Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen windmolen bouwen (de eerste problemen )


Flos

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Jammer @Geert dat het niet direct werkt. Ik denk dat het verschil tussen de positieve windvangende schoep en de negatieve windwerende schoep te klein is. Ik denk dat je daar een nieuw ontwerp op los moet laten, zoiets als dit:

Zie verder deze link: Klik

 

ha, die had ik ook al een keer gevonden. Probleem is echter dat het net als het model/ontwerp van Geert, nog niet functioneert.

Ronddraaien zal dat ding ook wel maar doet ie dat ook met die permanente magneten ?

 

je ziet her en der in weilanden nog wel eens zo'n klein model amerikaanse watermolen staan om water uit de sloot in een drinkbak te pompen. Daar heb ik ook altijd zo'n visioen bij van generator er aan en hoppa energie "um sonst"

 

En als het simpel was geweest dan hadden we windgenerators al bij de action zien liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een slapeloze nacht ( weeral ) een drukke morgen . Naar aanleiding van sommige postje heb ik besloten mijn bestaande vleugel te wijzigen . Lukt dat niet kan ik nog altijd een heel ander type maken vb. Link van @Charlie . Als ik er aan denk zal ik foto's maken van wat het wordt of worden zal .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: Hehe eindelijk gevonden. Al een tijd geleden gezien, een windmolen met beweegbare flappen van flexibel materiaal: http://www.wattisduurzaam.nl/zelfdenkende-windmolen-met-horizontale-wieken/

In deze aflevering van de Wilde Keuken van Wouter Klootwijk komt hij ook voor: http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde-keuken/detail/aflevering/6000003704/Uitvinder

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: Hehe eindelijk gevonden. Al een tijd geleden gezien, een windmolen met beweegbare flappen van flexibel materiaal: http://www.wattisduurzaam.nl/zelfdenkende-windmolen-met-horizontale-wieken/

In deze aflevering van de Wilde Keuken van Wouter Klootwijk komt hij ook voor: http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde-keuken/detail/aflevering/6000003704/Uitvinder

 

Ik denk dat dit gemakkelijk na te maken is . Ik hoop dat die man uit Den Helder een octrooi heeft aangevraagd als het echt werkt . Nadeel het is wel lawaaiig . Misschien iets voor plan C .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Geert, heeft wat opgerakelt.

 

Nooit gedacht dat een vlak reklamebord type windturbine beter zou werken.

Maar het klinkt wel logish. Enige wat ik dan niet snap is dat er her en der wel van die dingen (ontwerp geert) staan en draaien.

Op mp worden ze zelfs ook aangeboden (home made).

Je moet dus eigenlijk eerst een "trechter" maken die de wind naar de juiste kant voerd.

..

 

Wat je zegt over die trechter is juist, maar het probleem is dat je niet zomaar de linkerkant kan afschermen.

Het kan wel, maar dan zal hij alleen maar ronddraaien als de wind vanuit 1 specifieke richting zal komen, dus heb je er niet veel aan (en je heb wederom verlies)

 

Die dingen die wel draaien, hebben (zoals @Charlie terecht opmerkt) een veel grotere afstand tussen de "wieken"

Een alternatief methode is om 2 constructies boven elkaar te maken die 180 graden van elkaar gepositioneerd zijn

 

Zie deze constructie.

-_85.JPG.b76ee8284a06725afcab11c9953ccc40.jpg

 

Je moet volgens mij echt met een "bovenlager" gaan werken want de kracht die op de onderste lager komt is te groot.

In pvc zou je deze constructie ook kunnen maken, maar volgens mij is het slimmer om hem in blik/metaal te maken.

Nogmaals, rendement zal minimaal zijn, maar uiteraard wel leuk om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: Hehe eindelijk gevonden. Al een tijd geleden gezien, een windmolen met beweegbare flappen van flexibel materiaal: http://www.wattisduurzaam.nl/zelfdenkende-windmolen-met-horizontale-wieken/

In deze aflevering van de Wilde Keuken van Wouter Klootwijk komt hij ook voor: http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde-keuken/detail/aflevering/6000003704/Uitvinder

 

Het ziet er leuk uit, maar ik ben bang dat de uitvinder niet goed heeft opgelet tijdens natuurkunde.

Als het de doelstelling is om een gelijkmatige omwentelingssnelheid te halen is het een zeer slim bedacht. (zo gelijkmatig mogelijk zonder extra hulpmiddelen)

Maar je hoeft geen rekenmachine te gebruiken om te begrijpen dat deze constructie aanzienlijk minder rendement zal opleveren dan een normale molen

(en een normale molen is eigenlijk al niet rendabel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er leuk uit, maar ik ben bang dat de uitvinder niet goed heeft opgelet tijdens natuurkunde.

Als het de doelstelling is om een gelijkmatige omwentelingssnelheid te halen is het een zeer slim bedacht. (zo gelijkmatig mogelijk zonder extra hulpmiddelen)

Maar je hoeft geen rekenmachine te gebruiken om te begrijpen dat deze constructie aanzienlijk minder rendement zal opleveren dan een normale molen

(en een normale molen is eigenlijk al niet rendabel)

 

Als je de link leest/uitzending bekijkt, is het voordeel van deze dat hij bij verschillende windsnelheden 'goed' presteert.

Het leek mij alleen dat een dergelijke model niet al te moeilijk zelf te bouwen is, vergeleken met vleugelprofielen. Als die niet precies goed zijn qua vorm, neemt de reeds efficiëntie sterk af.

 

Overigens zijn alle klein windmolens vreselijk inefficiënt. Hoe groter, des te beter de efficiëntie.

