Nature Geplaatst: 1 maart 2013 Delen Geplaatst: 1 maart 2013 In de kringloopwinkel staan enkele koffiemolens. 1 kleine van 7 en een 5-tal iets grotere van 15. De meeste zien er zo uit. 1-tje met een porseleinen kommetje. 1-tje heeft geen schuifje maar een gleuf waar een latje in steekt? Maar hier vind ik geen foto van. Heeft er iemand tips over naar wat ik moet zien? Als leek zijnde weet ik niet of het goed is om bv een porseleinen te nemen of dat die zonder schuifje beter is of niet. Of hoe ik de maalschijven controleer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 1 maart 2013 Delen Geplaatst: 1 maart 2013 Dit is een goeie hier zou ik ook graag meer over willen weten, had het gisteren toevallig met mijn vrouw over en wil er volgende week ook 1 gaan zoeken in onze plaatselijke kringloper. thankx @Nature Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 1 maart 2013 Delen Geplaatst: 1 maart 2013 Die met het schuifje lijken mij het handigste, @Nature. Ik heb zelf zo'n (sier) jaren '70 ding, maar het werkt wel. Neem gewoon wat bonen mee naar de kringloop en probeer het eerst. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vempain Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Met schuif vind ik prettiger, wanneer je erg enthousiast bent met malen vliegen de koffie/pinda's en dergelijke om je oren Een koffiemolen zoals deze zou ik dan ook aanraden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nature Geplaatst: 2 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Vempain Met een soort van deksel dus. Dat was ik er vergeten bij te zetten. Die stonden er ook bij. bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Shadow Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Waar je ook op moet letten is dat ze maalstenen hebben in plaats van messen waarmee de bonen fijngehakt worden. Volgens de fijnproevers is gemalen koffie lekkerder dan gehakte koffie. Daarnaast zou je volgens mij een koffiemolen met maalstenen ook kunnen gebruiken om graan te malen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Ik ben ook nog op zoek naar een goede koffiemolen. Niet om koffie mee te malen, maar wortels van kruiden, wilgenbast, gedrooge berenklauw wortels, etc, meer voor de natuurlijke huisapotheek dus. De meeste die ik in de kringloop aantref zijn puur voor de sier, omdat het mechaniek aan alle kanten rammelt en uitgesleten is. De tip van @Heksenboot is wel handig, gewoon een handje bonen meenemen naar de kringloop en ter plekke testen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Volgens de verhalen maalden mijn voorouders in de oorlog graan met zo'n molen, maar die gingen niet lang mee, omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. Laat staan de "show" (decoratie)kwaliteit van de huidige molens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Volgens de verhalen maalden mijn voorouders in de oorlog graan met zo'n molen, maar die gingen niet lang mee, omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. Laat staan de "show" (decoratie)kwaliteit van de huidige molens. Inderdaad, graan is wel erg hard. Ik moest ineens denken aan Afrikaanse mensen met grote stamper-vijzels. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Ik ben ook nog op zoek naar een goede koffiemolen. Niet om koffie mee te malen, maar wortels van kruiden, wilgenbast, gedrooge berenklauw wortels, etc, meer voor de natuurlijke huisapotheek dus. In jou geval ben je dan niet beter met een vijzel . Het gaat wel langzamer en je moet meer kracht gebruiken . Maar vroeger gebruikten alle apotheker vijzel om kruiden te malen . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nature Geplaatst: 2 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Bedankt iedereen. Dit is mijn buit van vandaag. :-) Een instelbare koffiemolen (daarom dus dat latje.) En 2 zilveren koffiefilters van Durobor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Geert: Ik heb een vijzel. Gedroogde wortels van bv. berenklauw en paardebloem, zijn enorm taai en vezelig. Dat is bijna niet te doen in een vijzel. Gaat nog makkelijker met een koksmes o.i.d. op de snijplank. Momenteel gebruik ik daar uiteraard een electrisch apparaat voor, zoek dus een niet electrisch alternatief. