Ga naar inhoud
GENEGEERD

Test: Fallkniven DC-4 slijpsteentje


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

Voor thuis heb ik een hele verzameling aan slijpstenen, maar ik wou iets voor onderweg en in de rugtas.

Zodoende heb ik de Fallkniven DC-4 gekocht (20 euro).

De ene zijde is diamant, en de andere kant keramisch.

 

Eerste test: mijn ouwe trouwe Al Mar Airweight sportsman - ATS34 staal.

In het begin was de keramische zijde ruw, maar deze wordt snel heel fijn door het slijpen. De 'Mar' is door de jaren heen afgeslepen, en ik had niet verwacht nog een scherpe rand te krijgen.

De keramische zijde neemt goed af, maar laat ook zijn sporen na.

Resultaat: het mes is angstaanjagend scherp, maar ik ga er nog even met een polijst en zandsteen overheen.

 

Tweede test: mijn Mora die ik in het verleden redelijk heb misbruikt.

Met de keramische zijde was het mes in no-time scherp.

 

Conclusie: Prima slijpsteen, niet te klein en niet te groot, lichtgewicht en niet duur. Aanrader om in de BOB te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Handig om te weten. Welke polijst- en zandsteen gebruik je erbij?

 

Dat weet ik niet. De zandsteen is relatief zacht maar slijpt zeer scherp. Het polijst steentje is een klein en zeer hard blokje en goed voor de laatste bramen en het polijsten van de snede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DC4 is inderdaad een fijn wet "steentje". Hij is wat klein en dus minder geschikt voor wat grotere messen, zoals een >5" mes. Het is mogelijk maar vergt iets meer werk en nauwkeurigheid. Het wetten van een Victorinox of Spyderco Military oid gaat perfect. Je Mora slijpen lukt ook nog wel. Ik zet de DC4 onderweg nog wel eens vast met 4 spijkertjes in een boomstam oid. Je hebt dan meer controle over je mes en je DC4 ligt lekker vast.

 

Door z'n formaat ideaal voor onderweg en tegelijkertijd is dat ook de beperking (voor grotere messen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy:

 

IMG_2504.jpg.eb84222463b7940aa28e836ec4c77428.jpg

De volledige collectie slijpstenen

100/400 , 600/800 , 1000/3000 , 2000/5000, klein slijpsteentje, zandsteentje en polijst steentje (DC-4 erboven)

 

IMG_2505.jpg.74635b36df8fa3a729bf8888cbca2518.jpg

Rechts de zandsteen en het kleinere polijst steentje

 

En ja, ik heb een gruwelijke hekel aan botte messen ! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik heb hem van de week ook gekocht en ben mijn goedkopere messen er mee aan het slijpen geweest om het ruwe er af te krijgen en het slijpen onder de knie te krijgen :)

Merk dat het steeds fijner en scherper slijpt nu de keramiek minder ruw word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke

 

Wauw!! Ziet er goed uit... nu ben ik eigenlijk ook erg benieuwd naar je messen.

 

Sinds wij vroeger met mijn vader in de Ardennen uit kamperen gingen, en daar in de winkels allerlei messen zag liggen, hebben ze altijd een soort aantrekkingskracht blijven houden.

Mijn eerste zakmesje met 'I love La Roche' erop, heb ik nog steeds. Ik heb net mijn eerste aankoop(je) gedaan. Ja, met een leuk kleurtje, ik blijf vrouw ;) En het slijpsteentje DC-4.

Het slijpen ga ik oefenen op een mes uit de kringloop, die tip las ik hier ergens op het forum. Leuk, kan niet wachten tot het binnen is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn messen zijn voornamelijk SOG, zowel zakmessen als vaste messen. Daarnaast 1 Mora. Als zakmessen Benchmade monochrome, Al Mar airweight sportsman (jammergenoeg niet meer in productie), een simpel mesje van Boker, Leatherman supertool en natuurlijk een Wenger zwitsers zakmes. Een klassiek snoeimes mag natuurlijk ook niet ontbreken voor de planten- en kruidenplukker. Daarnaast heb ik een aardig aantal Buck-messen gehad en versleten of gewoon verloren. Mijn Buckmaster heb ik mijn pa kado gedaan voor zijn pensioen. Mijn titanium buck 110 heeft hij ook nog, na 20 jaar dienst bij mij te hebben gedaan.

 

Mijn keukenmessen zijn Zwilling 4-sterne ijsgehard en Eden classic damast VG-10.

