Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een AGM of Gel accu?


Madeliefje

Aanbevolen berichten

Ik wil voor mijn Back-up offgrid systeem van 500w een circa 100ah accu kopen.

De accu zal pas aangesloten en gebruikt gaan worden bij hoge noodzaak.

 

Welke accu kan ik het langste zonder stroomtoevoer of gebruik bewaren?

Ik kan hem wel eventueel de 1e keer 100% vol laden.

 

Een AGM of een Gel accu?

En hoe lang blijft hij dan redelijk tot goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat je kunt volstaan met een AGM accu. Gel is handig als je vaak wilt ontladen maar dat is hier niet aan de orde.

 

Ik heb een AGM accun staan die nu een jaar of 6 oud is. Deze is nogal misbruikt doordat ik hem een tijd heb gebruikt voor een electromotor van een kano. Het is een 55ah accu die ik regelmatig met 30ah ontlaadde. Opladen is ook niet altijd netjes gebeurd met een zonnepaneel of losse lader maar hij doet het nog steeds goed. Ik heb recent niet getest hoeveel stroom de accu nog vasthoud maar hij is wel even bij @JamHard in gebruik geweest en ik heb geen klachten gehoord.

 

Maar waarom opladen en wegzetten. Hang er een 100 watt paneel aan zoals deze en een lader zoals deze en je hebt altijd een volle accu. Eventueel zou je zelfs een kleiner paneel kunnen nemen van 50 watt maar met 100 watt kun je de accu ook weer lekker laden als je hem hebt gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil voor mijn Back-up offgrid systeem van 500w een circa 100ah accu kopen.

De accu zal pas aangesloten en gebruikt gaan worden bij hoge noodzaak.

 

Welke accu kan ik het langste zonder stroomtoevoer of gebruik bewaren?

Ik kan hem wel eventueel de 1e keer 100% vol laden.

 

Een AGM of een Gel accu?

En hoe lang blijft hij dan redelijk tot goed?

 

http://www.amperewinkel.nl/uitleg-accu

 

Ik zou voor gel gaan, omdat je dat niet hoeft bij te vullen. Gel en AGM zijn beiden AGM accu's alleen anders gevuld. Niet gebruiken van een accu is slecht voor de accu, dus ik zou het sowieso af en toe laden en (deels)ontladen.

 

VRLA AGM gaat 7-10 jaar mee en VRLA Gel tot 12 jaar. VRLA 2 Volt accu's gaan wel tot 12 jaar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.amperewinkel.nl/uitleg-accu

 

Ik zou voor gel gaan, omdat je dat niet hoeft bij te vullen. Gel en AGM zijn beiden AGM accu's alleen anders gevuld. Niet gebruiken van een accu is slecht voor de accu, dus ik zou het sowieso af en toe laden en (deels)ontladen.

 

VRLA AGM gaat 7-10 jaar mee en VRLA Gel tot 12 jaar. VRLA 2 Volt accu's gaan wel tot 12 jaar mee.

Maar is de meerprijs van een gel accu het waard? Hij gaat een paar jaar langer mee, maar in dit geval wordt het systeem niet constant gebruikt. AGM die steeds netjes op spanning gehouden wordt komt ook een heel eind dan.

 

Als je dan een AGM accu neemt hebt je een deel van de kosten van het zonnepaneel en lader al weer terug en heb je zeker weten een bedrijfsklaar systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is de meerprijs van een gel accu het waard? Hij gaat een paar jaar langer mee, maar in dit geval wordt het systeem niet constant gebruikt. AGM die steeds netjes op spanning gehouden wordt komt ook een heel eind dan.

 

Als je dan een AGM accu neemt hebt je een deel van de kosten van het zonnepaneel en lader al weer terug en heb je zeker weten een bedrijfsklaar systeem.

