Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Warm water , de kost en de verbouwing.


Recommended Posts

Een tijd geleden kochten we ons huis hier.

We betaalden een heel redelijke prijs voor een toch wel groot huis met veel mogelijkheden.

Ik knapte de woning op van benden tot boven op eigen houtje en nu wonen we wel heel goed naar mijn mening.

Toch zijn er hier en daar nog zaken te veranderen om dit meer efficiënt te doen.

Zo is er bv de elektrische warmwaterboiler.

Deze is 150 liter maar verbruikt een pak elektriciteit en voor een gezin met om de 14 dagen 4 kinderen niet rendabel en dat zie je in de elektriciteitsfactuur.

el-boiler.jpg.9534f875998e532401eb83e05d649a36.jpg

Dus deze wordt vervangen door een gasboiler ( doorstromer ) op aardgas. (kan ook worden aangepast op propaan indien nodig)..

terwijl ik deze werken ga uitvoeren vervang ik ook de waterleidingen door pvc leiding (blauw - rood ).

Ik zal hier het volledige verslag met foto's posten hoe ik te werk ga . Dit kan interessant zijn voor personen die dergelijke werken in de toekomst willen uitvoeren en eventueel vragen hebben.

Als je (in België) zelf werken uitvoert aan een gasinstallatie mag dit zolang het NA de gasteller is.

De buizen ervoor ( die van de straat komen ) daar moet je afblijven.

teller.jpg.4817e7b46cf4d371b8c761e2f55e44f3.jpg

Nu zijn de systemen zodanig gevorderd dat dit eigenlijk een niet zo moeilijk werk is maar wel het verstand er alle tijden bij houden natuurlijk.

Proper werken en de buizen en systemen mooi recht hangen en maken dat alles dicht is wordt vanzelfsprekend.

Gebruik van de juiste gereedschappen om deze werken uit te voeren is een must om geen beschadigingen aan de installatie te veroorzaken.

 

Ik heb jaren ervaring en deed deze werken ook vroeger in bijberoep dus ik weet één en ander over hoe bepaalde zaken aan te pakken.

 

Ik opteerde voor de gasboiler Termal 14 lt mg met piëzo ontsteking ipv een elektronische ontsteking omdat de prijs de helft !!!! lager was.

 

gas-boiler.jpg.fd2a0f3b982a4798a2c93b4f05a7fe3b.jpg

Overdag wordt de waakvlam uitgeschakeld omdat dit niet nodig is terwijl we van huis weg zijn.

Het warm water dient om de kinderen en onszelf te douchen en het gebruik in de keuken.

Ook zal ik nu de garage van warm water voorzien omdat ik daar veel werk en je nu eenmaal de handen properder krijgt met warm water nadat ze vettig zijn geweest.

 

De douche in de badkamer staat er ook 25 jaar en die wordt vervangen door een douchecabine die momenteel in promo stond in de Hubo. Van 450 euro naar 269 euro dus deze kan tellen.

Investeren in een gemetste douche met tegels wil ik niet want dat gaat ook verslijten en kost een 10-voud. Een cabine is langs alle zijden bereikbaar moest er zich een probleem voordoen in de toekomst...liever niet maar je weet nooit natuurlijk.

 

Het begin.

 

De boiler aangekocht vandaag in de Brico . - 15% dus voor 255 euro had ik deze boiler.

Rook (bij gas niet natuurlijk) afzuig zit reeds in de garage klaar.

afvoer.jpg.cc7bb0265777570cfff6387c8610c7ea.jpg

Daar in de buurt komt de boiler te hangen.

De toevoer gasleiding die momenteel naar de CV loopt wordt vervangen door een grotere diameter met koper / geel omwikkelde buis .

De waterleidingen zal ik langs de kelder laten lopen omdat ik daar een zee van plaats heb .

kelder.jpg.c9902231c06de07116abe09ef1df93dd.jpg

De leidingen naar boven zullen in dezelfde gaten komen als de vorige. Alle waterleidingen in huis zijn vrij toegankelijk en dat is zeker meegenomen.

 

Verdere update volgt ...

Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@tom666 ,Maar het verhaal dat je in Belgistan gasleidingen zomaar kan aanpassen klopt niet . Alle aanpassingen moeten door een erkend keuringsorganisme (bijvoorbeeld Vincotte) of door een erkende installateur nagekeken worden (niet elke zelfstandige installateur heeft deze licentie), er moet eveneens een isometrisch schema opgemaakt worden met de plaats en diameter van de gasleidingen .

Stel dat er ooit iets gebeurt met de gasleidingen zal je verzekeringsagent mogelijks zijn handen van het dossier afhouden .

Een keuring kost iets van een 120 a 150 € per huishoudelijke installatie. Succes met de werken !

Link to post
Share on other sites

Ja dat heb ik er niet bij vermeld...je mag idd de werken uitvoeren maar ze moeten worden gekeurd.

Dat is nu geen probleem daar ik bevriend bent met een erkend installateur met keuring.

Maar !! je bent het niet verplicht. Wel kan het zijn dat nadien een installateur geen onderhoud wil uitvoeren aan jouw installatie...en die is voor de verzekering verplicht om de 2 jaar (aardgas).

Dus best laten doen.

Link to post
Share on other sites

Dat is een mooi project.

 

Ik had al een redelijk zuinige elec boiler. Dus wilde geen geld uitgeven aan een andere boiler, en een gasleiding aanleggen.(alles elec in het huis en blokverwarming)

Dus ik heb er voor gekozen om dat geld te investeren in zonnepanelen.

 

Zo kan ik uiteindelijk op 0-euro per mnd uitkomen met mijn elec-rekening, met een zuinige boiler lukt dat niet.

Link to post
Share on other sites
@tom666,

 

Waarom de bestaande koperleidingen vervangen door, in mijn ogen kwestbare en nog niet bewezen, pvc leidingen ?

 

De pvc leidingen die onze tom bedoeld zijn eigenlijk met een drie delige wand . De binnen buis is pvc dit om een perfecte water doorstoom te hebben . Om dit gedeelte van de buis is een aluminium buis omheen voor de stevigheid . Ook om gegeven bochten te kunnen behouden. Daar rond zit terug een pvc mantel . Die buis zit dan nog eens in een rode of blauwe flexibel. Naar gelang koud of warm water .

De buizen worden met speciale koppelingen verbonden . Waar weer appart gereedschap voor nodig is . Zowel voor het snijden als voor het persen .

Link to post
Share on other sites
De pvc leidingen die onze tom bedoeld zijn eigenlijk met een drie delige wand . De binnen buis is pvc dit om een perfecte water doorstoom te hebben . Om dit gedeelte van de buis is een aluminium buis omheen voor de stevigheid . Ook om gegeven bochten te kunnen behouden. Daar rond zit terug een pvc mantel . Die buis zit dan nog eens in een rode of blauwe flexibel. Naar gelang koud of warm water .

De buizen worden met speciale koppelingen verbonden . Waar weer appart gereedschap voor nodig is . Zowel voor het snijden als voor het persen .

 

Beter bekend als ALPEX of begetube buizen.

 

prima materiaal, wel speciaal gereedschap nodig, zeker als je met persfittingen werkt, maar het legt snel en weinig kans op lekken omdat je veel minder koppelingen nodig hebt dan met koper of andere om een bocht te nemen.

 

(koper kan je wel buigen - maar het mag niet meer, er is namelijk een kans dat er op latere datum een scheurtje in de bocht komt)

  • Leuk 1
Link to post
Share on other sites
Beter bekend als ALPEX of begetube buizen.

 

prima materiaal, wel speciaal gereedschap nodig, zeker als je met persfittingen werkt, maar het legt snel en weinig kans op lekken omdat je veel minder koppelingen nodig hebt dan met koper of andere om een bocht te nemen.

 

(koper kan je wel buigen - maar het mag niet meer, er is namelijk een kans dat er op latere datum een scheurtje in de bocht komt)

 

Klopt, ik wil straks al mij leidingen in de Finca in Alupex gaan leggen. Je hebt heel veel varianten:

 

ongeïsoleerd

geïsoleerd

met mantel

zonder mantel

voor water\CV\Gas

 

Mooie is dat je geen buigijzers nodig hebt en dat je uit 1 geheel kunt leggen. Ook zijn er allerlei koppelingen naar standaard koper\messing aansluitingen.

