Ga naar inhoud
GENEGEERD

Keyser No Nonsense Mes


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
dank @AWOL je was mij voor:)

 

Ah, die filmpjes had ik natuurijk ook al gevonden, dank je @AWOL.

 

En deze:

 

 

ESEE Junglas buigt meer dan 90 graden, voordat hij breekt.

 

CS Kukri kan je in elke vorm hameren, dat is gewoon ijzer.

 

ESEE is 1095 carbon steel, vergelijkbaar met verenstaal, dat @Keyser Suze gaat gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, die filmpjes had ik natuurijk ook al gevonden, dank je @AWOL.

 

En deze:

 

 

ESEE Junglas buigt meer dan 90 graden, voordat hij breekt.

 

CS Kukri kan je in elke vorm hameren, dat is gewoon ijzer.

 

ESEE is 1095 carbon steel, vergelijkbaar met verenstaal, dat @Keyser Suze gaat gebruiken.

 

 

Ik heb een scrapyard gekregen.. volgens mij ga ik die niet stuk krijgen

 

[video=youtube_share;DFOTjUqX0qc]http://youtu.be/DFOTjUqX0qc

 

 

ik heb dan de scrapper 5 van hetzelfde materiaal.

 

Ben benieuwd wel model KS gaat kiezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat geld wat ze durven vragen voor zon Essee mag je ook niet anders verwachten.

 

Dat coldsteel ding daarentegen is wel erg hufterproof voor die paar centen

 

Uiteraard, enorm verschil, ook niet voor mijn portemonnee.

'k Begin echter wel steeds meer te begrijpen waarom mensen die het kunnen betalen zoveel geld uitgeven aan dergelijk gereedschap.

 

Ik heb ook een machete.. van C. Jul. Herbertz vast een stuk minder degelijk dan de CS.

http://www.eknives.de/messer-marken/herbertz-messer/herbertz-machete/herbertz-machete-haumesser-holz-aisi-420-33-cm/a-69/

(kennelijk ben ik 12 jaar terug mooi opgelicht, 'k heb er 80 euro voor betaald)

 

150633.jpg.9ad00cd738f09ac015cfaa1a548549c3.jpg

 

'k Heb problemen met het gewicht, ruim een halve kilo. Een paar flinke klappen uitdelen gaat wel, maar een uurtje er mee werken is niet te doen.

Mijn fysiek is dan ook niet echt gespierd te noemen. ;)

 

Vandaar dat ik geen interesse heb in een 6mm dikke machete van 40cm, dat trekt mijn pols toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ennuh... Wat heeft iedereen toch met Cold Steel??... Ken geen bedrijf dat op zulk een schaal, zulke bagger-kwaliteit messen zodanig overprijst in de markt zet en toch door elke halve gare op handen gedragen wordtn omdat ze er gewoonweg retegaaf uitzien... Bah!

 

Goed pad, zonnig spoor!...

 

Anvil

 

Aaahh, ben ik toch niet de enige die zo over Cold Steel denkt. Af toe hebben ze best wel wat aardigs, maar de commercials doen het beter dan de kwaliteit over het algemeen.......:D

 

Het lijkt erop dat de "looks" nog steeds boven functie gaan hier?

Niemand het idee gehad om bijvoorbeeld het juiste gereedschap voor het juiste werk mee te nemen?

 

Victorinox voor het kleine werk

Mora (oid) voor wat groter werk

Bijl voor boomtjes etc

 

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom ik beton zou moeten hakken met een mes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard, enorm verschil, ook niet voor mijn portemonnee.

'k Begin echter wel steeds meer te begrijpen waarom mensen die het kunnen betalen zoveel geld uitgeven aan dergelijk gereedschap.

 

Ik heb ook een machete.. van C. Jul. Herbertz vast een stuk minder degelijk dan de CS.

http://www.eknives.de/messer-marken/herbertz-messer/herbertz-machete/herbertz-machete-haumesser-holz-aisi-420-33-cm/a-69/

(kennelijk ben ik 12 jaar terug mooi opgelicht, 'k heb er 80 euro voor betaald)

 

150633.jpg.9ad00cd738f09ac015cfaa1a548549c3.jpg

 

'k Heb problemen met het gewicht, ruim een halve kilo. Een paar flinke klappen uitdelen gaat wel, maar een uurtje er mee werken is niet te doen.

Mijn fysiek is dan ook niet echt gespierd te noemen. ;)

 

Vandaar dat ik geen interesse heb in een 6mm dikke machete van 40cm, dat trekt mijn pols toch niet.

