Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het monster in de Nederlandse natuur


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Doordat ik al vanaf 1986 honden heb, kom ik regelmatig in de bossen. Ook zijn we kampeerders, dus dicht bij de natuur. Toch heb ik in al die jaren, nog nooit een teek op mijn lijf gehad, terwijl mensen die met me mee waren, soms wel 1 of meer van die krengen hadden. Ik loop in gewone korte broek door het hoge gras, in de bossen en op de heide en gebruik geen DEET of andere middelen. Ik heb me wel afgevraagd hoe dit kan en inmiddels denk ik dat ze me gewoon niet lusten :D Anderen hier met dezelfde ervaring, of heb ik nu gewoon retemazzel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Goed, ik geef dan wel geen verwijzingen naar bronnen, maar daag je hierbij uit om met cijfers te komen. In eerdere discussies over Teken en Lyme op dit forum heb ik al diverse links, teksten en cijfers neergezet. Ik ben te lui om te zoeken. Maar dit nieuwe draadje is ook gestart terwijl er al een draadje over was.

 

Er is enorm veel 'lawaai' in de medische wetenschap opgewaaid omdat er -inderdaad- hele tragische gevallen bij zijn. Nogmaals, in verhouding tot het aantal mensen dat gebeten en besmet wordt -waarvan het gros waarschijnlijk nooit behandeld is, net als ik bijvoorbeeld- is het aantal GEDOCUMENTEERDE infecties feitelijk nihil.

Net als met Fibromyalgie, het Chronisch Vermoeidheids Syndroom, Persisterende Pfeiffer en nog een aantal syndromen (lees even HEEEL GOED, geen ziekten!) zijn er heeeeeel veeeeel mensen met bepaalde KLACHTEN waarbij antistoffen tegen ONDER ANDERE Lyme worden gevonden. Logisch, als je ooit in contact bent geweest met Lyme-bacterien. Zo heb je ook antistoffen tegen Waterpokken, Rode Hond, Tetanus (van je vaccinatie), de Bof en ga zo maar door.

 

Het wil niet zeggen dat wanneer je anti-stoffen in het bloed aantoont, dat dat ook DIRECT te relateren is aan bepaalde klachten. Zo heeft een redelijk deel van de GEZONDE bevolking REUMA antistoffen in het bloed, zonder klachten. Andersom zijn er mensen met de meest gruwelijke reumatische afwijkingen van de gewrichten zonder deze anti-stoffen. Wie heeft er dan reuma? Wie heeft er dan klachten? Juist. Vertel het me maar. 1+1 = niet altijd 2 in de geneeskunde, was het maar waar. DAAROM is het ook zo lastig. Daarom duurt die studie best wel lang....

 

even een aardige tekst, hier is de link, hieronder de abstract:

 

Abstract

 

The diagnosis of chronic Lyme disease has been embroiled in controversy for many years. This is exacerbated by the lack of a clinical or microbiologic definition, and the commonality of chronic symptoms in the general population. An accumulating body of evidence suggests that Lyme disease is the appropriate diagnosis for only a minority of patients in whom it is suspected. In prospective studies of Lyme disease, very few patients go on to have a chronic syndrome dominated by subjective complaints. There is no systematic evidence that Borrelia burgdorferi, the etiology of Lyme disease, can be identified in patients with chronic symptoms following treated Lyme disease. Multiple prospective trials have revealed that prolonged courses of antibiotics neither prevent nor alleviate such post-Lyme syndromes. Extended courses of intravenous antibiotics have resulted in severe adverse events, which in light of their lack of efficacy, make them contraindicated.

 

ik weet dat er in mijn tijd als boswachter er in nederland niet goed behandeld/ gediagnosticeerd kon worden. daarvoor moest je naar Duitsland, Keulen geloof ik. de gemiddelde huisarts reageerde ook nonchalant en gaf je als je erom zeurde een ab kuur voor 2 of 3 weken. wat totaal nutteloos is bij een besmetting. die kuur is veel te kort.

