Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn kapotte batterijen LI-ON van accutol te repareren?


Aanbevolen berichten

Hierbij een vraag voor de elektrisch geladen preppers.

 

Ik heb heel wat gereedschap ook op accu's en uiteraard heb ik meerdere accu's hiervan beschikbaar. Toch zijn er 2 accu's die een error geven als ik ze in de lader doe, en dus niet meer opladen. Het zijn LI-ION accu's die verder geen beschadigingen aan de buitenkant hebben, behalve wat gebruik sporen. Weet iemand of je deze accu's ergens kunt laten nakijken?

 

Ze zijn overigens nog verkrijgbaar, maar ik wil gewoon weten in tijden van SHTF of dingen te maken zijn zoals deze accu's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Onderstaande bedrijven kunnen de cellen vervangen:

 

http://www.miton.nl/accu_service.html

 

http://www.accucompany.nl/productaanbod-accu/gereedschap-accus/

 

De bovenste zit in Utrecht dus redelijk in de buurt. Als je handig bent kun je het ook zelf doen, maar als je het "goedkoop" kan laten doen, waarom niet.

 

Thanks voor de mooie links. Zelf doen zit er nog even niet in, al leer ik steeds meer van elektra (noodgedwongen soms) wat erg leuk is:o. Wat zou zoiets kosten per accu denk je? Een nieuwe koop ik voor ongeveer 75€.

 

Ik heb Miton als eerste gemaild en zij kunnen niets voor me betekenen. Nu ook de andere gemaild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks mensen, ook bij het andere bedrijf geven ze aan deze niet te willen of kunnen reviseren.

 

images.jpg.a3e96b673a0ae8cada97ddd60b068235.jpg

 

Ik heb echter 2 kapotte van deze liggen en mijn hoop is nu gevestigd op een hobbyist die er misschien 1 werkende van kan proberen te maken. Anders wordt het gewoon 75 euries neertellen voor een nieuwe.:(

 

Het hoeft nog niet eens dat de cellen echt kapot zijn, ze laden alleen niet meer op. Zou het misschien ook een breuk in de connectie kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks mensen, ook bij het andere bedrijf geven ze aan deze niet te willen of kunnen reviseren.

 

images.jpg.a3e96b673a0ae8cada97ddd60b068235.jpg

 

Ik heb echter 2 kapotte van deze liggen en mijn hoop is nu gevestigd op een hobbyist die er misschien 1 werkende van kan proberen te maken. Anders wordt het gewoon 75 euries neertellen voor een nieuwe.:(

 

Het hoeft nog niet eens dat de cellen echt kapot zijn, ze laden alleen niet meer op. Zou het misschien ook een breuk in de connectie kunnen zijn?

 

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het is geen rocketscience. De meeste van die batterijen zijn gevuld met kleinere eenheden. Tenminste, in de soorten die ik heb geopend. Volgens een familielid van mij, zijn er diverse hobbyisten die de oude units vervangen door nieuwe. Je moet uiteraard wel weten hoeveel spanning er uit komt (en dan delen door het aantal batterijen wat er in zit) en weten hoeveel spanning je oplaad apparaat afgeeft en of de nieuwe batterijen dat trekken.

 

In een 12V accu van mijn Gamma boor machine trof ik braaf 10 penlites aan, die zijn 1,2V per stuk. Aangezien de boor ook stuk was, niet vervangen, was puur nieuwsgierigheid.

 

Gewoon uitproberen lijkt mij. Meestal kost het net zoveel om twee nieuwe accu's te kopen als een heel nieuw apparaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks mensen, ook bij het andere bedrijf geven ze aan deze niet te willen of kunnen reviseren.

 

images.jpg.a3e96b673a0ae8cada97ddd60b068235.jpg

 

Ik heb echter 2 kapotte van deze liggen en mijn hoop is nu gevestigd op een hobbyist die er misschien 1 werkende van kan proberen te maken. Anders wordt het gewoon 75 euries neertellen voor een nieuwe.:(

 

Het hoeft nog niet eens dat de cellen echt kapot zijn, ze laden alleen niet meer op. Zou het misschien ook een breuk in de connectie kunnen zijn?