 

Zoals je kunt lezen heb ik geen teringzooi in huis en in mijn handen en ben ik een liefhebber en verzamelaar van goede en vooral scherpe messen.

 

Teleurstellingen uit het verleden geven geen garantie inde toekomst. Miskopen heb ik ook gedaan en spijt van gehad. Al doende leert men.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem van de week ook gekocht en ben mijn goedkopere messen er mee aan het slijpen geweest om het ruwe er af te krijgen en het slijpen onder de knie te krijgen :)

Merk dat het steeds fijner en scherper slijpt nu de keramiek minder ruw word.

 

Klopt, maar ik merk met Boker 440A staal dat ik hiermee niet zo scherp krijg als met stenen. Met DC-4 zie ik nog steeds wat korreligs op het scherpst van de snede waar ik met echte wetstenen veel gladder kan.

Bij ATS-34 is de snede glanzend. Mora wordt ook goed scherp, makkelijker dan met wetstenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Klopt, maar ik merk met Boker 440A staal dat ik hiermee niet zo scherp krijg als met stenen. Met DC-4 zie ik nog steeds wat korreligs op het scherpst van de snede waar ik met echte wetstenen veel gladder kan.

Bij ATS-34 is de snede glanzend. Mora wordt ook goed scherp, makkelijker dan met wetstenen.

 

Oh dus daarom krijg ik mijn boker dus niet scherp met deze steen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke, mooi setje stenen man! Ben ik jaloers op!

 

Met de DC4 vind ik het toch niet lekker werken. Behoorlijk grof en veel te klein, nu ja, dat laatste is ook precies de bedoeling een full size steen ga je niet meeslepen in de je rugzak.

'k Zal de DC4 nog eens wat afraggen, misschien ben ik nog niet door de 'nieuwigheid' heen en wordt het beter.

 

Bij gebrek aan fatsoenlijke stenen is nu waterproof schuurpapier en een muismatje m'n beste vriend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DC4 gebruik ik vaak icm met 2 spijkertjes op een boomstammetje. zo kan je de DC4 vastzetten en slijpen zonder je te slijpen. Thuis gebruik ik ook de grotere stenen die je niet zomaar in je BOB meeneemt :p

@Raycoupe hoe lang doe je met dat schuurpapier, heb er al vaker over gelezen, zeker icm convex edges, maar de levensduur van het papier zelf vind ik niets over. Niet voor de prijs, maar een steentje blijft zeer lang goed werken, geen idee hoe papier zich staande houdt met verschillende stalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DC4 gebruik ik vaak icm met 2 spijkertjes op een boomstammetje. zo kan je de DC4 vastzetten en slijpen zonder je te slijpen. Thuis gebruik ik ook de grotere stenen die je niet zomaar in je BOB meeneemt :p

@Raycoupe hoe lang doe je met dat schuurpapier, heb er al vaker over gelezen, zeker icm convex edges, maar de levensduur van het papier zelf vind ik niets over. Niet voor de prijs, maar een steentje blijft zeer lang goed werken, geen idee hoe papier zich staande houdt met verschillende stalen.

 

Ik doe erg lang met één velletje. Probleem is dat je wel eens uitschiet en dan snij je het kapot. ;)

Belangrijk is om de juiste ondergrond te kiezen, met een zacht/dik muis matje kun je niet anders dan convex (bolle snede) slijpen.

'k Gebruik wel eens vijf velletjes A4 papier van misprints als ondergrond, dat is een stuk harder.

 

Normaal begin ik met een steen en ga verder met 600 en daarna 1200 om het mes weer toonbaar te maken, krijg je een mooie satijnglans van. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Raycoupe, misschien toch maar eens een oude muismat (zo'n dikke met canvas bovenkant) kapot snijden en een paar op maat gemaakte velletjes er bij stoppen. Een scherp mes blijft langer scherp en is nog veiliger ook.

 

Thuis krijg ik de messen super scherp ivm de verschillende slijpstenen oplopend tot 10K (eigenlijk gekocht voor mijn open scheermes) maar op deze manier kan dat ook onderweg tijdens je hike of in je BOB dat is natuurlijk ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Raycoupe, misschien toch maar eens een oude muismat (zo'n dikke met canvas bovenkant) kapot snijden en een paar op maat gemaakte velletjes er bij stoppen. Een scherp mes blijft langer scherp en is nog veiliger ook.

