Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 11/12/20 in alle zones
-
Ik wil massief rubberen wielen (nooit meer een lekke band), beetje custom made fiets waar je tassen (of dry bags) aan kunt hangen zonder dat ze tussen de spaken kunnen komen en toch stabiliteit herbergen. Met twee rekken van voren en van achteren voor wat grotere tassen (denk aan duffle bags) en misschien één wiel dat tevens fungeert als oplader van een batterij. 2020, die fietsen bestaan nu wel. Toen ik het voorstelde in 2012, was de enige optie: Stopverf in de banden spuiten... 😛 Het is een investering, maar dan kun je er wel lekker stevig tegenaan! Geluidloos!2 punten
-
Het moest er een keer van komen. Eerst gaat de auto de deur uit en bespaar je op brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving, belastingen, ... . Dan moét je dus meer fietsen. Intussen ben ik daar nu al twee jaar mee bezig en we zijn het wel al 'n beetje gewoon. Ook de kids fietsen mee in het verhaal. Er worden dus heel wat kilometers afgereden. De enige overgebleven auto is vooral voor mama want die willen we tevreden houden, al heeft ook zij een alternatief voorhanden. Het punt is dat mevrouw met de auto gaat werken (elke dag 8 km heen en 8 km terug). Het zou anders kunnen maar we gaan niet moeilijk doen. In de winter is het natuurlijk niet fjin. Zelf ga ik fietsend naar het werk, 14 km enkel. Elke dag. Vanaf september gaat ook mijn zoontje van 12 mee. De bedoeling is dat hij ook fietst. Dochterlief loopt school op 250m van onze woning, maar die fietst ook meer dan vroeger. Intussen heb ik al ongeveer 15000 km met de fiets afgelegd en vanzelfsprekend krijg je dan wel je portie pech. Er zijn nog maar weinig onderdelen die ik niet gemonteerd krijg of afgesteld kreeg. Youtube filmpjes zijn vaak handig. Een overzichtje van de dingen waar ik al tegenaan liep. Oja, ik heb altijd een reservefiets klaarstaan. Voor het geval dàt. Intussen heb ik al 3 fietsen omgebouw naar elektrisch. Een beetje prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een auto. De ombouwen betaal ik met de vergoeding die ik krijg van mijn werkgever. Maar daarover volgt misschien later nog een topicje. De meest voorkomende problemen : - lekke banden. 25-50€/st Het duurde een tijdje voor ik die onder de knie kreeg. Maar nu heb ik een relatief goed werkend systeem. Niet dat ik nooit meer lek rijd maar de frequentie ligt véél lager. In mijn eerste jaar reed ik minstens tien keer lek. En dat over nauwelijks 7500 km. Als je op je bestemming wil aankomen, dan is het niet de bedoeling dat je lek rijdt. Of indien wel, dat je snel verder kan. Veel hangt natuurlijk van de omstandigheden en van je materiaal af. Kies voor kwaliteits buitenbanden. - 2 stuks op voorraad. Daar is namelijk veel verschil in. Een goede buitenband kost al gauw 20-30€. Daar bespaar je best niet op. Laat de banden van 5€ bij de Action maar liggen. Ze zijn goedkoop maar dat merk je ook in het rijgedrag. Als het gaat vriezen ga je veel sneller onderuit dan met een goede kwaliteitsband van Michelin. Omdat ik met hulpmotor op het achterwiel fiets, slijt deze band ook sneller. Elk jaar vervang ik de achterband preventief. Na een jaar is ie toch bijna op en je bespaart je een hoop problemen. De voorband gaat een stuk langer mee en die gebruik ik gewoon 2 jaar. Ook na 2 jaar gaat die band er af. Vanzelfsprekend hebben al onze fietsen dezelfde bandenmaat (behalve de mountainbike) en bovendien ligt er altijd een stel banden klaar, voor het geval dat. http://nl.decathlon.be/binnenband-700x35-43-zelfd-id_8009081.html Dan de binnenband. 