Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ooit raakt het op!


xxmarijnw

Aanbevolen berichten

Voor een genuanceerde discussie is het vaak wenselijk dat er uiteenlopende standpunten aan bod komen. Bovendien lijkt het me goed voor de reputatie van de prepper-community in Nederland, als er op dit forum ook kritische, relativerende en gematigde visies te lezen zijn. En dat lijkt me ook zinvol omdat er kinderen kunnen meelezen. Dat betekent niet dat andere visies onjuist zouden zijn, want niemand weet hoe de toekomst eruit zal zien. Wat mij betreft kunnen de verschillende inzichten goed naast elkaar bestaan in dialoog en van elkaar leren.

 

Allemaal leuk en wel, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. Derhalve is het mij, en dus ook de rest van de goegemeenschap alhier, volstrekt onduidelijk wat jouw "verschillend inzicht" is, daar je geen enkel referentiekader geeft, noch adstrueer je op enigerlei wijze je visie. Dialoog is leuk, edoch, mijn waerde, wat u doet, is slechts het voeren van een monoloog, daar u niet ingaat op de inhoud maar slechts een zinloos betoog geeft over "verschillende inzichten".

 

Dus, lees mijn vraag nog eens amice!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Voor een genuanceerde discussie is het vaak wenselijk dat er uiteenlopende standpunten aan bod komen. Bovendien lijkt het me goed voor de reputatie van de prepper-community in Nederland, als er op dit forum ook kritische, relativerende en gematigde visies te lezen zijn. En dat lijkt me ook zinvol omdat er kinderen kunnen meelezen. Dat betekent niet dat andere visies onjuist zouden zijn, want niemand weet hoe de toekomst eruit zal zien. Wat mij betreft kunnen de verschillende inzichten goed naast elkaar bestaan in dialoog en van elkaar leren.

 

Ik verdenk je nu echt ervan dat je ook op zoek bent gegaan op het viva-forum en het draadje naar de maandelijkse probleempjes, om daar jou visie, sorrie "verschillende inzicht", te geven?

 

 

Raadsel:

De titel van dit topic + GEDULD ?

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. En investeren in vastgoed gaf gegarandeerd rendement. Tot 2008.

 

Omdat de rentevoordelen te groot werden en lenen te goedkoop. Het enige wat nodig is, is het normaliseren van de rente tot 3-4%, zonder aftrek. Dan corrigeert de markt, stabiliseert na een paar jaar en gaat elk jaar daarna weer een paar procent hoger. Zoals het altijd al gegaan is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind preppen op zich positief. Iedereen mag voor zichzelf beslissen wat hij op dat gebied precies extreem vindt.

 

Jij waarschuwt continue voor "extreem preppen", dientengevolge heb jij -voor jezelf- een referentiekader opgelegd tussen wat acceptabel is en wat extreem is. Wanneer iedereen dat "voor zichzelf mag beslissen", zoals je hierboven stelt, zijn je opmerkingen over "extreem preppen" derhalve per definitie gediskwalificeerd en overbodig. Jij vindt iets extreem, de ander niet. Als ik een keer GVD roep, vindt een Christen dat extreem. Ik niet. Als ik een keer 200 km/uur rijd, vindt een ander dat wellicht extreem, ik niet. Snap je waar ik heen wil? Jij legt je eigen grenzen en waarden op aan anderen, terwijl je tegelijkertijd geen enkele duiding geeft wat die grens is, of wat die waarden zijn. Onbegrijpelijk.

 

En die precieze grens vind ik in het kader van deze discussie niet zo belangrijk. Ik wijs er alleen op dat er aan extreem preppen ook risico's kunnen zitten, zeker voor kinderen, en voor volwassenen die daarvoor gevoelig zijn, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een angststoornis.

 

Nogmaals, hetgeen wat je nu zegt, slaat helemaal nergens op. "Die precieze grens vind ik in het kader van deze discussie niet zo belangrijk". DAT IS NU JUIST WAAR DE DISCUSSIE OVER GAAT! Christusnogantoe...

 

De vraag wanneer preppen te ver gaat en hoe je dat eventueel zou kunnen bepalen is niet eenvoudig.

 

Nee, dat blijkt wel, je draait al ikweetniethoelang om de emmer heen!

 

De vraag wordt uitgebreid gesproken in de discussie waarnaar ik hierboven verwijs en in de weblinks die ik daarbij heb gegeven.. We kunnen daar verder discussiëren.

 

Nogmaals, Williebillie, jij DISCUSSIEERT NIET. Dat noemen we om de hete brij heen draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, @Wilbert heeft zijn laatste post verwijderd? Gelukkig heb ik hem ge-multi-qoute! ;)

 

Hij vond zijn post zelf waarschijnlijk ook niet zo intelligent... Wat een zelfreflectie! Chapeau!

