TyrionLannister Geplaatst: 27 augustus 2012 Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 Ik heb afgelopen weekend een demonstratie gezien van dit product: http://www.detuinheeren.nl/engine/shop/product/SL101/Snoeischaar+slijpset+|+diamantvijl Hiermee krijg je messen (en andere gereedschappen) binnen no-time vlijmscherp. Het is bedoeld voor tuingereedschap maar werkt ook voor messen. En kost slechts 17 euro (+ 1 euro verzendkosten). Een mes dat er mee geslepen was sneed door een vel papier alsof het boter was. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 voor messen zal een gewone slijpsteen uiteindelijk makkelijker zijn. voor hegescharen met kromme bekken zal deze vijl waarschijnlijk handiger zijn. Ik ben toch blij met mijn Fallkniven DC4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sormano Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik heb de Spyderco Tri-angle scharpmaker... Zeer goede slijper voor van alles... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luciën Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 ik heb zelf een dc4 maar wil zelf nog een edge pro apex of een wicked edge aanschaffen maar die zijn helaas best duur maar dan kan je je messen echt eng scherp krijgen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Met een DC4 en een leren strop kan je je messen ook "echt eng" scherp krijgen. Kost misschien iets meer tijd ( en oefening) maar zeker een stuk goedkoper dan die andere apparaten. Zou je toch moeten weten Luciën, jij als echte messen "nut" ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harkonen Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ook een DC4 eigenaar hiero Fijn ding, compact en heeft mijn koksmessen weer goed scherp gekregen. eerst geoefend op wat oud spul (opinelletje, el-cheapo victorinox ripoff etc) en daarna aan mijn duurder spul begonnen. Als je er de tijd voor neemt; top ding! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik heb voor thuis de Spyderco tri-angle sharpmaker. Het kost wat maar dan heb je ook iets dat gewoon keigoed werkt! Voor onderweg en gewoon omdat het zulke fijne slijpsteentjes zijn heb ik de DC-3 en de DC-4. Voor bijlen en machetes heb ik een mooi vijltje dat ooit horde bij een machete van het Britse leger én ik heb een Lansky Puck, een ronde slijpsteen waarmee ik machetes vlijmscherp hen geslepen. Voor de zombie's Voor mij is belangrijk dat mijn snij- en hakgereedschap niet alleen nu maar ook in de toekomst scherp blijft. Een botte bijl is soms leuk op een forum maar niet als ik mijn huis moet verwarmen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luciën Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Met een DC4 en een leren strop kan je je messen ook "echt eng" scherp krijgen. Kost misschien iets meer tijd ( en oefening) maar zeker een stuk goedkoper dan die andere apparaten. Zou je toch moeten weten Luciën, jij als echte messen "nut" ? dat weet ik ook zeker wel maar is veel makkelijker met z'n ding en je hebt dan altijd een constante hoek maar ben zelf ook heel erg een fan van convex snede's maar die hebben minder ''bite'' Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Een constante hoek krijg je door veel oefenen op een gewone slijp/wet steen. Een convex snede krijg je ook niet op een Apex voor zover ik weet.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luciën Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Een constante hoek krijg je door veel oefenen op een gewone slijp/wet steen. Een convex snede krijg je ook niet op een Apex voor zover ik weet.... convex is zeker wel mogelijk met een apex maar duurt best lang convex kan je hebt beste met iets van een muismat en watervast schuurpapier Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 convex is zeker wel mogelijk met een apex maar duurt best lang convex kan je hebt beste met iets van een muismat en watervast schuurpapier Inderdaad een muismat met schuurpapier is dé tool om je mes convex te krijgen. Daarom snap ik de reden van een dure Apex nog niet helemaal. Maar ok ieder zijn "ding".... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 28 augustus 2012 Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik heb na jaren zelf slijpen een keer geinvesteerd in diamand slijp stenen 3 stuks in oplopende fijnheid. Ik denk dat ze mijn leven lang mee gaan, zelfs als ik als beroep zou gaan slijpen ben ik niet echt bang dat ze over enkele jaren op zouden zijn. Ja het kost nogal wat oefening, maar het werkt altijd, geen stroom nodig, ik kan alle messen bijlen of wat dan ook slijpen. Als het nodig is kan ik met de tweede maar zaker met de derde fijnheid en niet al te dik blad haren van mijn huid snijden. Zelfs als een mes een chip heeft kan ik met de grove steen het mes bijwerken enz. En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken Grt Kans 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 30 augustus 2012 Delen Geplaatst: 30 augustus 2012 En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken Grt Kans Nope ik haak niet af, snap precies wat je bedoelt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TyrionLannister Geplaatst: 15 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Ik heb afgelopen weekend een demonstratie gezien van dit product: http://www.detuinheeren.nl/engine/shop/product/SL101/Snoeischaar+slijpset+|+diamantvijl Hiermee krijg je messen (en andere gereedschappen) binnen no-time vlijmscherp. Het is bedoeld voor tuingereedschap maar werkt ook voor messen. En kost slechts 17 euro (+ 1 euro verzendkosten). Een mes dat er mee geslepen was sneed door een vel papier alsof het boter was. Ik heb vanavond ongeveer 15 minuten lang mijn cold steel bolo machete met dit ding zitten te slijpen en hij is nu zo scherp dat hij de bovenste laag van m'n huid af schraapt (er blijft een laagje huidcellen achter op het snijvlak) en makkelijk door papier heen gaat. Wat mij betreft een goede koop. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