Exacte cijfers weet ik ook niet, maar ik weet wel dat het een serieus probleem is. en je het niet als onzin af kan doen. verder ga ik niet in discussie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het info-verhaal, @Riesie. En iedereen bedankt voor de toevoegingen.

Ik heb alleen geen zin in chemicaliën, dus ik heb deze even opgezocht, een lekker gezond olie-mengsel (nee, geen motor-olie :)):

 

http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/preventie.htm

 

Leuke naam ook: Teek Away. :D

 

Handig deze site en ook dank voor dit topic @Riesie

Ik ben een jaar of 3 geleden door een teek gebeten, gelukkig niets aan over gehouden.

Maar er waren wel een aantal opmerkelijkheden.

 

1. De teek zat in mijn heup, je leest overal dat ze dus oksels en knieholtes opzoeken, niet dus.

2. Het was koud en eind november, volgens mij ook niet een tijdstip dat ze normaal erg actief zijn.

3. En als laatste, ik kwam gewoon thuis van mijn baan op kantoor en was die dag, zelfs die hele week nog niet in de natuur

geweest, zo'n periode dat je even bijna geen daglicht ziet zeg maar.

 

Dus de moraal van het verhaal, blijkbaar kan het dus altijd en overal gebeuren dat zo'n beesje je lekker vindt.

 

Terwijl ik ook dagen in het bos heb gekampeerd en een paar dagen door natuurgebieden heb gestruind met 30 graden en totaal geen last heb gehad van teken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat er in mijn tijd als boswachter er in nederland niet goed behandeld/ gediagnosticeerd kon worden. daarvoor moest je naar Duitsland, Keulen geloof ik. de gemiddelde huisarts reageerde ook nonchalant en gaf je als je erom zeurde een ab kuur voor 2 of 3 weken. wat totaal nutteloos is bij een besmetting. die kuur is veel te kort.

Exacte cijfers weet ik ook niet, maar ik weet wel dat het een serieus probleem is. en je het niet als onzin af kan doen. verder ga ik niet in discussie

