Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onveilige kooktoestellen


Aanbevolen berichten

Kampeerders die op vakantie zelf willen koken kunnen beter niet gebruikmaken van eenpits gastoestellen die worden verkocht in een koffertje. Deze zogeheten koffergastoestellen kunnen ontploffen, waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) donderdag.

 

NVWA waarschuwt voor onveilige kooktoestellen

 

Ik heb dus zo'n ding (nog niet getest) van de action. Verhaal op de radio is dat 't bij gebruik te warm wordt en dat dan de spuitbus/gasbus ontploffen kan. Ik had wel een beetje m'n twijfels toen ik 'm kocht. Gelukkig goedkoop, want 't zit wel allemaal dicht opelkaar en als je er een wat grotere pan op zet die goed heet wordt... Ik gooi 'm niet weg, maar ga 'm een keertje testen met een pan erop ergens in the middle of nowhere. De duinen of zo (veel wit zand).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben blij dat ik er geen gekocht heb.

Ik heb ook naar die van de Action gekeken, en toen besloten om het maar niet te doen, omdat het allemaal zo dicht op elkaar zit, en de constructie niet al te stevig leek.

Die klikmontage van het gasflesje was in mijn ogen niet veilig genoeg. Er zit geen afsluiter/kraan op de fles zelf.

Ik neem toch liever een schroefmontage met kraan en slang.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de whisperlite universal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ze hier al jaren en tot volle tevredenheid

we hebben er enkele van de Action van de Blokker en een paar van een grote outdoor/kampeer winkel en volgens mij komen ze allemaal van de zelfde fabriek alleen met een andere naam erop.

enkele van deze toestellen worden met regelmaat gebruikt voor het smelten van lood in grote pannen en nooit een probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat nuance.

De omstandigheden waarin zij die test hebben gedaan speelt ook van belang.

Is er daadwerkelijk wat ontploft, of nemen ze het aan dat ze niet veilig genoeg zijn, aan de hand van een korte test?

Die apparaten hebben wel een CE goedkeuring. Wat staat er in die testresultaten?

(Of een TUV test)

 

Persoonlijk zou ik toch voor een aparte fles gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de action versie op de camping gebruikt en na een aantal malen koken begon het toestel zich verontrustend te gedragen.

De aansluiting begon te lekken waardoor er steekvlammen ontstonden en het metaal werd zo heet dat afkoppelen niet meer lukte.

Gelukkig heb ik altijd blusmiddelen bij de hand en zo heb ik het kunnen blussen. Ik weet niet wat er uiteindelijk gebeurd zou zijn wanneer dit niet gelukt was.

 

Bij ons komt er nooit weer zo'n toestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is voor mij de reden dat ik niet voor een klikverbinding zou kiezen bij een portable:

Het zal natuurlijk ook uitmaken of je zoiets vaak verplaatst, met de nodige schokken en beweging, of dat je het eenmalig neerzet.

Zo'n klikverbinding zou losser kunnen gaan zitten op den duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier 3 van de Action. Al jaren in gebruik en nog nooit een probleem mee gehad. Wij gebruiken de kookstellen op vakantie en ook met mooi weer om lekker buiten te koken. Zelfs suddervlees erop gemaakt en dan trek je zo'n gasbusje gewoon leeg in de tijd dat het vlees staat te sudderen en ook daarbij geen enkel probleem gehad.

 

Bovendien nog nooit in de krant gelezen dat het ergens is fout gegaan. Dus ik zie het probleem niet zo............

 

Wat ik ook opmerkelijk vindt is dat ze pas na jaren dat deze kookstellen op de markt zijn over zijn gegaan om ze te testen op veiligheid. Je zou toch mogen verwachten dat zoiets gebeurd voordat het spul verkocht mag worden?

Ik bedoel ik heb onze eerste kooktoestel in 2009 gekocht bij de Action. Dus al die jaren heeft de NVWA dus toegekeken en niets gedaan.

 

 

EDIT: vandaag maar even flink wat gasbusjes inslaan voor ze uit de schappen gehaald worden ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat nuance.

De omstandigheden waarin zij die test hebben gedaan speelt ook van belang.

Is er daadwerkelijk wat ontploft, of nemen ze het aan dat ze niet veilig genoeg zijn, aan de hand van een korte test?

Die apparaten hebben wel een CE goedkeuring. Wat staat er in die testresultaten?

(Of een TUV test)

 

Persoonlijk zou ik toch voor een aparte fles gaan.

 

 

Een aparte fles geniet altijd de voorkeur . maar is vaak ook stukken duurder.

Volgens mij moet je zo"n toestel even gebruiken voor het koken van een noodrantsoen of het maken van een kop soep of koffie en niet het hele kerst diner . maar meer als backup

Maar de toestellen die de Action verkoopt zijn exact hetzelfde als 25 andere merken die bij verschillende andere winkels verkocht worden en komen volgens mij dan ook allemaal uit de zelfde fabriek.

Het lijkt er op dat de Action op dit moment een doelwit is van een bepaalde groep , net als van de week met de zonnebrand en die kleuter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk kijk ik niet naar merken. Wel naar kwaliteit en duurzaamheid.

Dat heb ik de afgelopen jaren met een beperkt budget wel geleerd.

