Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vlees conserveren, zonder vriezer!


Simurgh

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

lang voordat ik me bezig hield met preppen, was ik fan van billtong. Het is gedroogd vlees ala beef jerky, maar dan uit zuid-afrika.

Het drogen van vlees is niet meer zo gewoon als dat het vroeger was, dat is jammer, het is gemakkelijk en vooral ook erg lekker.

 

Billtong

 

Eenvoudige billtong zijn repen vlees van een centimeter of 3 doorsnee. Deze laat je 24h uitbloeden, dan door een 50/50 azijn water mix heen om dan door grof zout te halen met kruiden naar keuze. Enige wat nu nog rest is het op te hangen waar ongedierte er niet bij kunnen(ik gebruik de schuur). Afhankelijk van het weer kan het een midweek tot twee weken duren voor het door en door droog is.

 

Pekelen, is misschien wel nog makkelijker.

 

Een grote emmer of pan, een flink stuk vlees en water toevoegen en het zout. 100gr zout op 1 liter water. Dan zeker 48h laten staan en ophangen en drogen maar.

Pekelen kan natuurlijk ook met vis. Maar dan is voor een grote vis 4 uur voldoende.

 

 

Voor vis is gravad lax ook erg lekker. Het betekend, vis onder de grond.

 

Het principe is erg eenvoudig, er moet gewicht op de vis drukken om het vocht er uit te laten lopen, dit kan onder de grond, maar ook in een braadslee met iets zwaars er op. De vis moet goed schoongemaakt en ingesmeerd met zout, dille en citroenzuur.

 

 

De methoden zijn qua houdbaarheid zeker niet beter dan een diepvriezer, maar verlengen de houdbaarheid aanzienlijk. In de praktijk is het vooral de smaak die maakt dat het eerder op is dan dat ik de houdbaarheid kan testen.

 

Succes en eet smakelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Neem aan dat het wel enkel rundvlees is? En nog grote verschillen in uitwerking of je eenvoudige riblappen of dure ossenhaas neemt? Juist vet of mager? So many questions ... :-)

 

Ik ben overigens erg gebiologeerd over de unieke karakteristieken van varkensvlees voor het maken van worsten en salami's en dergelijke. Heeft iemand hier wel eens zelf (gedroogde of gerookte) worst gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rundvlees is makkelijk voor handen, maar het kan met alles denk ik, in elk geval wel met kangeroe, krokodil, impala, struisvogel. Dat zijn veel gebruikte vlees soorten voor billtong. Gezien de variëteit denk ik dat alles kan. Qua vet is wel een goede vraag, zo mager mogelijk, vet woord heel taai. Maar het kan wel.

 

Voor zout gebruik ik grof zee zout, niets heel bijzonders. Bij het pekelen gewoon keuken zout, je lost het toch op.

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ keyser suze, ik houd mij aanbevolen om te testen hoor!:p

ja zal toch wel in de buurt komen van gazelle ofzo...laatst met een wandeling stond er eentje op 15 meter, doodstil, ik uiteraard geen boog bij me; maar tsja, als je zo stom bent zo'n dier te schieten kun je bijna 200 kilo vlees door het bos sleuren, dus vrees dat er eerst SHTF aan de hand moet zijn wil ik biltong gaan maken. Maar je bent sowieso welkom, zeker als SHTF want met meer sta je sterker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het drogen gaat het snelst met een ventilator, maar doet het wellicht niet als er iets aan de hand is. Maar de lucht circulatie is wel nodig, buiten met muskieten net. Op je BOB gebonden als je aan het trekken bent... Belangrijkste is lucht stroming en insecten etc weg houden.

 

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja 200 kilo is niet makkelijk en ik denk ook dat je aan een schuur als die van mij (2vierkante meter) ook niet veel hebt. Het zou wel een feest maal zijn. Ik zou niet weten wat ik je zou moeten vinden, maar het gebaar waardeer ik. Ik denk ook dat je met meer in een betere positie bent, we blijven kudde dieren.

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mooi plat dak op de zolder, kunnen geen katten bij, briesje en het ligt op het zuiden, enige probleem zijn meeuwen. Een van de andere preppers had een linkje naar een droogkast dacht ik, maar misschien heb ik dat zelf wel gevonden bij beetje surfen op survival/preppers; iig is een oude ijskast met onderkant eruit ook een optie zegt men.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Sandokan

in bushcraft gaat het gepeperde vlees eenvoudig over een rek buiten in de wind

en brand je een buurtje in de buurt zodat de rook de vliegen weg houdt

kan niet wachten om dat weer een keer te maken - yummie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Klinkt allemaal erg goed. Maar wordt dat vlees niet taai?

 

Ik las ook eens iets over de Mongolenhorde van Djengis Kahn. Die deden gedroogd vlees onder hun zadel en na enkele dagen door Azie hopsen was het lekker mals.

 

Door het kauwen en het speeksel in je mond wordt het weer een beetje normaal.

In sommige winkels verkopen ze "beef jerky".

Weet je ongeveer hoe het smaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...