 

Mee eens. 500 watt systeem heb je aan 100Ah ook niet heel veel aan denk ik. Dan is deze zo leeg als je van 50-60% ontladen uitgaat. Misschien beter zoiets kopen:

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/accessoires-en-onderhoud/a1002408036-230-ah-semi-tractie-accu-zonnepaneel-licht-boord-boot.html?c=af1c1821b68809fc6aa5a5edb483315a&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW-rDhuiGGiywZQBJD996LdulLeiTgisYPxp8XmtMkup6Wb-K5LqTSTqhjYgwn3fT07f-ywSZD1umRJ9NTdm-Gg2qSMSCeFVo09mWbrdu9Y8TVpEYLQvJoUWXTcygP2tYb9fTnUkEZqN2ostuPoXv2MYA5HGoMSsgDtv3Z73m5tVK-tkeF3IzbQ0yu5isfJRof8VThvZb7rckQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou wel beter zijn. 500 watt omvormer pakt op vol vermogen 36ah. 10% verlies op de omvormer dan heb je in een uurtje 40 ampère verbruikt. Houdt niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf weinig ervaring met verschillende typen accu's, maar mijn motorfiets accu (bijvoorbeeld) hangt in de winter altijd aan een druppellader om deze in goede conditie te houden voor de momenten dat deze niet gebruikt wordt.

Is zoiets ook niet mogelijk met jouw accu?

 

Het is inderdaad algemeen bekend dat de kwaliteit van accu's achteruit gaat als je ze niet gebruikt/ontlaadt/oplaadt zoals @Geert zegt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit nog steeds mogelijk is maar "vroeger" kon je loodaccu's kopen zonder dat er nog zuur in zat.

Op het moment dat je de accu echt wou gaan gebruiken (SHTF) kon je hem dan vullen met zuur.

Nadeel van dit soort accu's is dat je ze goed moest onderhouden (bijv. bijvullen) en goed moest ventileren voor het geval er waterstofgas vrij kwam bij overladen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit nog steeds mogelijk is maar "vroeger" kon je loodaccu's kopen zonder dat er nog zuur in zat.

Op het moment dat je de accu echt wou gaan gebruiken (SHTF) kon je hem dan vullen met zuur.

Nadeel van dit soort accu's is dat je ze goed moest onderhouden (bijv. bijvullen) en goed moest ventileren voor het geval er waterstofgas vrij kwam bij overladen. :D

 

En ze zijn lood zwaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de accu zoveel mogelijk niet opladen of gebruiken.

En als hij bij een langere stroomuitval aan het werk moet komt hij op zolder te staan.

Ik ga hem dan alleen hoofdzakelijk voor wat led-verlichting gebruiken, en misschien voor 2uurtjes 90watt tv(dvd).

De rest heb ik op gas.

 

Ik had gelezen dat een volle nieuwe AGM zich ontlaat tot 90% en daarna dit vasthoud.

Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom je lege accus wilt hebben maar als dat je wens is...

Gel accus zijn al vol geladen als je ze koopt. Wil niet zeggen dat op het moment van verkoop de accu nog helemaal vol zit dus wordt aangeraden om deze eerst nogmaals te laden. Een gel accu heeft als eigenschap dat als ze eenmaal volledige zijn ontladen ze eigenlijk niet meer op volle sterkte kunnen worden geladen. Dus een volle gel accu kopen om dan deze te ontladen om op te slaan en dan weer later in een shtfs weer opladen zou ik zeker niet doen.

Lood accu s kan je wel leeg kopen maar om deze te gebruiken moet hij eerst 24 uur rustig worden volgeladen. Dus leeg kopen en dan opslaan zou wel mogelijk zijn. Als een lood accu te veel wordt ontladen dan zijn ze daar iets beter tegen bestand maar goed is het natuurlijk nooit. En ze vragen natuurlijk als ze in gebruik zijn meer onderhoud.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Ps ik heb gel accu's met een druppellader staan. Altijd vol en altijd klaar.

Heb ik wel het geluk dat ik toegang heb naar een hoop gebruikte accu s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de accu zoveel mogelijk niet opladen of gebruiken.

En als hij bij een langere stroomuitval aan het werk moet komt hij op zolder te staan.

Ik ga hem dan alleen hoofdzakelijk voor wat led-verlichting gebruiken, en misschien voor 2uurtjes 90watt tv(dvd).

De rest heb ik op gas.

 

Ik had gelezen dat een volle nieuwe AGM zich ontlaat tot 90% en daarna dit vasthoud.

Klopt dat?

 

 

Ik heb veel ervaring met accu's

Het slechtste dat je kan doe is een accu daar zetten en misschien heb je deze na een paar jaar eens nodig...accu naar de botten...

Een goede accu moet werken...moet belast worden...moet ontladen en opladen...

 

Trouwens ...al deze info is makkelijk via google te vinden...

