neoclyps Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Sinds kort ben ik ergens actief (beginnend) EHBO'er Nu heb ik het al een paar keer gehad dat mensen een verwonding hebben op een plek waar verbinden lastig is. namelijk op de elleboog en op de knie. Werkwijze is nu: wond schoonmaken met water , schoonpoetsen met steriel gaasje, nieuw steriel gaas erop met tape, daarna met ideal windsel 1 wikkeling op het gewricht, dan aan beide kanten van het gewricht afrollen en fixeren met een tape. Ik heb het gevoel dat dit beter kan. Het resultaat wint soms geen schoonheidsprijs. Aangezien dit onderwerp op de jaarlijkse herhaling avonden vaak heel snel wordt behandeld en dit soort zaken ook in overlevingssituaties voorkomen stel ik mijn vraag hier aangezien hier een hoop mensen rondhangen met veel kennis over deze zaken. Zijn er betere methodes of dingen die ik kan doen om dit beter uit te voeren en hoe moet ik dit opvolgen bijvoorbeeld als het verband 1 of 2 dagen later verwisseld moet worden Groeten, Neoclyps 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Ik gebruik op die plekken, knie, elleboog en vingers ook, tube-gaasverband/elastisch netverband. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 volgens mij kun je niet veel meer doen op die plekken wat ik nog wel gebruik is dat plakkend verband er als laatste overheen om het wel steviger vast te zetten mar verder is alles goed lijkt mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 @neoclyps is het mogelijk een foto te plaatsen van uw knie of elleboog verband ? Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Acht draaien. Kom naar de SC en ik leer het je. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Hier een link misschien heb je er wat aan maar zou toch het aan bod van @Keyser Suze aannemen You can trust him he's a doctor http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/53189-verband-en-verbinden.html Knie: Begin in het midden van de knie en draai eerst het verband naar beneden toe, verbind dan weer terug naar boven toe en eindig een gedeelte boven de knie. De knie moet bij het verbinden iets gebogen zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Vroeger leerde je veel verschillende zwachtel en driekante doek verbanden bij EHBO. Als je op een rommelmarkt of kringloop een (best wel) oud Oranjekruisboekje op de kop weet te tikken (ca 1 euro) moet je er zeker één kopen, want daar staan ze allemaal in. Voor een elleboog drukverband neem je een rol gaas, houdt de elleboog iets gebogen. Leg eerst een slag over de elleboog, dan ;een daarboven die de eerste slag voor 2/3 bedekt, dan een slag over de onderkant van de eerste (middelste) slag, dan weer één aan de bovenkant en éen aan de onderkant, en zo ga je verder. Het principe voor knieën en hielen is hetzelfde. Ik denk dat dit is wat @Keyser Suze bedoelde met achten draaien: in het midden beginnen, een slag naar boven en een slag naar onder. Het kan ook met een driekante doek: vouw er een brede das van, hou de elleboog gebogen, de das gaat over de elleboog, de uiteinden kruisen in de holte. Dan één uiteinde bovenlangs en één uiteinde onderlangs, en vastknopen in de holte. Toch jammer dat men dit tegenwoordig niet meer onderwijst! PS het gebeurt mij geregeld dat ik iemand met verwondingen naar de dokter stuur (ik werk met jeugd) en ik krijg geregeld te horen dat de dokter het jammer vond om het verband los te halen! 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Zo dus: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Op m'n werk worden vooral de producten van http://www.klinion.nl/instructie-tapen/ met succes gebruikt bij verwondingen in de omgeving van gewrichten. De zelfklevers blijven erg lang op de juiste lokatie zitten, vooral bij 'lopers' (een term voor onrustige PG ouderen) en ook belangrijk: de mensen trekken het niet snel weg omdat het -mits goed aangebracht uiteraard- comfort geeft ipv ontneemt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Vroeger leerde je veel verschillende zwachtel en driekante doek verbanden bij EHBO. Als je op een rommelmarkt of kringloop een (best wel) oud Oranjekruisboekje op de kop weet te tikken (ca 1 euro) moet je er zeker één kopen, want daar staan ze allemaal in. Voor een elleboog drukverband neem je een rol gaas, houdt de elleboog iets gebogen. Leg eerst een slag over de elleboog, dan ;een daarboven die de eerste slag voor 2/3 bedekt, dan een slag over de onderkant van de eerste (middelste) slag, dan weer één aan de bovenkant en éen aan de onderkant, en zo ga je verder. Het principe voor knieën en hielen is hetzelfde. Ik denk dat dit is wat @Keyser Suze bedoelde met achten draaien: in het midden beginnen, een slag naar boven en een slag naar onder. Het kan ook met een driekante doek: vouw er een brede das van, hou de elleboog gebogen, de das gaat over de elleboog, de uiteinden kruisen in de holte. Dan één uiteinde bovenlangs en één uiteinde onderlangs, en vastknopen in de holte. Toch jammer dat men dit tegenwoordig niet meer onderwijst! PS het gebeurt mij geregeld dat ik iemand met verwondingen naar de dokter stuur (ik werk met jeugd) en ik krijg geregeld te horen dat de dokter het jammer vond om het verband los te halen! Juist. Dank. Kudo. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Juist. Dank. Kudo. Tnx Dank je Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
will Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 en dit soort zaken ook in overlevingssituaties voorkomen stel ik mijn vraag hier aangezien hier een hoop mensen rondhangen met veel kennis over deze zaken. Ik zou zeggen in een overlevingssituatie: dek/wondverband er op, de vier zijde af plakken met tape (eventueel ducktape) zo heb je de wond steriel afgedekt en de zijde zijn dicht om verdere besmetting te voorkomen. dek/wondverband/snelverband-omwikkelen met elastisch verband en vast tapen. Maar in een overlevingssituatie gebruik je wat er voorhandig is, maar zo steriel mogelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Loesje1980 Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 probeer een rolletje verband met zo'n rode rand te krijgen dan kun je goed oefenen op verschillende technieken ( visgraat of de 8 ) even een out of the box oplossing : verbandspray ! is niet optimaal/ideaal ivm ventilatie/luchten van de wond en de wond moet ook niet te diep zijn maar wordt bv veel door sporters gebruikt die nog verder moeten in een wedstrijd. voor een rustige situatie is het onnodig en duur maar als je bv op de vlucht bent kan het wel een uitkomst bieden ( is snel aan te brengen en wond is afgedekt en ook een beetje spatwaterbestendig) let op : de wond moet wel schoon zijn anders kan het gaan ontsteken en niet er op doen als je er later nog een dokter naar wilt laten kijken want die kan dan niks meer zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
will Geplaatst: 17 maart 2014 Delen Geplaatst: 17 maart 2014 Het verband wat Loesje1980 bedoeld heb ik misschien nog wel wat rollen van liggen, maar moet op zolder zoeken of ik ze nog heb of dat ze al in de prullenbak beland zijn. Mocht er interesse hier voor zijn PB mij dan maar. dan wil ik wel gaan zoeken. Greetz Will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
duinkonijn Geplaatst: 3 oktober 2014 Delen Geplaatst: 3 oktober 2014 Zoek eens op koornaar- en testudo- of schildpadverband en al die oude plaatjes komen weer tot leven. Zowel dat verband met die lijntjes (nu wel in moderne vorm) als ook de doekverbanden zijn in gebruik in België. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bonsai Geplaatst: 3 oktober 2014 Delen Geplaatst: 3 oktober 2014 Bij het rodekruis in B**** Vlaanderen noemen we dat een scharnier verband. http://www.youtube.com/watch?v=2SpXOjDuWJo&index=28&list=PLF7BF5A51D1AB420B Meer verbandjes en andere zaken http://www.youtube.com/watch?v=W07R3Vd1q2I&list=PLF7BF5A51D1AB420B Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sterredag Geplaatst: 3 oktober 2014 Delen Geplaatst: 3 oktober 2014 Vroeger gebruikte je de zogenaamde visgraat methode, maar tegenwoordig leren ze het je anders. Dus je begint over het gaas heen draait hem 1 keer eromheen rond dan schuin naar beneden (van het hart af) en dan trapsgewijs naar boven draaien, de knieholte recht over de knie sla je dan wel over en je gaat over de knie langs, nog een paar slagen rond en klaar. Dit komt mede ook door de nieuwe snelverbanden deze methode, die maar een kleine eindje hebben aan de ene kant en een lange aan de andere kant. Dit is wat ik kon vinden wat laat zien wat ik bedoel. Met de nieuwste snelverbanden is de oude visgraat methode gewoonweg niet mogelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
odessa1944 Geplaatst: 4 oktober 2014 Delen Geplaatst: 4 oktober 2014 makkelijke oplossing die wij bij de landmacht gebruiken is een steriel gaasje en dan afdekken met peha-haft. dit is een soort elastisch gaasverband wat kleeft op zichzelf maar niet op de huid. het verschuift niet makkelijk en rekt mee. ideaal spul. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
duinkonijn Geplaatst: 5 oktober 2014 Delen Geplaatst: 5 oktober 2014 sorry, maar geef mij maaf gewone windsels. ik ben niet gecharmeerd van die peha-haft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
duinkonijn Geplaatst: 5 oktober 2014 Delen Geplaatst: 5 oktober 2014 die visgraat heet officieel koornaar verband en doe je met een apart windsel niet met een (wond)snelverband. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rescue Geplaatst: 6 oktober 2014 Delen Geplaatst: 6 oktober 2014 Zoek eens op Co-flex : simpel, stevig, 1001 toepassingen, en je kan maar weinig fout doen.. http://www.andoverhealthcare.com/healthcare/cohesive.html Zelfs sterk genoeg om spalken vast te zetten, of om een compressie/proppen verband neer te zetten, Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.