 

Thuis krijg ik de messen super scherp ivm de verschillende slijpstenen oplopend tot 10K (eigenlijk gekocht voor mijn open scheermes) maar op deze manier kan dat ook onderweg tijdens je hike of in je BOB dat is natuurlijk ideaal.

 

Ik heb de muismat en schuurpapier niet op maat gesneden, maar gewoon op de rand van het aanrechtblad gelegd. Zo kan ik het velletje draaien. Op het muismatje blijft het prima liggen zonder te schuiven.

 

Ik zoek eigenlijk nog geschikte slijpstenen maar vind ze stevig aan de prijs en kan het mij niet veroorloven er een paar uit te proberen. Vandaar dat ik bestellen op het internet een beetje eng vind, kan ik ze niet 'bepotelen' en in de lokale winkels hier liggen ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek eigenlijk nog geschikte slijpstenen maar vind ze stevig aan de prijs en kan het mij niet veroorloven er een paar uit te proberen. Vandaar dat ik bestellen op het internet een beetje eng vind, kan ik ze niet 'bepotelen' en in de lokale winkels hier liggen ze niet.

 

Ten eerste Sorry voor het semi offtopic TS :cool:

De stenen zijn inderdaad zeer duur en je moet wel even oefenen. Ik ben begonnen met een 1K en 3K combi steen maar deze is vrij zacht, het slijpt goed, maar zeker als je vaak slijpt krijg je sneller een bolling in je steen en je mes hapt sneller in de steen als je een foutje maakt. Ik ben toen overgegaan naar de Naniwa Chosera stenen, gritt weet ik niet uit mijn hooft, ik dacht 400, 1K, 5K, 10K, en een vlaksteen de 10K is geen chosera omdat ik deze eigenlijk alleen voor mijn open scheermes gebruik en daardoor slijt deze niet snel. Gebruik ik hem voor messen is het voor de laatste aanzet en daar gaat niet zo snel wat mis mee bij mij. Vaak stop ik bij 5K (maar 3K kan ook) en heb zelf van een oude riem een strop met 2 soorten polijstpasta gemaakt voor mijn gewone messen. Ik heb ze uiteindelijk bij Kniveandtools besteld.

 

Mijn conclusie, ja het is zeker duur en ik gebruik ze niet zeer vaak, maar als je keukenmessen weer scherp zijn, kan ik er van genieten met het snijden, zeer precies zonder kracht en een nette snede en geen getrek/gezaag. Zelf mijn vriendin vind het prettig als ze weer aangezet zijn, maar het is wel een gedoe (is haar mening).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste Sorry voor het semi offtopic TS :cool:

De stenen zijn inderdaad zeer duur en je moet wel even oefenen. Ik ben begonnen met een 1K en 3K combi steen maar deze is vrij zacht, het slijpt goed, maar zeker als je vaak slijpt krijg je sneller een bolling in je steen en je mes hapt sneller in de steen als je een foutje maakt. Ik ben toen overgegaan naar de Naniwa Chosera stenen, gritt weet ik niet uit mijn hooft, ik dacht 400, 1K, 5K, 10K, en een vlaksteen de 10K is geen chosera omdat ik deze eigenlijk alleen voor mijn open scheermes gebruik en daardoor slijt deze niet snel. Gebruik ik hem voor messen is het voor de laatste aanzet en daar gaat niet zo snel wat mis mee bij mij. Vaak stop ik bij 5K (maar 3K kan ook) en heb zelf van een oude riem een strop met 2 soorten polijstpasta gemaakt voor mijn gewone messen. Ik heb ze uiteindelijk bij Kniveandtools besteld.

 

Mijn conclusie, ja het is zeker duur en ik gebruik ze niet zeer vaak, maar als je keukenmessen weer scherp zijn, kan ik er van genieten met het snijden, zeer precies zonder kracht en een nette snede en geen getrek/gezaag. Zelf mijn vriendin vind het prettig als ze weer aangezet zijn, maar het is wel een gedoe (is haar mening).

 

De korrel van Japanse stenen zijn ook weer heel anders dan de westerse korrelgrote. Is wel belangrijk om rekening mee te houden, want bv 1200 wet and dry schuurpapier is eigenlijk polijsten, niet slijpen. Bij Japanse stenen is 1200 juist weer behoorlijk grof, als ik het zo op internet lees. Bij vergelijking tussen de diverse stenen weer lekker makkelijk geregeld. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...