Flos Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Gisteren reed ik met de auto langs de Belgische kust . Op de grens met Nederland is een natuur en vogel reservaat . HET ZWIN . Nu zag ik dat met de Sint Nicolaas storm verschillende ooievaars nest verwoest zijn door de wind . Die vogels zullen ook raar staan kijken als ze in de lente terug komen . De ooievaar ( Ciconia ciconia ) Bij wijze van duidelijkheid in het Duits Weisstoch , in het Engels White Stork , in het Frans Cigogone Blanche . Maar het is vooral een vogel die past bij een handelszaak in babykleding en doopsuiker . En omdat er hier toch een paar toffe leden in blijde verwachting zijn die post . Er is mij al eens gevraag waarom die vogels zoveel krakeel maken . Dat de ooievaar zich zo luidruchtig gedraagt in maart , april heeft te maken met hun terug keer naar hun nest . Bij het begin van het voorjaar reppen de mannetje zich snel naar hun zomer nest . Zij bezet herstellen en verdedigen hun nestplatform . Ooievaars gebruiken jaren lang het zelfde nest . Gebouwd op vrij hoge schouwen daken masten torens en andere uitkijkposten . Tot de aankomst van hun vrouwtje ( ooievaar zijn levenslang gekoppeld ) ,, hoog in 't oog ,, Al dat nerveus geklepper komt omdat het mannetje geen ander vrouwtje in de omgeving van zijn nest wilt . Er is geen zichtbaar seksverschil tussen de mannetjes en de vrouwtjes . Ze zijn 100 tot 115 centimeter groot , met een vleugelspanwijdte van 195 tot 215 centimeter . In augustus september vliegen ze in groepsverband naar zuid-Europa en Noord-Afrika , maar volgen geen groepsgebonden vluchtformatie . Zij trekken over vrij korte afstanden 110 tot 150 km per dag .Ooievaars houden van zweefvluchten om energie te sparen . Bij het begin van de lente komen ze terug naar hun zomer verblijf tijdens deze trek leggen ze vaak grotere afstanden af 250 km per dag voor zeer ijverige mannetjes . Ooievaars jagen lopende op prooien : kikkers , slangen , kleine knaagdieren , jongen van bodem broeders insecten ...... In april -mei legt het vrouwtje 3 tot 5 eieren die door beide ouders worden uit gebroed ongeveer 32 dagen . Na 60 dagen zijn de jongen vliegbekwaam . Ooievaars worden geassocieerd met geboorte zorg en ouderschap . Geert Ps .Mijn ooievaars gedrag ? Ben vandaag 1 jaar lid van peppers nl Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lion Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 gefeliciteerd @Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 en de hamvraag, hoe smaakt zon beest? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Gisteren reed ik met de auto langs de Belgische kust . Op de grens met Nederland is een natuur en vogel reservaat . HET ZWIN . Nu zag ik dat met de Sint Nicolaas storm verschillende ooievaars nest verwoest zijn door de Wow, Geert je liet me schrikken. Ik dacht, na het bericht van Flow, dat ook bij jou de ooievaar onderweg was!! Ah, ik wilde je nog wijzen op je tikfout, maar je hebt het al gezien: Zwin groetjes Charlie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 7 december 2013 Auteur Delen Geplaatst: 7 december 2013 en de hamvraag, hoe smaakt zon beest? In veel Europese landen staat de ooievaar nog in de jachtwet . Maar in Vlaanderen en Nederland is hij niet bejaagbaar . Dit is een van de weinige vogels dat ik nog niet gegeten heb . Dus ik kan het jou niet vertellen . Misschien iemand anders . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Gefeliciteerd @Geert met je eerste verjaardag op dit forum. Gelukkig is de ooievaar weer aanwezig in Drenthe: http://www.delokkerij.nl/delokkerij/Welkom.html @12gauge: Smaakt vast beter dan een reiger, die zijn niet te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Gefilici @Geert. En ik maar denken, dat je een ei had gelegd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amazing Dree Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 @Geert Hee, bijna buurmanprepper , gefeliciteerd met je eenjarig bestaan hier op het forum. Ben blij dat jij erbij bent ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast crossfire Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 en de hamvraag, hoe smaakt zon beest? Voor n 33 jr terug hadden wij het dak ingesmeerd met groene zeep zo dat dat beest niet kon landen met zn huilbakkie. Maar zoals je wel weet dat is niet gelukt, de babie is nu best al groot en de ooievaar lag met 2 gebroken poten in de tuin. Echt lekker zijn ze niet maar als geboorte beperking goed te pruimen,in elk geval lekkerder als een reiger Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
zippo Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 mooi geert..1 jaar..gefeliciteerd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Wat gaat de tijd snel! gefeliciteerd Geert. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ulco Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Zo, ik ben weer helemaal bijgeprept wat betreft ooievaars. Maar, kan je ze ook eten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Dat is het enige beest waar ik echt bang van ben. Bij de buren is ie al vijftien keer langs geweest. Voor de zekerheid komt de buurman ook niet over de vloer als ik niet thuis ben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flow Geplaatst: 7 december 2013 Delen Geplaatst: 7 december 2013 Gefeliciteerd met je jubileum @Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 8 december 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 december 2013 Met dank aan allen die mij feliciteerden . Maar het gaat hier nu niet over mij maar over de ooievaar . Anders had ik dit in de koffiecorner gezet . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 8 december 2013 Delen Geplaatst: 8 december 2013 @Geert maar wel een erg informatief en mooi stukje over de ooievaar ,dank je gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.