 

Ik heb geen idee hoe oud @Wilbert is of welke opleiding hij genoot. Wat wél positief is dat hij een bijdrage probeert te leveren. We zijn er niet altijd mee akkoord, maar dat hoeft ook helemaal niet. Misschien moeten we hem de kans geven een beetje te groeien in het forum, ik geloof dat hij wel zijn draai vindt. En eerlijk, het gebeurt ook wel geregeld dat ik een postje weghaal omdat het te veel controverse oproept. Misschien kan het een praktisch en uitvoerbaar idee zijn om het in eerste instantie te hebben over concrete, eenvoudige® onderwerpen en de politieke discussies eerst een beetje uit de weg te gaan. Er is vast wel een domein waarin hij thuis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoe oud @Wilbert is of welke opleiding hij genoot. Wat wél positief is dat hij een bijdrage probeert te leveren. We zijn er niet altijd mee akkoord, maar dat hoeft ook helemaal niet. Misschien moeten we hem de kans geven een beetje te groeien in het forum, ik geloof dat hij wel zijn draai vindt. En eerlijk, het gebeurt ook wel geregeld dat ik een postje weghaal omdat het te veel controverse oproept. Misschien kan het een praktisch en uitvoerbaar idee zijn om het in eerste instantie te hebben over concrete, eenvoudige® onderwerpen en de politieke discussies eerst een beetje uit de weg te gaan. Er is vast wel een domein waarin hij thuis is.

 

Mea Culpa. Ik waardeer het het ook, het feit dat @Wilbert zijn mening geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoe oud @Wilbert is of welke opleiding hij genoot. Wat wél positief is dat hij een bijdrage probeert te leveren. We zijn er niet altijd mee akkoord, maar dat hoeft ook helemaal niet. Misschien moeten we hem de kans geven een beetje te groeien in het forum, ik geloof dat hij wel zijn draai vindt. En eerlijk, het gebeurt ook wel geregeld dat ik een postje weghaal omdat het te veel controverse oproept. Misschien kan het een praktisch en uitvoerbaar idee zijn om het in eerste instantie te hebben over concrete, eenvoudige® onderwerpen en de politieke discussies eerst een beetje uit de weg te gaan. Er is vast wel een domein waarin hij thuis is.

 

Lewieke, je hebt zekers nooit de reactie gelezen die hij op mijn onderwerp heeft gegeven: de BOB van... prepper053 . Als ik kon had ik het bericht verwijderd. Wat een lading nonsens, ik vraag serieuze reacties en hij komt met een bericht .... zucht.... laat ik het zo zeggen hij heeft het zelfs over slapen in een hooiberg gehad. ik heb nog nooit zoveel knip en plakwerk gezien in 1 bericht.

 

ow ik heb het even gevonden:

 

Nederland is zeer dicht bebouwd, dus bij een ramp zul je vermoedelijk overnachten in een gebouw. Je kunt bijvoorbeeld iemand betalen om in zijn huis, schuur of hooiberg te mogen slapen op je kampeermatje en in zeer warme kleding, als het vriest. Of je kunt een schuilplaats maken van wrakhout in een kapot huis, enzovoort.

 

Vervang de zware brandweerbijl door een middelgrote multitool met daaraan een zaagje. Voeg eventueel een lichtgewicht opvouwbare takkenzaag toe.

 

Als je tomahawk gezien wordt, is er minder kans dat mensen je willen helpen. En in een vluchtelingenkamp, kun je grote problemen krijgen, als de veiligheidstroepen je strijdbijl vinden bij fouillering. Bij een ramp is het vooral belangrijk dat mensen elkaar helpen. Daarvoor is een beetje vertrouwen nodig. Als een situatie toch erg bedreigend is, kun je ook een wapen improviseren van bijvoorbeeld een afgezaagde dikke tak. Dat scheelt veel bagage-gewicht.

 

Gebruik liever een grotere rugzak (bijvoorbeeld 75 liter) die lichter is (1,5 kilo) dan een (militaire) ALICE-pack. Bespaar gewicht op kleine doosjes, zakjes en etuis. Voeg meer samen in grotere lichtgewicht hoezen of zakken. Doe ook je noodrantsoenen in grotere verpakkingen, zodat je minder gewicht hebt aan verpakkingsmateriaal en kies calorierijk voedsel. Bijvoorbeeld een stevig plastic zakje met een pond pindakaas.

 

Neem qua survival-boeken alleen het mini-boekje mee van Wiseman dat je hebt, of bestudeer het goed. Foto's en documenten kun je opslaan in de cloud en op een mini-usb-stick.

