Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nationale prepper kampioenschappen


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Gast Dick Berts

Na de grote SHTF die op ons afkomt, gaan we met zijn allen een preppers vereniging oprichten, dat staat vast. Het lijkt me leuk, om met die vereniging jaarlijks een paar kampioenschappen te organiseren. Waarin? Denk eens mee. Alvast een voorzet; het nationaal kampioenschap broodbakken op waxinelichtjes. Degene die het lekkerste brood bakt met zo oud mogelijke ingredienten en zo min mogelijk waxinelichtjes, wordt kampioen. Ik ben overigens bloedserieus met dit idee. Reuze leerzaam en afgrijselijk leuk. Ik denk dat zoiets ook een heel geinig en nuttig televisie programma zou opleveren, waardoor mensen gaan zien dat preppen niet eng is, maar dat je er ook zonder shtf veel plezier aan kunt beleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

haha leuk idee dick, mischien word het wel een nieuw onderdeel van de olympics :p

naar dan mag je natuurlijk de volgende dingen niet vergeten, wie het sneltste zijn of haar water zuivert, een dood dier kan slachten en bobs hindernis baan, waarbij je met een vol gepakte bob de snelste tijd moet afleggen over een hindernis baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik ben me al stevig aan het voorbereiden op de survival (para) lympics onderdeel koffiezetten met de oudste koffie. Deze gezegende zondag ben ik begonnen met een lekker bakje shtf koffie. Vers gezette Lidl snelfilter maling van helaas pas slechts twee en een half jaar over de datum. Een zilveren medaille zit er voorlopig nog niet in met mijn roodmerk (ik ben zelden ergens eerste mee) maar dat gaat misschien nog wel komen. De koffie smaakte nog uitstekend. De overige twee pakken gaan in de langdurige opslag voor de wedstrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke, idee Dick, ik denk dat ik dan te druk bezig ben (na de SHTF) om mijn eigen zaken te regelen. Tijd voor dit soort spelletjes heb ik dan niet meer. De spelletjes zijn dan bittere niodzaak geworden.....

Tv/communicatie lijken me dan niet of nauwelijks meer aanwezig. Oprichten van zo'n vereniging doe je dan ook NU, net als preppeen.....of zit ik er nu helemaal naast?

Waarschijnlijk ben ik onvoldoende wakker op deze zondag om in te zien dat dit om een grap gaat..... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Nee Prepass het is beslist niet als grap bedoeld. Ook al moet ik regelmatig flink lachen bij dit draadje. Dat maakt het juist zo interessant. Preppen kan gewoon leuk zijn! Ik heb twee redenen om nu nog geen preppers vereniging op te richten. Voor mijn gevoel zitten we vlak tegen een mega shtf aan, die alles plat gaat leggen. Dat maakt veel energie in het oprichten van zo'n vereniging stoppen nu niet zo zinvol. Ik heb het bovendien te druk met mijn eigen prep voorbereidingen. De tweede reden is dat je nu onvoldoende leden krijgt. De mega shtf daar kom je ooit ook weer uit. Dat is het moment om de preppers club op te richten. Iedereen is dan overtuigd van het nut van zo'n vereniging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick,

 

Bij een mega shtf, ga ik er vanuit dat je omgeving verkleint gaat worden tot fiets/loop afstand. Ik vraag me daarom ook af of je dan nog wel de mogelijkheden hebt om een (landelijke) prepper vereniging op te starten.

Tevens zie ik dan ook geen enkele noodzaak om mee te gaan doen met prepper spelletjes. Ik zal dan bezig zijn met belangerijkere zaken zoals beveiliging, voedsel verbouwen en vergaren, gemeenschap opnieuw opbouwen en zorgen dat er enige continuiteit van leven zal zijn. Plus vele andere bijkomende zaken.

