Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe verzamel jij je gezin?


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik bedenk me een aantal scenario's;

 

[ideaal scenario]: Iedereen is gewoon thuis!

Het meest makkelijke startpunt... je BOP kan direct in werking treden!

 

[Verspreid Scenario + GSM]: Niemand thuis | werkend GSM

Iedereen in je gezin is via mobiel of het vaste netwerk nog te bereiken. d.m.v. een codewoord breng je jouw gezin binnen de kortste tijd samen

Dit kan dan zijn via spraak/sms/Whatsapp: BUGOUT BUGOUT BUGOUT NU !!!

... ofzo....

 

Worst Case Scenario: Niemand thuis | geen communicatie

Elk lid van je gezin is de deur uit... zoonlief is spelen bij een klasgenootje. Dochterlief is zwemmen met vriendinnen. En de ouders zijn werken / visite / boodschappen .. etc ...

SHTF ... en nu?

 

Ik heb hier over nagedacht, maar voor de laatste scenario kan ik enkel het volgende tot nu toe bedenken:

 

Stel dat de sirenes af gaan. Dan weten mijn kinderen wel wat ze moeten doen. ZSM naar binnen, ramen en deuren sluiten, radio/tv aan... en instructies volgen... Dat is de eerste stap...

maar dan...?

 

Als ouders zijnde wil je graag je kroost zo snel mogelijk bij elkaar hebben om je stappenplan uit te voeren. Hiervoor is het dus van belang dat je altijd weet waar je kinderen uithangen. Maar je snapt ook wel dat dit haast een onmogelijk opgave is.

 

Hebben jullie hier al oplossingen voor bedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

AAAN TAFEL!!! Just kidding :rolleyes:

 

Ik denk dat je van te voren gewoon de scenario's door moet nemen met de gezinsleden. Spreek of thuis af of op een verzamelplaats (afhankelijk van de dreiging en scenario). Maar uitgangspunt lijkt me dat ieder koste wat het kost op die afgesproken locatie dient te komen voor zich. Maar dit is inderdaad moeilijk te plannen helemaal als iedereen op pad is. Aangezien ik de enigste ben die bewust met preppen bezig is verwacht ik dat als SHTF plaats vindt elk gezinslid gewoon automatisch na huis zal komen.

 

Beste lijkt me dat ten eerste iedereen ten alle tijde een walky talky bij zich heeft of soortgelijk communicatie apparaat wat ook werkt als de netwerken plat liggen.

Ten tweede weet iedereen waar de BOL of Bug In is.

Ten derde weet elk gezinslid de verzamelplaatsen of oppik plaatsen op de route naar de BOL of Bug In (met eventueel begraven/verstopte gear etc..) Zodat mochten zij niet zoals afgesproken binnen een bepaalde tijd op de afgesproken locatie zijn dan moeten zij over op plan B en op eigen houtje naar de dichtst bijzijnde oppik plaats op de route of door naar de BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt in theorie allemaal fantastisch Bruce Lee :) .. maar in de praktijk moet zich dat allemaal ook nog eens bewijzen! En ik kan het onze kinderen niet aan doen om ze te verplichten om met een walkie talkie rond te banjeren... dan worden zij het mikpunt van de school en vriendjes ....

 

Als ik mijn kinderen zo zou moeten instrueren, durven ze het huis niet meer te verlaten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant scenario.

 

Een walky talky is redelijk groot om overal naartoe mee te nemen. Bovendien is het bereik beperkt (tenzij je HAM radio's gebruikt).

 

Iemand verstand van semafoons (bieper/pager)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Semafoon

 

Wellicht een alternatief voor als gsm netwerken platliggen. Of ligt het pager netwerk dan ook plat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ben hier dus serieus over aan het nadenken en ik weet het niet.

 

Manlief komt wel thuis. daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Maar de kids, tja daar moet ik voor zorgen dat ze veilig thuis komen. de oudste zou het inmiddels wel kunnen, maar de andere twee niet. Nou zitten we in een situatie dat de kids door omstandigheden nog niet bij andere kinderen willen gaan spelen. Ze willen graag bij mij zijn. Veilig. Dat scheelt. Maar eens zal het voorkomen dat de dus alle drie ergens anders spelen. Dan ben ik nog wel ff bezig om ze binnen te halen.