5€/st-12 stuks op voorraad. Ook dat was een jaartje zoeken. Uiteindelijk is ook hier het recept eenvoudig. Ik koop binnenbanden die lekvrij zijn. De banden bestaan uit twee laagjes. Tussen het laagje zit een product dat automatisch gaatjes stopt. Dat betekent dat je veel minder lek rijdt omdat je lekken worden gestopt. Je merkt er niets van. Het is dus wel zaak om geregeld je banden te controleren op schade. Dergelijke binnenbanden kosten het dubbele van gewone banden. Daarvoor betaal ik 5€. Het is geen wondermiddel maar het helpt alvast om op je bestemming aan te komen. Tegen een doorstoot van een boordsteen, drempel of verhoging helpt het niet. Een spijker, een scherp steentje overleeft je band met een beetje geluk. Vanaf 3 lekken gaat je band toch druk verliezen en uiteindelijk loopt ie leeg. Dus wekelijks controleren is wel noodzakelijk. http://nl.decathlon.be/binnenband-700x35-43-zelfd-id_8009081.html Bandenspanning. Heel Belangrijk om te vermijden dat je lek rijdt is je bandenspanning. Zelf pomp ik de banden met de compressor op. Ik zet ze standaard op 3 bar. Dat is behoorlijk hard voor een stadsfiets. Je rijdt soepeler en er is minder wrijving. Rennersfietsen worden tot 5bar opgepompt maar dat vind ik voor een gewone fiets veel te veel. Zeker als ie n tijdje in de zon staat. 2 wekelijks controleer ik de spanning. Werkplaatsgeheimpje. Bovenstaande maatregelen beschermen je al behoorlijk tegen lek rijden. Al ben je nog altijd niet helemaal zeker. Als ik de band plaats, dan blaas ik 'm op met de compressor. Als ie goed gemonteerd is (ik heb wel een paar binnenbanden naar een andere wereld geholpen voor ik het goed kon) los ik de band weer. Daarna pomp ik de band op en vul ik hem met het reparatieschuim dat wordt gebruikt voor motoren. Niet van die kleine flesjes die je voor fietsen koopt omdat die te duur zijn. (Ik heb er wel eentje bij voor noodgevallen !) Voor een flesje van 500 ml betaal je tussen 10 en 15€, afhankelijk van het merk. Het gebeurt ook dat ik een autospuitbus gebruik. Dankzij al deze maatregelen samen rijd ik nog ongeveer 1x per jaar lek. Dat krijg je bij een werkgever wel uitgelegd. Vanzelfsprekend heb ik een sleutelset, een engelse sleutel, een fietspomp, een fietsherstelkit, lijm, schuurpapiertje, en een binnenband bij. Over de inhoud van mijn herstelsetje hebben we het straks. Als ik dan toch lek rijd, dan verwittig ik mijn werkgever en binnen het half uur, maximaal binnen het uur is het euvel verholpen. Op deze manier beperk ik de schade en de hinder. http://www.heuts.nl/shop/tyre-leaks-500ml-spuitbus?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=tyre-leaks-500ml-spuitbus?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=discardeddefault Wielen Als je veel fietst dan gebeurt het wel eens dat je een dorpel, verhoging, putje past. Als dat bij hoge snelheid gebeurt kan het gebeuren dat je wiel beschadigd raakt. Ik heb altijd een reservefiets (met hulpmotor) klaarstaan. Mijn turbobike reken ik even niet mee. Ook de wielen die ik demonteerde hou ik bij zodat ik de fietsen altijd en snel kan repareren. Ik heb in 2 jaar één wiel gebroken door tegen 45 km/u tegen een boordsteen te rijden. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om mij van de fiets af te gooien, anders was ik niet meer in staat geweest om voor een nageslacht te zorgen. :-) Als ik een motor inbouw, dan zorg ik altijd dat ik een volledige set spaken bij bestel. Als je ze nodig hebt, zijn ze niet beschikbaar en vaak is de levertijd verschillende weken omdat die dingen op maat gemaakt worden. Vandaar dat het handig is om een set bij de hand te hebben. Een of twee spaken en een spaaksleutel heb ik meestal bij in mijn GHB die in de fietstas zit. Als een spaak breekt kan je die snel vervangen en ondanks het feit dat de spaak misschien niet perfect gespannen is, kan je toch gevolgschade vermijden en voorkomen dat je wiel de vorm van een 8 gaat krijgen. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal een wiel beschadigd is krijg je dat nooit meer goed. [ATTACH=CONFIG]11980[/ATTACH] Trapas. Voor het verwijderen en vervangen van de trapas is een speciaal tooltje nodig. Eentje om de trappers te verwijderen en eentje om de trapas los te maken. Ik kocht een goedkoop setje (29€ waarin het meeste materiaal aanwezig was). Ik kon me er mee behelpen, al heb ik nog veel ander materiaal wat ik ook vaak nodig heb. [ATTACH=CONFIG]11978[/ATTACH] Er zijn betere en completere kits. Maar toen ik het materiaal kocht wist ik niet of het een blijvertje zou zijn. Als de nood zich aandient koop ik nog wel een setje beter materiaal. Tegenwoordig vervang ik de goedkope trapasjes door trapassen in een busje. Je hoeft ze niet te smeren, ze lijden minder onder vocht en vuil. Uiteindelijk heb je dan minder onderhoud en minder herstellingen. Kost ongeveer 15€/st. Er ligt er geen op voorraad. Ik moet eens kijken of onze fietsen allemaal dezelfde maat trapaslager hebben. [ATTACH=CONFIG]11979[/ATTACH] Verlichting en reflectoren. Alle fietsverlichting is op batterijen. Batterijen kunnen leeglopen. Daarom heb ik standaard 2 batterijtjes AAA bij. Bovendien voorzie ik de fietsen van een reserve voor- en achterlichtje. Voor het geval er eentje beschadigd of gestolen wordt. Ik had de reservesetjes al geregeld nodig. De banden zijn voorzien van een reflecterende strook. Daarnaast voorzie ik in de spaken ook nog 2 reflectoren in elk wiel. Dat kost bijna niets, weeg nauwelijks iets maar verhoogt je veiligheid. Ketting. 10€ Vandaag voor het eerst in twee jaar mijn ketting gemeten. 24 schakels moeten 305mm meten. Met de schuifmaat heb ik dat gecontroleerd en vastgesteld dat de ketting tot op de draad versleten was. De ketting was véél langer dan zou mogen. Die werd onmiddellijk vervangen. Ik heb ook een reserveketting en twee extra sluitstukjes meegebracht. Een extra sluitstukje wil ik in mijn GHB stoppen. Zo kan ik eventueel een defecte ketting onderweg herstellen. In de toekomst zal ik de ketting om het jaar vervangen. Zo hoop ik te sparen op tandwielen en cassettes. Remmen Gewoon controleren tijdens het gebruik. Tijdens het rijden kan je ze een beetje strakker aandraaien aan het stuur. Door de hulpmotor verslijt ik om het kwartaal een setje remblokjes op het achterwiel. Vooraan vervang ik ze ongeveer 2x per jaar. Daarvan heb ik dan meestal ook een tiental stuks op voorraad liggen. Ook in de remblokjes is een kwaliteitsverschil. Ik kies meestal voor de grotere remblokken bestemd voor mountainbikes omdat die een groter remoppervlak hebben. Ik wil ze ook liever niet te hard omdat ik remkracht toch wel belangrijk vind. Een remblokje kost ongeveer 3€/st. Daar wil je echt niet op besparen. Een set remkabeltjes ligt gewoon klaar voor gebruik. Ik heb in 2 jaar tijd al 1 set versleten. Dat vind ik nogal meevallen. Voor 2 remkabeltjes betaal je pakweg 3€. Er bestaan ook betere systemen zoals hydraulische remmen. Ik vind ze persoonlijk nogal duur en moeilijk in onderhoud. Ik kies bewust voor de eenvoudige mechanische remmen van het type v-brake. Alle fietsen bij ons thuis hebben hetzelfde systeem remmen. Dat maakt herstellingen en onderhoud eenvoudiger. Ik kies er voor om de remblokken met houdertje en boutjes te vervangen omdat ik daar nu eenmaal meer vertrouwen in heb dan in de rubbertjes die je kan vervangen. Wekelijks maak ik 2 à 4 noodstops omdat een of andere automobilist het nodig vind om op het fietspad te rijden, een fout maakt, geen voorrang verleent of me gewoon de pas afsnijdt. Dan wil je graag kunnen stoppen als het nodig is. [ATTACH=CONFIG]11981[/ATTACH] Uitrusting : Vandaag zag ik een werkplaatsvoet tegen een redelijke prijs staan. Het probleem bij het herstellen van fietsen is dat je vaak voorover gebogen staat. Dat is niet erg bevorderlijk voor mijn rug. Vandaar dat ik morgen voor 85€ een werkplaatsvoet haal. Dan kan ik rechtstaand aan de fietsen sleutelen. Het is geen noodzakelijke maar een nuttige uitgave. Uiteindelijk moet het ook een beetje prettig blijven. Omdat ik toch wel vaak sleutel aan fietsen merk ik, wil ik in de garage een bijkomend daglicht installeren zodat ik met betere verlichting kan werken. Een kabelklemtang zou handig zijn maar omdat ik ze te weinig zou gebruiken schaf ik me die niet aan. Een paar nuttige filmpjes : Vervangen trapaslager. Vervangen ketting. Afstellen derailleur. Vervangen achterwiel Vervangen tandwielcassette http://www.zie.nl/video/fiets/Fiets-onderhoudsvideo-Cassette-monteren/m1gz738flx141 punt
