Dakhaas Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 Vandaag de laatste controle van mijn BOT gedaan . Ook een test rit . Ik heb hem ook gewogen 720 kg op de weg . Veel meer mag er nu ook niet meer bij . Nog 5 liter reserve diesel en dat is het . Klaar om te vertrekken . Eerst naar shelter camping er mee . Geert Je had de kar wel losgekoppeld van de auto hoop ik... Anders krijg je straks nog een boete.... Mvg Dakhaas Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 6 mei 2013 Je had de kar wel losgekoppeld van de auto hoop ik... Anders krijg je straks nog een boete.... Mvg Dakhaas De aanhanger stond vrij op de weegbrug . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dakhaas Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 Goed bezig!! Had ook niet anders verwacht!! @Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
caroline Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 @carismo Bedoel je zoiets? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 6 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 6 mei 2013 @carismo Bedoel je zoiets? Dat ziet er ook leuk uit . Misschien wel beter want in die van mij kan je niet slapen . Of je moet hen compleet leeg maken . Geert Ps . Is die van u @caroline Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
n3rd Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 Klopt ook. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html goede link, ik dacht dat je met een B mocht rijden: - tot 750 - tot 3500 in trein waarbij de max auto hoger moet zijn dan de maximale waarde voor de aanhanger. Maar blijkbaar is deze regel iets aangepast. Nu dus maar op zoek naar een auto van 1500 KG die 2000 mag trekken. dan kun je met je B rijbewijs dus in theorie een zwaardere tandemasser trekken. LET OP, het gaat hier niet om hoe zwaar de aanhanger + lading is..... maar hoezwaar deze MAG zijn. een auto van 1500 KG met een lege aanhanger (a 400 kilo) maar met een toelaatbare massa van 2000 mag je dus trekken met B (mits de auto 2000 KG mag trekken). Je mag deze aanhanger dan ook beladen tot 2.000 kilo. deze zelfde auto van 1500 KG met een lege aanhanger (a 400 kilo) maar met een toelaatbare massa van 2100 kg mag je met B NIET TREKKEN, ook niet als de aanhanger leeg is. Met BE mag je deze wel trekken. Als de auto maar 2000 mag trekken kun je ook met je BE deze aanhanger niet helemaal vol gooien, bij 2000 Kg moet je stoppen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
caroline Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 Dat ziet er ook leuk uit . Misschien wel beter want in die van mij kan je niet slapen . Of je moet hen compleet leeg maken . Geert Ps . Is die van u @caroline Nee hoor was dat maar zo, lijkt me te gek. Aangestoken door al je foto's (incl whiskey) en verhalen, zat ik wat te Googlen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 goede link, ik dacht dat je met een B mocht rijden: - tot 750 - tot 3500 in trein waarbij de max auto hoger moet zijn dan de maximale waarde voor de aanhanger. Maar blijkbaar is deze regel iets aangepast. Nu dus maar op zoek naar een auto van 1500 KG die 2000 mag trekken. dan kun je met je B rijbewijs dus in theorie een zwaardere tandemasser trekken. LET OP, het gaat hier niet om hoe zwaar de aanhanger + lading is..... maar hoezwaar deze MAG zijn. een auto van 1500 KG met een lege aanhanger (a 400 kilo) maar met een toelaatbare massa van 2000 mag je dus trekken met B (mits de auto 2000 KG mag trekken). Je mag deze aanhanger dan ook beladen tot 2.000 kilo. deze zelfde auto van 1500 KG met een lege aanhanger (a 400 kilo) maar met een toelaatbare massa van 2100 kg mag je met B NIET TREKKEN, ook niet als de aanhanger leeg is. Met BE mag je deze wel trekken. Als de auto maar 2000 mag trekken kun je ook met je BE deze aanhanger niet helemaal vol gooien, bij 2000 Kg moet je stoppen. In Belgie: HOOFDSTUK III: Gebruik en ladingArtikel 21: Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen §1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 18, 32, 32bis en 47 van dit besluit, mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden. Dit voorschrift geldt niet voor de slepen die toevallig worden gevormd ter gelegenheid van het depanneren van een voertuig. §2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik : 1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep. 2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg. --> vb. tarra voertuig is 1100kg, de MTM van de sleep mag max: 1/2 x 1100kg + 75kg = 550kg + 75kg = 625kg zijn, en NIET 750kg! 3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig. --> vb. MTM voertuig is 3000kg, de MTM sleep mag max 75% x 3000kg = 2250kg bedragen en niet de MTM die op de aanhangwagen vermeld staat! § 2.b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet. 1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden. 2° De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg. 3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2. §3. De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is. Wanneer de personenauto of de auto voor dubbel gebruik niet kan gebruikt worden voor het slepen van een aanhangwagen, wordt er "Nihil" geschreven in het vak voorbehouden voor de aanduiding van de maximum massa van de voertuigensleep. §4. De bepalingen van § 3 zijn alleen toepasselijk op de voertuigen die onderworpen zijn aan de bij artikel 23 van dit besluit voorziene schouwingen. Om dan ook nog het fabeltje van: 'als je aanhanger een MTM heeft van >750kg MOET je een rijbewijs BE hebben' uit de wereld te helpen, onderstaande: TITEL II: Indeling van de motorvoertuigen in categorieën voor de toepassing van de bepalingen betreffende het recht tot sturen Artikel 2 §1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën : 3° Categorie B: auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg; samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig . --> stel: Patrol met ledige massa van 2200kg, mag een aanhangwagen trekken > 750kg, met inbegrip van volgende: MTM aahangwagen Onverminderd de bepalingen van artikel 32 van dit besluit, mag geen voertuig zich op de openbare weg bevinden wanneer de massa op de grond onder elk van de assen of, eventueel, de maximale massa onder het steunpunt, het bij de goedkeuring vastgestelde maximum met meer dan 5 pct. overschrijden bron: http://www.wegcode.be Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 @carismo Bedoel je zoiets? Zoiets had ik ongeveer in gedachten maar dan wel meteen met meer opbergruimte en misschien iets langer en een dubbele as Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 @carismo: Zo'n tandem-asser heeft ook nadelen, 't rijdt echt niet fijn, naar mijn mening. Mocht je geen ervaring met tandem-assers, huur er eens eentje om te vergelijken met een enkel-asser. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 @Raycoupe, persoonlijk rij ik liever met een dubbel-asser, vind het makkelijker om er achteruit mee te manoeuvreren en qua wegligging vind ik het aangenamer dat de aanhangwagen niet zo zit te dansen op een slecht wegdek wat in België in 90% het geval is Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 @carismo: Owh, je al genoeg ervaring. Breek me de bek niet open over die Belgische wegen! (Ruim twee jaar in BE gewoond) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
f150 Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 ik heb gelukkig een pick-up (wat anders met zo'n nickname), met een flink bed. Bijkomend voordeel is dat er ook 7 fietsen op meekunnen: 4 boven de opvouwbare tonneau en drie op de trekhaak. Bij een SHTF gaan de BOB's achterin en de MTB fietsen. We kunnen dan rijden (actieradius ca. 1400 km door LPG tank, 96l benzine/ethanol tank en paar jerrycans), en zonodig overstappen op de mountainbikes met de backpacks op de rug. In het slechtste geval moeten we lopend verder.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flow Geplaatst: 7 mei 2013 Delen Geplaatst: 7 mei 2013 ik heb gelukkig een pick-up (wat anders met zo'n nickname), met een flink bed. Bijkomend voordeel is dat er ook 7 fietsen op meekunnen: 4 boven de opvouwbare tonneau en drie op de trekhaak. Bij een SHTF gaan de BOB's achterin en de MTB fietsen. We kunnen dan rijden (actieradius ca. 1400 km door LPG tank, 96l benzine/ethanol tank en paar jerrycans), en zonodig overstappen op de mountainbikes met de backpacks op de rug. In het slechtste geval moeten we lopend verder.. Nice!! Law of 3:-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 10 mei 2013 Delen Geplaatst: 10 mei 2013 Deze vind ik ook wel cool. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.