Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ondergronds huis in Zweden


Sebas

Aanbevolen berichten

Nee ik bedoel echt woonwagens...

 

Op dit moment is er in Amerika de Tiny House Jamboree, duizenden woonwagens en mensen die daarin wonen. Dát soort woonwagens bedoel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja, de winters zijn inderdaad lang en de zomers kort en krachtig waarbij die nouwelijks onder gaat. In de provincie (Uppsala) waar ik nu woon (klimaat zone 4) heb ik het wel eens -33 gehad. De kou voelt vanwege de droge lucht anders aan maar geloof me, dit is erg koud en je dient je mont dan ook te beschermen anders doen je longen pijn tijdens het ademen. Gelukkig heb ik deze extreme temperatuur slechts 2x meegemaakt en is het doorgaans -20 tot -26 (wat ook koud is). De zomers daarintegen kunnen erg warm zijn waarbij het binnen waar ik woon (als ik de airco uit laat) +26 kan worden omdat de zon er van smorgens vroeg tot laat op schijnt.

 

Maar zoals met alles wen je er aan en hebben ze geode kleding. Ik heb ook het noorden gekozen met oog op de toekomst (eventuele opwarming van de aarde en steigende zeespiegel)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hectare zou voldoende moeten zijn om voor 5 personen eten te kunnen verbouwen (volgens de boeken die ik heb). Wij zijn maar met zijn drietjes maar gaan het extra eten drogen en bewaren.

 

Waarschijnlijk zijn dat zeer technische methodes, inclusief evt. gebruik van aangevoerde meststoffen. Hier is al veel discussie over geweest op dit forum en elders. Ook de boeken verschillen hier nogal over van mening.

Alle praktijkvoorbeelden die ik ken en die beschreven zijn, gaan uit van minimaal 2,5 hectare voor vier personen, dit is inclusief vee. Je moet niet alleen net genoeg calorieën hebben, maar ook bufferen voor slechte oogsten, etc, en eventuele ruilhandel voeren.

 

Wellicht heb je dat helemaal niet nodig, want als je maar een beetje geld hebt kun je bv alles wat van een koe komt gewoon aanschaffen. 100% zelfvoorzienend is altijd wel het streven, maar je moet ergens beginnen toch? :)

Ik ken niemand die echt 100% zelfvoorzienend is, dat kom je zelden tegen en dan moet je denken aan de laatste overgebleven natuurvolkeren op aarde.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb wijnig last van kleine ruimtes zolang het er maar leuk uitziet en je je niet hoeft te vervelen. Maar het kan ook best zijn dat het me te klein wordt en ik het huis bovenhuis ga bewonen en die ondergrond alleen gebruik wanneer de temperature buiten te warm of te koud worden. Huizen kun je naar mijn mening het beste zonder makelaar kopen (zijn ze wat goedkoper). Er is een Zweedse variant van Marktplaats en die heet www.blocket.se Bostad = Huis & Gård = Boerderij (komt van Gaard)

 

Uiteraard zul je voor die prijs wat meer naar het Noorden moeten (Lapland) maar dit heft als bijkomend voordeel dat je in geval van oorlog je eigen terrein niet tegen zoveel mensen hoeft te verdedigen en het aantal mensen die de Islam aanhangen zijn er beduidend minder omdat zij graag tijdens het vasten na zonsondergang eten (in het noorden gaat de zon tijdens de zomer niet echt onder) :-)

 

Ik heb net voor de fun net eens gekeken en ik kwam uit op een leuke woning van een miljoen euro ongeveer. Nog even verder zoeken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Ikea (in Zweden maar ik denk ook in NL) kun je leuke opgebouwde ruimtes zien waarbij je efficient gebruik kunt maken van je ruimte. Het ideee is inderdaad om hier in te gaan wonen maar omdat er op de grond reeds een huis staat kan het zijn dat ik die ook bewoonbaar maak en de ondergrondse alleen in nood ga gebruiken al moet ik zeggen dat ik met een ruimte tergrote van een hotelkamer goed uit de weg kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij meer intereseerd dan alle rekensommen in reactie op....

Waarom onder de grond

Wat zijn de problemen die je tegenkomt/voordelen

Is dat niet veel duurder dan boven de grond blijven

Moet ik denken aan een soort Earth ship woning?

Hoe zit het in zweden met vergunningen hiervoor

 

Mijn ervaring met zweden is dat er niet veel Nieuwbouw is maar dat je voor weinig een mooi huis kan kopen.