 

 

Als je een Optimax (rood of geel ) koopt heb je een super accu met 1000AH piek.

Daar haal je wat uit.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de accu aan een UPS hangen (die geschikt is voor dat type accu! Voltage/Amperage/Laadstroom e.d.). De UPS zo instellen dat deze minimaal 1x maandelijks een accu-test doet. Hieraan je PC e.d..

 

Dit geeft dan daadwerkelijk gebruik van de accu (netjes ontladen en weer laden). Veel beter dan een druppellader, want ook die zijn ongezond voor je accu. Een accu moet werken, ontladen en laden dus, niet alleen maar geladen houden, daar wordt 'ie niet beter op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke kabeldikte heb ik nodig om de 2x 70ah parallel te schakelen?

 

Dat ligt aan een hele hoop factoren.

 

Hoe warm mogen ze maximaal worden (en dus: hoe warm is 't in de ruimte waar ze zijn, hoe zijn ze weggewerkt, in/door een muur, los in de lucht e.d.)

Solide kern of multi-kern

Maximale amperage wat er doorheen moet kunnen

Continue amperage wat er doorheen moet kunnen

Kabel materiaal (koper of aluminium)

 

 

Een extreem grove berekening waarbij de meeste factoren genegeerd worden:

Elke mm2 multi-kern koper kan 10A (AC) dragen.

Elke mm2 solide-kern koper kan 6.5A (AC) dragen.

 

Voor DC zijn die waardes omgekeerd. Voor alu weet ik ze niet, maar die zullen lager liggen.

 

Stukje natuurkunde: AC loopt voornamelijk over het oppervlakte van het koper, DC door de gehele kern. Multi-kern kan dus meer amperes AC aan dan solide kern. En solide kern kan meer amperes DC aan dan multi-kern.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt aan een hele hoop factoren.

 

Hoe warm mogen ze maximaal worden (en dus: hoe warm is 't in de ruimte waar ze zijn, hoe zijn ze weggewerkt, in/door een muur, los in de lucht e.d.)

Solide kern of multi-kern

Maximale amperage wat er doorheen moet kunnen

Continue amperage wat er doorheen moet kunnen

Kabel materiaal (koper of aluminium)

 

 

Een extreem grove berekening waarbij de meeste factoren genegeerd worden:

Elke mm2 multi-kern koper kan 10A (AC) dragen.

Elke mm2 solide-kern koper kan 6.5A (AC) dragen.

 

Voor DC zijn die waardes omgekeerd. Voor alu weet ik ze niet, maar die zullen lager liggen.

 

Stukje natuurkunde: AC loopt voornamelijk over het oppervlakte van het koper, DC door de gehele kern. Multi-kern kan dus meer amperes AC aan dan solide kern. En solide kern kan meer amperes DC aan dan multi-kern.

 

Pff dit gaat boven mijn pet.

Ik dacht dat ik een eenvoudige vraag stelde;)

 

De ruimte is altijd 20graden , en de accu,s komen daar los in te staan, dus geen accubak.

 

Is 16mm2 voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de accu aan een UPS hangen (die geschikt is voor dat type accu! Voltage/Amperage/Laadstroom e.d.). De UPS zo instellen dat deze minimaal 1x maandelijks een accu-test doet. Hieraan je PC e.d..

 

Dit geeft dan daadwerkelijk gebruik van de accu (netjes ontladen en weer laden). Veel beter dan een druppellader, want ook die zijn ongezond voor je accu. Een accu moet werken, ontladen en laden dus, niet alleen maar geladen houden, daar wordt 'ie niet beter op.

 

Ik had gedacht 1 week aan de eenvoudige druppelaar en 3 weken niet.

Of maakt dat niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff dit gaat boven mijn pet.

Ik dacht dat ik een eenvoudige vraag stelde;)

 

De ruimte is altijd 20graden , en de accu,s komen daar los in te staan, dus geen accubak.

 

Is 16mm2 voldoende?

 

Volgens mij had je 't over een 500W omvormer. In dat geval:

500W / 13.8V = 36.3A

36.3A / 6.5A => 5.6 mm2 *minimaal*

 

Dus ja, 16mm2 multi-kern (stranded) koper zou ruim voldoende moeten zijn. Zorg wel altijd voor goede kwaliteit klemmen die op de juiste manier aangesloten zijn. Slecht contact betekent dat al het vermogen door dat slechte stukje gaat en je soms dus effectief maar een paar mm2 over houdt. Alle contacten moeten goed zijn! :)

 

Dit is ook er vanuit gaande dat je niet met meer dan 500W gaat laden. Je moet altijd rekenen met de zwaarte mogelijke stroom die door je kabels *KAN* lopen.