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Geert: Ik heb een vijzel. Gedroogde wortels van bv. berenklauw en paardebloem, zijn enorm taai en vezelig. Dat is bijna niet te doen in een vijzel. Gaat nog makkelijker met een koksmes o.i.d. op de snijplank. Momenteel gebruik ik daar uiteraard een electrisch apparaat voor, zoek dus een niet electrisch alternatief. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Shadow Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Raycoupe: Dan zou in jouw geval een koffiemolen met messen een goede optie zijn. Let wel op dat ie makkelijk uit elkaar te halen is om de messen te slijpen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Shadow: Lijkt mij ook de beste variant voor mij. 'k Zie ze regelmatig bij de kringloop, maar allemaal afgeragd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nature Geplaatst: 2 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Heksenboot Deze heb ik er ook gevonden. :-) Een kleine kelk van ong. 10 cm groot. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Heksenboot Deze heb ik er ook gevonden. :-) Een kleine kelk van ong. 10 cm groot. Wat ga je daar mee doen ? Kandidatuur in gediend voor de paus op te volgen ? Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 @Heksenboot Deze heb ik er ook gevonden. :-) Een kleine kelk van ong. 10 cm groot. Cool Ace of Cups en Ace of Pentagrams in 1. Hele mooie koffiemolen en filters (ook bruikbaar om het eerste vuil te verwijderen als je gaat water zuiveren). Als ik jou was, zou ik nog even wat rond speuren in je omgeving, daar is het een goede tijd voor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Angela Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Deze heb ik er ook gevonden. :-) Een kleine kelk van ong. 10 cm groot. wauw, mooi!!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Dit is een van mijn koffiemolens: Het handige van deze molen is dat hij aan de muur hangt, en je hem dus niet kwijt kunt raken. Hij was vroeger gemeengoed in Nederland, hele generaties groeiden op met deze kwalitatief bijna onverwoestbare molen die je bij elkaar kon sparen met DE-bonnen. Maar wat vooral handig is, is de stelknop – het wiel - achter de molen. Door deze te verstellen kun je van heel grof tot heel fijn malen. Je komt ze nog weleens tegen, zeker op Marktplaats, maar ze zijn niet goedkoop. Reken voor een goed exemplaar op een vanafprijs van € 50,-. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Ah leuk, @Nonkel_Ries, daar ben ik inderdaad mee opgegroeid (nou ja, mijn ouders dan ). Ik mocht er wel eens aan draaien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Bij mij is hij nog steeds in gebruik, @Heksenboot. Ik kan me nog herinneren dat we vroeger een buurvrouw hadden met dezelfde molen. Als ze 'er een zwier aangaf' konden we het bij ons horen, de molen hing aan de tussenmuur, en wist mijn moeder dat het tijd voor het dagelijkse kopje koffie bij de buren was. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Bij mij is hij nog steeds in gebruik, @Heksenboot. Ik kan me nog herinneren dat we vroeger een buurvrouw hadden met dezelfde molen. Als ze 'er een zwier aangaf' konden we het bij ons horen, de molen hing aan de tussenmuur, en wist mijn moeder dat het tijd voor het dagelijkse kopje koffie bij de buren was. Ha, nostalgisch. Wat zitten daar nou eigenlijk voor maalstenen in Nonkel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Een soort tandraderen, @Heksenboot. Door middel van het 'wiel' kun je dichter en verder van elkaar brengen. Werkt perfect. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 2 maart 2013 Delen Geplaatst: 2 maart 2013 Een soort tandraderen, @Heksenboot. Door middel van het 'wiel' kun je dichter en verder van elkaar brengen. Werkt perfect. Okee, een soort staal dus. Ja, dat zal niet gauw slijten van een stel koffiebonen. Voor graan niet geschikt lijkt me. Dank je voor de info, Nonkel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.