We behandelen aandoeningen op basis van wetenschappelijk aangetoonde principes. Ook op dit forum te vinden de nieuwe leidraad tav Lyme. Je kunt ook even Google doen. Als je geen exacte cijfers weet, kun je het ook geen serieus probleem noemen. In mijn DERTIENJARIGE loopbaan als arts heb ik maar EEN geval van Lyme in een laat stadium gezien, die kreeg infuus met antibiotica in het ZKH. Ik zal me wat nuanceren, en het niet direct als onzin bestempelen, maar het lijkt af en toe alsof we een hausse aan Lyme patienten missen...dat is pertinente lulkoek. Lyme is ook een aandoening die, net als andere tekenbeet ziekten (doe maar even Wiki of Google) waarschijnlijk al honderden jaren of langer aanwezig is. Vroeger kropen we meer in de bosjes. Ik wel, in de duinen en de bossen. Mijn moeder, mijn vader, mijn zus, mijn broer, mijn vriendjes, mijn klasgenootjes, verdomd, hele volksstammen liepen in het bos. Tientallen keren een teek uit me oksel of schaamhaar getrokken. Dat zijn geen wetenschappelijke cijfers. Maar het sluit waarschijnlijk wel aan bij wat je beweert. Laat ik nou ook nog in een gebied wonen wat endemisch is voor Lyme....een rondje rondvragen bij de huisartsen hier in de regio ongeveer vijf jaar geleden nav een patient met een teek...nog geen handvol patienten in enkele jaren. Dus, Lyme is een vervelende ziekte, maar paniek over een teek is onzin. Als je een rode kring krijgt, wil dat ook ZEKER NIET zeggen dat je klachten krijgt. Zie ook mijn verhaal over reuma hierboven. En lees nou eerst eens verschillende optieken voordat je gaat panieken en kreten gaat roepen. Dat is niet wetenschappelijk. Dat lijkt op: er brandt een lampje op het dashboard van mijn auto, ik kan maar beter een nieuwe kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We behandelen aandoeningen op basis van wetenschappelijk aangetoonde principes. Ook op dit forum te vinden de nieuwe leidraad tav Lyme. Je kunt ook even Google doen. Als je geen exacte cijfers weet, kun je het ook geen serieus probleem noemen. In mijn DERTIENJARIGE loopbaan als arts heb ik maar EEN geval van Lyme in een laat stadium gezien, die kreeg infuus met antibiotica in het ZKH. Ik zal me wat nuanceren, en het niet direct als onzin bestempelen, maar het lijkt af en toe alsof we een hausse aan Lyme patienten missen...dat is pertinente lulkoek. Lyme is ook een aandoening die, net als andere tekenbeet ziekten (doe maar even Wiki of Google) waarschijnlijk al honderden jaren of langer aanwezig is. Vroeger kropen we meer in de bosjes. Ik wel, in de duinen en de bossen. Mijn moeder, mijn vader, mijn zus, mijn broer, mijn vriendjes, mijn klasgenootjes, verdomd, hele volksstammen liepen in het bos. Tientallen keren een teek uit me oksel of schaamhaar getrokken. Dat zijn geen wetenschappelijke cijfers. Maar het sluit waarschijnlijk wel aan bij wat je beweert. Laat ik nou ook nog in een gebied wonen wat endemisch is voor Lyme....een rondje rondvragen bij de huisartsen hier in de regio ongeveer vijf jaar geleden nav een patient met een teek...nog geen handvol patienten in enkele jaren. Dus, Lyme is een vervelende ziekte, maar paniek over een teek is onzin. Als je een rode kring krijgt, wil dat ook ZEKER NIET zeggen dat je klachten krijgt. Zie ook mijn verhaal over reuma hierboven. En lees nou eerst eens verschillende optieken voordat je gaat panieken en kreten gaat roepen. Dat is niet wetenschappelijk. Dat lijkt op: er brandt een lampje op het dashboard van mijn auto, ik kan maar beter een nieuwe kopen.

 

Ach of artsen het altijd bij het rechte eind hebben... tja dat menen ze wel arrogant dat ze meestal zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach of artsen het altijd bij het rechte eind hebben... tja dat menen ze wel arrogant dat ze meestal zijn

 

Ik had eerst een smiley voor je geplaatst. Maar ik zal bij deze mijn antwoord wijzigen. Je hebt HELEMAAL gelijk. Er is helemaal niets wat je hebt geschreven wat niet volledig op de waarheid berust. Ik stel dan ook voor dat men met vragen over Lyme en andere medische aangelegenheden het beste te rade kan gaan bij Dr. Chulo Dogo, orakel der medische wetenschap. Geheel vrij van onzin als wetenschappelijk onderzoek, empirische onderzoekingen en wat zo meer flauwekul. Misschien dat jouw bewering dat artsen 'meestal arrogant' ook voortkomt uit een gevoel, en niet gestoeld is op interviews met honderden artsen ofzo.

 

Ik heb geen idee wat jij voor opleiding hebt genoten, maar laat ik hierbij stellen dat iedereen in jouw vakgebied 'meestal arrogant' is. Hoe komt dat over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum... ik ben ook al vaak door teken gebeten zonder er ziek van te worden maar ik weet wel dat het in NL aantal met lyme besmette teken hoger aan het worden is,en relatief al vrij hoog is,nog afgezien van het feit dat de ziekte in opmars is.

Vroeger waren er minder teken als nu en lyme had nog nooit iemand van gehoord;het is duidelijk een vrij nieuwe ziekte,hier in France is het vooral berucht bij honden en paarden; ze gaan bruin plassen en kunnen binnen een paar dagen dood neer vallen;geen lyme maar wel iets wat er op lijkt en ook met teken mee komt.En ook hier worden er steeds meer mensen mee besmet.