 

Als ze INEENS niets meer doen (noch laden, noch spanning geven) is het inderdaad of contactbreuk, dan wel dat het ingebouwde beveiligingscircuit de geest heeft gegeven (of één cel ineens geen spanning meer geeft en dan koppelt het beveiligingscircuit ook alles af). Dus VOORZICHTIG proberen open maken en cel per cel de spanning meten... Is er eentje onder de 2.4V, is die hoogstwaarschijnlijk dood.

Pas op dat je geen kortsluiting maakt tijdens het apart opmeten van de spanning van de cellen... !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees voorzichtig met dergelijke accu's.

Open maken kan. Ik heb er toch al een aantal hersteld die in de modelbouw werden gebruikt. Lipo accu's zijn hoogst exposief.

Als je deze kan open krijgen (meestal zijn ze dicht gesmolten ) kan je nagaan waar de fout zit . Maar zoals @wodan zegt....let op bij het uitmeten..draag een veiligheidsbril ,fijne handschoenen en als het kan een stofmasker. Als het fout gaat en er ontploft iets wil je die damp zeker niet naar binnen halen . Haal nooit de inwendige cel zelf open !!!! die explodeert heel erg snel.

Maar het kan dus , een mooi projectje om eens op een namiddag te doen. En doe het alleen !! nooit kinderen in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees voorzichtig met dergelijke accu's.

Open maken kan. Ik heb er toch al een aantal hersteld die in de modelbouw werden gebruikt. Lipo accu's zijn hoogst exposief.

Als je deze kan open krijgen (meestal zijn ze dicht gesmolten ) kan je nagaan waar de fout zit . Maar zoals @wodan zegt....let op bij het uitmeten..draag een veiligheidsbril ,fijne handschoenen en als het kan een stofmasker. Als het fout gaat en er ontploft iets wil je die damp zeker niet naar binnen halen . Haal nooit de inwendige cel zelf open !!!! die explodeert heel erg snel.

Maar het kan dus , een mooi projectje om eens op een namiddag te doen. En doe het alleen !! nooit kinderen in de buurt.

 

Daarom blijf ik er door gebrek aan ervaring liever zelf van af. Het theoretisch berekenen van de cellen en doormeten zou me nog wel lukken, maar het ontploffingsgevaar of gevaar op beschadiging door onkunde is erg aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees voorzichtig met dergelijke accu's.

Open maken kan. Ik heb er toch al een aantal hersteld die in de modelbouw werden gebruikt. Lipo accu's zijn hoogst exposief.

Als je deze kan open krijgen (meestal zijn ze dicht gesmolten ) kan je nagaan waar de fout zit . Maar zoals @wodan zegt....let op bij het uitmeten..draag een veiligheidsbril ,fijne handschoenen en als het kan een stofmasker. Als het fout gaat en er ontploft iets wil je die damp zeker niet naar binnen halen . Haal nooit de inwendige cel zelf open !!!! die explodeert heel erg snel.

Maar het kan dus , een mooi projectje om eens op een namiddag te doen. En doe het alleen !! nooit kinderen in de buurt.

 

Aangezien geen enkel bedrijf een poging wil wagen, ga ik deze week de accu's zelf openschroeven en doormeten op breuk van een contact of iets dergelijks. Daarna zal ik met het oog bekijken of ik iets verkeerds kan ontdekken. Is het een contactbreuk dan is het mogelijk te herstellen. Zit het6 in de cellen zelf, dan ben ik F@#$%$#^. Ik heb er twee en in een gunstig geval, kan ik hiervan 1 nieuwe samenstellen. Ik zal een bril opdoen in ieder geval en van die action handschoenen. Wat ik zal aantreffen weet ik nog niet omdat ik er geen ervaring mee heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de plastic behuizing open hebt en de Li-Ion cellen kunt zien dan kun je lezen welk merk/type er geplaatst is.

Mocht één van de cellen afwijken qua uiterlijk of klemspanning, dan zou je die kunnen vervangen.

Kijk eens op ebay ofzo.