 

Graaf met een digging-stick die je zelf maakt van een tak en gebruik bij graven evt. ook een klein aluminium pannetje. Dat is veel lichter dan het opvouwbare schopje dat je nu hebt.

 

Eén pannetje is genoeg. Vervang je kooktoestel door een vuurtje. Koken op vuur kun je veilig oefenen op het terrein van een boer tegen betaling.

 

Beperk toiletartikelen globaal tot een afgezaagde tandenborstel, een beetje tandpasta en wondontstmettingsmiddel en toiletpapapier. Tijdens een levensbedreigende ramp zijn zeep, deodorant en een verrekijker geen levensreddende prioriteit. Je kunt je ook wassen zonder zeep. Ook vleeskruiden en speelkaarten zijn niet levensreddend.

 

Neem poolkleding mee, die je kunt kopen in outdoorwinkels, ski-winkels, enzovoort. Dat wil zeggen lichtgewicht expeditiekleding, voor als het hard vriest en je moet kamperen, of slapen in een onverwarmde schuur.

 

Neem 's winters een liter water mee, en zomers twee liter.

 

Neem ook een fiets met fietstassen of een stevig boodschappenkarretje mee, om je rug te beschermen tegen te zwaar tillen.

 

Houdbaar voedsel kun je nog een tijd na de tht-datum gebruiken. Daarmee bedoel ik dus niet bijvoorbeeld vers vlees en melk, maar wel bijvoorbeeld suiker en melkpoeder.

 

Bij een spoedevacuatie heb je mogelijk geen tijd om nog spullen te pakken en in je broekzak te stoppen. Bovendien kun je niet goed nadenken, als je in paniek bent. Dus doe zoveel mogelijk vooraf al in de BOB, op je smartphone na bijvoorbeeld.

 

Als noodverband kun je ook kledingstukken gebruiken die je vastzet met heel dun koord of tape. Dat bespaart dus gewicht.

 

Als je 50 km moet lopen in één of twee dagen is 15 kilo denk ik het maximale gewicht dat je veilig kunt dragen. Probeer dat eens uit als het vriest. Kies daarom ook lichtgewicht kleding, maar wel bestand tegen een zware sneeuwstorm en zware regen.

 

Bij een nucleair ongeluk is misschien een evacuatie nodig naar het buitenland.

 

let wel, dit was een reactie nadat ik een update had gemaakt over mijn voedsel pakketten in mijn BOB

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt voor 2 jaar lang voedsel geprept. En je hebt 100 rollen toiletpapier en 1000 gallons water. Je hebt ook meer als genoeg messen en gereedschap.

De SHTF gebreurt. Je zit al jaren te "Kamperen" maar eens raakt je voedsel, water op. Je hebt je toilet papier gebruikt en je gereedschap is kapot!

 

Wat doe je dan? Zijn er nog mogelijkheden om aan voedsel te komen? Dingen uit de natuur halen? Stelen?

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Tips?

 

Ps. De SHTF situatie is een langdurige stoomuitval.

 

- xxmarijnw

 

*Als dit al op het forum is geweest zeg het dan alstublieft even*

 

Weer even terug on topic:

Zoals al eerder gezegd werd: Als een shtf-situatie werkelijk al 2 jaar duurt, heb je in die jaren genoeg tijd om creatief te worden. Zolang je niet opgesloten zit in een bunker, ben je waarschijnlijk al op zoek naar een goeie plek om te wonen/verblijven, hopelijk met een groep mensen waar je op kan vertrouwen.

In het geval dat je zo'n plek en groep gevonden hebt, ben je echt al heel ver. Dan kan/is je groep bezig met wederopbouw, huizen (opknappen), tuinen, vee, ambachten...

Alle eten komt van oorsprong uit de natuur, niet uit de supermarkt, dus als je leert wat er nu werkelijk in die blikken in de supermarkt zit, dan kun je gaan kijken hoe je dat zelf kan verzorgen wanneer de supermarkt er niet meer is :) Tuinieren (permacultuur!), beesten houden, fruit- en notenbomen planten, brood leren bakken, koken met weinig producten, dat zijn allemaal dingen die je kan doen om de supermarkt minder nodig te hebben (en niet alleen op je voorraden te hoeven vertrouwen).

