Ga naar inhoud
GENEGEERD

De beste preps


Loreen

Aanbevolen berichten

Geïnspireerd door 'de beste wensen', vroeg ik me af wat nou de beste preps zijn. Welke vijf (of meer of minder, ik ben niet zo streng ;) ) preps ben je het meest blij mee?

 

Nou bedoel ik niet puur praktisch wat de top 5 aan gear is die iedere prepper aan zou moeten schaffen, maar meer persoonlijk.

Als je terugkijkt op je ontwikkeling als prepper, wat zijn dan, achteraf gezien, jouw meest waardevolle preps? Dit kan zowel gaan over materiaal, over voeding, over boeken, over skills, over kennis, als over mindset.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Om dan maar meteen van wal te steken:

 

1: Dit forum. Klinkt misschien nogal kontenkusserig, maar het is toch echt zo. Niet alleen de connecties/netwerk, en niet alleen de database aan kennis die je op kan zoeken, maar ook, of misschien juist, het steeds gewezen worden op andere invalshoeken en dingen die je simpelweg nog niet wist (en daardoor ook nog niet op kon zoeken ;)).

 

2: Trektocht in Zweden. Het is alweer enkele jaren geleden, maar ergens op dit forum staat nog een verslag van de trektocht die ik met mijn kids maakte door Zweden met niets anders bij ons dan onze BOB's. Hoewel we eigenlijk niets nieuws geleerd hebben (water filteren, kampvuur bouwen, overnachtingsplek uitzoeken, lopen met rugzak, allemaal dingen die we al kenden) vond ik deze ervaring vooral psychisch enorm waardevol. Om te wéten dat we het konden, overleven met niets anders dan onze BOB's, en dan ondertussen ook nog een afstand af te leggen.

 

3: Waterfilters. Een van de eerste dingen waar op gehamerd werd toen ik net nieuw was hier op het forum ;) Het belang van watervoorziening. Was bij punt 2 ook een van de grootste uitdagingen: iedere dag voldoende water hebben. Ondertussen heb ik, naast flessen en pakken op zolder, ook een aantal waterfilters.

 

4 en 5 moet ik nog even verder over nadenken :D

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet cheaten maar in de categorie 'beste preps' staat bovenaan

  1. Het kleine EDC tasje wat overal mee naar toe gaat met 

    - petzl hoofdlamp met eneloop batterijen 

    - Leatherman New Wave met leren foedraal en KIT Pakket 

    - een stapeltje cash en 2 stukjes goud

    - watervaste lucifers

    - tie wraps 

    - ijzerdraad

    - tampons in folie

    - FFP3 filter

    - dextro

    - aansteker

    - T3 olie

    - recta kompas

    - medkitje met paracetamol, themazepan, cetirizine, ibuprofen, snelverband, pleisters

    - kleenex tissues

    - geigerteller (10 jaar continue meting)

    - 10.000mAh accu / laadsnoertjes

  2. Lifesaver Jerrycans (waterfilters, niet om mee te nemen)

  3. Dutch oven pannen. Goeie prep, maar ook gewoon TOF (past ook niet in je bug out bag)

  4. Kaarten / navigatiespullen, zowel op papier als digitaal op SD kaart. Vrijwel heel Europa heb ik digitaal beschikbaar op SD kaart, originele Garmin trail maps)

  5. Goede waterdichte kleding (jas/broek/schoeisel). Onmisbaar in ons klimaat, en de beste bescherming tegen onderkoeling.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Mensen die dichtbij me staan meer inzicht gegeven en betrokken weten te krijgen van mijn prep activiteit
  • Een vaardigheid aangeleerd t.b.v. zelfverdediging
  • 90 dagen Mountain House voedselvoorraad met 25 jaar houdbaarheid
  • BOB/Prep gear verder gecomplementeerd en lichtgewicht gemaakt, zie https://lighterpack.com/r/2k904f
  • Een deel van mijn vermogen buiten het financiële systeem gebracht in goud/zilver/bitcoin 
  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk de aanschaf van de nieuwe BOL in Spanje op nummer 1 en de verdere verbouwing op 2.

 

Op 3 de Lithium batterijen die minimaal 10 jaar plus mee moeten gaan.

 

4. Nu kan ik al op verschillende manieren verwarmen maar steeds meer denk ik aan een zonneboiler met groot buffervat die dan de vloerverwarming kan voorzien van warmte in de 3 wintermaanden. Maar dat vind ik weer zonde van zo'n dure investering dus ik probeer iets te verzinnen dat het systeem in de andere maanden gebruikt kan worden bijvoorbeeld om het zwembad te verwarmen ofzo.