netuyas Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken Grt Kans Begin nu pas geinterresseerd te raken.. slijp zelf ook al jaren, heb waterstenen in 240,800,1000 en 3000 en daarnaast nog rundleer op eiken met dovo slijppasta rood en zwart. het is een genot om op een regenachtige zondagmiddag de messen te verzamelen, slijpsteentjes onderdompelen, pasta op het rundleer smeren en dan alles weer scherp tot scheerscherp maken. En als ik dan onderweg ben en vind dat een mes of bijl wat TLC nodig heeft heb ik nog als backup m'n fallkniven dc4 in de rugzak zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Ziet er handig uit..heb zelf de DC3 van Fallkniven in me BOB Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Messenmaker Geplaatst: 2 januari 2013 Delen Geplaatst: 2 januari 2013 Diafold van DMT. Klein, goede kwaliteit en werkt perfect. Ik heb een set van twee: grof-middel en fijn-extrafijn (daar na stroppen en het is scheerscherp) Ze bestaan ook middel-fijn en zijn zo groot als een ouderwets vlindermes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Riesie Geplaatst: 3 januari 2013 Delen Geplaatst: 3 januari 2013 Ik heb na jaren zelf slijpen een keer geinvesteerd in diamand slijp stenen 3 stuks in oplopende fijnheid. Ik denk dat ze mijn leven lang mee gaan, zelfs als ik als beroep zou gaan slijpen ben ik niet echt bang dat ze over enkele jaren op zouden zijn. Ja het kost nogal wat oefening, maar het werkt altijd, geen stroom nodig, ik kan alle messen bijlen of wat dan ook slijpen. Als het nodig is kan ik met de tweede maar zaker met de derde fijnheid en niet al te dik blad haren van mijn huid snijden. Zelfs als een mes een chip heeft kan ik met de grove steen het mes bijwerken enz. En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken Grt Kans Ga ik volledig in mee, door zelf te slijpen, en ik bedoel bloed/zweet/tranen om een perfecte saber of scandi te krijgen, leer je juist je mes beter kennen. Je weet waar de high low zit in je staal. Je kent de rondingen....pracht relatie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Riesie Geplaatst: 3 januari 2013 Delen Geplaatst: 3 januari 2013 Begin nu pas geinterresseerd te raken.. slijp zelf ook al jaren, heb waterstenen in 240,800,1000 en 3000 en daarnaast nog rundleer op eiken met dovo slijppasta rood en zwart. het is een genot om op een regenachtige zondagmiddag de messen te verzamelen, slijpsteentjes onderdompelen, pasta op het rundleer smeren en dan alles weer scherp tot scheerscherp maken. En als ik dan onderweg ben en vind dat een mes of bijl wat TLC nodig heeft heb ik nog als backup m'n fallkniven dc4 in de rugzak zitten. Lijkt wel of ik mezelf hier tegen kom.....dacht als enige gek dit soort rituelen te hebben...nice Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 dat weet ik ook zeker wel maar is veel makkelijker met z'n ding en je hebt dan altijd een constante hoek maar ben zelf ook heel erg een fan van convex snede's maar die hebben minder ''bite'' Klopt niet. Convexe snedes kunnen wel degelijk net zo veel bite als V-snedes hebben, hangt er vanaf hoe je ze slijpt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
luciën Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Klopt niet. Convexe snedes kunnen wel degelijk net zo veel bite als V-snedes hebben, hangt er vanaf hoe je ze slijpt. heb ik toch nog weer wat geleerd hoe moet je dat doen dan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Mijn truc is om stapjes weg te laten uit het slijpproces. Voorbeeld: waar je normaliter (bijvoorbeeld) slijpt op een muismatje met waterproof SiC schuurpapier van korrel 100, 200, 400, 600, 800, 1000, 1500, 2000, en daarna stropt op (bijvoorbeeld) leer voorzien van een beetje groene chroomoxide, sla je nu (bijvoorbeeld) korrel 1000, 1500, en 2000 over en ga je direct stroppen na korrel 800 (of zelfs na korrel 600 of 400) Hierdoor verkrijg je in plaats van een hooggepolijste snede eentje met een gepolijst krasjespatroon wat zorgt voor merkbaar meer bite dan wanneer je alle tussenstapjes wel netjes doorloopt. Op deze wijze kun je je snede als het ware finetunen voor het specifieke materiaal dat je wilt snijden. Daarnaast heb je natuurlijk nog de andere variabelen zoals staalsoort, hardheid, en snedehoek waardoor je erg veel mogelijkheden hebt om tot de ideale snede (voor jouw toepassing) te komen) Voor bijvoorbeeld het scheren van haar en het bewerken van hout heb je meer aan een hooggepolijste snede, maar voor het snijden van karton, touw en allerlei vezelige materialen heb je meer aan wat minder ver gepolijste snedes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
philwar Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Hee Kwakster! Goed je hier te zien. En altijd goed voor info over sharp pointy objects. (Ik ben ook lid van messenforum.nl, zelfde nick) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 10 januari 2013 Delen Geplaatst: 10 januari 2013 Ha Phil, zo kom je mekaar nog eens tegen :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Basement Steve Geplaatst: 6 juli 2013 Delen Geplaatst: 6 juli 2013 slijpen lukt voor mij langs geen kanten, ik had graag een elektrische slijpsteen gekocht (of eventueel met een hendel zelf draaien), of is dit een big no no? maar ook niet meteen een idee wat te kopen, zie er alleen maar voor keukenmessen op het net Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.