Mensen kunnen uiteindelijk heel veel als er genoeg tijd is :) Dus als een situatie erg lang duurt zul je altijd zien dat iedereen wel iets vind waar hij of zij goed in is. Dat kunnen ze dan weer gebruiken om te compenseren waar ze niet zo goed in zijn. De één kan kleren maken, de ander kan timmeren, enzovoort. In een groep die goed in balans is zorgt zo iedereen voor elkaar door te doen waar ze goed in zijn (en wat ze willen doen natuurlijk)

 

Persoonlijk maak ik me over zo'n langdurige situatie niet zo veel zorgen, vooral als het gaat over een stroomuitval. (oorlog is dan een andere langdurige situatie waar ik me meer zorgen om de lange termijn maak, maar je vraag gaat specifiek over langdurige stroomuitval)

Zonder stroom valt best goed te leven. De grootste uitdaging in dat geval zal, denk ik, zijn om de omgeving waarin je (groep) leeft, niet uit te putten. Niet alle bomen omhakken voor hout, niet alle hulpmiddelen uitputten die de plek je bied. Dat is iets waar hele samenlevingen op stukgelopen zijn (niet de minste die van ons, over een tijdje :p) Dat is dus iets om te leren: Leven mét de natuur, niet ván de natuur.

Daarbij denk ik eigenlijk dat een werkelijk langdurige stroomuitval maar een heel klein risico is. Met alle zonnepanelen, windmolens, wateraandrijvingen en dergelijken denk ik dat, zelfs als alle olie en gas ineens op zou zijn, of alle huidig werkende energie centrales ineens zouden verdwijnen, er binnen de kortste tijd overal alternatieven de kop op zullen steken. Mensen zijn nu eenmaal erg creatief als het gaat om hun comfort :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik, zodra de situatie ontstaat, wat het dan ook is, ik direct zou beginnen met het ervan uit gaan dat het oneindig gaat duren. Op die manier begin je direct met rationeren (wel verantwoord houden natuurlijk, je wilt niet verhongeren of uitdrogen met een kast vol eten en drinken naast je) en het zoeken naar alternatieven.

Als een shtf langer duurt verandert de situatie ook mee. Mensen die er niet tegen bestand zijn, of er gewoon mentaal niet tegenop kunnen zullen sterven. Hoe minder mensen, hoe meer spullen er over blijven in de omgeving. In het begin zul je te maken krijgen met enorme chaos, of het nu een dodelijk virus is, een economische instorting met plunderingen en rellen als gevolg, wat dan ook. Als je zover weet te komen dat je dat allemaal overleeft wordt het wat dat betreft op een gegeven moment rustiger. Mensen zijn of gestorven of te zwak om nog een bedreiging te vormen. Dan wordt je ook steeds vrijer om te gaan rondzoeken naar meer spullen. Het branden van een houtkachel bijvoorbeeld is in de eerste periode niet slim, maar als er nog maar weinig mensen over zijn, die wellicht gaan samenwerken, maakt het een stuk minder uit of je gezien word of niet.

 

Bovenstaand verhaal werkt natuurlijk ook 2 kanten op. Er zijn misschien ook andere mensen die net als jij hebben afgewacht tot het rustiger wordt, hun preps succesvol verdedigd hebben en wel in goede conditie zijn. Dit zijn overlevers die mensen zijn waar je mee zou kunnen gaan samenwerken, maar het kan ook zo zijn dat ze op jouw spullen uit zijn. Ik kan me voorstellen dat je vooral na een aantal maanden bijzonder op je hoede moet zijn voor iedereen die er nog goed uitziet en in goede conditie is.

 

Als een shtf echt jaren gaat duren dan worden skills op een gegeven moment belangrijker dan je preps. Je kunt misschien verkassen naar een gebouw of een gebied dat nog wel water en eten heeft. Een groep overlevers opzoeken om te kijken of je je kunt aansluiten. Enzovoort.

 

Tot die tijd, blijf je gewoon in je hooiberg met je zakje pindakaas. En vergeet de poolkleding niet!!! (dit laatste is uiteraard een grapje :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt wel een tijdje voor er genoeg stroom is.

Onlangs zag ik op tv dat Denemarken na de oliecrisis vorige eeuw, niet nog eens afhankelijk wilde worden/blijven van energie uit andere landen en niet nog eens autoloze dagen en andere nare maatregels wilde. Zij hebben veel geïnvesteerd in zonne-energie en windmolens en zuiniger omgaan met energie, aardwarmte, restwarmte gebruiken, afval regelen. Ze zijn daar erg streng in geweest en nog. Een bedrijf krijgt gewoon geen vergunning als de energie niet goed geregeld is.

Nu, veertig jaar later, zijn die Denen onafhankelijk...http://www.energieprojecten.nl/artikelen/reactie-op-de-eerste-oliecrisis/

Dus als we hier net zo hard zouden werken aan andere regels als Denemarken dan is over veertig jaar de energie weer op peil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...