Ga naar inhoud

TyrionLannister

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen weekend een demonstratie gezien van dit product:

 

http://www.detuinheeren.nl/engine/shop/product/SL101/Snoeischaar+slijpset+|+diamantvijl

 

Hiermee krijg je messen (en andere gereedschappen) binnen no-time vlijmscherp.

 

Het is bedoeld voor tuingereedschap maar werkt ook voor messen.

 

En kost slechts 17 euro (+ 1 euro verzendkosten).

 

Een mes dat er mee geslepen was sneed door een vel papier alsof het boter was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb voor thuis de Spyderco tri-angle sharpmaker. Het kost wat maar dan heb je ook iets dat gewoon keigoed werkt! Voor onderweg en gewoon omdat het zulke fijne slijpsteentjes zijn heb ik de DC-3 en de DC-4. Voor bijlen en machetes heb ik een mooi vijltje dat ooit horde bij een machete van het Britse leger én ik heb een Lansky Puck, een ronde slijpsteen waarmee ik machetes vlijmscherp hen geslepen. Voor de zombie's ;)

Voor mij is belangrijk dat mijn snij- en hakgereedschap niet alleen nu maar ook in de toekomst scherp blijft. Een botte bijl is soms leuk op een forum :cool: maar niet als ik mijn huis moet verwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een DC4 en een leren strop kan je je messen ook "echt eng" scherp krijgen. Kost misschien iets meer tijd ( en oefening) maar zeker een stuk goedkoper dan die andere apparaten. Zou je toch moeten weten Luciën, jij als echte messen "nut" ?

 

dat weet ik ook zeker wel maar is veel makkelijker met z'n ding en je hebt dan altijd een constante hoek

maar ben zelf ook heel erg een fan van convex snede's maar die hebben minder ''bite''

Link naar reactie
Delen op andere sites

convex is zeker wel mogelijk met een apex maar duurt best lang

convex kan je hebt beste met iets van een muismat en watervast schuurpapier

 

Inderdaad een muismat met schuurpapier is dé tool om je mes convex te krijgen. Daarom snap ik de reden van een dure Apex nog niet helemaal. Maar ok ieder zijn "ding".... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb na jaren zelf slijpen een keer geinvesteerd in diamand slijp stenen 3 stuks in oplopende fijnheid.

Ik denk dat ze mijn leven lang mee gaan, zelfs als ik als beroep zou gaan slijpen ben ik niet echt bang dat ze over enkele jaren op zouden zijn.

Ja het kost nogal wat oefening, maar het werkt altijd, geen stroom nodig, ik kan alle messen bijlen of wat dan ook slijpen.

Als het nodig is kan ik met de tweede maar zaker met de derde fijnheid en niet al te dik blad haren van mijn huid snijden.

 

Zelfs als een mes een chip heeft kan ik met de grove steen het mes bijwerken enz.

 

En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken :rolleyes:

 

Grt

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik heb afgelopen weekend een demonstratie gezien van dit product:

 

http://www.detuinheeren.nl/engine/shop/product/SL101/Snoeischaar+slijpset+|+diamantvijl

 

Hiermee krijg je messen (en andere gereedschappen) binnen no-time vlijmscherp.

 

Het is bedoeld voor tuingereedschap maar werkt ook voor messen.

 

En kost slechts 17 euro (+ 1 euro verzendkosten).

 

Een mes dat er mee geslepen was sneed door een vel papier alsof het boter was.

 

Ik heb vanavond ongeveer 15 minuten lang mijn cold steel bolo machete met dit ding zitten te slijpen en hij is nu zo scherp dat hij de bovenste laag van m'n huid af schraapt (er blijft een laagje huidcellen achter op het snijvlak) en makkelijk door papier heen gaat. Wat mij betreft een goede koop. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken :rolleyes:

 

Grt

Kans

 

Begin nu pas geinterresseerd te raken.. slijp zelf ook al jaren, heb waterstenen in 240,800,1000 en 3000 en daarnaast nog rundleer op eiken met dovo slijppasta rood en zwart. het is een genot om op een regenachtige zondagmiddag de messen te verzamelen, slijpsteentjes onderdompelen, pasta op het rundleer smeren en dan alles weer scherp tot scheerscherp maken.