-
Nou, "goedkopere en betere oplossing" ? Die motor verbruikt dan brandstof. Al zou je GTL gebruiken... De fiets is de benenwagen en het is goed voor de benen, die bewegingen. Die bromfiets dynamo vind ik wel een goed idee om daar op verder te borduren. Goed idee!!! Stimulatie! Dat klopt, die generator is stervensduur, heb ook geen andere variant ervan gevonden. Wel DIY, met peltier elementjes, hitteplaatjes en omvormers voor maximaal rendement. Peltier elementjes heb je soms per 10 stuks voor minder dan 10 euro. Hitteplaatjes zijn eigenlijk gewoon koper plaatjes, soms twee plaatjes op elkaar, één kant is van koper, andere kant is van aluminium. En die omvormers, dat weet ik zo niet, maar zal ook niet duur zijn. Beetje handige Harrie met een soldeersetje en een cirkelzaag en dan heb je hetzelfde. @mevr.Grijpstra De actie radius verschilt per accu en qua motor. Die van mij moet stevig gereviseerd worden, ik wacht daar nog even mee. Iets van rond de 300 euro... Nee dank je. De E-bike die ik had overgenomen is er eentje met een midden motor, die zijn de beste. De motor was toe aan wat onderhoud, dat was vrij eenvoudig nog, ondanks dat het een elektromotor is. Trapondersteuning is geweldig, geen heuvel is moeilijk meer om daar overheen te komen. Was bedoeld voor mijn werk, daar moet ik over twee heuvels. Met de druppellader kost het soms dagen voordat de accu is opgeladen en na vier heuvels issie alweer op. Dus heb ik die E-bike verder ook niet gebruikt voor werk. Echt, de accu moet gereviseerd worden en dan issie weer zo goed als nieuw. LOL - Nee dat ben ik niet. I WISH! Dan pas ik tenminste in die fietscabine! Ik ben twee meter groot. Als ik achter die fietscabine zou staan, zie je nog mijn schouders! 😛 Ik houd het op geïmproviseerde tenten, shelters en ander soort verbasteringen. Maar als ik zoiets zou willen maken, dan zou ik kijken naar een paardenkar. Ik weet ZEKER dat ik daar wel in pas! Alleen zal een fiets dit niet kunnen trekken en ZEKER niet met zo'n naaf dynamo, maar misschien wel met dat geniale idee van @OBL-Rien van die bromfiets dynamo, die zal misschien minder weerstand als een voelbaar gegeven aantonen. (hier kun je trouwens ook een geweldig tiny house van maken, wel 1 persoon... kan me niet voorstellen voor een gezin van 4)1 punt
-
Oo heerlijk : nooit meer lekke of zachte banden ( en altijd uitgerekend als je net even snel weg wil gaan!) Zo'n systeem waarbij je trapenergie gebruikt wordt om de batterij op te laden zou ook geweldig zijn. Bestaat dat ook al ? Moet technisch toch wel uitvoerbaar zijn lijkt me. Want het is toch best zonde om die energie niet te benutten. Maar met alleen deze banden ben ik ook al heel blij ( heb toch nog geen fiets met batterij!). En leuke kleurtjes trouwens! groet,mevr.Grijpstra1 punt
-
O die @mevr.Grijpstra ik geniet steeds maar weer van je reacties, wat een aanwinst jou bij het forum te hebben, prachtig.😃 En @Sebastian jou onderwerpen spreken mij ook aan heb me er ook een klein heel beetje in verdiept, zou er ook graag heel veel van willen weten, een lid van het forum weet er heel veel van alleen hebben we hem hier nog niet terug gezien dat is @janvanloon.1 punt
-
Hallo vantazzy,bedankt voor de uitleg ,dan is mijn kous nog niet aan vervanging toe ,ik moet zelfs lager zetten na 15/20 min of de vlam komt boven de bovenste glazen pot ,en na wat opzoeking is +-10 min starttijd tot grote vlam blijkbaar normaal ,ik doe er dan maar mee voort de zibro verwarmt mijn gehele 90 vierkante m chalet helemaal ,nu op heel lage stand is het binnen 21° omdat het buiten 8/9° is morgen de pomp petroleum eens uitproberen ipv de dure qlima .mvg dragstar1 punt
-