Hout rot hier veel minder dan in NL en renoveren kost het zelfde als in NL

Ergo, je koopt al snel een huis voor weinig en bent het zelfde bedrag nog eens kwijt als je niet oppast aan opknappen. Maar dat staat in geen verhouding tot nieuwbouw

 

Wij kochten voor 11.000 euro 2000 m2 met een goed huis een blokhut, aardkelder en 2 schuren.

Ter bepaling kwamen daar nog bij

1000 her aansluiting water

1500 euro voor de kapotte kranen en leiding werk (vorige eigenaar heeft alles laten bevriezen)

500 euro houtkachel met aansluitingen

1000 euro voor een verfbeurt van het huis (das alleen materiaal en het heeft me 2 maanden full time gekost) gaat snel hadden we maar een rood huis dat was veel goedkoper geweest :-)

300 euro boiler

keuken en badkamer zijn gedateerd maar laten we lekker zoals ze zijn, ga je dat aanpakken dan knal je zo maar 15 tot 20 k euro extra er tegen aan.

Meubels van de loppis (kringloop) en we blijven dik onder de 20K euro nu totaal.

Vier/vijf weken verhuren per jaar en we zijn uit de kosten (ex verwarming)

 

Dus gezien mijn ervaring vraag ik me echt af hoe kan nieuwbouw economisch rendabel zijn als een opknapbeurt al een rib uit je lijf kost. Waarom niet een goed casco wat cosmetisch klote uitziet kopen voor weinig en opknappen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Ikea (in Zweden maar ik denk ook in NL) kun je leuke opgebouwde ruimtes zien waarbij je efficient gebruik kunt maken van je ruimte. Het ideee is inderdaad om hier in te gaan wonen maar omdat er op de grond reeds een huis staat kan het zijn dat ik die ook bewoonbaar maak en de ondergrondse alleen in nood ga gebruiken al moet ik zeggen dat ik met een ruimte tergrote van een hotelkamer goed uit de weg kan.

 

Natuurlijk is 40 meter wel leefbaar voor een korte tijd, en als je efficiënt gebruik maakt van de ruimte zal het ook zeker wel lukken, maar bedenk dat je daar wel een tijdje kan zitten als een ernstige SHTF uitbreekt of misschien een TEOTWAWKI. Ook heb je nog andere survival spullen nodig zoals een BOB, INCH, Gereedshap etc... wat ook nog allemaal ruimte kost. Ik zou er goed over nadenken, want 40 vierkante meter is niet al te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, willen de heren cijferneukers een eigen topic beginnen ? ;-)

 

@Sebas, leuk ontwerp maar ik mis kasten, kastruimte, bergruimte dus. Maar ook ruimte voor techniek.

Geen verwarming, radiatoren. Neemt ook plek in.

Als linksonder de voordeur is en rechts ramen in de keuken en woonkamer. Hoe diep zit je dan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je vragen proberen te beantwoorden in dezelfde orde alsdat je ze gesteld hebt.

 

Onder de grond omdat het dan verborgen is zodat het een echte "schuilkelder" wordt maar ook om energie te sparen. De winters zijn erg koud met weinig tot geen zon waardoor zonnepannelen niet tot nouwelijks zullen produceren. Ik zal tevens wind energie gebruiken met zeer energiezuinige LED verlichting maar er is electriciteit aangesloten indien ik dit wil gebruiken maar dat vind ik niet echt zelfvoorzienend zijn. Ook in de zomer is onder der grond prettig omdat het koeler is dan een huis bovengronds.

 

Nadelen kan vocht zijn, special in het begin wanneer het beton nog jong is en ventilatie kan een nadeel zijn wanneer slecht gedaan.

Voordeel vindt ik in het hebben van een echte schulkelder die niet van buiten is te zien en temperatuur.

 

De prijs van bovende grond wonen kan goedkoper lijken omdat het huis er al staat maar dan zit je aan verwarming vast maar uiteindelijk zijn we allemaal preppers omdat we ons proberen voor te bereiden op iets waarbij we allemaal hetzelfde willen. Een veilig onderkomen voor onszelf en dierbare en dat is mij veel waard.

 

Nee dit is absoluut geen Earth ship woning. Dit wordt als het ware een luxe bunker die volledig onzichtbaar gaat worden voor het blote oog.

 

Vergunning is vereist maar ik ga graven zonder vergunning. Het is een uitgestrekt gebied dat vrij afgelegen ligt in een gebied waar men gewend is om graafmachines en tractoren te zien voor de bosbouw.

