Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jouw huis SHTF proof maken


Basement Steve

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk topic dit, je ontdekt nog eens wat op dit forum...

 

Zelf is dit hetgeen waar ik naast financiële onafhankelijkheid en de basis preps het meest op focus. 1,5 geleden een eerste eigen huis gekocht, rijtjes huis met 150m3 (ja met hypotheek ;-)) waar we sindsdien al een aantal aanpassingen hebben gedaan. Eerste doel was het huis beter isoleren, immers die warmte (en koude) die je binnen weet te houden hoef je niet te stoken. Gestart met het isoleren van het dak aangezien daar meeste warmte verlies plaatsvind. Daarna de benedenvloer geïsoleerd en binnen twee weken worden op de plaatsten waar dit nog niet het geval was HR glas in kunststof kozijnen geplaatst. Daarnaast overal de sloten vervangen door driepuntssluitingen.

 

Volgende stap is een houtkachel en houtopslag in de tuin uiterlijk gerealiseerd maart 2015. Ondertussen ben ik me aan het verdiepen in een domotica oplossing in combinatie met zonnepanelen. Doel is een eigen smart grid te installeren zodat opwek er verbruik worden geoptimaliseerd, met andere woorden dat de wasmachine aangaat als er capaciteit over is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had familie in Rhodesië (nu Zimbabwe). Ben daar eens geweest. Zij hadden overal tralies voor de ramen en deuren.

 

Ze kwamen me trouwens ophalen van het vliegveld met een 'bakkie' (zo noemen ze daar een pick-up). Oom en tante droegen standaard vuistvuurwapens en in de auto een automatisch geweer en een jachtgeweer met telescoopvizier. Achterin het 'bakkie' de tuinman met een semi-automatisch wapen. Zo kon je indertijd 'redelijk veilig' overal rondrijden.

Tja, veiligheid is dus een relatief begrip. Ik ben blij dat ik (nog) in Nederland woon. Oom en tante zijn later hierheen gekomen (na ook in ZA te hebben gewoond), maar inmiddels allebei al overleden.

 

In hun bed of in een kogelregen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou eigenlijk niet zo van getraliede ramen, zeker niet van tralies die vast in de muur ingemetseld zitten. Toch ga ik dit najaar twee tralieramen plaatsen die ik niet alleen eenvoudig kan openen maar zelfs geheel uitnemen. Ik heb ze gisteren ontworpen n.a.v. deze site. Mijn hardhouten luiken zitten aan de buitenkant, daarachter zitten hardhouten ramen met dubbel glas en daar weer achter komen dus de 'tralieluiken' (helemaal aan de binnenzijde dus).

Als ik ze heb zitten zal ik wel een foto plaatsen.

 

Nu nog uitzoeken of dat lexaan 'glashelder' is en of ik dat zou kunnen gebruiken om het duuble glas te vervangen. Ik wordt niet banger dan vroeger hoor, maar ik heb zelf al twee keer een barst / gat im mijn dubbele glas gestoten bij het klussen...

 

hardhouten ramen? ;)

 

zonder gein, ben benieuwd naar het ontwerp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind deze wel leuk.

Vraagje aan de handige harrys hier. Ik heb een plat dakje, en twee slaapkamerramen die daar op uitkomen. Ramen hebben naar buiten opengaande ramen.

Dan kan je geen ijzerwerk plaatsen lijkt me. Wat wel?

 

Je kunt het traliewerk aan de binnenzijde plaatsen.

Even uitgaande van houten ramen. Als je een tele-uitzetter gebruikt, die draait bij het openen niet naar binnen zoals een gewone uitzetter wel doet.

Let er wel op dat je nog bij je raamboompjes kan (ik neem aan dat je die hebt geplaatst) maar die zou je eventueel wat hoger of lager kunnen plaatsen tussen de open stukken in het web.

 

Om je beter te helpen:

Enkel raam of dubbel raam?

Hoe groot zijn je ramen?

Wat voor hang en sluitwerk heb je nu op de ramen?

Wat voor glas zit er in?

Foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het foute boel is wil ik de ramen aftapen met gorilla-tape in de vorm van een spinnenweb aan de binnenzijde van het raam,en goed doorlopend op het kozijn.

Tralies is bij mij geen optie:(

 

En de deur aan de binnenzijde rondom aftapen met gorilla-tape.

Die krijg je dan vanaf de buitenzijde nooit open.

