Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een vervoermiddel zinvol?


Loek037

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Elk vervoersmiddel kent voordelen en nadelen als BOV. In elke fase van een SHTF, is iets wel bruikbaar of niet.. Met een volle tank en 120 liter brandstof in jerrycans kom je redelijk ver, als je vroeg genoeg vertrekt, of niet over de hoofdwegen moet, in de eerste fase van een SHTF. Dus of in een eerste fase van SHTF, moet je als snel op weg zijn, want ander loop je direct tegen beperkingen aan.

 

In de veel latere fasen van een SHTF, zo rond je BOL, heb je niet veel aan de een voertuig, maar is een fiets/mountain bike misschien wel meer geschikt.

 

Woon je in laag gebied, of in gebied waarbij bij regen veel wateroverlast is. moet je misschien wel andere keuzes, en is een bootje op zolder misschien wel de beste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus iedereen kan zonder pardon met een volgepakte fiets per dag 100 km afleggen... denk ik niet. auto ben je een stuk minder kwetsbaar vergeleken met een fiets. en je legt er sneller grote afstanden mee af. en je kunt er veel meer in meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ons gezin aan het uitrusten met elektrische fietsen meteen stevige Lifepo batterij 36v12ah die flink wat vermogen levert. De batterij kan eventueel ook voor andere toepassingen gebruikt worden. Met de elektrische fietsen kunnen wij (mits een beetje sleutelen) 40 km/h afleggen, als we zelf meetrappen houdt de batterij het vlot 60km uit. Dat betekent een flinke afstand in anderhalf uur. Als één persoon zich verder moet verplaatsen kunnen we eventueel een batterij van een van de andere fietsen meenemen en zo de rijafstnd verdubbelen. De fiets lijkt mij ideaal want geen benzine nodig. De batterijen opladen kan met de PV panelen op onze woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die zijn natuurlijk fantastisch die fietsen! Wel duur btw .

 

Je vergist je. Ze zijn niet zo erg duur.Ik heb een tweedehands mountainbike omgebouwd (aankoop 35€), ombouwkit 350€, batterij komt in verschillende prijsklassen. Ik koos voor nieuwe technologie en relatief duur 500€, totaal kostenplaatje ongeveer 885€. Als je rekent dat ik op jaarbasis 750€ fietsvergoeding krijg en we een auto van de hand deden, dan is 'duur' een nogal relatief begrip. Je krijgt er comfort, snelheid en een grotere actieradius voor in de plaats. Ik heb al eens een voorbeeldje van een gelijkaardige fiets geplaatst, ik zoek het nog even voor je. @DRD28 [MENTION=1377]jobs[/MENTION

 

Aan die snelheid trek je de batterij natuurlijk wel snel leeg. Zelf heb ik de snelheid beperkt tot 32 km/u als ik zelf flink meetrap haal ik 38 km/u met een mountainbike ! Deze snelheid is voor mij confortabel, snel genoeg en relatief veilig. Een kijkje . Dit is niet die van mij maar soortgelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dutchprepper was de eerste die reageerde en gaf meteen het goede antwoord. de overige 9 pagina's waren overbodig.

 

Preppen is en-en.

 

EMP? je hebt niets aan (iets moderne) voertuigen met een motor.

Overstroming? je hebt niets aan iets wat niet drijft.

2 meter sneeuw voor de deur? je hebt niets aan iets wat niet vliegt.

 

Buiten deze extreme voorbeelden is het de vraag: "Waar wil je heen?". Of soms is de vraag: "Waar kan ik heen?".

Naast je BOV geldt ook voor je BOL en-en. Zorg dat je meerdere opties hebt om naar toe te gaan en bedenk of je voor deze opties de juiste BOV hebt. Leuk om een huisje in Spanje te hebben maar als je alleen een fiets tot je beschikking hebt....

