Gast anoniem Geplaatst: 30 juli 2012 Delen Geplaatst: 30 juli 2012 Blad "Hoogtelijn" 3-2012 van de Kon. Ned. Bergsportvereniging. https://docs.google.com/file/d/0ByIytRbESOA7cnlhU2E3b2FkR0k/edit?pli=1 Hier een link naar het artikel Aangezien je dit kan download op hun site zal het geen probleem zijn om dit zo te linken. En hier de test https://docs.google.com/open?id=0ByIytRbESOA7MnAtdFZZYi1FeFk Hier de korte versie https://docs.google.com/open?id=0ByIytRbESOA7empFZVZXSUd3YUE Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Johnny BravoNL Geplaatst: 30 juli 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 juli 2012 Blad "Hoogtelijn" 3-2012 van de Kon. Ned. Bergsportvereniging. Ik heb het stuk gelezen, het bevestigde enkel hetgeen ik beweer en ontkracht hetgeen jij dat jij vertelde... Rapportage en tests p basis van Ecoli, heb ik iets gemist? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ridder Geplaatst: 31 juli 2012 Delen Geplaatst: 31 juli 2012 Ik had het over virussen. E.coli is poep. Poep is geen virus. En ik zie toch duidelijk in het overzicht staan dat het pocketfilter geen virussen filtert. Wel poep dus, en dat is een groter risico. Vreemd genoeg filtert het hele goedkope filter van Katadyn wel virussen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Virussen kunnen door de KPP komen: Organism Examples General Size Filter Type Particle Size Rating Protozoa Giardia, Cryptosporidium 5 microns or larger Water filter 1.04.0 microns Bacteria Cholera, E. coli, Salmonella 0.20.5 microns Microfilter 0.21.0 microns Viruses Hepatitis A, rotavirus, Norwalk virus 0.004 microns Water purifier to 0.004 microns En worden dus ofwel door chemische behandeling of koken gedood. Ik moet nog eens tijd maken om uit te zoeken wat de risicos zijn van deze virussen, kans dat ze aanwezig zijn, hoe ze in leven blijven als je bv water opslaat in jerrycans etc. Er is een filter 'livesaver' die ook virussen filtert, staat nog steeds op mijn verlang lijstje. Een van de dingen die me niet bevallen is de opslagduur van maar enkele jaren die ze garanderen. Al kan ik me niet voorstellen wat er aan een filter dat je ongebruikt opslaat kan degraderen? Grt Kans Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ridder Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Lifesaver is nmm het meest betrouwbare filter. De openingen in dit filter worden niet gemeten in microns, maar in nanometers. Onnoemelijk veel kleiner dus. Daar past geen virus, bacterie of wat dan ook doorheen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnM Geplaatst: 1 augustus 2012 Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Lifesaver is nmm het meest betrouwbare filter. De openingen in dit filter worden niet gemeten in microns, maar in nanometers. Onnoemelijk veel kleiner dus. Daar past geen virus, bacterie of wat dan ook doorheen. Past er wel water door? Ik hoop het wel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Johnny BravoNL Geplaatst: 1 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 augustus 2012 Lifesaver is nmm het meest betrouwbare filter. De openingen in dit filter worden niet gemeten in microns, maar in nanometers. Onnoemelijk veel kleiner dus. Daar past geen virus, bacterie of wat dan ook doorheen. Niet "onnoemelijk". 1 nanometer is 0,001 micron. Prima te benoemen dus. De Lifesaver filtert objecten groter dan 15 nanometer, dus 0,015 micron (Rothbard?). Wat wel indrukwekkend is van de Lifesaver is dat je er zelfs urine mee kan filteren: "The bottle can be used to filter urine and will remove all microbiological contamination however there will be an amount of dissolved salts that can not be removed" aldus Wikipedia... Indrukwekkend filter... P.S. Ik leef nog steeds! "Shit Creek River" was dus geen partij voor de Katadyn Pocket Pro... De incubatietijd van de verschillende virussen heb ik ondertussen ook wel overleefd... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krekel Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Bedankt voor de goede en leuke review Johnny Bravo. Onlangs een lifestraw gekocht en nog zoekende naar een behoorlijk filter. Duurzaamheid, degelijkheid, handzaamheid en prestaties lijken mij verenigd in dit waterfilter. Ik heb er nu één besteld, lekker gevoel om binnenkort in ieder geval over bijna 50.000 liter drinkwater te beschikken. Groet, Krekel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 De hoeveelheid water die je kan filteren hangt echt zeer sterk af van de vervuiling, dus eerst voorfilteren met zeer goedkope filtratie is zeker aan te bevelen, dus eerst door een fijne zakdoek gieten en dan pas door je fijnfilter kan de levensverwachting van je fijnfilter met tientallen factors verhogen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Heb vandaag ook 2 livestraws gekocht bij de anwb de laatste 2 die ze hadden en ga binnenkort ook een katadyn aanschaffen maar eerst nog even sparen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krekel Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 De hoeveelheid water die je kan filteren hangt echt zeer sterk af van de vervuiling, dus eerst voorfilteren met zeer goedkope filtratie is zeker aan te bevelen, dus eerst door een fijne zakdoek gieten en dan pas door je fijnfilter kan de levensverwachting van je fijnfilter met tientallen factors verhogen. Ik denk dat je de waterbron zo schoon en helder mogelijk moet uitzoeken, Beginnend met regenwater, helder beekje een wat vervuild kanaal etc etc. Wat echter prettig is om te weten is dat meer vervuil water ook prima te filteren is. Een "voorfilter" is zeker geen overbodige handeling. De levensverwachting van het filter moet zo lang mogelijk zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krekel Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Heb vandaag ook 2 livestraws gekocht bij de anwb de laatste 2 die ze hadden en ga binnenkort ook een katadyn aanschaffen maar eerst nog even sparen. Met die aanbiedingsprijs moet je ze ook niet laten liggen. Vandaag ook nog een gehaald Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Scheelt veel zo ja 2 voor de prijs van 1 ben alleen geen lid van anwb maar toch een goede aanbieding. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast jolanda Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 nou de waterbron 18.5 meter diep is geslagen ...............welke filter is geschikt voor een bron ? groet jolanda Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krekel Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 nou de waterbron 18.5 meter diep is geslagen ...............welke filter is geschikt voor een bron ? groet jolanda Gééééén Idee !!!!!!! Misschien om zeker te zijn wat dunne bleek, of anders een monster trekken en laten onderzoeken. Ben benieuwd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Blanky Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 Even een gedachte. Geslagen bronnen bevatten vaak veel ijzer. Als je water uit een bron in een zwembadje doet, slaat het bruin uit (roest). Volgens mij kan dit er voor zorgen dat je filter heel snel dicht slaat wat niet te verhelpen/repareren is. Blanky, Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast anoniem Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 nou de waterbron 18.5 meter diep is geslagen ...............welke filter is geschikt voor een bron ? groet jolanda Dat is best wel diep Die van mij zit maar op iets van 8 meter hebben ze geboord of gespoten? Je kan het beste het water laten testen in een LAB Afhankelijk van wat men meet weet je wat je moet gaan doen Als je heel veel geluk heb is het drinkbaar zonder filter (moet je wel heel veel mazzel hebben) Als je pech heb zit er teveel ijzer, mangaan en kalk in. Meten is weten! Je heb diverse bedrijven die filtersystemen aanbieden voor de agrarische markt (drinkwater voor vee) ik ga er van uit dat als een koe het water kan drinken, het voor een mens ook wel geschikt zal zijn. Als het bruin van kleur is kan je het ook eerst in en reservoir opslaan en dan gewoon door een zandfilter laten stromen en hierna een koolstof filter maar altijd eerst laten testen voordat je het ga drinken want ook al ziet het er 100% helder uit, dan nog kan het verontreinigd zijn. Dus eerst laten meten, en dan pas kijken voor een filter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast jolanda Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Dus eerst bedrijf zoeken voor testje Dat moet te lukken zijn Bedankt voor tip Groet Jolanda Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pastazeef Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Goede tip heb er net zelf daar ook een gekocht. Hoelang duurde het voordat je hem ontving? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pastazeef Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Lifesaver is nmm het meest betrouwbare filter. De openingen in dit filter worden niet gemeten in microns, maar in nanometers. Onnoemelijk veel kleiner dus. Daar past geen virus, bacterie of wat dan ook doorheen. Ik heb net op youtube reviews zitten bekijken en die zeggen allemaal dat het geen virussen filtert. Paar voorbeelden; http://www.youtube.com/watch?v=_glhgoAfieQ&feature=related Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vlinder Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Dus eerst bedrijf zoeken voor testje Dat moet te lukken zijn Bedankt voor tip Groet Jolanda Ik ben benieuwd wat er zoal uit kan komen. Laat je het weten? En waar heb je betaald voor je water put? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Ik heb net op youtube reviews zitten bekijken en die zeggen allemaal dat het geen virussen filtert. Paar voorbeelden; http://www.youtube.com/watch?v=_glhgoAfieQ&feature=related De lifesaver filtert wel alle virussen ed, de katadyn NIET alle virussen, wel wat het meest voorkomt. Ik heb me dan ook een lifesaver 4000uf besteld (en eentje extra als gift voor de mensen in Haiti). Nu nog wachten wanneer dat wordt geleverd. Mailtje gestuurd met tracking vraag, nog geen antwoord gehad. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast jolanda Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Ik ben benieuwd wat er zoal uit kan komen. Laat je het weten? En waar heb je betaald voor je water put? waar ? op land of hoe duur 250 euro Lachen komt man thuis ik heb hem toch iets moois gekocht een super systeem het systeem kan op klets...............klets ach laat maar ik vraag die test wel aan groet jolanda Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Waar ik woon, zandgrond, is het 500€ voor de eerste 10m, dan is het per meter 50€ erbij en overal nog eens BTW bij ook. Kortom: In geval van nood maak ik zelf wel een put; al kan ik er enkel eentje maken met dunne doorgang, dus enkel opzuigen, dus max 10m diep... Of het wordt een balanspomp steken en dat kost dan weer een pak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pastazeef Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 De lifesaver filtert wel alle virussen ed, de katadyn NIET alle virussen, wel wat het meest voorkomt. Ik heb me dan ook een lifesaver 4000uf besteld (en eentje extra als gift voor de mensen in Haiti). Nu nog wachten wanneer dat wordt geleverd. Mailtje gestuurd met tracking vraag, nog geen antwoord gehad. Inderdaad dat is een voordeel van de lifesaver. De katadyn heeft ook wel wat voordelen tov lifesaver maar het is opzich zelf niet alround 100% veilig tov van virussen zoals de lifesaver. Voordeel tov de katadyn, naarmijn mening is wel de levensduur, liter capaciteit & de 'build quality'. Ik heb net de katadyn gekocht ik zat er al een tijdje aan te denken en met die tip van een mede prepper hier, voor 235 euro, besloot ik te kopen. Deze product review van "Prepper" over de katadyn in de link hieronder ervaar ik als een goede allround oplossing; http://www.amazon.com/Katadyn-8013618-Pocket-Water-Microfilter/product-reviews/B0007U00YE/ref=cm_cr_pr_btm_link_4?ie=UTF8&showViewpoints=0&pageNumber=4&sortBy=bySubmissionDateDescending Moet dus nog een Miox pen kopen zout heb ik al... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.