 

Nog een kleine tip waar maar weinigen iets aan hebben maar toch;Geiten hebben nooit teken; hier worden ze zelfs tussen ander vee gehouden om de teken op een afstand te houden,en ik moet ook toegeven,waar bij mij de geiten lopen heb ik nog nooit een teek gezien.

 

Jij hebt het over Babesiose denk ik. Komt veel meer voor in het zuiden dan in Nederland, dieren gaan er snel dood aan.

 

Leuk van die geiten, heb je dat zelf ontdekt? Of is het bekend in jullie streek? Als ik een geit in mijn tuin zou nemen zou dat dan voldoende zijn om de honden te beschermen bijvoorbeeld? Of moet ik een hele kudde dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst een smiley voor je geplaatst. Maar ik zal bij deze mijn antwoord wijzigen. Je hebt HELEMAAL gelijk. Er is helemaal niets wat je hebt geschreven wat niet volledig op de waarheid berust. Ik stel dan ook voor dat men met vragen over Lyme en andere medische aangelegenheden het beste te rade kan gaan bij Dr. Chulo Dogo, orakel der medische wetenschap. Geheel vrij van onzin als wetenschappelijk onderzoek, empirische onderzoekingen en wat zo meer flauwekul. Misschien dat jouw bewering dat artsen 'meestal arrogant' ook voortkomt uit een gevoel, en niet gestoeld is op interviews met honderden artsen ofzo.

 

Ik heb geen idee wat jij voor opleiding hebt genoten, maar laat ik hierbij stellen dat iedereen in jouw vakgebied 'meestal arrogant' is. Hoe komt dat over?

 

Ik weet alleen uit ervaring dat de meeste artsen zon houding aan nemen van het valt allemaal wel mee met die lyme. en vervolgens weten ze geen duidelijke diagnose te stellen, en mensen worden behandeld voor de verkeerde aandoening, waar lyme de boosdoener van is. en zelfs bij de politie is lyme een erkende beroepsziekte geworden. ook bekende grote jongens als Ray mears en Brock lesnar enz enz zijn bijna totaal uitgeschakeld door een teekje.

Dat jij er persoonlijk nooit last van hebt gehad wil niet zeggen dit probleem niet serieus te nemen. en als je met zon instelling al begint met een client, dan is de kans idd erg klein dat de ziekte van lyme wordt vastgesteld, en er meteen een goede behandeling start.

Wat van enorm belang is in het verloop van de ziekte.

 

je hoeft helemaal niemand naar mij door te sturen, ik reageerde enkel op dat jij de ziekte als onzin afdoet, en dat dat precies de houding is waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

 

en als je het een superieur gevoel geeft, ik heb minder opleiding genoten dan jij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat van enorm belang is in het verloop van de ziekte.

 

 

Ben zelf ook geen doktor, maar als ik dit lees op de website:

Een ongecompliceerd geval van chronische Lyme vereist een gemiddelde van 6-12 maanden van hoge dosis antibiotische therapie. De terugkeer van symptomen en bewijsmateriaal van de voortdurende aanwezigheid van Borrelia burgdorferi wijst op de behoefte aan verdere behandeling. De zeer ernstige gevolgen van onbehandelde chronische blijvende Lyme-besmetting wegen zwaarder dan de potentiële gevolgen van antibiotische therapie op lange termijn.

 

Vele patiënten met de ziekte van Lyme hebben een behandeling nodig van 1-4 jaar, of tot de patiënt zonder symptomen is. Terugvallen komen voor en antibiotica ter onderhoud kunnen zijn vereist. Er zijn geen beschikbare tests om ons te verzekeren of het organisme is uitgeroeid of de patiënt is genezen."

http://www.lymenet.nl/info/behandeling-ziekte-van-lyme.htm

 

Als ik zoiets lees, dan denk ik DAMN, zorg allemaal dat je voorbereid bent. Want dan val ik terug op de naam van de post.

