lewieke Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Jaren geleden kon ik met mijn opa praten over WO I en met de opa van mijn echtgenote over WO2. Er kwamen allerlei dingen aan bod. Vorige week kocht ik een schopje (goedkoop en wellicht van chinese makelijk) aan 1 kant heb ik het schopje een snede gegeven. Nu kan het gebruikt worden als hakwerktuig, als verdedigingsmiddel en als mes. Gezien het zachte staal zal het wellicht niet lang scherp blijven. Ik zoek later nog wel eens een beter schopje dat gemaakt is van wat harder staal. Een echt ABL schopje uit de jaren 50 zeg maar. Kost volgens mij niet meer dan 15€. Sorry voor de typo in de titel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Ik heb zo'n schopje in de auto liggen, uitklapbaar en met aan 1 kant een gekarteld snij/hak vlak. Voor noodgevallen erg handig, voor het betere graafwerk uiteraard niet zo geschikt door de korte steel. Kan zowiezo geen kwaad om wat van dat soort spul te hebben! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Een loopgraven oorlog was dermate succesvol, ahum, dat we dit principe al snel hebben laten varen (mede door ontwikkeling van modernere wapens) De effectiviteit met primitieve wapens als pijl en boog e.d. is gelukkig een stuk beter, maar ik ben niet echt voorstander van dergelijke passieve verdediging. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Je kan proberen het stukje snede te harden... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wolverine Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Ik heb een originele Gerber E-tool. Die heeft een harder blad, kartelrand is super scherp. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wonderland Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Ik heb zo'n pioniersschop/schepje voor als er nood is............een latrine graven Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Die kartelrand/scherpe rand is natuurlijk vooral bedoeld om wortels door te hakken. Mijn ervaring met deze scheppen: niet teveel kracht op zetten want dan buigen ze om. Dat oudere model met houten steel is meestal een stuk steviger. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
contact combat Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Jaren geleden kon ik met mijn opa praten over WO I en met de opa van mijn echtgenote over WO2. Er kwamen allerlei dingen aan bod. Vorige week kocht ik een schopje (goedkoop en wellicht van chinese makelijk) aan 1 kant heb ik het schopje een snede gegeven. Nu kan het gebruikt worden als hakwerktuig, als verdedigingsmiddel en als mes. Gezien het zachte staal zal het wellicht niet lang scherp blijven. Ik zoek later nog wel eens een beter schopje dat gemaakt is van wat harder staal. Een echt ABL schopje uit de jaren 50 zeg maar. Kost volgens mij niet meer dan 15. Sorry voor de typo in de titel. deze is leuk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 Ik heb verschillende soorten zowel 3 delig inklappen als 2 delig . Ook van verschillende legers . Maar ook namaak . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 De originele (uit mijn tijd...ahumm) pioschop van de KL zijn best stevig. Zijn vaak nagemaakt van mindere kwaliteit materiaal helaas. Ik heb een aantal echte KL schopjes welke flink wat te verduren hebben gekregen maar nog altijd 100% functioneel en in orde zijn. Een snede eraan maken is zinloos. Als je een klap krijgt met zo'n schep voel je echt niet of deze scherp was of niet...... En dat doorhakken van wortels etc lukt ook wel zonder scherp blad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 28 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 @prepass Ik ga ook geen loopgravenoorlog uitvechten. Maar het was wel leuk om te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 28 augustus 2013 Delen Geplaatst: 28 augustus 2013 @lewieke got it. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Archie Bunker Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 Ik heb verschillende soorten zowel 3 delig inklappen als 2 delig . Ook van verschillende legers . Maar ook namaak . Geert @Geert is dat toevallig een bundeswehr jaren 90? Die zijn namelijk geweldig te noemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 29 augustus 2013 Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 @Geert is dat toevallig een bundeswehr jaren 90? Die zijn namelijk geweldig te noemen. Volgens mij is dit Nederlandse camo . Het schopje waren in bijna alle Europese legers het zelfde . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 29 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2013 Ik heb een vergelijkbaar modelletje met een steel uit 1 stuk. Er waren ook nog een paar schopjes van 1965 maar die waren zo zwaar dat ik ze maar liet staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.