Marc67NL Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Techniek staat voor niets. Dit ontwerp zorgt ervoor dat je water wint dmv. condensatie van vochtige lucht. Het werkt middels een zg. Peltier Element. Momenteel is het ontwerp ingebouwd in een fiets. Waarvan de dynamo de stroom levert voor het Peltier Element. New self-filling water bottle harvests drinking water from the air. A new self-filling water bottle has been invented that can not only serve as a nifty device for long bike tours and races, but could also offer a new method of fresh water collection in parts of the world where groundwater sources are hard to come by. Developed by industrial designer Kristof Retezar from Austria’s University of Applied Arts, the new device - called the ‘Fontus’ - works best in humid weather, which allows it to condense the moisture in the air into safe, fresh drinking water. Experiments have shown that under the right weather conditions, it can produce 0.5 Litres of water in just under an hour. Bron: Science Alert. Klein detail: Zulk condens water is volledig gedemineraliseerd................ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 @Simurgh Prepshop item!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marc67NL Geplaatst: 29 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Zonnecel eraan. Opening tegen de wind in. Moet lukken. NB. Hoe sneller de wind naar binnen waait, hoe meer de opbrengst. Maar alle beetjes helpen, als je het zo makkelijk voor niets kunt verkrijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Zonnecel eraan. Opening tegen de wind in. Moet lukken. Nou, als men is uit gegaan van een modale fietser dan gaat de lucht bij windstilte circa 20 KM/u. Met een beetje hand- of voetaangedreven compressor moet toch wel zoiets te evenaren of zelfs overtreffen zijn? Dus niet rijden maar wel lucht door dat apparaatje jagen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 @Simurgh Prepshop item!! +1! Als die er is bestel ik er één! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marc67NL Geplaatst: 29 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Nou, als men is uit gegaan van een modale fietser dan gaat de lucht bij windstilte circa 20 KM/u. Met een beetje hand- of voetaangedreven compressor moet toch wel zoiets te evenaren of zelfs overtreffen zijn? Dus niet rijden maar wel lucht door dat apparaatje jagen. Ik ben wat lui van aard. Als ik er niets voor hoef te doen, heerlijk. Maar je hebt wel gelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Scratch Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Tot die tijd maar een "doe het zelf" pakket halen bij de bouwmarkt !! [ATTACH=CONFIG]19843[/ATTACH] 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Nog interessanter om dit zelf te bouwen voor op je balkon, tuin, dak, boot, whatever. Als ik zo op internet kijk is dat best te realiseren volgens mij voor de handige doe-het-zelver. Het Peltier element is gewoon te koop. Het prinicipe is denk ik vergelijkbaar met het apparaat dat hier besproken werd maar dan veel eenvoudiger en zonder allerlei filters en dergelijke. http://preppers.nl/forum/threads/6846-Water-uit-de-lucht-halen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Nog interessanter om dit zelf te bouwen voor op je balkon, tuin, dak, boot, whatever. Als ik zo op internet kijk is dat best te realiseren volgens mij voor de handige doe-het-zelver. Het Peltier element is gewoon te koop. Het prinicipe is denk ik vergelijkbaar met het apparaat dat hier besproken werd maar dan veel eenvoudiger en zonder allerlei filters en dergelijke. http://preppers.nl/forum/threads/6846-Water-uit-de-lucht-halen Iemand op het forum die dat zou kunnen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Iemand op het forum die dat zou kunnen? Jazeker, maar men moet ook nog willen of er de zin van inzien... Peltier element: https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=peltier en let eens op de opgenomen vermogens... en bedenk dat een fietsdynamo zo een 3W vermogen geeft (en 6 Volt). Succes. (Met een zonnepaneel op je rug of zo misschien wel haalbaar op vermogensvlak.