 

Voordelig adresje: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/m770006079-ape-alupex-buis-demrad-radiatoren-euro-69.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Link to post
Share on other sites
Klopt, ik wil straks al mij leidingen in de Finca in Alupex gaan leggen. Je hebt heel veel varianten:

 

ongeïsoleerd

geïsoleerd

met mantel

zonder mantel

voor water\CV\Gas

 

Mooie is dat je geen buigijzers nodig hebt en dat je uit 1 geheel kunt leggen. Ook zijn er allerlei koppelingen naar standaard koper\messing aansluitingen.

 

Voordelig adresje: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/m770006079-ape-alupex-buis-demrad-radiatoren-euro-69.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Klopt dat er veel mogelijkheden in bestaan .

Maar er zijn ook al namaak spullen op de markt .

Zo verbouwde mijn dochter haar huis in Gent . Moest ik een radiator verplaatsen en ook de leidingen aanpassen .

nu ik heb heel wat gereedschap en kennis van gelijk wat bouw beroep . Maar daar moest ik toch eens in mijn haar krabben dat ik niet heb .

De leidingen waren van een heel aparte diameter. Nooit gezien . Ik naar een groothandel en daar vertelde ze mij dat dit tipe enkel voor industriële installatie gebruikt werdt . Zo heb ik hele dure verval stukken moeten kopen om naar de standaard pijpen te gaan . En dit telkens er een radiator moest worden verplaatst .

Link to post
Share on other sites
Klopt, ik wil straks al mij leidingen in de Finca in Alupex gaan leggen. Je hebt heel veel varianten:

 

ongeïsoleerd

geïsoleerd

met mantel

zonder mantel

voor water\CV\Gas

 

Mooie is dat je geen buigijzers nodig hebt en dat je uit 1 geheel kunt leggen. Ook zijn er allerlei koppelingen naar standaard koper\messing aansluitingen.

 

Voordelig adresje: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/verwarming-en-radiatoren/m770006079-ape-alupex-buis-demrad-radiatoren-euro-69.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

 

 

hier haal ik ze, is nog goedkoper.

http://2smart.be/cataloog/sanitair/buizen/2smart-pex/2smartpex-buizen/2smartpex-16x2mm

http://2smart.be/cataloog/sanitair/buizen/begetube-alpex/begetube-alpex-buizen/begetube-alpex-16x2mm

 

 

ik raad je wel aan om te investeren in een buigveer, dan kan je de iets krapperige bochten leggen zonder je moet vrezen dat die plots dichtklapt :)

Link to post
Share on other sites
Klopt dat er veel mogelijkheden in bestaan .

Maar er zijn ook al namaak spullen op de markt .

Zo verbouwde mijn dochter haar huis in Gent . Moest ik een radiator verplaatsen en ook de leidingen aanpassen .

nu ik heb heel wat gereedschap en kennis van gelijk wat bouw beroep . Maar daar moest ik toch eens in mijn haar krabben dat ik niet heb .

De leidingen waren van een heel aparte diameter. Nooit gezien . Ik naar een groothandel en daar vertelde ze mij dat dit tipe enkel voor industriële installatie gebruikt werdt . Zo heb ik hele dure verval stukken moeten kopen om naar de standaard pijpen te gaan . En dit telkens er een radiator moest worden verplaatst .

 

andere maat of type betekend niet meteen namaak hoor.

 

 

wat ik geleerd heb een paar jaar terug is dat je bij de groothandel altijd moet kijken of de O-ringetjes nog in de koppelingen zitten als je losse koppelingen koopt..

af en toe worden die namelijk gestolen, en gelijk hoe goed je de koppeling perst of aanspant, het blijft lekken :p

Link to post
Share on other sites
andere maat of type betekend niet meteen namaak hoor.

 

 

wat ik geleerd heb een paar jaar terug is dat je bij de groothandel altijd moet kijken of de O-ringetjes nog in de koppelingen zitten als je losse koppelingen koopt..

af en toe worden die namelijk gestolen, en gelijk hoe goed je de koppeling perst of aanspant, het blijft lekken :p

klopt ook .

