Pepper19 Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Hallo menschen, Een aantal dagen geleden gooide ik mijn EDC/GHB in het topic "Wat zit er in jouw EDC?". Hier kreeg ik de vraag van Stuudje of ik mijn blikopeners (Coghlan's Blikopener, P38 volgens mijn) al wel eens getest had. Dit was niet het geval, dus ben ik dankzij Stuudje's idee naar de AH gegaan om een blik knakworsten te halen. Deze had aan de boven kant een lipje om het makkelijk te openen. Ik dacht dat deze kant dus minder sterk was, dus heb de de onderkant open gemaakt. Na wat hard drukken met het kleine mesje kreeg ik een gat in de bovenkant (Voorheen onderkant). Dit was het zwaarste werk. Met een klein beetje drukken iedere keer ga je zo heel het blikje rond. Ik had niet echt het idee dat ik nou zoveel kracht uit oefende op de opener. Het is een scherp mes dat zo door het blik heen glijdt. Het blik was zo open, denk dat het ongeveer 30 seconde heeft geduurd. Daarna met de opener zelf de deksel omhoog gedaan, dit waagde ik niet met mijn blote handen. Dacht dat het ook wel een goed idee was om mijn Esbit brander te testen, aangezien ik die ook nog even nieuw uit de verpakking moest halen. En zeg nou zelf, warme knakworsten zijn beter dan koude! Ik heb een Coghlan's storm lucifer gebruikt om het Esbit tablet aan te steken. Na 7:38 minuten was het Esbit tablet op en had ik een blik stomende knakworsten voor mij staan. Kokend heb ik ze niet gekregen maar wel lekker warm tijdens deze temperaturen. Dankzij dit testje weet ik nu hoe ik een blik makkelijk kan openen (en dat was het ook!), wat opzich wel makkelijk is aangezien ik er twee bij heb. Nick 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Ha, goed gedaan @Pepper19! En meteen de esbitbrander gebruikt! Mooie foto's. Ik geniet ervan als mensen hun spullen daadwerkelijk uitproberen en ermee bezig zijn. Ga zo door! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pr3pper Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Netjes! Maar even over het koken van een blik, is dat niet slecht omdat de binnenkant gecoat is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pepper19 Geplaatst: 17 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 @Pr3pper Ik hoop het niet. Het is nu anderhalf uur geleden ongeveer en ik heb nog nergens last van. Buiten dat ik spijt heb dat ik geen Unox heb gehaald. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Heel leuk. Maar koken in een blik is zeer af te raden omdat er een teflon coating in zit tegen roesten. Dus gezond kn je het zeker niet noemen. Een klein pannetje is veel veiliger. Voor de rest zag het er zeker lekker uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pepper19 Geplaatst: 17 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Bedankt! Moet binnenkort toch even zo'n kook blikje gaan halen dan. Bedankt in ieder geval voor de tip! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast anoniem Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Netjes! Maar even over het koken van een blik, is dat niet slecht omdat de binnenkant gecoat is? Dit is een broodje aap verhaal, en is helaas niet meer uit te roeien. Als je weet onder welke temperatuur de worstjes in dat blik gaan, dan zou je eigenlijk al moeten begrijpen dat het geen kwaad kan. Zolang het blik vloeistof(water) bevat kan je niet boven de 100 graden verwarmen. En stel dat je een blik zou willen verwarmen in een groot open vuur, dan is het wel verstandig om een andere techniek toe te passen. Maak dan gebruik van Au Bain-marie. Dat voorkomt dat je blik compleet drooggekookt, en de kans op een eetbare maaltijd een stuk groter. Zodra het blik droog kookt dan zou uiteraard de coating wel verbranden wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid, maar in ieder geval is die coating minder ongezond dan het verbrand voedsel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 @Prepper19, goed gedaan en leuke review. Als je de volgende keer je deksel er helemaal afhaalt en deze tijdens het koken er netjes bovenop legt, dan krijg je de temperatuur in het blik een stuk hoger (wellicht tot kookpunt). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sqeaky Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Tof reviewtje altijd goed om je gear te testen! Maar hoe smaken de knakworsten? Heb ze zelf ook op de plank liggen Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Als je echt een goede worst uit blik wilt koop dan de echte Frankfurters Je kunt deze worst ook bakken met spek eromheen gerold. http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R767202/zuurkoolstamppot-met-frankfurters Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pepper19 Geplaatst: 17 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Tof reviewtje altijd goed om je gear te testen! Maar hoe smaken de knakworsten? Heb ze zelf ook op de plank liggen Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk Opzich, 80 cent voor een blik van 10 is niet veel natuurlijk. Denk dat ik er nog wel wat in ga slaan. Sowieso ben ik nog maar een beginnende prepper en ik woon nog thuis. Mijn moeder is er geen fan van en denkt dat ik een soort doemdenker ben. Ik wil wel nog een tas vullen dat ik sowieso eten en water heb voor een week en andere benodigdheden mocht het een keer fout gaan. Maar das een een ander onderwerp. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ouwe74 Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 ook wel fijn om te weten dat 1 blokje ongeveer 7 minuten brand..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Windmill Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Bedankt voor het delen! Ziet er smakelijk uit Hoeveel esbit blokjes gebruikte je? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JD81 Geplaatst: 17 oktober 2015 Delen Geplaatst: 17 oktober 2015 Een blik soep, knakworstjes gehaktballetjes in saus, ei koken of bakken in een mess tin, zelfs noodrantsoen bakjes heb ik er op opgewarmd. @Pepper19 laat je ouders maar doom denken eigenlijk ze zouden een voorbeeld aan jou moeten nemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Floshtf Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 Hi @Pepper19 ! Super om weer eens een praktijktest te lezen inc. mooie foto's. Hoe meer prepspullen je verzameld hoe fijner het wordt. Maar vooral het oefenen zoals jij nu gedaan hebt, die kennis is onbetaalbaar. +1 voor jou. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pepper19 Geplaatst: 18 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 @Windmill Ik heb anderhalf net iets minder dan anderhalf blokje gebruikt. Een tablet was gebroken en dat kleine stukje viel er ook uit. @JD81 Thanks! Mijn vrienden vinden het ook nog apart, maar toen ik vorig jaar bij een weekendje mountainbiken in de Ardennen een EHBO kitje bij had waren ze toch wel even blij. @Floshtf Bedankt voor je reactie, vind het fijn om zo aangemoedigd te worden! Als ik weer wat nieuws heb komt dat er ook op! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 Knakworsten hoeven niet gekookt te worden alleen maar opgewarmd, omdat ze al gekookt zijn voordat ze ingeblikt worden. Voor de rest heeft @martin het al gezegd. Niks is lekkerder dan een blikkie knakkies op een kampvuur Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 [ATTACH=CONFIG]21304[/ATTACH] Fotootje omdat we nu eenmaal van fotootjes houden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pepper19 Geplaatst: 18 oktober 2015 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 @Gamble Ik krijg er spontaan zin van om nog een blik te halen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tanfana Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 @Pepper19 Je hebt toch geen blik knakworstjes nodig als excuus voor een lekker vuurtje . Kop thee, choco, soep of koffie kan ook. ps: als je toch naar de winkel gaat voor een blik knakworst, koop er dan gelijk twee ( of drie of meer). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 Ook leuk, en ergens op het forum nog wel terug te vinden,is een bbq-tje maken van het blik en daarin de worstjes roosteren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 Dit is een broodje aap verhaal, en is helaas niet meer uit te roeien. Zolang het blik vloeistof(water) bevat kan je niet boven de 100 graden verwarmen. Volgens mij niet correct. Op het overgangsgebied tussen blik en vloeistof is de temperatuur (volgens mij) hoger. Alleen doordat de temperatuur opgenomen wordt door de vloeistof lijkt het of dat de temp. niet hoger wordt. Kijk je tijdens het koken van een pan water in de pan dan zie je ook op de bodem de eerste belletjes ontstaan. Daar is het water al gekookt en verdampt. Het belletje is de damp. Even plastisch uitgelegd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
startmotortje Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 mooie post @Pepper19 ! iets wat ik eigenlijk ook te weinig doe, is mijn gear uittesten . binnenkort maar weer even wat speeltjes uitproberen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bob de prepper Geplaatst: 18 oktober 2015 Delen Geplaatst: 18 oktober 2015 van mijn kant nog even een opmerking over de blikopener; bij de onderkant van dit blik steekt de rand niet uit terwijl dat aan de bovenkant wel het geval is. dit is zo gemaakt om de blikken te kunnen stapelen. ze passen zo in elkaar. ik snap dat je de onderkand koos om de "rits-rats"opening te omzeilen, maar als je met je blikopener aan de bovenkant het blik opent, blijft de opener veel makkelijker achter de uitstekende rand haken waardoor je met veel minder kracht het blik kunt openen. gr. Bob Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 19 oktober 2015 Delen Geplaatst: 19 oktober 2015 Knakworsten en rookworst nooit laten koken. Daar zit E250, het giftige natriumnitriet, in en dat komt vrij met koken. Staat ook op de blikjes 'niet laten koken' :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.