 

Klopt, het is een plastic behuizing met schroefjes. Helaas is het Torx Security (met een gaatje) en die heb ik hier niet liggen. Ik kan ze dus nog niet open schroeven. Ik heb wel even de spanning gemeten en in de ene accu zat nog 3,3V en de andere 6,7V terwijl ze erg lang niet zijn gebruikt. Als het goed is zitten er 10 LI-ION cellen in die bij elkaar 18V moeten leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit zal ik ten zeerste afraden. Een accu (battery pack) bevat meerdere cellen en hoewel het vrij eenvoudig lijkt om een defecte cel te vervangen is dit bij lithium varianten vrij gevaarlijk omdat jij waarschijnlijk geen mogelijkheid hebt om de impedantie van de cel die je gaat kopen af te stemmen op die je al hebt. Impedantie is een belangrijk aspect bij de assemblage van li-ion en andere lithium accu's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit zal ik ten zeerste afraden. Een accu (battery pack) bevat meerdere cellen en hoewel het vrij eenvoudig lijkt om een defecte cel te vervangen is dit bij lithium varianten vrij gevaarlijk omdat jij waarschijnlijk geen mogelijkheid hebt om de impedantie van de cel die je gaat kopen af te stemmen op die je al hebt. Impedantie is een belangrijk aspect bij de assemblage van li-ion en andere lithium accu's.

 

Hoi Sebas, ik ga geen batterijen kopen maar eerst kijken of het geen los contact betreft. En a;s dat allemaal okay lijkt, kan ik kijken of ik van 2 defecte 1 werkend exemplaar kan maken. Dus van de bestaande cellen. Die zouden qua impedantie toch op elkaar afgestemd moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sebas, ik ga geen batterijen kopen maar eerst kijken of het geen los contact betreft. En a;s dat allemaal okay lijkt, kan ik kijken of ik van 2 defecte 1 werkend exemplaar kan maken. Dus van de bestaande cellen. Die zouden qua impedantie toch op elkaar afgestemd moeten zijn?

Nee impedantie verschilt per batch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk, maar het kan ook de thermische zekering of beveiliging (printplaat) zijn. Het opnieuw verbinden van de cellen is op zich ook niet zonder gevaar omdat deze cellen doormiddel van punt lassen aan elkaar zijn verbonden. Het mixen van oude en nieuwe cellen in een accu is altijd af te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik soldeer al jaren mijn eigen accu packs voor oa de modelvliegerij. Ik gebruik daarvoor een stukje de-soldeer litze of coax buiten mantel.

Gewoon een stel goede accu's kopen en aan elkaar solderen.

 

Op youtube staan veel video's met uitleg hoe je zoiets moet doen. Bijvoorbeeld:

 

https://www.youtube.com/watch?v=-kxb6_vM7cs

Ik neem aan dat dit dan NiMH cellen zijn en geen lithium varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, dan kan ik alleen nog checken op een kapot contact vrees ik.:eek:

 

Wat ik zelf doe is kijken hoe oud het spul is. Als dat minder dan 2 jaar is, zoek ik het aankoopbewijsje op en ga ermee terug naar de winkel. Meestal krijg ik een nieuw apparaat in de plaats. Vorige week nog een nieuw broodoven gescoord. Die staat nu rustig op zolder terwijl ik de jongste binnen de twee jaar naar z'n grootje help. Dan krijg ik weer een nieuwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel NiMH als LiPo

Ja wat jij doet moet jij weten natuurlijk maar ik denk dat vrijwel iedereen die genoeg kennis van lithium gebaseerde cellen heeft, iedereen die geen mogelijkheid heeft om impedantie en capaciteit op cel niveau te meten (wat niet mogelijk is met een multimeter) sterk af raad om hier aan te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat jij doet moet jij weten natuurlijk maar ik denk dat vrijwel iedereen die genoeg kennis van lithium gebaseerde cellen heeft, iedereen die geen mogelijkheid heeft om impedantie en capaciteit op cel niveau te meten (wat niet mogelijk is met een multimeter) sterk af raad om hier aan te beginnen.

Nah, dat valt allemaal reuze mee hoor. Meten is nergens voor nodig zolang je maar zorgt dat je gelijke cellen hebt die het liefst uit dezelfde productieserie komen (dus alle cellen bij dezelfde leverancier kopen), kun je die cellen gewoon als pack samenstellen. Ik doe dit al vele jaren en nog nooit problemen mee gehad. Wel even alle cellen afzonderlijk opladen voor je ze samenvoegt ;-)

In de modelvlieg/rij/vaar wereld is het heel normaal dat je zelf je accu pakketjes samenstelt. Scheelt een bak geld en je weet zeker dat je een goed pakketje hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...