 

HET MONSTER IN DE NEDERLANDSE NATUUR....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn omgeving hebben meerdere mensen met ernstig invaliderende klachten gehad, die aan Lyme zijn toegeschreven. Lastig is dat als het ingrijpt op je zenuwstelsel, je een veelheid aan verschillende klachten kunt ontwikkelen. Aantal alternatieve types bij, dus je zou het kunnen afdoen met 'vage syndromen in de categorie ME etc'. Anderzijds lijken boswachters en politiemensen me niet de categorie zweverige types die nou zo snel in de psychosomatische hoek belanden.

 

Honderden tekenbeten uit je jeugd kun je niet vergelijken, het punt is juist dat de populatie BESMETTE teken enorm toeneemt.

 

En feit is dat in verschillende andere landen, voor zover ik begrepen heb, door de medische wetenschap heel andere protocollen worden gehanteerd bij de behandeling dan hier in NL. Als t allemaal zo fact based is dan is dat toch ook niet logisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4 maart is er zelfs nog een stuk in de Telegraaf geplaatst om een ieder alvast te attenderen op het feit...dat ze wakker worden.

Hierin wordt nog even nadrukkelijk geplaatst: De ziekte van Lyme kan leiden tot ernstige hart- en gewrichtsklachten en zenuwaandoeningen en kan zonder behandeling uiteindelijk zelfs dodelijk zijn.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21351320/__Teken_worden_wakker__.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in mijn leven door letterlijk honderden teken gebeten en heb er honderden verwijderd, lang niet allen binnen 24 uur. Ze vinden mij kennelijk gewoon lekker. ;)

Nu las ik iets dat tegen de 50% van de teken besmet is met Lyme, dus dat ik ook door een teek met Lyme ben gebeten, is haast wel zeker. Dat wil kennelijk niet zeggen dat je ook meteen Lyme krijgt, kennelijk.

 

Al met al, voorkom ik het liever en pas hierop mijn kleding aan. Me geheel hullen in een chemische cocktail, daar heb ik geen zin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4 maart is er zelfs nog een stuk in de Telegraaf geplaatst om een ieder alvast te attenderen op het feit...dat ze wakker worden.

Hierin wordt nog even nadrukkelijk geplaatst: De ziekte van Lyme kan leiden tot ernstige hart- en gewrichtsklachten en zenuwaandoeningen en kan zonder behandeling uiteindelijk zelfs dodelijk zijn.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21351320/__Teken_worden_wakker__.html

Kan is het magische woord in deze zin. Er staat niet: besmetting leidt immer tot ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in mijn leven door letterlijk honderden teken gebeten en heb er honderden verwijderd, lang niet allen binnen 24 uur. Ze vinden mij kennelijk gewoon lekker. ;)

Nu las ik iets dat tegen de 50% van de teken besmet is met Lyme, dus dat ik ook door een teek met Lyme ben gebeten, is haast wel zeker. Dat wil kennelijk niet zeggen dat je ook meteen Lyme krijgt, kennelijk.

 

Al met al, voorkom ik het liever en pas hierop mijn kleding aan. Me geheel hullen in een chemische cocktail, daar heb ik geen zin in.

 

Dr. Chulo Dogo heeft hier wellicht een wetenschappelijke verklaring voor en anders zuigt hij de verklaring hopla uit zijn duim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt gelijk, ik had mij niet meer moeten mengen in die discussie, en dat heeft bij deze en een ander forum lid totaal geen zin, het is zo makkelijk stoer te doen vanachter je schermpje, beter zeg je zulke dingen in real life tegen elkaar

 

Nooit mis om je mening te geven, dus dat vooral blijven doen. Je noemt een hele beroepsgroep 'arrogant', tja en dat vindt @Keyser Suze niet zo leuk, dus die reageert zwaar gepikeerd.