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wiskers Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Hier een met watertankje... makkelijk om op te vangen. Werkt met een adapter 220/12 volt. input is 12 volt 6 ampere; prijs denk ca 80 eur Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Klein detail: Zulk condens water is volledig gedemineraliseerd, dus 'veel' kan je daar niet van drinken en lekker is het ook niet.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Werkt het peltier techniek ook eventueel zonder stroom? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Werkt het peltier techniek ook eventueel zonder stroom? https://encrypted.google.com/search?q=hoe+werkt+een+peltier+element Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Klein detail: Zulk condens water is volledig gedemineraliseerd, dus 'veel' kan je daar niet van drinken en lekker is het ook niet.... Dat is wel een belangrijk punt. Kun je water ook weer remineraliseren? (nieuw woord denk ik) Ofwel, welke mineralen verdwijnen en zijn die dan vervolgens weer in droge en lang houdbare vorm te preppen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Dat is wel een belangrijk punt. Kun je water ook weer remineraliseren? (nieuw woord denk ik) Ofwel, welke mineralen verdwijnen en zijn die dan vervolgens weer in droge en lang houdbare vorm te preppen? Natuurlijk. Er bestaan stenen die hun mineralen langzaam afgeven, deze worden vaak bij waterfilters gebruikt om vooral de smaak van water te verbeteren, deze zijn dus ideaal... Wat googelen gaf me dit: http://www.optimaalwater.nl/filters-aquavit-12-liter/123-sunmac-mineraalstenen-1000-gram-8717953160096.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AWOL Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Natuurlijk. Er bestaan stenen die hun mineralen langzaam afgeven, deze worden vaak bij waterfilters gebruikt om vooral de smaak van water te verbeteren, deze zijn dus ideaal... Wat googelen gaf me dit: http://www.optimaalwater.nl/filters-aquavit-12-liter/123-sunmac-mineraalstenen-1000-gram-8717953160096.html Okay dus heel simpel gesteld: als je zelf een installatie bouwt om middels een peltier element water uit de lucht te condenseren en in het reservoir een aantal van die stenen legt en de stroom opwekt met een zonnepaneel dan kun je (theoretisch) voor een langere periode water genereren zonder ooit je huis uit te hoeven gaan of afhankelijk te zijn van regen of zelfs waterfilters. Klinkt als een leuk fundraising project Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Je kan ook gewoon als het geen vervuilde lucht rondhangt, regenwater opvangen en dat filteren en remineraliseren... en dat kost geen stroom... Kan je je zonnepanelen gebruiken voor iets dat niet zonder stroom kan werken. Of grondwater oppompen met een handpomp... Als je toch thuis bent... Ben je onderweg, dan is het iets gecompliceerder. In Nederland is teveel zout in het grondwater eerder een lastig op te lossen probleem, tenzij je een osmose filter hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 https://encrypted.google.com/search?q=hoe+werkt+een+peltier+element Dank voor de link. Beantwoord mijn vraag. Ik durfde er niet zo maar vanuit te gaan dat het wikipedia artikel waarheid was zonder een doorverwijzing aangezien ik hier de ballen verstand van heb (de konten ook btw) Je kan ook gewoon als het geen vervuilde lucht rondhangt, regenwater opvangen en dat filteren en remineraliseren... en dat kost geen stroom... Kan je je zonnepanelen gebruiken voor iets dat niet zonder stroom kan werken. Of grondwater oppompen met een handpomp... Als je toch thuis bent... Ben je onderweg, dan is het iets gecompliceerder. In Nederland is teveel zout in het grondwater eerder een lastig op te lossen probleem, tenzij je een osmose filter hebt. Niet per sé. In Afrika hebben ze een waterfilter voor zeewater dat werkt op basis van verdamping. Het water komt tegen de deksel aan, glijd langzaam naar de rand en wordt weer een druppel wat dan water zonder zout bevat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 juli 2015 Delen Geplaatst: 29 juli 2015 Dank voor de link. Beantwoord mijn vraag. Ik durfde er niet zo maar vanuit te gaan dat het wikipedia artikel waarheid was zonder een doorverwijzing aangezien ik hier de ballen verstand van heb (de konten ook btw) Antwoord is dus nee voor deze toepassing. Maar ik heb afgeleerd pasklare antwoorden te geven maar mensen zelf te laten leren zoeken, daar worden ze sneller slimmer en zelfstandiger van dan dat