Daarom worden veel koppelingen afzonderlijk verpakt of met 2 of 4 .

Link to post
Share on other sites
@Geert, de koppelingen naar "normale" maten zijn inderdaad iets duurder dan standaard koppelingen. Maar het scheelt veel werk en tijd en de slang is veel goedkoper dan koperen buis.

 

Een van mijn eerste investeringen zal zijn die perstang en striptang (soort puntenslijper) en daarna maar eens flink oefenen.

 

De kniptang , ruimer , plooi flexibel, en nog wat klein spul heb ik hier liggen . Dat hoef je niet te kopen mag je gerust gebruiken . Alleen de perstang heb ik niet ( meer )

Link to post
Share on other sites

Kijk goed naar de diameter van de buis, wij hadden ook flexibele waterbuis gebruikt, maar konden in de badkamer alles weer uit de muur slopen, tegels alles zat er al aan.

Het probleem, veel te weinig water voor de stort douche.

Bij flexibele buis, gaan de koppelingen, in de buis, en worden met een pers tang vast gezet, je diameter van je leiding word kleiner.

kijk maar eens in de koppelingen/sokjes/muurplaten dan zie je pas hoe klein gaatje er overblijft van je 15 of 22 mm buis

Bij koper buis gaan de koppelingen en sokjes over de buis heen en houd je de diameter 15 of 22 mm over de hele lengte

Dit even ter info, het zou jammer zijn als je het klaar hebt, en je er achter komt, dat je te weinig druk hebt.

Link to post
Share on other sites
Een beetje prepper die zich voorbereid, of rekening houdt met tekorten (ook van water) zal geen stortdouche nemen, eerder een waterbesparende douche ;)

 

Als je een 'doorstroom' verwarming hebt, heb je een zeker volume per tijd (debiet) nodig, anders werkt de thermostatische kraan niet goed en valt de doorstroom verwarming uit wegens te weinig doorstroming.

Voor een elektrische boiler geen probleem, voor verwarmen op gas en enkel bij vraag (dus geen buffer vat) heb je een probleem bij 'te weinig vraag' naar warm water. Dit ter info.

Link to post
Share on other sites
Als je een 'doorstroom' verwarming hebt, heb je een zeker volume per tijd (debiet) nodig, anders werkt de thermostatische kraan niet goed en valt de doorstroom verwarming uit wegens te weinig doorstroming.

Voor een elektrische boiler geen probleem, voor verwarmen op gas en enkel bij vraag (dus geen buffer vat) heb je een probleem bij 'te weinig vraag' naar warm water. Dit ter info.

 

bij mijn doorstroom gasboiler is dit geen probleem.

(nieuwer type dat zelfregelend werkt, nadeel is dat deze niet zou werken als de elek. uitvalt en het backup systeem leeg is)

ik heb 'm ingesteld op 45°C, wat meer dan voldoende is om het lekker warm te hebben met de thermostatische kraan. :)

 

 

Qua diameters klopt het inderdaad, maar dat is zo voor alle leidingen :)

 

en @Geert - de Alpex verbindingen zijn meestal verpakt per 5 -- tenzij je naar een DIY winkel gaat, maar dan krijg je er 2 en betaal je er 5 :)

Link to post
Share on other sites
Kijk goed naar de diameter van de buis, wij hadden ook flexibele waterbuis gebruikt, maar konden in de badkamer alles weer uit de muur slopen, tegels alles zat er al aan.

Het probleem, veel te weinig water voor de stort douche.

Bij flexibele buis, gaan de koppelingen, in de buis, en worden met een pers tang vast gezet, je diameter van je leiding word kleiner.

kijk maar eens in de koppelingen/sokjes/muurplaten dan zie je pas hoe klein gaatje er overblijft van je 15 of 22 mm buis

Bij koper buis gaan de koppelingen en sokjes over de buis heen en houd je de diameter 15 of 22 mm over de hele lengte

Dit even ter info, het zou jammer zijn als je het klaar hebt, en je er achter komt, dat je te weinig druk hebt.

De mm maat die jij opgeeft is nog altijd de buiten diameter van de buis . Duis de buis verkleint naargelang de want dikte . En tussen de twee maten die je opgeeft heb je ook nog 18mm . Misschien minder gebruikt .