Ik vind je opzet een beetje naïef Dick. Je zaait NU om over enige maanden te kunnen oogsten. Zo werkt het met vele andere zaken ook. Het kost tijd en energie....

En wat ik nog steeds niet snap is dat SHTF en rampen in één zin met "leuk" wordt genoemd.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick,

 

Bij een mega shtf, ga ik er vanuit dat je omgeving verkleint gaat worden tot fiets/loop afstand. Ik vraag me daarom ook af of je dan nog wel de mogelijkheden hebt om een (landelijke) prepper vereniging op te starten.

Tevens zie ik dan ook geen enkele noodzaak om mee te gaan doen met prepper spelletjes. Ik zal dan bezig zijn met belangerijkere zaken zoals beveiliging, voedsel verbouwen en vergaren, gemeenschap opnieuw opbouwen en zorgen dat er enige continuiteit van leven zal zijn. Plus vele andere bijkomende zaken.

Ik vind je opzet een beetje naïef Dick. Je zaait NU om over enige maanden te kunnen oogsten. Zo werkt het met vele andere zaken ook. Het kost tijd en energie....

En wat ik nog steeds niet snap is dat SHTF en rampen in één zin met "leuk" wordt genoemd.......

 

ben het dan toch met prep eens, na de shtf is het laatste waar iemand aan denkt een spelletje te spelen. vooral als je tegenstander of minderbedeelden je de keel willen doorsnijden om je preps te bemachtigen. en geloof me er zullen jaren na de shtf nog mensen zijn die anderen bereid zijn te doden om zelf te kunnen overleven.

 

Preppen is voor mij nu leuk, vooral omdat ik er nu een spelletje van maak, maar tijdens een ramp en erna is er geen tijd meer voor spelletjes, dan is het overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoal prepass en P53 aangeven, denk ik ook dat opzetten van netwerk NU moet gebeuren. Ik heb al wat voorzichtige stapjes gezet in die richting, het streven is naar stevige club, niet te groot noch te klein, met voldoende kwaliteiten binnen de groep om je staande te houden post-SHTF. En natuurlijk om op de middel lange termijn blijvend te overleven.

Dan is het niet leuk om spelletje wie kan er met houtskool fikkie en een oude bladveer een kapmes maken, maar een essentiële skill. Denk ik. Zonder iemand voor hoofd te willen stoten. Slechts mijn nederige opinie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Helemaal met je eens Cyberbeer. Om echt interessante dingen te kunnen doen heb je een forse vereniging nodig. Ik heb het niet over een klein clubje dat elkaar steunt tijdens een shtf, maar over een vereniging die tzt te vergelijken is met de Dierenbescherming of het Rode Kruis. Zo'n club kun je nu wel vergeten. Laten de mensen die daar anders over denken eerst even bij hun buren aanbellen met de vraag of ze lid willen worden...

 

Ik ben ervan overtuigd dat we door de mega crisis die onvermijdelijk op ons afkomt, enige tijd in het stenen tijdperk teruggeworpen zullen worden. Ik geef het toe, het blijft koffiedik kijken. Mijn voorspelling is; een extreem diepe crisis, omdat hoogtechnologische samenlevingen heel erg kwetsbaar zijn geworden, maar wel een crisis die relatief niet zo lang duurt. Kijk eens naar Dresden dat in WOII totaal in de as is gelegd. Die stad is bijna griezelig snel weer opgebouwd. Als onze maatschappij weer overeind staat en iedereen heeft ervaren hoe diep een crisis kan zijn, dan zie ik pas het draagvlak ontstaan dat nodig is voor een grote preppers vereniging. Nu geloof ik daar niet in.