 

In Zweden is ook wel nieuwbouw maar dat is meer in en rond de steden. Je krijgt inderdaad veel waar voor je geld in Zweden en hout rot misschien minder snel vanwege de drogere lucht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt een uitbouw (waar het licht door de ramen schijnt) van 2x6 waar eten en drinken komt. Verwarmen is geen problem. Het is juist koelen en ventilatie wat je in een ondergrondse bunker moet hebben. Dit omdat een volwassen persoon 100W aan warmte afgeeft waarna de ruimte na enkele dagen automatisch warm is. Als koeling/verwarming ga ik de radiator van een auto gebruiken die via een collector vat de buitentemperatuur absorbeerd.

 

Afhankelijk van de grond/rotsen ben ik van plan om eerst 50cm steenen (spoorwegen stenen) te hebben welke als drainage werkt. Daarna een vloer van 50cm beton, plafond op 250cm en dan het plafond van 50cm gevolgd door circa 1 meter grond. Ik ben dan ook van plan om een grote (geen mini) graafmachine te kopen (circa 10.000 euro) om die na gebruik weer te verkopen waardoor ik hem bijna voor niets heb kunnen gebruiken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucht zuiveren is inderdaad erg belangrijk.

Gelukkig ben ik zelf erg handig en ga ik lucht toevoer vermommen (bijv. als lantaarnpaal of regen put). de lucht zelf zal indien gewenst door een stof filter gaan gevolgd door een Hepa filter UVC licht en active kool. Ook heb ik (heb ik reeds) 5 gasmaskers met toebehorende filtersIMG_20150806_235042.jpg.a8ba6e3919c677bd151e4a4fba8099a4.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt de earthship een mooi project maar te zichtbaar voor de buitenwereld. Misschien dat ik dit ooit nog een keer bovengronds ga maken maar mijn eerste project zal echt ondergronds worden. Niet alles zal perfect gaan en misschien is het onmogelijk op 1,6 hectare maar zoals iemand anders schreef, je moet ergen starten en voor de prijs kon ik het niet laten liggen :-)

 

Ik ga het proberen en mocht ik het te klein vinden tijdens de bouw dan kan ik het altijd nog groter maken :-)

 

Tijd voor mij om te slapen :-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40m2 is slechts voor mij, mijn vrouw en dochter. de jongste woont bij mij en de 2 oudste (andere moeder) wonen bij moeder.

Ik heb een layout (bijgevoegd) die mij erg aansprak (wordt nog een beetje aangepast waarbij de badkuip verdwijnt en extra ruimte aan de linker kant maakt) verder wordt er nog een ruimte bijgemaakt waar de voorraad komt. Het huis bovengronds wordt niet afgebroken maar zal waarschijnlijk niet gebruikt worden. Wanneer de jongste oud genoeg is en graag op haarzelf wil wonen dan heb ik mijn huidige huis nog voor haar beschikbaar.

276498989139427.jpg.92ac947667bb27fb0f431039853702a5.jpg

 

 

ik ben zelf zeer geïnteresseerd in het bouwen "onder de grond"

Ik heb ooit een complete berekening gemaakt (20 jaar geleden) hoe het zat met isolatie , licht, kosten, ventilatie en nog veel details

Na diverse aanpassingen kwam ik uit op een ander concept.

 

Het voordeel van " onder de grond" is dat je gewoon lelijk kan bouwen.

En de isolatiewaarde is redelijk goed.

 

Het nadeel is condens en vocht (afhankelijk van waterpeil)

 

Waarom niet een terp?

Je bouw een huis van lelijke betonblokken (dubbel wandig)

Met een kelder van plusminus 2 meter diep

Hierna de grond gebruiken om de eerste etage te voorzien van een terpconstructie

Dan is er zichtbaar maar 1 woonlaag op een terp, en je isolatie waarde is enorm.

 

Ik zou een stuk ruimer bouwen, het verschil in kosten is minimaal

 

 

 

P.s. Sorry voor de typo' s

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf zeer geïnteresseerd in het bouwen "onder de grond"

Ik heb ooit een complete berekening gemaakt (20 jaar geleden) hoe het zat met isolatie , licht, kosten, ventilatie en nog veel details

Na diverse aanpassingen kwam ik uit op een ander concept.

 

Het voordeel van " onder de grond" is dat je gewoon lelijk kan bouwen.

En de isolatiewaarde is redelijk goed.

 

Het nadeel is condens en vocht (afhankelijk van waterpeil)

 

Waarom niet een terp?

Je bouw een huis van lelijke betonblokken (dubbel wandig)

Met een kelder van plusminus 2 meter diep

Hierna de grond gebruiken om de eerste etage te voorzien van een terpconstructie

Dan is er zichtbaar maar 1 woonlaag op een terp, en je isolatie waarde is enorm.