Je kan hem zelf aan de binnenzijde eenvoudig rondom los snijden met een mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou eigenlijk niet zo van getraliede ramen, zeker niet van tralies die vast in de muur ingemetseld zitten. Toch ga ik dit najaar twee tralieramen plaatsen die ik niet alleen eenvoudig kan openen maar zelfs geheel uitnemen. Ik heb ze gisteren ontworpen n.a.v. deze site. Mijn hardhouten luiken zitten aan de buitenkant, daarachter zitten hardhouten ramen met dubbel glas en daar weer achter komen dus de 'tralieluiken' (helemaal aan de binnenzijde dus).

Als ik ze heb zitten zal ik wel een foto plaatsen.

 

Nu nog uitzoeken of dat lexaan 'glashelder' is en of ik dat zou kunnen gebruiken om het duuble glas te vervangen. Ik wordt niet banger dan vroeger hoor, maar ik heb zelf al twee keer een barst / gat im mijn dubbele glas gestoten bij het klussen...

 

Kozijn, raam, glas. Raam is geen glas;-). Of trap ik nu in je gein.

 

 

heb m even bold gemaakt voor je ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge

Grijns, ik had hem ook wel door...

 

De luiken aan de buitenzijde vallen in de muur zodat je ze niet uit de scharnieren kunt lichten. Het hout is zo hard dat zelfs stalen spijkers er niet zo een-twee-drie in gaan. Aan de binnenzijde heb ik 2 metalen plaatjes gezet en als de luiken dicht zijn komt daar een balk achter. Spanje10-2005-693-.jpg.431f13d5cdbaaceb16e0fee6105dc222.jpg

Daar weer achter zitten ramen met dubbel glas in hardhouten kozijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi iedereen!

 

ik ben nu al eventjes met preppen bezig en heb al een klein voorraadje qua spullen, maar nu wil ik graag tip over hoe ik mijn huis SHTF proof wil maken. Kunnen jullie me wat tips geven zou het graag op prijs stellen.

 

info:

- woon alleen

- 2 grote ramen dubbel glas

- woon boven een winkel

- woon ook naast een haven ( goed voor vis )

- 1 dunne ingang met ijzeren trap in een poort

- een patio met groentetuintje in potten en bakken

- plat dak

 

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ondertussen ga ik verder kijken in me boeken verzameling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hardhouten raam is een raam met hardhouten kozijnen met daarin glas (tenzij je het letterlijk leest, maar dan zie je er geen steek meer door).

 

Bij ons verkopen ze veel 'pan de leña'. Als je dit letterlijk neemt verkopen ze brood (gemaakt) van brandhout, maar bij ons begrijpt ook iedereen dat het brood is, wat gebakken is in houtgestoookte ovens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, maar vanuit hefboom perspectief s het sterker als je de ijzeren lipjes dichter bij elkaar plaatst (meer naar het midden toe).

 

En dan misschien de balk langer maken ?

De bouten gaan die door en door ? Dus als ik de koppen wegboor dan tik ik de bouten er zo door ? En heb je een overlap tussen de panelen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wim

 

Er is een overlap aan de buitenkant, ja. Je zou dat met een accuboor moeten doen, staande op een ladder. Waarschijnlijk wil je die niet 200 meter lopend bergop op je nek meenemen.

Daarnaast is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo dat een van de 4 honden van mijn buren je wel horen, zij wonen echt het hele jaar door in de vallei en nee, het zijn geen chihuahua's.

 

Mijn buurman komt zeker kijken naar de vorderingen van de werkzaamheden en hij heeft dezelfde instelling als ik: Onze finca's zijn verboden toegang voor onbevoegden. Op overtreders wordt geschoten en op overlevenden wordt nogmaals geschoten. :)

We vinden het geen van beiden erg om berecht te worden door vier mensen, maar we vinden het een minder prettig idee om naar ons graf te worden gedragen door zes mensen (maar verder zijn we wel heel aardig hoor).

 

Ik maak me er niet zo druk over, zoals je begijpt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wim

Ik maak me er niet zo druk over, zoals je begijpt...

 

Dat is relatief dus: je zet er wel hardhouten luiken voor op verdiepingshoogte etc, en wilt dubbel lexaanglas plaatsen plus een traliewerk aan de binnenzijde.........

 

Geen kritiek hoor maar meer een opmerking terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

 

Als ik het zo lees is het wel wat overdreven hè... ik moet eerlijk zeggen dat ik er nu nog niet aan ga beginnen om ramen te maken van dubbel lexaanglas. Ik vroeg me alleen maar af (gesteld dat we in een ADPU-situatie terechtkomen) wat handig is om mijn BOL dan snel wat safer te maken. Better safe then sorrow.

