Gast ghostwhiper Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Dit topic stond al een poosje op de planning maar vanwege de site migratie is het er bij in geschoten en heb ik het niet eerder afgemaakt en gepost. Daarnaast wilde ik een zinvolle 1000ste post maken want zo'n gefeliciteerd wat een mijlpaal topic is niet echt aan mij besteed;) dan gaan we nu weer on topic. Disclaimer: het is Verboden om strikken te zetten en te laten staan Dit valt namelijk onder stropen. Uiteraard mag je het natuurlijk wel proberen te maken zo lang je ze maar niet onbeheerd laat staan en naderhand demonteert Aangezien voedsel toch wel belangrijk voor de mens is en je dit op de een of andere manier toch moet zien te vinden of vangen. Iedereen kan achter een haas, konijn, eekhoorn en noem het maar op aanrennen maar ik denk dat er weinig mensen slagen in het daadwerkelijke vangen op die manier. Een betere manier van klein wild vangen is het zetten van strikken en vallen en in dit topic laat ik zien hoe je stapsgewijs de onderdelen van een simpele strik maakt en op stelt. Deze strik gebruikt als "motor"een jonge boom maar ook andere variaties zijn mogelijk. Niet alles is duidelijk vastgelegd op foto maar je moet zelf ook een beetje creatief zijn en je eigen draai er aan geven. benodigdheden: Multitool of mes en zaagje. 2 a 3 meter paracord stukje makkelijk te bewerken hout van ongeveer 1 tot 1,5 cm dik en 20 cm lang. de keuze van mijn gereedschap is in dit geval alleen mijn leatherman sidekick. mijn houtkeuze is een stukje bospest omdat dit redelijk goed te bewerken is, een plaag is in het bos een omdat de sterke bittere geur van het hout de geur van mensen handen deels kan maskeren. hier meer over bospest ofwel amerikaanse vogelkers en hoe te herkennen http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_vogelkers uiteraard kun je ook eik, berk of andere houtsoorten gebruiken maar ik probeer de inheemse planten en bomen met rust te laten en zo veel mogelijk invasieve soorten te gebruiken. nu we dat gehad hebben over op de uitleg. nadat je een geschikt stuk hout hebt afgezaagd haal je alle takjes en stompjes er af en maak je met je mes er een punt aan. Als je daar mee klaar bent zaag je de stok voor ongeveer de helft door en je kan je Leatherman met uitgeklapte zaag als minimale maat er voor aanhouden. Zaag ongeveer 3 a 4 cm verderop de stok nog een keer voor de helft door en snij met je mes van de punt af naar de eerste zaagsnede en de andere zaagsnede zaag je naar de punt toe zodat het er zo uit gaat zien zoals op de foto. let op het kraagje links, hier komt straks het touw achter te zitten. De kleine zaagsnede tussen de 2 weg gesneden stukken word hierna doorgezaagd. Na het doorzagen heb je 2 delen namelijk de pen (komt in de grond) en de trekker (zit aan het touw en strik zelf vast) Zaag ook de trekker door naast het kleine kraagje wat je er op gemaakt hebt rechts op de foto. Rond daarna de kop van de trekker en de pen af zodat deze goed in elkaar kunnen vallen en maak wat kleine "weerhaakjes"aan de pen zodat deze straks beter in de grond blijft zitten. Zie voor de exacte details de laatste paar fotos. Nadat je de pen en trekker helemaal naar wens hebt gemaakt is het tijd om deze op te zetten. Nogmaals zeg ik dat het verboden is om in Nederland strikken te plaatsen want dit is stropen. zoek een konijnenhol of wildspoor op. zet in geval van een konijnenhol voor iedere ingang binnen een circel van 25 meter een strik neer. in geval van een wildspoor zul je een soort trechter moeten maken waardoor het dier enigzins gedwongen is om in de strik te lopen. eerst nemen we een armlengte aan paracord en halen de binnenste 8 draden er uit. daarna maken we de enkele draad met je favoriete knoop vast aan de trekker en aan een stuk langer paracord. stel de strik verder op zoals je wilt en waar je wilt. In dit geval simuleer ik een zogenaamd wildspoor met een trechter er voor maar je kan je eigen invulling er aan gebruiken. Indien je de strik echt zou willen zetten moet je de boom compleet strippen van alle zij takken omdat deze de snelheid die de gespannen boom heeft afremt. De