@Dragstar1100 Ik heb zo'n Foetsie petroleumkachel, daarvan is de lont aan vervanging toe. Dit weet ik omdat het behoorlijk lang duurt voordat ik de kachel aan heb gekregen en ik kan de lont niet verder omhoog draaien omdat ie rondom helemaal verschroeit is, dus gaat ie daarna ook vrij snel weer uit. Omdat ie geen petroleum meer op kan pakken en alleen nog met damp werkt, zoals een Zippo, maar niet effectief (niet bedoelt ook, maar dat verklaard wel waarom je hem nog wel aan krijgt voor eventjes).1 punt
-
Sebastian, Nee,ik heb geen ervaringen met dit soort cursussen en heb zelfs geen idee van de kosten. Wat verwacht je van het volgen van een cursus? Ongetwijfeld zul je er in korte tijd veel tips en kennis door verkrijgen ,maar dat zou je mss ook kunnen bereiken door : 1.lid te worden of mee te lezen van een bushcraft- forum of hiking-sites via internet 2.een boek te lezen of lenen uit de bieb 3.een boek wat je goed bevalt te kopen ( zo heb je altijd een naslagwerk!) 4.gewoon lekker lange natuurwandelingen blijven maken,evt. met vrienden en daar fijn van genieten. Hoeveel kennis en ervaring heb je daar voor nodig? De beste ervaring doe je toch meestal op in de praktijk ( en blijft het beste "hangen") Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe jij het bushcraften precies in wilt vullen. Dit zijn dan ook maar tips van iemand die de zaken graag simpel en sober benaderd , maar is dat niet het mooie/de essentie van natuurwandelingen/hikingtrips maken? Ik wens je in ieder geval veel plezier met je bushcrafthobby , laat je er hier eens iets over horen ,dat lijkt me heel leuk! (Btw,hier op het forum zijn vast ook wel bruikbare tips te vinden waar je mss wat aan hebt....en betere dan deze ☺️ O, en niet te vergeten: welkom op het forum! groet,mevr.Grijpstra1 punt
-
We eten giga veel rottende dingen. Met liefde en lekker ;biertje? Ik heb een boek van meneer wateetons, over rot, mega leuk (vind ik dan) heel praktisch en een aanvulling voor je prepper bieb!1 punt
-
Betreft het vuurvatten van het vet is de lichtjes in een bloempot zette met vochtig zand misschien een oplossing, zo heb je stralingswarmte en je kan er water op koken. Maar persoonlijk denk dat door bv de lichtjes te smelten tot een buddyburner (met ribbelkarton in een leeg tonijnblikje) je een beter resultaat zal bekomen om water mee te koken, enkel zal je fluitketel wel behoorlijk aangeslagen zijn van onder. Ik heb al een paar keer geëxperimenteerd met de bloempotstove en deze geeft al een extraatje in een tarpshelter dus een kleine geïsoleerde ruimte met verluchting kan best wel werken.1 punt
-
Hoi, Misschien een hitteschild maken door het alu folie omhoog te vouwen naar het rooster? Of het geheel in een grote pan plaatsen. Geen idee of het werkt, is zomaar een idee. Als ik mijn MSR Whisperlite gebruik zet ik er ook altijd een hitteschild omheen. Geeft een merkbaar verschil tov zonder schild. Scheelt toch brandstof sjouwen tijdens een hike. Groetjes1 punt
-
Het warm houden van je auto met waxinelichtjes werkt overigens alleen bij een buitentemperatuur van, laten we zeggen, 15 graden of meer. Kouder dan dat en je kunt 't vergeten Auto bij -20 verwarmen naar +20 graden duurt met m'n 2000W kacheltje (wat er speciaal voor gemaakt is) zo'n uurtje. Da's dus 2 kWh, wat 'ie dan ook weer in een uurtje of twee ongeveer verliest als je 't kacheltje weer uitzet. Da's dus even heel grof zo'n 1000 Watt aan verlies per uur, hoe je dat met een 25 W waxinelichtje wilt bijhouden is mij een raadsel, misschien met 40 stuks dus, en dan hou je 't op temperatuur, opwarmen is er dan nog niet bij. Waar je veilig 40 brandende waxinelichtjes in je auto kwijt kunt weet ik niet, maar mij gaat dat niet lukken, dan zie ik meer in die slaapzak en fleece deken die achterin liggen Thee/koffie maken met waxinelichtjes is net zo onzinnig (maar wel een leuk experiment!), zoals @lewieke al zei, gebruik ze beter om wat brandhoud aan te steken, veel effectiever!1 punt