 

Mijn ervaring met Herbertz is niet zo positief, pisbakken staal. In dit geval AISI 420, ofwel zacht roestvrijstaal, makkelijk te slijpen maar niet scherp te houden.

420 (HC) wordt ook gebruikt door Buck maar die hebben een zeer goed hardingsproces (heat treatment). Getuige bijvoorbeeld de kwaliteit van 110 folding hunter, naar men zegt het meest gekopieerde mes ter wereld. -->

 

buck-110-folding-hunter-d1.jpg.7b497c5efad23d13127332660ad5e254.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaahh, ben ik toch niet de enige die zo over Cold Steel denkt. Af toe hebben ze best wel wat aardigs, maar de commercials doen het beter dan de kwaliteit over het algemeen.......:D

 

Het lijkt erop dat de "looks" nog steeds boven functie gaan hier?

Niemand het idee gehad om bijvoorbeeld het juiste gereedschap voor het juiste werk mee te nemen?

 

Victorinox voor het kleine werk

Mora (oid) voor wat groter werk

Bijl voor boomtjes etc

 

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom ik beton zou moeten hakken met een mes?

 

Als Shtf en je zit in een noodsituatie, weet je nooit waar je je mes voor zou willen gebruiken.. bij gebrek aan breekijzer/bijl/voorhamer enz

 

Kan verrekte handig zijn stenen los te breken om zo een ingang/uitgang te verschaffen. prikkeldraad door te snijden enz enz.

 

Daarom lijkt mij een superieur staalsoort zeer aan te raden in extreme omstandigheden. Daarvoor preppen wij ook.

 

 

Voor een beetje kamperen volstaat een zakmesje en mora natuurlijk prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een scrapyard gekregen.. volgens mij ga ik die niet stuk krijgen

 

[video=youtube_share;DFOTjUqX0qc]http://youtu.be/DFOTjUqX0qc

 

 

ik heb dan de scrapper 5 van hetzelfde materiaal.

 

Ben benieuwd wel model KS gaat kiezen

@Keyser Suze Kijk zoiets moeten we nu hebben! Bokitoproof :p! En aardig mooi formaat als je mij vraagt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met Herbertz is niet zo positief, pisbakken staal. In dit geval AISI 420, ofwel zacht roestvrijstaal, makkelijk te slijpen maar niet scherp te houden.

 

Klopt. Ik heb een keertje per ongeluk in een betonnen paaltje gehakt. Chip uit het paaltje, maar ook een deuk van zeker 3 a 4 mm diep in de snede. :o

Ipv van die dikke halve kilo onzin neem ik liever een bijltje mee. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Shtf en je zit in een noodsituatie, weet je nooit waar je je mes voor zou willen gebruiken.. bij gebrek aan breekijzer/bijl/voorhamer enz

 

Kan verrekte handig zijn stenen los te breken om zo een ingang/uitgang te verschaffen. prikkeldraad door te snijden enz enz.

 

Daarom lijkt mij een superieur staalsoort zeer aan te raden in extreme omstandigheden. Daarvoor preppen wij ook.

 

 

Voor een beetje kamperen volstaat een zakmesje en mora natuurlijk prima

 

Beste Ronin,

 

Niet om nu een wedstrijd ver pissen te starten, maar supieure staalsoorten en Cold Steel gaan vaak niet samen. :D En nogmaals er zullen beste wat aardige messen van CS zijn hoor. De warmte behandeling is denk ik nog belangrijker, zoals een aantal al hebben aangegeven.

Ik zal je vertellen dat ook ik er een paar heb, van CS (bushman en een 13 jaar oude SRK) . Niks mis mee. In mijn ogen verdienen ze niet alle lof die sommigen CS geven.

Oohh... Ik heb wel wat betonhakkers/breekijzers hoor.....zie deze review http://preppers.nl/forum/threads/2389-Review-Ranger-RD4

 

Alleen zie ik het nut niet zo van betonhakkers (ondanks dat ik er ook enkele heb). Ik kan me voorstellen dat als je ergens vast in een betonnenbak oid zit , je een kans hebt, maarja ik zie mezelf niet elke dag zo'n breekijzer meenemen incl het gewicht en de blikken die het geeft als je ermee over straat gaat....:D

Dan kan ik straks ook een parachute meenemen voor het geval ik eens van een hoge toren afval?

 

Maar ok, het is wel duidelijk denk ik. Ik ben meer van function over fashion....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ronin,

 

Niet om nu een wedstrijd ver pissen te starten, maar supieure staalsoorten en Cold Steel gaan vaak niet samen. :D En nogmaals er zullen beste wat aardige messen van CS zijn hoor. De warmte behandeling is denk ik nog belangrijker, zoals een aantal al hebben aangegeven.

