rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 12 april 2014 Delen Geplaatst: 12 april 2014 Hij is aan komen waaien in mijn tuin, het blad ruikt licht naar bieslook. Ik heb dus geen idee of het een eetbare plant is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 12 april 2014 Delen Geplaatst: 12 april 2014 Lijkt een brandnetel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 12 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2014 idd Maar dat is het niet. Hij prikt helemaal niet, het blad is zeer zacht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 12 april 2014 Delen Geplaatst: 12 april 2014 http://www.soortenbank.nl/determinatie.php Hier kan je de soort determineren Is het look zonder look? (ja zo heet een plant, omdat hij smaakt naar knoflook zonder de last dat je de geur ervan uitademt) http://www.bioplek.org/organismen/planten/lookzonderlook.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 12 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2014 Het moet dan inderdaad look zonder look zijn! hij staat tussen mijn kruiden dus hij mag blijven. Dank voor het zoeken stuudje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Nu heb ik nog een vraagje . Waarvoor kan je het gebruiken ? Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Look-zonder-look heeft een knoflookaroma met een mosterdsmaak, maar smaakt milder dan knoflook. Het blad kan fijngehakt aan salades worden toegevoegd. Ik heb al recepten gezien met spaghetti, als pesto, in salade en ik gebruik het zelf in kruidenboter. De gekneusde bladeren van look-zonder-look wel worden toegepast als pleister om zweren te doen doorbreken, en ook om jeuk ten gevolge van insectenbeten en -steken te verzachten. De plant bevat veel vitamine C, dus het gebruik bij scheurbuik ligt ook voor de hand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
calimero Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Lekker op de boterham op een plakje kaas, door salades en voor de rest eerst proeven en daarna ergens in doen! Kom je vanzelf wel op een idee, een lekker kruidje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
calimero Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Azijn van maken kan ook kun je daarna over je salades gebruiken als dressing. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchPointOfView Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Bij mij komt werkelijk alleen maar brandnetels aanwaaien xD Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Dan heb je stikstofrijke, humushoudende grond. Niks mis met brandnetel trouwns, pluk en kook zou ik zeggen. Je kan het net zo bereiden als spinazie/andijvie. J kan dus een lekkere stamppot ervan maken. Het brandnetelsoepje waar iedereen het over heeft(maar zelden gemaakt heeft) of brandnetelkroketten of pesto. Als ik ze pluk doe ik afwashandschoenen aan, dan heb ik het minst last van stekels. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchPointOfView Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Dan heb je stikstofrijke, humushoudende grond. Niks mis met brandnetel trouwns, pluk en kook zou ik zeggen. Je kan het net zo bereiden als spinazie/andijvie. J kan dus een lekkere stamppot ervan maken. Het brandnetelsoepje waar iedereen het over heeft(maar zelden gemaakt heeft) of brandnetelkroketten of pesto. Als ik ze pluk doe ik afwashandschoenen aan, dan heb ik het minst last van stekels. Haha tja had ik eigenlijk niet aangedacht gisteren toen ik een heel veld van die rotdingen heb verwijdert. Maar die dingen verspreiden zich razend snel, en komen overal tussen mijn gewassen. Wat betreft mijn grond, het is erg rijk aan veen en sinds 1880 is er niks op verbouwd (tot vorig jaar) dus ja neem aan dat dat wel ideaal is voor die plantjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Die look zonder look (aparte naam dus!?) blijkt hier ook volop te groeien maar ik vond het nergens naar ruiken. Brandnetels (de lange soort) pluk en droog ik voor de paarden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rupsjenooitgenoeg Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik heb het boek plukplanten voor als de pleuris uitpreekt in mijn bezit, en daar ook in gezocht naar deze plant. Jammer dat ik de plant niet in de tekening daarin herkende! Een foto blijkt voor mij toch herkenbaarder te zijn dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hhpp Geplaatst: 15 april 2014 Delen Geplaatst: 15 april 2014 Ik heb het boek plukplanten voor als de pleuris uitpreekt in mijn bezit, en daar ook in gezocht naar deze plant. Jammer dat ik de plant niet in de tekening daarin herkende! Een foto blijkt voor mij toch herkenbaarder te zijn dus. Dat heb ik dus ook altijd met die tekeningen van planten. Niks mee te herkennen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nanna Geplaatst: 21 april 2014 Delen Geplaatst: 21 april 2014 Ik denk bijna zeker te weten dat het 'n dovenetel is. En ja, is eetbaar. http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dovenetel&action=edit 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nanna Geplaatst: 21 april 2014 Delen Geplaatst: 21 april 2014 Sorry, foute plant en zie nu ook dat de link niet goed is.......maar dat maakt niet uit als het toch 'n foute plant is Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.