Geen enkele zin dit te laten escaleren. Duimzuigerij te verwijten, met mij moet je geen reuze krijgen, etc. Moeten de mods elke dag vervelend werk doen?! :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit mis om je mening te geven, dus dat vooral blijven doen. Je noemt een hele beroepsgroep 'arrogant', tja en dat vindt @Keyser Suze niet zo leuk, dus die reageert zwaar gepikeerd.

Geen enkele zin dit te laten escaleren. Duimzuigerij te verwijten, met mij moet je geen reuze krijgen, etc. Moeten de mods elke dag vervelend werk doen?! :confused:

 

tja vind jij het niet arrogant om als arts te verkondigen dat lyme maar onzin is? lekkere instelling. en daar is deze arts niet de enige in. het begint nu pas een beetje door te dringen bij sommige artsen. alleen bij deze kennelijk nog niet zo.

 

Maar idd ik heb de ervaring dat mensen op een forum zich meestal heel anders uiten dan als ik ze in het echt tref. dan denk ik probeer je hier ook te gedragen en niet alleen in real life

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chulodogo: Ook KS mag zijn mening hier verkondigen en ik vind het bijzonder nuttig de zijne ook te kennen.

 

IRL gebeurt dit niet zo snel. Dan had je wellicht nog steeds dezelfde opmerking gemaakt over de beroepsgroep, maar vanuit je ooghoeken de optrekkende wenkbrauwen van KS gezien en toegevoegd dat jij een paar hele arrogante voorbeelden hebt meegemaakt. Dat kan, niets aan de hand. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan is het magische woord in deze zin. Er staat niet: besmetting leidt immer tot ziekte.

 

Dat heeft ook niemand hier beweerd volgens mij.

 

Zo heb ik enorme last van hooikoorts en mijn broer niet.

Zo moet mijn voormalige schoonmoeder verplicht slagroom eten om op gewicht te blijven en kan ik dat beter niet doen.

Zo kunnen twee mensen bedorven voedsel eten, de een wordt ziek, de ander niet.

 

En volgens mij is er dan niemand die vraagtekens zet bij het bestaan van overgevoeligheid voor pollen, dik worden van vet eten en ziek worden van bacteriële besmetting.

 

Het argument 'ik ben al honderd keer gebeten en heb nooit Lyme gekregen' zegt mij dus niks.

 

Het enige dat ik zeg: het percentage besmette teken neemt steeds verder toe, dus het risico dat je ziekteverschijnselen kunt ontwikkelen als je met Lyme besmet bent wordt steeds groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chulodogo: Ook KS mag zijn mening hier verkondigen en ik vind het bijzonder nuttig de zijne ook te kennen.

 

IRL gebeurt dit niet zo snel. Dan had je wellicht nog steeds dezelfde opmerking gemaakt over de beroepsgroep, maar vanuit je ooghoeken de optrekkende wenkbrauwen van KS gezien en toegevoegd dat jij een paar hele arrogante voorbeelden hebt meegemaakt. Dat kan, niets aan de hand. :)

 

Ook dat duimzuig verhaal ligt nogal gevoelig als je veel lymegevallen om je heen hebt meegemaakt, en letterlijk iemand hebt zien aftakelen van een kerngezonde boswachter tot iemand in een rolstoel en zo verder tot de dood. Ook al die verkeerde diagnosen die er voorafgaande gesteld zijn door verschillende artsen. En dat is een algemeen bekend verhaal. Ook heb ik mij ingezet om kinderen voorlichting te geven in de week van de teek. tja en dat er nog steeds artsen zijn die het als onzin afdoen.. en ik had mij idd niet op de hele beroepsgroep moeten richten, enkel op deze persoon, en ervaringen van mensen die nu te dealen hebben met lyme door een starre arts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...