 

Ik zou een stuk ruimer bouwen, het verschil in kosten is minimaal

 

 

 

P.s. Sorry voor de typo' s

Ja ik ga het misschien ruimer maken. 40m2 mag dan wel voldoende zijn voor mij maar mijn vrouw en dochter willen misschien iets groter :-)

 

De reden dat ik geen huis boven de grond ga bouwen is omdat die er al staat (blijft ook staan) :-)

 

b972c4c46478b6a355ce04639183d1e4.jpg

 

Sent from my Swedish using Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

sebas,

 

interesting allemaal, je dimenties zijn welhaast die van een bunker. En de luchtbehandeling klink alsof je rekening houd met chemische/nucleaire problemen.

klink als een aardige investering in beton. Ik hoop ook dat dit je niet verlinkt als je dat stort zonder vergunning mischien dat dit wel de aandacht trekt.

Weet je al of je in de buurt zit van een kerncentrale / strategische locatie oid?

Zo ver noord zal de factor mens een kleiner risico zijn. De meeste zijn gewent te plannen en hebben nog skills om te overleven (jagen, vissen, voorraad voedsel)

 

Zo ver noord en weinig mensen, waarom dan niet een kleine ondergrondse plek voor voorraad en (kort) verblijf in combinatie met een earth ship? dat is ook wat vriendelijker voor als je bezoek krijgt, want hou hou je dit allemaal geheim als het je hoofdverblijf is?

Op zo een stuk grond kan je het deel van het earth ship dat niet ingegraven is wel camoufleren met snel groeiers of een berg puin wat je dan al hebt van het gat wat je gaat graven.

 

Zie dit niet als kritiek, ik probeer oprecht je redenen en afwegingen te begrijpen. Zelf heb ik gedacht om in scandinavie zeecontainers in te graven als bol/vakantie bestemmming en heb om wille van de kosten/acceptatie/risico's die je extra vermeid toch besloten voor een "normale" woning

Ik hoop dat dit een lang lopend draadje wordt met een schitterend resultaat in de grond voor jullie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

sebas,

 

interesting allemaal, je dimenties zijn welhaast die van een bunker. En de luchtbehandeling klink alsof je rekening houd met chemische/nucleaire problemen.

klink als een aardige investering in beton. Ik hoop ook dat dit je niet verlinkt als je dat stort zonder vergunning mischien dat dit wel de aandacht trekt.

Weet je al of je in de buurt zit van een kerncentrale / strategische locatie oid?

Zo ver noord zal de factor mens een kleiner risico zijn. De meeste zijn gewent te plannen en hebben nog skills om te overleven (jagen, vissen, voorraad voedsel)

 

Zo ver noord en weinig mensen, waarom dan niet een kleine ondergrondse plek voor voorraad en (kort) verblijf in combinatie met een earth ship? dat is ook wat vriendelijker voor als je bezoek krijgt, want hou hou je dit allemaal geheim als het je hoofdverblijf is?

Op zo een stuk grond kan je het deel van het earth ship dat niet ingegraven is wel camoufleren met snel groeiers of een berg puin wat je dan al hebt van het gat wat je gaat graven.

 

Zie dit niet als kritiek, ik probeer oprecht je redenen en afwegingen te begrijpen. Zelf heb ik gedacht om in scandinavie zeecontainers in te graven als bol/vakantie bestemmming en heb om wille van de kosten/acceptatie/risico's die je extra vermeid toch besloten voor een "normale" woning

Ik hoop dat dit een lang lopend draadje wordt met een schitterend resultaat in de grond voor jullie

Advies en ideeën zijn altijd welkom :-)

Nee er zijn gelukkig geen kerncentrales in het noorden al weet ik niet of er militaire opstellingen zijn.

 

De luchtfilter moet inderdaad virussen kunnen doden en ik zal ook genoeg vacuüm verpakte filters op voorraad hebben om deze in geval van nood tijdens 90 dagen, dagelijks te kunnen vervangen.

 

Ik had tot gisteren nog niet eerder gehoord van earthship huizen, maar dit zou een vergunning eisen. Misschien in de toekomst. Het reeds aanwezige huis kan ik inrichten als verblijf waardoor er altijd plaats voor gasten is en waardoor er waarschijnlijk ook geen ondergrondse woning wordt verwacht.

 

De ingang zal verborgen en vermomd zijn. Mijn idee ging uit naar een oude kelder met een verborgen deur, achter de verborgen deur, een waterdichte deur en een pomp om de kelder voor een gedeelte onder water te plaatsen (halve meter) om mensen het idee te geven dat hier een ondergelopen kelder is waar niets te halen valt.