Het gebruik, hoe je ermee omgaat speelt ook mee.

Na gebruik het busje leeg laten lopen en het busje verwijderen, en niet met het busje gemonteerd veel bewegen/vervoeren zal een grote rol spelen voor de duurzaamheid. En met een clipje voor het gasflesje, daarmee ook de veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die apparaten hebben wel een CE goedkeuring. Wat staat er in die testresultaten?

 

Het CE (ook wel China Export ;)) label wil alleen maar zeggen dat het volgens de fabrikant aan de eisen voldoet.

Niet alsof alles met een CE sticker ook daadwerkelijk getest wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aparte fles geniet altijd de voorkeur . maar is vaak ook stukken duurder.

Volgens mij moet je zo"n toestel even gebruiken voor het koken van een noodrantsoen of het maken van een kop soep of koffie en niet het hele kerst diner . maar meer als backup

Maar de toestellen die de Action verkoopt zijn exact hetzelfde als 25 andere merken die bij verschillende andere winkels verkocht worden en komen volgens mij dan ook allemaal uit de zelfde fabriek.

Het lijkt er op dat de Action op dit moment een doelwit is van een bepaalde groep , net als van de week met de zonnebrand en die kleuter.

idd op het moment gaan er vele verhalen rond over slechte kwaliteit bij de action. hoewel ze vaak spullen van b kwaliteit verkopen is dat alleen bij die zaken waar het niet zo bij uitmaakt zoals bij plastic kinderspeelgoed.

bijna al de andere zaken komen gewoon van de zelfde fabriek als de a merken. net zoals bijvoorbeeld bij voedsel markant, ok , eigen huismerk AH . komt allemaal van de zelfde fabriek alleen een andere verpakking

 

ik heb zelf nu ook een kooktoestel 1 pits. die heb ik gehaald bij de turkse supermarkt omdat die bij de action waren uitverkocht. precies dezelfde

bevalt me heel goed, bij normaal gebruik zul je er niet snel problemen mee krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het CE (ook wel Chine Export ;)) label wil alleen maar zeggen dat het volgens de fabrikant aan de eisen voldoet.

Niet alsof alles met een CE sticker ook daadwerkelijk getest wordt.

 

Ik heb het artikel over CE gelezen op Wikipedia.

Wat een wantoestanden.

Ik kijk wel regelmatig naar reviews van gebruikers.

Misschien ook iets vaker kijken of er een TUV test is gedaan, en wat daar de resultaten van zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CE zegt niets... is alleen voor vrije handel binnen Europa bedoelt, elk bedrijf mag binnen bepaalde kaders zelf een CE markering aanbrengen (even kort door de bocht) dus absoluut geen keuring of veiligheidsding. Je kan zelfs een CE keuring geven aan een betonnen zwemvest.

 

Ik heb tijdens een reis door Afrika dat ding een maand meegenomen en gebruikt (Action) prima ding daarna mooi weggeven (dus nu maar hopen dat ik er geen hut mee op heb laten blazen)

 

Tijdens de test op TV zie je dat ze de bovenkant volledig hebben afgedekt met alufolie oid. Zelfs het flesje is hiermee afgedekt.... en dan roepen onveilig? als je stomme situaties creëert dan is de kans dat er gevaarlijke situaties ontstaan meer dan aannemelijk.

 

Ik kreeg een beetje een beleving van jaren geleden waarbij de VARA een fles frisdrank liet ontploffen (Exota-affaire)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, als ik 't allemaal zo lees valt 't nog wel mee dus. Maar goed, ik hoorde dat op de radio dus ik dacht ik geef 't even door.

Ik ga 'm gewoon een keertje testen met een schuimblusser en een natte deken bij de hand. Als 't goed gaat, haal ik nog wat flesjes bij en gaat ie de berging in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, als ik 't allemaal zo lees valt 't nog wel mee dus. Maar goed, ik hoorde dat op de radio dus ik dacht ik geef 't even door.

Ik ga 'm gewoon een keertje testen met een schuimblusser en een natte deken bij de hand. Als 't goed gaat, haal ik nog wat flesjes bij en gaat ie de berging in.

Weet niet hoe het bij andere filialen van de Action is, maar hier zijn zowel de gasbusjes als de kookstellen uit de schappen gehaald.

Ik heb nog even gevraagd of ik niet toch gewoon een paar busjes gas kon kopen, maar dat mocht niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het youtube filmpje waar ze naar verwijzen zie je wel dat ze er alufolie en een steengrill-steen op hebben liggen, de warmte kan dus niet gewoon langs de pan omhoog, maar blijft binnen het toestel... Vind ik het niet raar dat e.e.a. overhit raakt.

@Bolo ben benieuwd wat je terug hoort, ik heb ook zo'n toestel staan, en hij werkt goed moet ik zeggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet hoe het bij andere filialen van de Action is, maar hier zijn zowel de gasbusjes als de kookstellen uit de schappen gehaald.

Ik heb nog even gevraagd of ik niet toch gewoon een paar busjes gas kon kopen, maar dat mocht niet.

 

Was toevallig vanmiddag bij de action en bij ons in het dorp staan ze gewoon nog in de schappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...