 

 

Ik zie dat jou locatie Duitsland is . Misschien nog ander materiaal dan in nederland of België.

Ik vind wel geen voorstelling van jou terug . Kan je dat even doen?

Link to post
Share on other sites

alpex is 16/2, 16mm buiten, 2mm wanddikte = 12mm interne diameter. koppelingen verkleinen dit natuurlijk nog, die vermijd je dus ook best zo veel mogelijk.

andere maten zijn 18/2 en 20/2, maar net zoals @Geert heb ik die niet in voorraad...

 

er bestaan nog grotere, maar die zal je in een normale woning niet nodig hebben. (Tenzij je @f150 heet :))

 

wat ik gedaan heb bij mij thuis is koud naar de kraan apart, en nog een 2e leiding apart vanaf de collector naar de doorstromer.

 

elke kraan vertrekt apart vanaf de collector met 16/2, en qua debiet mag ik niet klagen. :)

 

wil je 1 enkele leiding leggen, en aftakken voor je kraan en doorstromer enz, dan moet je inderdaad dikker gaan.

leg je ze apart, dan is 16/2 voldoende.

Link to post
Share on other sites
alpex is 16/2, 16mm buiten, 2mm wanddikte = 12mm interne diameter. koppelingen verkleinen dit natuurlijk nog, die vermijd je dus ook best zo veel mogelijk.

andere maten zijn 18/2 en 20/2, maar net zoals @Geert heb ik die niet in voorraad...

 

er bestaan nog grotere, maar die zal je in een normale woning niet nodig hebben. (Tenzij je @f150 heet :))

 

wat ik gedaan heb bij mij thuis is koud naar de kraan apart, en nog een 2e leiding apart vanaf de collector naar de doorstromer.

 

elke kraan vertrekt apart vanaf de collector met 16/2, en qua debiet mag ik niet klagen. :)

 

wil je 1 enkele leiding leggen, en aftakken voor je kraan en doorstromer enz, dan moet je inderdaad dikker gaan.

leg je ze apart, dan is 16/2 voldoende.

 

Ik wil met een verdeler gaan werken en vanaf de verdeler aftakken per leiding. Weet je toevallig ook welke maat het dichtste bij een verdeler van verwarming (22 mm denk ik) komt? Dan kan ik met 26 naar de verdeler en bijv. met 16 per aftakking gaan werken.

Link to post
Share on other sites
Ik wil met een verdeler gaan werken en vanaf de verdeler aftakken per leiding. Weet je toevallig ook welke maat het dichtste bij een verdeler van verwarming (22 mm denk ik) komt? Dan kan ik met 26 naar de verdeler en bijv. met 16 per aftakking gaan werken.

 

een standaard collector voor sanitair water heeft 1" vrouwelijke draad aan beide kanten - dat kan inderdaad met een 26/2 aangesloten worden, of vanaf de meter met een geweven flexibel.

de aftakkraantjes er op zijn doorgaand M24, hier past een 16/2 buis op mits de juiste overgangskoppeling.

sommige zijn 1/2" - hangt af van het type dat je koopt.

 

ik raad je ook aan om steeds een kraantje te plaatsen per aftakking, zo kan je een zone gemakkelijk afsluiten als je er aan moet werken zonder dat je de rest van het huis zonder water zet.

 

bij opbouw waar je nadien nog aan kan kan je prima werken met knelkoppelingen, bij inbouw zou ik eerder persfittingen aanraden (tang kan je huren of lenen van iemand dat je kent, bij langdurige verbouwingen kan je er ook zelf 1 aanschaffen en later verkopen - als je tijd hebt kan je bvb een "eco-press" van REMS kopen met bijpassende perskop, totale kost zo'n €300 a 350.)

 

vergeet het kalibreeraffaire niet, anders ga je zeker lekken hebben! (werkt zowel voor pers- als knelkoppelingen, je moet wel bij perskoppelingen nog even manueel ontbramen)

http://2smart.be/cataloog/sanitair/buizen/begetube-alpex/begetube-gereeedschap/alpex-kalibreerapparaat-enkel-geschikt-voor-montage-van-klemkoppelingen

Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...