 

EN - EN..... dat is de 'keyword'. Er is niet een perfecte BOV voor alle situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er maar een paar vervoersmiddelen die in aanmerking komen. Lopen, fietsen en zeilen. Dit zijn de enige vervoermiddelen die niet afhankelijk zijn van brandstoffen. Het is zinloos om grote voorraden brandstof in te slaan, omdat je die moet beschermen en vervoeren. Een vervoersmiddel met een verbrandingsmotor kan wel handig zijn om een korte en snelle vlucht te maken. De vaardigheid om een auto te kunnen openen en starten zonder sleutel is veel handiger. Mijn keuze is lopen met een kleine vouwfiets die aan de rugzak kan hangen. Niet opvallen is het devies.

 

Een vervoermiddel kan altijd handig zijn. Mits er bij een SHTF 8 miljoen auto's de weg op gaan om te vluchten. En dan heb ik de vrachtwagens, bestelbusjes, motorfietsen enz. er nog niet bijgeteld. Dit zou dan de grootste file ooit worden in de Nederlandse geschiedenis :(

 

Aantal personenauto’s in Nederland stijgt naar record

Er hebben nog nooit zoveel personenauto’s rondgereden in Nederland als nu. Voor het eerst heeft het wagenpark de grens van acht miljoen doorbroken.

http://www.tankpro.nl/brandstof/2011/01/17/aantal-personenauto%E2%80%99s-in-nederland-stijgt-naar-record/

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7374hvv&D1=2-11&D2=0&D3=a&HDR=T&STB=G2,G1&VW=T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk draadje. Inderdaad is het goede antwoord altijd een en-en-verhaal. Ikzelf ben hier ook nog hard over aan het nadenken. Een BOL lijkt voor veel preppers ideaal, en ik droom er zelf ook van, maar ik denk dat de meeste slachtoffers zullen vallen wanneer mensen de relatieve veiligheid van hun woning of kantoor zullen verlaten om over 's lands wegen naar hun BOL te verkassen. Er is inderdaad enorm veel verkeer in NL en sowieso in West-Europa. Een BIL is voor velen wellicht verkieslijker: bekend terrein, veiliger dan op straat in een SHTF en je hebt de beschikking over meer voorraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Leuk draadje. Inderdaad is het goede antwoord altijd een en-en-verhaal. Ikzelf ben hier ook nog hard over aan het nadenken. Een BOL lijkt voor veel preppers ideaal, en ik droom er zelf ook van, maar ik denk dat de meeste slachtoffers zullen vallen wanneer mensen de relatieve veiligheid van hun woning of kantoor zullen verlaten om over 's lands wegen naar hun BOL te verkassen. Er is inderdaad enorm veel verkeer in NL en sowieso in West-Europa. Een BIL is voor velen wellicht verkieslijker: bekend terrein, veiliger dan op straat in een SHTF en je hebt de beschikking over meer voorraden.

 

Eens! Echter als ik dan toch zou moeten verkassen (bv verplichting vanuit de Roverheid) dan zou ik met de auto gaan en de fiets meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. De vaardigheid om een auto te kunnen openen en starten zonder sleutel is veel handiger.

 

klopt met een deuken trekker kom je een heel eind en zo moeilijk is het niet zie video.. (hij is meschien zwaar/groot omdat ze het ''stil en snel'' willen doen (in een klap) maar met een van 1/3 van de groote lukt het ook) ook kan je de ring achter het slot eerst los halen dan valt ie er gewoon uit

 

 

hoop dat je er wat van leer haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij nieuwe auto's met startonderbreker lukt dat al niet

bij bepaalde oude auto's kun je starten met een theelepeltje en nee ik ga niet zeggen welke

sommige auto's hebben een "loper" en nee wederom zeg ik niet welke

zonder sleutel en speciaal gereedschap is het bijna niet te doen

of je moet een laptop hebben met dealer software en sleutels kunnen programmeren maar die zijn ook prijzig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...