 

5. Ik zou ook op de nieuwe BOL graag een eigen waterput hebben maar of dat mogelijk is weet ik niet want het ligt op nog geen kilometer van de zee. Misschien is het water dan te zout. Dat moet worden uitgevogeld eerst.

 

Denk dat ik nog wel 5 dingen erbij kan zetten. Beste preps of wat op het moment de wensen en prio is.?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Meetings. 

 ( waardevolle contacten dus, irl zegt mij veel meer dan teksten op fora.) ( in het bijzonder waren de meetings in Zweden en Ardennen )

 

2. Mijn baan.

( contacten provinciaal/landelijk, kennis opbouw, mogelijkheden, ervaringen en heel veel materialistische voordelen)

 

3. Jachtdiploma.

( later jachtakte incl. materiaal ;) )

 

4. Oldskool Engelse canvas artic bell tent  met liner en houtkachel.

( mobiel onderkomen)

 

5. Houtkachel thuis incl hout voor 3 winters.

 

6. Oldtimer camper. 

( Goedkoop qua kosten/onderhoud, zeer betrouwbaar, multi inzetbaar )

 

7. Bushcraft handboek 

( soort van overleven in het wild bijbel voor mij.)

 

8. Lowe Alpine Saracen olijfgroen.

( mijn INCH, wie hem ook thuis heeft klaarstaan begrijpt het ;) )

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 1-1-2020 om 13:35, FincaInSpanje zei:

 

4. Nu kan ik al op verschillende manieren verwarmen maar steeds meer denk ik aan een zonneboiler met groot buffervat die dan de vloerverwarming kan voorzien van warmte in de 3 wintermaanden. Maar dat vind ik weer zonde van zo'n dure investering dus ik probeer iets te verzinnen dat het systeem in de andere maanden gebruikt kan worden bijvoorbeeld om het zwembad te verwarmen ofzo.

 

 

Je kunt een redelijk zwembad (80k liter) verwarmen met een installatie van rond de 3.5k euro. Kan niet gek veel meer dan 5 graden opwarmen, maar met een beetje sterke pomp moet dit ruim voldoende zijn voor ook vloerverwarming. Uiteraard moet je dan wel de hele installatie van de vloerverwarming nog bekostigen.

 

Interessante combi waar ik nog niet aan heb gedacht. Laat maar weten als je het doorzet!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@ Loreen:Leuk onderwerp voor een topic!

Mijn meest waardevolle preps:

 1. Mindset,absoluut bovenaan met stip

 2.De ontdekking van dit forum.Ooo,wat een opluchting om te merken dat ik niet de enige was die zo gek was om een vluchttas klaar te zetten!

 3.Bovengenoemde vluchttas dus, ook wel genoemd B.O.B. , (maar dat vind ik  klinken alsof je het over de hond hebt)

 4.De verzameling van tips,artikelen,recepten ,enz. die ik op internet en hier op het forum vond en vind.

    Van de mooie en leerzame postings van dhr.v.Heeswijk heb ik een aparte map gemaakt:de van Heeswijk map

 5.Mijn map met " belangrijke documenten":kopieen van polissen,contacten,diploma's en dergelijke

 6.Dat het mijn interesse verbreed heeft in allerlei dingen eigenlijk wel:ontwikkelingen wereldwijd,economische gebeuren,bewustwording van hoe kwetsbaar we in huidige samenleving eigenlijk zijn en hoe alles met elkaar verweven is.

 

Hmm,eigenlijk zou nr.6 ook wel bovenaan kunnen staan....ontwikkeling persoonlijk/ontwikkeling als prepper..dat kan mooi samen gaan.

Groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Mindset en kennis, zodat je in een ongewone situatie toch een oplossing kunt verzinnen. 
2 B.O.B. Slaapzak, tent-hangtent, tarp, eten, en EHBO kit. 
3 Een mes of mesje bv een sleutelhanger mesje voor dagelijks gebruik of een bushcraft mes voor de langere tochten. 
4 Water en waterfilter. 
5 Netwerk van vrienden en familie waar je in een SHTF situatie op kunt rekenen en samen dingen mee kunt bereiken.  
6 Iets voor persoonlijke-groeps bescherming en waar je ook mee kunt jagen. 
7 een rol staaldraad en wat ijzeren stukjes om stroppen mee te maken aangezien dat veel effectiever werkt dan door het bos te wandelen en hopen dat er een ree voor je neus staat. 
8 Lichte handschoenen en een stuk zeep, om snijwonden en infecties aan je handen te vermijden tijdens een SHTF. 
 

Mvg T.A.P. 

aangepast door T.A.P.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...