 

De stalen tralies maak ik vooral voor mijn echtgenote (nou ja, voor haar gemoedsrust dan). Ik heb er geen enkele moeite mee om (als het zomers warm is) met een open raam te slapen, maar dat houdt dan wel in dat er 'van alles' door de raamopening naar binnen zou kunnen komen. In eerste instantie denk ik dan niet direct aan personen, maar meer aan dieren. We hebben al eens een 'aanloopkat' binnen gehad, die gezellig door de deur beneden naar binnen was gekomen, 2 x al een kip, 1 x een uil (en dat was best griezelig omdat het een grote was die niet direct doorhad dat hij door een van alle openstaande ramen of de open deur weer naar buiten kon vliegen. Het beest was best zenuwachtig, zal ik maar zeggen. Uiteindelijk is hij gewoon via de deur weer naar buiten gegaan.

 

Ik heb ook een keer een compleet bijenvolk op visite gehad tussen het raam en de luiken in. Daar was ik trouwens ook niet zó gecharmeerd van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

Als ik het zo lees is het wel wat overdreven hè... ik moet eerlijk zeggen dat ik er nu nog niet aan ga beginnen om ramen te maken van dubbel lexaanglas. Ik vroeg me alleen maar af (gesteld dat we in een ADPU-situatie terechtkomen) wat handig is om mijn BOL dan snel wat safer te maken. Better safe then sorrow.

.

 

Inderdaad.

 

@-geanonimiseerd-De stalen tralies .....In eerste instantie denk ik dan niet direct aan personen, maar meer aan dieren.

 

Hor van kippengaas een idee ?

 

@-geanonimiseerd-

Ik heb ook een keer een compleet bijenvolk op visite gehad tussen het raam en de luiken in. Daar was ik trouwens ook niet zó gecharmeerd van.

 

Ha, dat hadden we op ons vakantieadres. Interessant voor de kids maar inderdaad niet geruststellend. Was bij ons voor het badkamerraam en ik kan je verzekeren dat je niet lekker een douche neemt bij het geluid van duizenden bijen ;)

 

Lexaan is goed maar net zo sterk als je kozijn hé

Op maat laten snijden scheelt een hoop gedoe en krassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ -geanonimiseerd-

 

Kijk, ik weet nu weer waarom ik op dit forum zit. ik had nog niet eerder gedacht aan een hor. Ze verkopen bij ons een soort vierkant gegalvaniseerd kippengaas (maar dan wat dikker). Daar kan ik in principe makkelijk een soort hor van maken. Ik zou er zelfs nog heel fijn horregaas tegenaan kunnen doen, al moet ik zeggen dat ik het geluk heb dat er bij ons geen muggen zijn. Dat wil zeggen, ik heb ze de afgelopen 10 jaar, bijna 11 nu trouwens, nog nooit gezien.

Een goeie tip waarmee ik zeker verder ga! Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey, heb thuis een openhaard, maar zou graag (mits er mss stroompieken zijn deze winter in BE) een kleine kachel voor mijn openhaard zetten zodanig ik kan verwarmen en ineens ook een potje kan koken :-)

 

ik dacht aan deze, maar mag ik dan die pijp die naar boven gaat met een bocht naar beneden verbinden om zo de buis in mijn openhaard te duwen dat de rook via mijn schouw naar buiten kan???

 

http://houtkachel-amsterdam.nl/index.php?route=product/product&product_id=62

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey, heb thuis een openhaard, maar zou graag (mits er mss stroompieken zijn deze winter in BE) een kleine kachel voor mijn openhaard zetten zodanig ik kan verwarmen en ineens ook een potje kan koken :-)

 

ik dacht aan deze, maar mag ik dan die pijp die naar boven gaat met een bocht naar beneden verbinden om zo de buis in mijn openhaard te duwen dat de rook via mijn schouw naar buiten kan???

 

http://houtkachel-amsterdam.nl/index.php?route=product/product&product_id=62

 

Daar moet je voorzichtig mee zijn. Warme lucht stijgt op. Als je er een neergaande bocht in maakt blijft er een deel hangen. Zet je de kachel uit dan loopt het terug en komt via je kachel terug je kamer binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey, heb thuis een openhaard, maar zou graag (mits er mss stroompieken zijn deze winter in BE) een kleine kachel voor mijn openhaard zetten zodanig ik kan verwarmen en ineens ook een potje kan koken :-)

 

ik dacht aan deze, maar mag ik dan die pijp die naar boven gaat met een bocht naar beneden verbinden om zo de buis in mijn openhaard te duwen dat de rook via mijn schouw naar buiten kan???

 

http://houtkachel-amsterdam.nl/index.php?route=product/product&product_id=62

 

Dat kan, maar aanmaken zal lastiger zijn en zal vaak rook in de woonkamer opleveren... Als de vuurhaard zich boven het laagste punt van de kachelpijp bevindt, wordt het nog lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...