ik alles voorkauw (en ik kan dan nog mis zijn ook). Niet per sé. In Afrika hebben ze een waterfilter voor zeewater dat werkt op basis van verdamping. Het water komt tegen de deksel aan, glijd langzaam naar de rand en wordt weer een druppel wat dan water zonder zout bevat. In Afrika is het 1: Warmer overdag (en koud 's nachts) en 2: zulks neemt plaats in en vraag veel tijd... En dan hebben we weer gedemineraliseerd water... wat de gekende nadelen dan weer heeft bij veelvoudig gebruik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 30 juli 2015 Delen Geplaatst: 30 juli 2015 @wodan. Dat moge wel zo zijn. Ik ben beducht op verkeerd inlezen. Ik heb al wel eens eerder het peltier artikel gelezen op wikipedia maar neem nagenoeg alle wikipedia artikelen met een flinke hap zout. Bovendien voorkom je wel dat je het mis hebt oftewel 'weet waar je over praat' als je (of in het algemeen) je reputatie inzet. Juist doordat ik nogmaals op het artikel wordt gewezen geeft bij mij signalen af dat dit artikel dan toch meer waarheid bevat. En de enige manier om dat te controleren is te opteren op kennis van anderen i.p.v. klakkeloos overnemen wat wikipedia zegt. Immers een ander referentie kader dan vragen aan iemand met kennis hiervan heb ik niet. Het is maar hoe je er in staat nietwaar? 2. Dat zal je knap verbazen! Het formaat is niet groter dan een scooter en genereert voldoende voor 5 liter per dag. Ook bij gematigde klimaten komt verdamping voor en de hogere luchtvochtigheid compenseert de lagere temperatuur. Sterker nog ik durf zelfs te beweren dat gematigde klimaten een beter rendement kunnen halen als we bijv. het dak zwart verven. En last but not least. Er is nog steeds niks aan de hand want dat zout met mineralen is niet weg. Je kunt het nu doseren naar behoefte en de rest weggooien (of opsparen ) Kortom, zijn er wel nadelen aan dit? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enigma13 Geplaatst: 30 juli 2015 Delen Geplaatst: 30 juli 2015 Een zelfvullende portemonnee lijkt mij nou ook wel wat. Daarna ga ik de preppershop leegkopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 30 juli 2015 Delen Geplaatst: 30 juli 2015 @wodan. Dat moge wel zo zijn. Ik ben beducht op verkeerd inlezen. Ik heb al wel eens eerder het peltier artikel gelezen op wikipedia maar neem nagenoeg alle wikipedia artikelen met een flinke hap zout. Bovendien voorkom je wel dat je het mis hebt oftewel 'weet waar je over praat' als je (of in het algemeen) je reputatie inzet. Juist doordat ik nogmaals op het artikel wordt gewezen geeft bij mij signalen af dat dit artikel dan toch meer waarheid bevat. En de enige manier om dat te controleren is te opteren op kennis van anderen i.p.v. klakkeloos overnemen wat wikipedia zegt. Immers een ander referentie kader dan vragen aan iemand met kennis hiervan heb ik niet. Het is maar hoe je er in staat nietwaar? 2. Dat zal je knap verbazen! Het formaat is niet groter dan een scooter en genereert voldoende voor 5 liter per dag. Ook bij gematigde klimaten komt verdamping voor en de hogere luchtvochtigheid compenseert de lagere temperatuur. Sterker nog ik durf zelfs te beweren dat gematigde klimaten een beter rendement kunnen halen als we bijv. het dak zwart verven. En last but not least. Er is nog steeds niks aan de hand want dat zout met mineralen is niet weg. Je kunt het nu doseren naar behoefte en de rest weggooien (of opsparen ) Kortom, zijn er wel nadelen aan dit? Begrijpelijk en inderdaad, dat valt nog enigszins mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 30 juli 2015 Delen Geplaatst: 30 juli 2015 Experiments have shown that under the right weather conditions, it can produce 0.5 Litres of water in just under an hour. Interessant, ik ben alleen erg benieuwd bij welke relatieve luchtvochtigheid, snelheid en hoeveelheid zon het goed werkt. Zoiets kun je natuurlijk ook op je auto zetten. (ducttape! ) Als wandelaar heb je er niets aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 16 augustus 2015 Delen Geplaatst: 16 augustus 2015 Van Kristof Retezar kreeg ik een reactie: We are still developing the product. There will be a crowdfunding campaign soon! We have already designed a second variation of Fontus which is stationary. Dus mochten we hier iets van zien, graag hier posten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.