Ik zal je vertellen dat ook ik er een paar heb, van CS (bushman en een 13 jaar oude SRK) . Niks mis mee. In mijn ogen verdienen ze niet alle lof die sommigen CS geven.

Oohh... Ik heb wel wat betonhakkers/breekijzers hoor.....zie deze review http://preppers.nl/forum/threads/2389-Review-Ranger-RD4

 

Alleen zie ik het nut niet zo van betonhakkers (ondanks dat ik er ook enkele heb). Ik kan me voorstellen dat als je ergens vast in een betonnenbak oid zit , je een kans hebt, maarja ik zie mezelf niet elke dag zo'n breekijzer meenemen incl het gewicht en de blikken die het geeft als je ermee over straat gaat....:D

Dan kan ik straks ook een parachute meenemen voor het geval ik eens van een hoge toren afval?

 

Maar ok, het is wel duidelijk denk ik. Ik ben meer van function over fashion....:D

 

Laten we voorop stellen dat ik de balle verstand heb van staalsoorten en kwaliteit van messen.

 

Ja ik heb mij over laten halen door de stoere filmpjes van coldsteel messen. en ik heb er veel plezier van.

Ik vermoed dat mijn srapyard scrapper 5 waarschijnlijk nog veel beter is.

 

Daarom vroeg ik een alternatief prijs/kwaliteit verhouden ten opzichte van coldsteel.

 

Ik ben ook van function over fashion dus wat dat aangaat begrijpen wij elkaar.

 

Geef maar wat tips dan? liet mij laatst vertellen door iemand die bij hill knives was geweest dat 440c helemaal geen verkeerd staal is?

 

Tja mij maak je alles wijs op dit gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom ik beton zou moeten hakken met een mes?

 

Leuk om te weten dat je mes dat kan, voor noodgevallen.

Veel huizen zijn van beton gemaakt he?

Een brandje op een bovenverdieping en je krijgt de hele flat op je flikker.

Gelukkig verdwijnt wel het meeste beton als stof, maar toch.....

 

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te weten dat je mes dat kan, voor noodgevallen.

Veel huizen zijn van beton gemaakt he?

Een brandje op een bovenverdieping en je krijgt de hele flat op je flikker.

Gelukkig verdwijnt wel het meeste beton als stof, maar toch.....

 

 

;)

 

Succes met beton hakken als je huis in de fik staat.......ik ben bang dat je huis is afgefikt tot je enkels wanneer je jezelf door de muur heen probeert te hakken. (Gewapend beton? ) :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Succes met beton hakken als je huis in de fik staat.......ik ben bang dat je huis is afgefikt tot je enkels wanneer je jezelf door de muur heen probeert te hakken. (Gewapend beton? ) :D

 

Hehe, hoe noem je die toonvoering ook al weer? Schamper?

 

Maakt niet uit. Geef mij maar een sterk mes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Geef maar wat tips dan? liet mij laatst vertellen door iemand die bij hill knives was geweest dat 440c helemaal geen verkeerd staal is?

.

 

440 knife steel : 440 knife steel is considered stainless steel and has three grades. 440 A has a carbon content of .75%. 440 B*has a carbon content of .9% while 440 C*has a carbon content of 1.2%. 440 C is the least rust resistant of these three knife steels but it is also considered an excellent*steel for stainless steel knives. 440 A knife steel is the most rust resistant. If your knife is marked 440 it is probably 440 A*steel. With good heat treatment it is acceptable for everyday use. 440 B*steel is better and 440 C*steel is the best of the three.

 

420HC knife steel : 420HC*steel is a higher carbon version of the 420*steel. 420HC*steel has .4 to .5% carbon and about 13% chromium. This is a lesser quality*steel but when it is properly treated like Buck Knives does it produces a good general purpose knife steel with good corrosion resistance and edge holding ability.

 

420 knife steel : 420 knife steel has less than ½ % carbon carbon content which makes this a very soft*steel. 420*steel does not hold an edge very well. This*420 steel is often used in the production of diving knives as it is very stain resistant. 420 knife steel is also used in the production of inexpensive knives. Other than for the manufacture of diving knives 420*steel is too soft to be used for the blade on a good utility knife.

 

1055/1095 Carbon

The "10" series steels have an increasing amount of carbon in them as the number increases and a corresponding degree of wear resistance as well. 1095 is the default knife steel out of this series (Tops Tom Brown Trapper). Items such as swords or hatchets are often made out of the lower carbon 1055. The Cold Steel Vietnam Tomahawk is made from 1055.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we voorop stellen dat ik de balle verstand heb van staalsoorten en kwaliteit van messen.

