt een verhuurder ertoe gezet om de ruimtes te verbeteren.

 

*Edit: @GodelEscherBach

Er zijn een paar delen van het bouwbesluit die gericht wel voor woonwagens gelden.

Bijvoorbeeld de hoofdstukken waarin verwezen wordt naar alle eisen op het gebied van elektra, gas en water.

Echter zijn er ook een hoop delen die niet gelden.

 

Dat klopt. Niet voor niets wordt er een onderscheid gemaakt. Het punt is wel dat we hier - naar alle waarschijnlijkheid - niet met een woonwagen te maken hebben dus het is niet zo interessant om daar op in te gaan wat dit artikel betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...