 

Zorg ook altijd dat je kabels (edit: woordje vergeten) *NIET* langer zijn dan nodig (lengte van de kabel bepaalt het spanningsverval) en heel belangrijk: Zorg dat wanneer je de accu's koppelt, ze daarvoor ongeveer gelijk geladen zijn, anders loopt er een *VEEL* hogere stroom door de kabel (accu's willen altijd gelijke lading hebben dus als de 1e 100% is en de 2e 80% dan zullen ze allebij naar de 90% trekken, waar een stevige stroom voor nodig is!).

 

 

De druppellader zo nu en dan aan is eigenlijk niet goed genoeg, je belast de accu daarmee totaal niet, hij verliest alleen wat capaciteit door de zelfontlading. Een accu moet echt daadwerkelijk gebruikt worden. 1 keer in de maand is okee; kan ook met je omvormer trouwens, gewoon aanzetten en je pc er aan hangen tot 'ie afslaat en dan de accu weer laden. Vervolgens niet aan de druppellader maar gewoon laten staan. Als je 'm zo elke maand even goed gebruikt dan gaat 'ie een aardig tijd mee.

 

Druppelladers zijn eigelijk alleen maar handig voor bijvoorbeeld auto's/motoren e.d. die langdurig stilstaan of in extreme kou (zoals hier in Zweden in de winter, veel mensen hebben een ingebouwde druppellader die de accu 's nachts een handje helpt zodat je 's ochtends normaal kan starten). Accu's haten kou en het druppelladen houdt ze langer in leven, maar alsnog worden ze er niet blij van; goed voor je accu zijn ze nooit; het is alleen *minder slecht* dan er helemaal niets mee doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tussen de accu's 50mm2 gelegd maar ik laad en ontlaad ook met grotere stromen.

 

Een goed handvat voor mij is onderstaande PDF.

 

http://www.rfsystems.nl/techniek/Kabeldoorsnede_12V_24V_LED.pdf

 

Je moet bij het bepalen van de dikte van je kabel ook rekening houden met de lengte. Nu zul je je accu's wel niet ver uit elkaar zetten maar toch. Ook voor de rest van je systeem is het handig om te hebben.

@Enki: Zorg ook altijd dat je kabels langer zijn dan nodig (lengte van de kabel bepaalt het spanningsverval) en heel belangrijk

 

Die snap ik niet. Is dit een kwestie van een woordje vergeten? Ik zou juist zeggen dat je de kabels niet langer neemt dan nodig. Sowieso is opgerolde kabel een no-go.

 

En er werd nog iets gezegd over tweedehands accu's. Mijn advies: tenzij je de verkoper kent en weet wat hij met de accu's heeft gedaan moet jet het niet doen. Misschien zijn ze in de 7 maanden wel steeds ze ver ontladen dat ze nu nagenoeg op zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tussen de accu's 50mm2 gelegd maar ik laad en ontlaad ook met grotere stromen.

 

Een goed handvat voor mij is onderstaande PDF.

 

http://www.rfsystems.nl/techniek/Kabeldoorsnede_12V_24V_LED.pdf

 

Je moet bij het bepalen van de dikte van je kabel ook rekening houden met de lengte. Nu zul je je accu's wel niet ver uit elkaar zetten maar toch. Ook voor de rest van je systeem is het handig om te hebben.

 

 

Die snap ik niet. Is dit een kwestie van een woordje vergeten? Ik zou juist zeggen dat je de kabels niet langer neemt dan nodig. Sowieso is opgerolde kabel een no-go.

 

En er werd nog iets gezegd over tweedehands accu's. Mijn advies: tenzij je de verkoper kent en weet wat hij met de accu's heeft gedaan moet jet het niet doen. Misschien zijn ze in de 7 maanden wel steeds ze ver ontladen dat ze nu nagenoeg op zijn.

 

 

Dat was inderdaad een kwestie van "zin woord-volgorde aanpassen en dan woordje vergeten", moet uiteraard NIET tussen :)

 

En inderdaad, 2e hands accu's gewoon niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...