 

Achter de waterdichte deur zit dan een grote ingegoten kluis waarvan de achterkant is weggehaald en deze op die manier als deur met kozijn werkt.

 

Sent from my Swedish using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hectare zou voldoende moeten zijn om voor 5 personen eten te kunnen verbouwen (volgens de boeken die ik heb). Wij zijn maar met zijn drietjes maar gaan het extra eten drogen en bewaren.

 

Welkom Sebas!

 

Toch maak je hier opnieuw een misrekening.

De bekende boeken die gaan over het voeden van gezinnen op 1 hectare gaan allemaal over een andere klimaatzone dan dat waar jij zit.

 

Uiteraard kan ik het compleet mis hebben en heb jij een boek wat ik nog niet ken!

Laat maar horen ben zeer nieuwsgierig.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Sebas!

 

Toch maak je hier opnieuw een misrekening.

De bekende boeken die gaan over het voeden van gezinnen op 1 hectare gaan allemaal over een andere klimaatzone dan dat waar jij zit.

 

Uiteraard kan ik het compleet mis hebben en heb jij een boek wat ik nog niet ken!

Laat maar horen ben zeer nieuwsgierig.

 

Greener

Ja en nee :-)

 

De boeken gaan inderdaad over een andere klimaat zone maar in de klimaat zone waar ik naar toe ga (zone 7) kunnen zonder probleem vrij veel groenten en fruit worden geteeld.

 

Ook heb je de mogelijkheid om een micro klimaat te maken. Een interessant boek hierover (alleen in het Zweeds) is genaamd "Växtatlas" is verkrijgbaar van de "svensk trädgård riksförbundet" http://www.tradgard.org/hem/publikationer/vaxtatlas.html

 

Er kan zonder problemen aardappelen, wortels, komkommers, tomaat, bonen en andere groenten verbouwd worden

 

En is ook een forum draadje beschikbaar (in het Zweeds)

 

Even een quote in het Zweeds :-)

 

"Detta odlar vi utan några som helst problem:

Vitkål, broccoli, Haricot verts och låga vaxbönor (förkultiverar jag några veckor=snabbare skörd, men det går faktiskt jättebra utan att förgro), dill, spritärtor, (massor av) squash, 3 sorters morötter (1 tidig), kålrot, palsternacka, mangold (min favorit växer så det knakar), persilja, västeråsgurkor och frilandstomater har vi mot en vägg, lin, olika blommor (särskillt ettårig brudslöja växer extremt snabbt och bra utan förkultivering) sallad, potatis och rädisor försås. Bondbönor och grönkål är jättebra också"

 

 

 

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=10350.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast je eigen tuin heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om paddestoelen en bosbessen buiten je tuin te plukken. Een uur in het bos kan al snel een kilo aan cantharellen opleveren (komen ieder jaar weer op dezelfde plek terug)

 

Sent from my Swedish using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee :-)

 

De boeken gaan inderdaad over een andere klimaat zone maar in de klimaat zone waar ik naar toe ga (zone 7) kunnen zonder probleem vrij veel groenten en fruit worden geteeld.

 

Ook heb je de mogelijkheid om een micro klimaat te maken. Een interessant boek hierover (alleen in het Zweeds) is genaamd "Växtatlas" is verkrijgbaar van de "svensk trädgård riksförbundet" http://www.tradgard.org/hem/publikationer/vaxtatlas.html

 

Er kan zonder problemen aardappelen, wortels, komkommers, tomaat, bonen en andere groenten verbouwd worden

 

En is ook een forum draadje beschikbaar (in het Zweeds)

 

Even een quote in het Zweeds :-)

 

"Detta odlar vi utan några som helst problem:

Vitkål, broccoli, Haricot verts och låga vaxbönor (förkultiverar jag några veckor=snabbare skörd, men det går faktiskt jättebra utan att förgro), dill, spritärtor, (massor av) squash, 3 sorters morötter (1 tidig), kålrot, palsternacka, mangold (min favorit växer så det knakar), persilja, västeråsgurkor och frilandstomater har vi mot en vägg, lin, olika blommor (särskillt ettårig brudslöja växer extremt snabbt och bra utan förkultivering) sallad, potatis och rädisor försås. Bondbönor och grönkål är jättebra också"

 

 

 

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=10350.0

 

Dan zit je dus in het zuidelijkste puntje van Zweden als je in zone 7 zit.

Inderdaad meer dan genoeg mogelijk en zou je in principe nog niet eens met microklimaten hoeven te gaan werken.

Hou me op de hoogte.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...