En als ik dan onderweg ben en vind dat een mes of bijl wat TLC nodig heeft heb ik nog als backup m'n fallkniven dc4 in de rugzak zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Ik heb na jaren zelf slijpen een keer geinvesteerd in diamand slijp stenen 3 stuks in oplopende fijnheid.

Ik denk dat ze mijn leven lang mee gaan, zelfs als ik als beroep zou gaan slijpen ben ik niet echt bang dat ze over enkele jaren op zouden zijn.

Ja het kost nogal wat oefening, maar het werkt altijd, geen stroom nodig, ik kan alle messen bijlen of wat dan ook slijpen.

Als het nodig is kan ik met de tweede maar zaker met de derde fijnheid en niet al te dik blad haren van mijn huid snijden.

 

Zelfs als een mes een chip heeft kan ik met de grove steen het mes bijwerken enz.

 

En er gaat niks boven een zelf, met zweet en vakmanschap, vlijmscherp gemaakt mes, het is alsof je er een relatie mee opbouwd, maar nu zullen de meeste wel afhaken :rolleyes:

 

Grt

Kans

 

Ga ik volledig in mee, door zelf te slijpen, en ik bedoel bloed/zweet/tranen om een perfecte saber of scandi te krijgen, leer je juist je mes beter kennen. Je weet waar de high low zit in je staal. Je kent de rondingen....pracht relatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu pas geinterresseerd te raken.. slijp zelf ook al jaren, heb waterstenen in 240,800,1000 en 3000 en daarnaast nog rundleer op eiken met dovo slijppasta rood en zwart. het is een genot om op een regenachtige zondagmiddag de messen te verzamelen, slijpsteentjes onderdompelen, pasta op het rundleer smeren en dan alles weer scherp tot scheerscherp maken.

En als ik dan onderweg ben en vind dat een mes of bijl wat TLC nodig heeft heb ik nog als backup m'n fallkniven dc4 in de rugzak zitten.

 

Lijkt wel of ik mezelf hier tegen kom.....dacht als enige gek dit soort rituelen te hebben...nice

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat weet ik ook zeker wel maar is veel makkelijker met z'n ding en je hebt dan altijd een constante hoek

maar ben zelf ook heel erg een fan van convex snede's maar die hebben minder ''bite''

 

Klopt niet.

Convexe snedes kunnen wel degelijk net zo veel bite als V-snedes hebben, hangt er vanaf hoe je ze slijpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn truc is om stapjes weg te laten uit het slijpproces.

Voorbeeld: waar je normaliter (bijvoorbeeld) slijpt op een muismatje met waterproof SiC schuurpapier van korrel 100, 200, 400, 600, 800, 1000, 1500, 2000, en daarna stropt op (bijvoorbeeld) leer voorzien van een beetje groene chroomoxide, sla je nu (bijvoorbeeld) korrel 1000, 1500, en 2000 over en ga je direct stroppen na korrel 800 (of zelfs na korrel 600 of 400)

Hierdoor verkrijg je in plaats van een hooggepolijste snede eentje met een gepolijst krasjespatroon wat zorgt voor merkbaar meer bite dan wanneer je alle tussenstapjes wel netjes doorloopt.

Op deze wijze kun je je snede als het ware finetunen voor het specifieke materiaal dat je wilt snijden.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de andere variabelen zoals staalsoort, hardheid, en snedehoek waardoor je erg veel mogelijkheden hebt om tot de ideale snede (voor jouw toepassing) te komen)

 

Voor bijvoorbeeld het scheren van haar en het bewerken van hout heb je meer aan een hooggepolijste snede, maar voor het snijden van karton, touw en allerlei vezelige materialen heb je meer aan wat minder ver gepolijste snedes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...