lengte van het paracord moet zo lang zijn dat je de boom er heen kan trekken en deze de pen niet uit de grond kan trekken. Tevens is het belangrijk om te zorgen dat je prooi compleet omhoog getrokken word zodat deze een snelle dood krijgt en niet met veel angst rond kan blijven rennen. houdt de stelregel vast dat de knoop aan het uiteinde van de enkele draad paracord ongeveer op de hoogte van je knie hangt als je naast het boompje staat. Zet de lus ongeveer 1,5 a 2 cm boven de grond. Je mag best wat dunne takjes gebruiken om hem omhoog te houden. let op hoe de trekker in de pen valt. deze manier van monteren zorgt er wel voor dat een prooi redelijk veel kracht moet zetten om de trekker af te laten gaan. Vaak is het beter om het dunne stukje touw via de onderkant van de trekker te laten lopen zodat het makkelijker is voor een prooi om de strik af te laten gaan. deze strik zie je op internet vaak ook in de variatie dat het dunne touw apart van het hoofd touw op de onderkant van de trekker gemonteerd zit maar ik zelf vind dat systeem te onbetrouwbaar en vaak raakt het dunne touw dan los van de trekker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Dit is de hoeveelheid spanning die ik op een jonge boompje zet. hier zie je wat er gebeurt als de val af zou gaan. [video=youtube_share;9mixoGIT7pA] Dit is een belangrijke vaardigheid om te oefenen en je eigen te maken. ik maak en stel deze strik in 5 minuten op. Er zijn nog tal van andere strikken te bedenken en je kan ze zelfs in een boom op een tak zetten om eekhoorns te vangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 De wildsporen wil ik even in een aparte post in dit topic uitleggen Wildsporen en zelfs Wildsnelwegen zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Om succes vol een strik te kunnen zetten moet je deze wel herkennen. in de winter is het natuurlijk niet zo moeilijk om de sporen van een konijn te vinden maar hoe zit het met de lente, zomer en herfst? Het herkennen van deze sporen is een vaardigheid op zich zelf die je je ook eigen moet maken al dan niet met hulp van een ervaren speurder. hier een voorbeeld van een wildspoor die ik tot aan een konijnenhol kan volgen. let op de kleine details zoals het blad wat een beetje omgewoeld is. hier zie je bijvoorbeeld duidelijke paden tussen de lage begroeiing zoals mos, bosbessen en braamstruiken. deze worden veel gebruikt en kan zeker lonend zijn om daar een strik of zelfs 2 te zetten. andere tekens dat er konijnen activiteit is zijn bijvoorbeeld dat alle naalden van kleine dennetjes tot een cm of 40 van de grond af ontbreken. Dan heb je dus kale takken aan die dennetjes zitten tot een cm of 40 van de grond. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Dank je voor je uitgebreide les.ilk zal je methode een keer probieren. Ook verboten maar handig,is Vogel lijmen.je moet hars indikken door erg langzaam te verhitten ,doe het op dun tak,en wacht op je avond maal. Een passief manier om eten te verzamelen,is altijd te prefereren,het geef je Tijd om andere dingen te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Voor geïnteresseerden, Dave Canterbury heeft ook zeer veel filmpjes over snares / strikken en triggers. https://www.youtube.com/user/wildernessoutfitters/search?query=snares https://www.youtube.com/user/wildernessoutfitters/search?query=triggers Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Mooie post(s). Gefeliciteerd! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Originele 1000ste post. Gefeliciteerd met de mijlpaal. Komt op mijn lijstje wat ik wil oefenen. Maar zolang we geen honger hebben ben ik blij dat we niets vangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nomad_404 Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Ik ga het toch doen: Gefeliciteerd met je 1000e post! Haha. Toevallig dat je dat nu net hier over doet, want zelf ben ik op zoek naar een boekje hierover. Dus bedankt voor de originele post. Stropen is illegaal, maar het is een vaardigheid die je niet wil leren als je het nodig hebt. Staat hoog op mijn verlanglijstje! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Dit is een top post. Prachtig uiteen gezet! Gefeliciteerd met je 1000ste. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fritsimeel Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 FF een sprongetje naar de zijkant: strikken kunnen ook mensen verwonden, ga er voorzichtig mee om. Een goede strik kan je enkel breken.... Dat houdt in dat je verdomd goed moet onthouden waar je strikken staan. Mod : forumregels wapens - ongelukkige formulering aangepast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Pracht van een post . Al ben ik als vergunde jager tegen stropen ben . Je heeft nu de strop nu mooi uitgelegd maar er bestaan ook nog manieren als vallen netten en buidels . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 3 november 2014 Delen Geplaatst: 3 november 2014 Ik ben ook tegen stropen @Geert maar dit is toch wel een belangrijke vaardigheid om je in te verdiepen. Een strik zet je met minimale materialen en met netten, buidels etc heb je toch al snel meer materiaal nodig dan alleen een mes en een stukje paracord. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
QuickFix Geplaatst: 4 november 2014 Delen Geplaatst: 4 november 2014 Disclaimer: het is Verboden om strikken te zetten Dus toen ik mijn ex-vrouw strikte was ik illegaal bezig? Gefeliciteerd met je 1000e post en bedankt voor de instructies! Groeten, QF Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fragalot Geplaatst: 4 november 2014 Delen Geplaatst: 4 november 2014 [video=youtube;Fw-BcbsKcdQ] ook een leuke. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dezelfredzamebuitenmens Geplaatst: 6 november 2014 Delen Geplaatst: 6 november 2014 @ghostwhiper mooi topic. Een paar kleine aanvullingen (als ik zo vrij mag zijn). - Gebruik dood hout voor je trekkermechanisme. Dood hout 'werkt' minder dan vers hout. De kans dat je mechanisme spontaan afgaat is is kleiner. - Maak je onderdelen voor de val of strik niet op de plek waar je 'm zetten wil. Je vervuilt de plek met je geur: weg wild. Daarna snel zetten en wegwezen. - Maskeer je geur door voor het zetten je handen en eventueel strik of val te wassen met local soil. - Niet op wissels lopen. Je brengt je eigen geur in. Geur (in het bovenstaande) betekent dus voor dieren meur = wegwezen. Coop trap: Deze viel spontaan uit elkaar tijdens het optillen (zie voor coop trap http://www.gutenberg.org/files/17093/17093-h/17093-h.htm). Ik vind de arapuca bird trap een beter alternatief. Deze is eenvoudiger te maken en valt niet zo snel uit elkaar. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden van de abt op het www. Arapuca bird trap: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 7 november 2014 Delen Geplaatst: 7 november 2014 prachtpost, mooi met de fotoos! Hier is het alleen juist in zomer en lente duidelijk waar de wildsporen zijn, door het platte gras kan je het duidelijk zien. In de winter is het JUIST niet duidelijk. Snap niet zo goed waarom jij het juist andersom zegt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 7 november 2014 Delen Geplaatst: 7 november 2014 @Piroska in de winter zie je in de sneeuw zijn de sporen veel duidelijker aanwezig en makkelijker te herkennen. In de zomer zijn het Veel subtielere sporen die je veel makkelijker over het hoofd ziet. Inderdaad zie je in lang gras de paden vaak prima maar zodra ze de bosjes in gaan word het een heel stuk moeilijker te herkennen voor iemand die er geen ervaring mee heeft. Nu met het vallende blad word het al weer makkelijker om de sporen te herkennen dan een paar weken geleden. Ik zal in de buurt van sc nunspeet wel een paar hele subtiele sporen fotograferen en zodra het sneeuwt zal ik ze weer fotograferen dan zie je precies wat ik bedoel. . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 8 november 2014 Delen Geplaatst: 8 november 2014 @Piroska in de winter zie je in de sneeuw zijn de sporen veel duidelijker aanwezig en makkelijker te herkennen. In de zomer zijn het Veel subtielere sporen die je veel makkelijker over het hoofd ziet. Inderdaad zie je in lang gras de paden vaak prima maar zodra ze de bosjes in gaan word het een heel stuk moeilijker te herkennen voor iemand die er geen ervaring mee heeft. Nu met het vallende blad word het al weer makkelijker om de sporen te herkennen dan een paar weken geleden. Ik zal in de buurt van sc nunspeet wel een paar hele subtiele sporen fotograferen en zodra het sneeuwt zal ik ze weer fotograferen dan zie je precies wat ik bedoel. . Ahhhh als er sneeuw ligt, ja dat snap ik.... maar hoeveel dagen van de winter ligt er sneeuw? Zelfs hier ligt maar een paar weekjes per jaar sneeuw, het grootste deel van de winter van de winter had ik het eigenlijk over, als er dus geen sneeuw ligt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 8 november 2014 Delen Geplaatst: 8 november 2014 Ahhhh als er sneeuw ligt, ja dat snap ik.... maar hoeveel dagen van de winter ligt er sneeuw? Zelfs hier ligt maar een paar weekjes per jaar sneeuw, het grootste deel van de winter van de winter had ik het eigenlijk over, als er dus geen sneeuw ligt. Bij (langdurige) regenval is spoorzoeken / 'tracken' ook heel lastig. En daar hebben we hier toch wel geregeld last van ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Piroska Geplaatst: 8 november 2014 Delen Geplaatst: 8 november 2014 Bij (langdurige) regenval is spoorzoeken / 'tracken' ook heel lastig. En daar hebben we hier toch wel geregeld last van ... Ja dan is het ook erg moeilijk, hier gelukkig minder regen in de winter normaal gesproken. Ik hoop op veel sneeuw dus veel sporen Ik heb een paar wild-vallen gekregen deze zomer, die wil ik wel uitproberen in de winter, dan weet ik hoe en of ze werken. Liefst wat sneeuw dan vanwege de sporen, dat zou de boel wat makkelijker maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 9 november 2014 Delen Geplaatst: 9 november 2014 @ghostwhiper Valt een dier vangen met je handen ook onder stropen? Of is dit vrij? Bij mijn "vakantieadres" in het thüringer wald lopen ze gewoon langs terwijl een hertenschotel in het Restaurant al 30 euro kost. Weet je toevallig ook de eisen voor Duitsland op het gebied van dieren vangen, zoals herten. Vanaf 4 minuten zie je de "vangst" http://www.youtube.com/watch?v=zwsvCMuLcEI Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 9 november 2014 Delen Geplaatst: 9 november 2014 @Tom volgens de letter van de wet valt een blaadje onder je schoen meenemen al onder stropen. Duitsland zul je net als in Nederland een jachtakte moeten hebben voor de jacht maar dit is alleen voor wapens en niet voor met je blote handen wat vangen. Straffen zijn niet mild kan ik je vertellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Aangezien er sneeuw ligt even wat sfeerplaatjes. Kwam een leuk spoor tegen tijdens de wandeling en na een meter of 500 kwam ik een complete snelweg tegen alleen was mn telefoon toen leeg. Als je op dit spoor een strik zet is het gegegarandeerd deed raak. Loop overigens niet over het spoor maar 1.5 meter er naast om het spoor zelf niet te verstoren. Duidelijk een konijn. Iets verderop duidelijk zichtbaar dat er meerdere over hetzelfde spoor gegaan zijn. Een spoor van een relatief groot en een spoor van een kleintje. Heb het hol niet gevonden want het spoor liep dood onder de bomen waar geen sneeuw lag. Overigens is dit voor mij een bekende locatie alleen viel je voorheen over de konijnen maar door voedsel gebrek is het weer flink uitgedund. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Leuk topic, ook goede uitleg. Mooi om te zien hoe je de strik gezet hebt en hoe deze af ging. Ik was van plan om van de zomer wat strikken te gaan oefenen, in het SAS boekje staan deze duidelijk uitgelegd. Als het gelukt is zal ik ook wat foto's/ervaring posten . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sqeaky Geplaatst: 31 januari 2015 Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Na aanleiding van je workshop en je topic hier ben ik thuis wat bezig geweest om de basis van een val te maken. Leuke bezigheid ook heb in het lokale stukje bos een konijnen spoort gevonden. Al hoewel het wel lokt zal ik de val niet uitproberen maar laat het voedsel nog maar even rondlopen voor when SHTF! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.