 

Ja ik heb mij over laten halen door de stoere filmpjes van coldsteel messen. en ik heb er veel plezier van.

Ik vermoed dat mijn srapyard scrapper 5 waarschijnlijk nog veel beter is.

 

Daarom vroeg ik een alternatief prijs/kwaliteit verhouden ten opzichte van coldsteel.

 

Ik ben ook van function over fashion dus wat dat aangaat begrijpen wij elkaar.

 

Geef maar wat tips dan? liet mij laatst vertellen door iemand die bij hill knives was geweest dat 440c helemaal geen verkeerd staal is?

 

Tja mij maak je alles wijs op dit gebied.

 

440C is op zich ook geen verkeerd staal. Volgens mij heeft Hill Knives ook enige messen in 440. Zoals gezegd gaat het om de harding/warmte behandeling. De heren van den Heuvel hebben dat aardig onder de knie :D bij Hill Knives....

 

Ik laat me niet erg sturen door u-tube filmpjes.

De messen van Ranger/Ontario, Becker knife & tool zijn allemaal best ok.

Persoonlijk vind ik de scrapyard/swamprat/busse erg goed. Zeker voor het lompe breekwerk. Benchmade, Spyderco, Bark River maken ook prettige goede messen.

Anders voor het echte grove werk: kukri's. Even zoeken en je hebt zo wat leuke onlineshops, zoals kukrihouse etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

440C is op zich ook geen verkeerd staal. Volgens mij heeft Hill Knives ook enige messen in 440. Zoals gezegd gaat het om de harding/warmte behandeling. De heren van den Heuvel hebben dat aardig onder de knie :D bij Hill Knives....

 

Ik laat me niet erg sturen door u-tube filmpjes.

De messen van Ranger/Ontario, Becker knife & tool zijn allemaal best ok.

Persoonlijk vind ik de scrapyard/swamprat/busse erg goed. Zeker voor het lompe breekwerk. Benchmade, Spyderco, Bark River maken ook prettige goede messen.

Anders voor het echte grove werk: kukri's. Even zoeken en je hebt zo wat leuke onlineshops, zoals kukrihouse etc

 

ik heb zon panawal kukri gekocht via kukrihouse. poos op moeten wachten, een hoop geld armer, ik ram met dat ding in een boom, chipt aan alle kanten. De coldsteel kukri machete daarentegen niet.

 

Ben erg benieuwd naar dezelfde prijs/kwaliteit verhouding ten opzichte van coldsteel.

 

Omdat jij vindt dat coldsteel beetje bagger is ten opzichte van andere opties,

 

dan ben ik dus oprecht benieuwd waar ik anders naar moet zoeken.

 

Groet R.K.

 

 

p.s. ik heb die panawal kukri laten slijpen daarna bij hill knives.

 

Wat bleek? dat het metaal echt niet te vergelijken is van het metaal wat wij in het westen gebruiken.

 

Gelukkig kon ik m snel kwijt via marktplaats, met maar 40 euro verlies.

 

het was dit (on) ding

 

http://www.khukurihouseonline.com/Content/Catalog/Browse/ProductDetail.php?PID=18d8042386b79e2c279fd162df0205c8|5a404a

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom maar eens een zaterdag langs, mag je zelf een beest van een kuhkri uit het staal toveren.....dan kun je iedereen af bluffen :o

 

Haha, kom liever assisteren met die persian clubs http://www.agelesstrength.com/traditional-asian-clubs.html hier staan trouwens wel de maten bij ongeveer.

 

Zie je nu hoe duur die krengen zijn? haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

440C is op zich ook geen verkeerd staal. Volgens mij heeft Hill Knives ook enige messen in 440. Zoals gezegd gaat het om de harding/warmte behandeling. De heren van den Heuvel hebben dat aardig onder de knie :D bij Hill Knives....

 

Blijkbaar weinig mensen die het nog weten, maar 440C werd een 20 tal jaar geleden nog beschouwd als een 'superstaal', ik vermoed dat het feit dat dit reeds lang bestaat en door de opkomst van nieuwe 'superstalen' 440C niet echt hip meer is. Maar zoals gezegd, met een goede 'heat treatment' is dit een zeer goed staal (en beter te slijpen dan sommige van onze huidige superstalen zoals bvb S30V), wordt btw nog gebruikt door bvb Entrek, wat niet echt als brol wordt beschouwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...