 

Prepas schreef: "En wat ik nog steeds niet snap is dat SHTF en rampen in één zin met "leuk" wordt genoemd....... " Natuurlijk is een ramp nooit leuk. Maar een ramp brengt ook het goede in de mens naar boven. Daar flink op focussen kan je heel erg helpen om een ramp psychisch goed te doorstaan. Het voorbereiden op rampen -het doel van de vereniging- mag natuurlijk altijd zo leuk mogelijk zijn. Daar is niks mis mee, het vergroot het draagvlak alleen maar. Het leven is zo extreem kort, dat begin je je op mijn leeftijd (54) ineens heel erg te beseffen. Geniet van ieder moment en probeer uit iedere situatie de diamant te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. en geloof me er zullen jaren na de shtf nog mensen zijn die anderen bereid zijn te doden om zelf te kunnen overleven.

 

.

 

Ik zou er nog mee kunnen leven als anderen alleen om te overleven iemand anders zou kunnen doden...

Het is zo jammer dat velen zoiets al kunnen doen met veeel minder aanleiding.

 

Sorrie het eerste is overleven, niet leuk of zo maar dan geld het recht van de sterkste, of dat door kracht intelligentie, samenwerking, aantallen of wat dan ook is.. Darwin komt zomaar als naam bovendrijven:confused:

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenwerken is een must.

Het zal nooit makkelijk worden om te organiseren..

Laat ik het zo stellen: nu doet er tenmimste nog iemand open als ik aanbel.

Als we straks, een paar maanden na tshtf, zitten zal ik blij zijn als er enkele in de straat zijn die nog een deur open kunnen doen als ik aanbel/klop...

 

En waarom kunnen we nu een vereniging als de dierenbeschrming en rodekruis vergeten, heb ik iets gemist in het nieuws, ik wist niet dat ze opgeheven waren?

 

Je moet niet op het plein doom en verderf gaan prediken dat zal niet effectief zijn.

Er zijn al heel wat initiatieven, of het genoeg is? Maar alles is toch beter als niks?

 

Ook het rodekruis en de dierenbescherming zijn echt 'klein' begonnen hoor.

(dit is bluf.... Ik denk het :o. )

 

Grt

Kans

 

Helemaal met je eens Cyberbeer. Om echt interessante dingen te kunnen doen heb je een forse vereniging nodig. Ik heb het niet over een klein clubje dat elkaar steunt tijdens een shtf, maar over een vereniging die tzt te vergelijken is met de Dierenbescherming of het Rode Kruis. Zo'n club kun je nu wel vergeten. Laten de mensen die daar anders over denken eerst even bij hun buren aanbellen met de vraag of ze lid willen worden...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Dick, ja ik zie het al voor me. Een groot terrein ergens in Nederland met tientallen kraampjes die alles verkopen op preppers gebied. Vele workshops(EHBO,shelter bouwen enz.) en lessen(spullen en materialen, planten en dieren) die je kunt volgen en natuurlijk ook nog de kampioenschappen(boogschieten, messenwerpen, broodbakken op theelichtjes enz.). Of had jij een andere visie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@ Kans. Natuurlijk zul je klein moeten beginnen, maar wel met een redelijk draagvlak en dat is er nu onvoldoende. Ik geef wel toe, dat er mondjesmaat een kentering gaande is. Die zou op enige moment heel erg kunnen versnellen...

 

@Cyberbeer. Helemaal geweldig wat jij beschrijft. Er is van alles te bedenken. Ook richting onderwijs. Kinderen beter in contact brengen met de basisvoorwaarden om als mens te overleven op deze planeet dient meerdere doelen. Een samenleving wordt daar niet alleen rampenbestendiger door, ik denk dat het de mens uiteindelijk ook gelukkiger maakt en meer in contact met zichzelf brengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leven is zo extreem kort, dat begin je je op mijn leeftijd (54) ineens heel erg te beseffen. Geniet van ieder moment en probeer uit iedere situatie de diamant te halen.

