Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is paracord echt zo geweldig?


Aanbevolen berichten

Ik bestel altijd mijn paracord hier.

http://www.thebushcraftstore.co.uk/us-gsa-compliant-550-paracord-248-c.asp

Heb tot nu toe ongeveer een meter of 250 besteld in totaal en ben er zeer tevreden over.\

Ik maak er armbanden van en heb er monkeyfists mee gemaakt en je kan er nog veel meer mee.

Ik heb zelf altijd 3 armbanden om met totaal 17mtr touw en aan mijn BOB hangen ook standaard 2 armbanden van totaal een meter of 9 touw deze zijn ook in de supercobrastitch geweven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik maak er trouwens ook handvatten van voor mijn fulltang messen en als ik de 7 binnenste draden eruithaal heb ik extra draad om kleding te repareren en de omhulsel gebruik ik voor de origenele handvatten van de messen (is dan dunner maar je hebt extra grip).

En ik gebruik het koord ook voor mijn kisten dus multifunctioneen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbeter me maar als ik het verkeerd heb maar dat belangrijkste eigenschap van paracord/elastich touw is als je dat gebruikt om je val te breken bij een afdaling is dat het mee veert en daar me de kans/risico om lichamelijk letsel te minimaliseren, daarom wordt het gebruikt voor parachuts en klimmen. vangt de klap op. Iets wat veel ander touw niet doet daarmee of breekt of een te grote klap geeft bij "impact"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbeter me maar als ik het verkeerd heb maar dat belangrijkste eigenschap van paracord/elastich touw is als je dat gebruikt om je val te breken bij een afdaling is dat het mee veert en daar me de kans/risico om lichamelijk letsel te minimaliseren, daarom wordt het gebruikt voor parachuts en klimmen. vangt de klap op. Iets wat veel ander touw niet doet daarmee of breekt of een te grote klap geeft bij "impact"
550 is geen touw dat je gebruikt in een afdaling. Of je hebt niks anders. Het fijne is de multiple dingen waar je ze gebruiken voor kan.

7 strings dat je kan gebruiken voor what ever you think of. Kost: 30 meter om en bij 10 euro vanuit the UK, ship incl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gebruikt om mijn tarp setup voor te bereiden; dus vaste bevestigingspunten welke ik aan een bankline kan bevestigen dmv karabijnertjes.

Fijn touw wat gemakkelijk los komt waar nodig. Ik gebruik het minder voor ad-hoc situaties; daar heb ik dat el-cheapo action touw voor; prima touw wat kapot geknipt kan worden zonder buikpijn.

Ik heb 30m 550 in mijn BOB zitten en 2 sets van dat action touw, naast mijn set voor tarp/hangmat. Lijkt me voldoende.

 

Het is best prijzig spul, maar wel prima stevig touw. Het is aan een ieder om te bepalen of dat het waard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de prijs vind ik nog wel meevallen... zeker voor wat je ervoor krijgt...

 

nog geen 12 euro voor 30m of 45 cent per meter en de mogelijkheden zijn groot. En die 250kilo trekkracht is ook lekker...

 

Ik heb ook 2 van die bolletjes van de action, kostte me 40 cent en boeit dus geen reet om dat achter te laten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
voor mij is touw gewoon touw

gebruik bijna oveal boernlulntouw voor

en strotouwtjes (de boer zn wapen)

 

Van dat gewone strotouw vlocht ik altijd halstertouwen, hartstikke sterk, kon een paard mee vast houden (sneed dan soms wel wat in mn handen)

 

Je kunt trouwens ook een riem maken van paracord, zag ik eens op You Tube...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gebruikt om mijn tarp setup voor te bereiden.

 

Dit is nou juist de enige (denk ik) toepassing waar ik vanaf ben gestapt, ik gebruik alleen nog maar niet rekkende lijnen (waardoor je tarp strakker blijft staan) in iets opvallendere kleuren. (zodat je je nek niet iedere keer breekt als je s'nachts door je bivak loopt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ben net nieuw op t forum en tijdens het doorlezen van deze topic viel mij op dat er twijfels waren over of er wel een hoge breeksterkte nodig is.

 

Enige wat ik zou willen benoemen is dat je er rekening mee moet houden dat knopen de breeksterkte van het touw reduceren.

Per knoop is deze reductie verschillend maar ik ga altijd uit van het gemiddelde van 50%.

 

Dit geld niet alleen voor kernmantel touwen als paracord maar voor ieder type touw.

 

Een ander aspect wat de kracht van je touw doet verminderen is vocht, bevriezing en een kleine radius op het bevestigingspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net nieuw op t forum en tijdens het doorlezen van deze topic viel mij op dat er twijfels waren over of er wel een hoge breeksterkte nodig is.

 

Enige wat ik zou willen benoemen is dat je er rekening mee moet houden dat knopen de breeksterkte van het touw reduceren.

Per knoop is deze reductie verschillend maar ik ga altijd uit van het gemiddelde van 50%.

 

Dit geld niet alleen voor kernmantel touwen als paracord maar voor ieder type touw.

 

Een ander aspect wat de kracht van je touw doet verminderen is vocht, bevriezing en een kleine radius op het bevestigingspunt.

 

Wat een waardevolle toevoeging. Erg waar. Overigens heb ik meerdere keren aan een enkel paracord gehangen. Het is erg sterk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...