 

Dit is mijn grootste punt van zorg. Voedsel en kleding dat ben ik flink aan het preppen. Maar de kids veilig thuis krijgen.. das nog een aandachtspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze kinderen zijn al wat ouder, en kunnen zichzelf door heel nederland verplaatsen.

 

GSM, Internet, vaste telefoon, actief -> bericht via SMS, Whatsup --> Bericht met verzamel locatie. tevens een Groeps bericht, en internet-caches.

 

GSM, Inactief en nergens een opstappunt naar internet --> iedereen verspreid over het land.. hebben we de afspraak elkaar te ontmoeten op paar cache locaties.. Daar zijn communicatievoorzieningen en caches om berichten in achter te laten. Elke auto heeft een mobilofoon en een kit voor 72 uur, Elke Cache plust daar 72 uur bij. Berichten verkeer via DARES.

 

Elke cache-locatie heeft een voor ons begrijpelijke naam.. Deze kan mee via publieke communicatie via Dares, zonder dat anderen snappen welke locatie word bedoeld. Indien ook geen communicatie mogelijk via Dares, Na 24/48 uur op een cache locatie, geen bericht, gaan we door naar cache locatie 2. verder van de bron van het incident af. Dit geld trouwens ook voor een aantal mensen die we om ons heen hebben verzameld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet bij voorkeur weten wat er is gebeurd. Bij een overstroming en ze gaan terug naar het getroffen gebied aka je huis, is niet handig.

Spelen/sporten ze verder van huis en je huis is veilig te bereiken dan is dat in eerste instantie aan te raden.

 

En als de ouders/begeleiders waar ze verblijven weten wat er aan de hand is hoe reageren die dan?! Die zullen juist de kinderen bij hun houden om erger te behoeden en toezien dat ze veilig terug kunnen komen...hopen we tenminste.

 

Bij een chemische brand, weten de meeste nog wel ramen/deuren sluiten, etc wat te doen, wat te doen bij komend dijkdoorbraak? jijzelf weet het, maar wie nog meer.

 

Sowieso zou ik zeggen bij een bekende of van te voren aangegeven ongemak/ramp alles zo snel mogelijk thuis zien te krijgen.

 

Valt de communicatie volledig weg....zet radio en tv aan op noodzenders...bij shtf (wat het ook mag zijn) en de stroom valt uit..doe de gsms het nog even of helemaal niet. Heb je verzamelplekken, of weten ouders wat te doen waar ze verblijven. . Zijn de kids groot genoeg om terug naar huis te lopen? of caches te bereiken, weten ze hoe ze alle tools moeten gebruiken en andere goederen. Leer ze vooral alles! Jong geleerd is oud gedaan. Betrek ze overal in is het minste wat ik kan aanraden. Zijn ze te jong? hoe gaat de opvang er mee om? Goede vraag. Ik zou benieuwd zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè bah wat een akelig idee dat iedereen ergens is een dan met name de kinderen. Onze kids zijn nog klein, dus ik weet precies waar ze zijn etc, maar er komt een moment dat ik dat niet weet. En ja, als er dan iets gebeurt, terwijl je ze niet kunt bereiken. Ik vrees dat ik nergens heen ga zonder dat ik iets weet van de kids ook al zou dat het slimste zijn gezien de situatie, in de veronderstelling dat ze naar huis komen... Iets om over na te denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand verstand van semafoons (bieper/pager)? http://nl.wikipedia.org/wiki/Semafoon

 

Ja. Niet alleen was ik de eerste op school die met zo'n ding rond liep (vlak voordat de buzzer hype losbarstte, heb het ding nog steeds trouwens). Maar ook was semafonie de reden dat ik mijn HAM-licentie ben gaan halen.

 

Ja, het is behoorlijk redundant, want er zijn maar een handjevol zenders in verbinding met een satelliet, met uitgebreide noodstroomvoorzieningen.

Enige nadeel is dat de laatste semafonie operator in Nederland (Maxcall) afgelopen zomer failliet is gegaan.

 

Op radioamateurgebied wordt er druk met semafonie geexperimenteerd, voornamelijk in Duitsland en Japan, en dat komt vanwege de stortvloed aan goedkope, kekke, semafonie-ontvangertjes..

cityruf-skyper-funkruf-pager-frequenzen-1m.jpg

 

Dan zou je kunnen overwegen om op een hoge plaats zelf zo'n zender neer te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...