 

Zeker Dick, de mensen zijn zo verwikkeld in het systeem, dat zij vergeten te leven(bewust). Vele worden pas wakker als ze op hun sterfbed liggen en zien dan pas wat ze allemaal gemist hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal erg leuk en prima idee, maar.....ik prep niet voor NA de SHTF, ik prep voor de SHTF zelf. Hoe die eruit gaat zien, who knows. Maar als het echt drama wordt, is het zien te overleven al heel wat waard en ik val in herhaling, maar ik zie mij en mijn gezin niet drie maandjes blikjes eten om daarna weer 'vrolijk' verder te gaan. En cursus brood bakken met zonne-oven bij Dick. Eerst lijken ruimen, infrastructuur herstellen, ziekenhuizen weer laten draaien, veiligheid waarborgen etc.

Om SHTF de baas te kunnen, en goede kans te maken, redt je het beter met een groep (je) gelijkgestemden. Pooling the resources and skills. Dit ivm de in mijn ogen onvermijdelijke plunderaars....en als er weer orde is, dan zullen de brave burgers eerst en vooral die plunderaars mores leren, of erger. Wat doet men als hele gezin, op eentje na, verhongerd is omdat de voorraden zijn ingepikt door de buurman....zodra zo iemand weer op krachten is, even buurten met een vlammenwerper en een machete, oog om oog tand om tand (als het erop aankomt dan ben ik ineens reuze bijbelvast voor een atheïst).

Enfin, dikke SHTF en laten we zeggen, dertig procent van Nederland is dood. Of erger, zeventig procent? Ik wens bij de overlevenden te zitten. Hoe? Heel hard preppen, veel vindingrijkheid tonen als hetnodig is, veel geluk hebben en hoop blijven houden op betere tijden. En daarna? Als de rust wederkeert? Dan denk ik dat je zoveel geleerd hebt dat die overlevers weinig behoefte hebben aan als mosterd na de maaltijd te leren brood te bakken in een conservenblik. Ik denk dan dat de overlevers behoefte hebben aan verwerken van het verdriet, en dat ze genoeg werken in een stuk grond om een barre winter de baas te kunnen. En rust, geen bemoeienis van (semi) overheid of instanties die je gaan vertellen wat je moet. Of kan. Of waar je je bij kan aanhaken.

Voordat de SHTF komt, verenigen tot een groep met vaardigheden en gevaarlijke tanden, dat is zinniger. In mijn opinie natuurlijk. Het Orakel heeft gesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prepas schreef: "En wat ik nog steeds niet snap is dat SHTF en rampen in één zin met "leuk" wordt genoemd....... " Natuurlijk is een ramp nooit leuk. Maar een ramp brengt ook het goede in de mens naar boven. Daar flink op focussen kan je heel erg helpen om een ramp psychisch goed te doorstaan. Het voorbereiden op rampen -het doel van de vereniging- mag natuurlijk altijd zo leuk mogelijk zijn. Daar is niks mis mee, het vergroot het draagvlak alleen maar. Het leven is zo extreem kort, dat begin je je op mijn leeftijd (54) ineens heel erg te beseffen. Geniet van ieder moment en probeer uit iedere situatie de diamant te halen.

 

een ramp brengt het goede in de mens naar boven?? nou, sorry hoor, maar ik denk dat het goede in de mens tijden de shtf niet de overhand zal hebben, want de overlevinginstict isnaar mijn mening groter. mensen die tijdens de shtf zeggen: kom maar naar mij of ik heb wel wat te eten voor je, dat zijn de mensen die de shtf niet overleven.

 

tuurlijk bij een plaatselijk rampje zal de rest van het land/wereld wel zeggen we helpen ze. maar als het de hele wereld treft?? dan is het ieder voor zich, want zeg nu zelf als de keuze komt: wie geeft er zijn/haar eten aan een wildvreemde terwijl je kind of geliefde ook aan het verhongeren is???? nee, het goede doen is een luxe die de mensheid zich dan niet kan veroorloven. het klinkt hard, maar het is geen romantische film waarin je een brood aan iemand geeft en diegene is je eeuwig dankbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...