 

Precies @Geert, eenvoudiger na te maken. Hij schijnt juist stiller te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert een rem heb je nodig om de molen stil te kunnen zetten en stil te houden als het bijvoorbeeld flink stormt en om bijvoorbeeld aan de rotor te kunnen werken.

 

Ook een verticale rotor heeft een kritisch toerental waarboven je de stukken om de oren krijgt ingeval van een lekker stormpje..

 

Hier een filmpje van een horizontale molen die op hol slaat...

 

[video=youtube_share;ffV3qtLzH18]

 

Ik vond nog een leuke vergelijkingstabel tussen de verschillende hier genoemde types...

 

index_duurza3.jpg

 

Vermogenscoëfficient van verschillende windmolentypes. De horizontale as is de verhouding van de omtreksnelheid van de tip t.o.v. de windsnelheid. Deze factor wordt ook snellopendheid genoemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

index_duurza3.jpg

Vermogenscoëfficient van verschillende windmolentypes. De horizontale as is de verhouding van de omtreksnelheid van de tip t.o.v. de windsnelheid. Deze factor wordt ook snellopendheid genoemd

 

Als ik het goed interpreteer is dus, bij lage windsnelheden een avonius of beter amerikaans veelblad model, best wel goed.

Bij hogere windsnelheden passen de tweebladige beter.

 

Waar ik aan zit te denken is een windmolen als extra string op je zonnepanelen converter zetten.

Voorop gesteld de uitgangsspanning en minimaal benodigde startvermogen wordt gehaald. Je hebt dan (bij wind) ook s'nachts stroom.

 

Een rem is wel handig. Een oud collega woonde in een molen en die scheet alle kleuren als het lekker stormde zo bang was ie dat de rem (simpel ding) los zou schieten of gewoon de as niet kon tegenhouden.

Bij veel wind en hoog toerental krijgen de meeste dingen en eigen wil ten aanzien van verplaatsingen. Of te wel, het wordt instabiel en spat uit elkaar.

 

Denk ook aan een snelheids regeling die afgesteld is op het optimale toerental van de dynamo (sorry).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd- @wiskers @Raycoupe @martin @ Kans @fragalot @Charlie . En ander geïnteresseerden .

Ik heb de vleugel gewijzigd . Of het nu gaat lukken weet ik nog niet het is hier nu praktisch wind stil of de weer goden ook tegen werken .

Wat heb ik gedaan .

De vleugel van de sokkel gehaald . En hem op mijn werk tafel gelegt .

20141024_133133.jpg.ea752bf165aa748c3272843e62fadcdb.jpg

20141023_131420.jpg.91da9c7f8aecde92d73001155a9e994a.jpg

De vleugel heb ik in 5 delen verdeeld . Het onderste en het bovenste zijn groter dan de drie middelste dit om de bouten niet te moeten doorzagen .

20141023_133319.jpg.49557c929576c0d537c36e1fc7af6d74.jpg

Ik heb de vleugel in 5 gezaagd doormiddel van een slijptol met een blad op van 1mm om een zo zuiver mogelijke snede te bekomen . Niet al te simpel .

Dan heb ik de randen van bramen en onzuiverheden ontdaan en ook de hoekjes opgekuist .

Ik wil de 5 stukken rond een buis plaatsen . Maar die is nu niet direct in de handel verkrijg baar . Dus van een grotere diameter een kleinere gemaakt door er een stuk tussen uit te zagen .

Om de stukken rond de nieuwe buis te kunnen monteren moesten 15 bouten er uit gehaald worden die doormiddel van silicone geborgd waren om niet los te trillen . Ook moest ik 81 pot nagels uitboren . De binnen kant van de buis van de bestaande vleugel glad schuiren want ik heb geen 1/2mm speling .

Dan alles een voor een over de nieuwe buis schuiven .

20141024_093507.jpg.d3ae115fc057b109c3b79fa0c0af5178.jpg

Ik wil de delen zo plaatsen dat de onderste tegenover de bovenste half om half staan . De drie middenste verdeeld in gelijke afstand tussen de onderste en de bovenste .

20141024_133113.jpg.2f52400583014d219c4aaa24e8f31cc6.jpg

De bouten heb ik er In geplaatst de 81 pot nagels nog niet eerst resultaat afwachten .

20141024_134928.jpg.cff244e8a97bd23e74566e870b56a790.jpg

Nu wachten op een beetje wind .

Ik heb nu min of meer een soort schoef gecreëerd. Zou het uitmaken als de molen met of tegen wijzerszin draad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik genoeg gedacht over het maken van een windmolen, maar dat blijft helaas bij de wens.

Dat heeft ook te maken met de kosten, met name de generator zelf.

 

Persoonlijk zou ik de onderdelen ontwerpen, en laten 3D printen bij een printstudio, of een goed model kopen.

(Ik heb natuurkunde gestudeerd, en ik begin er niet aan zonder goede ontwerpstudio/tekenprogramma en windtunnel/simulatie)

 

Een voordeel van de Darrieus (of Darrieus/Savonius combi) windmolen, is de stilte. Dat is 1 van de stilste, ten opzichte van het opgewekte vermogen.

Dat heeft met bovenstaande grafiek te maken.

 

Een goede windmolen heeft veel voeten in de aarde, en moet je echt bestuderen.

De goede generator, passend bij de omwentelingen en het koppel wat de rotor maakt bij de wind, die je daar hebt.

De goede omvormer/acculader passend bij de generator.

Er zijn ontwerpen die gebruik maken van een elektronische rem i.p.v. een mechanische. Een rem is een must.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd- @wiskers @Raycoupe @martin @ Kans @fragalot @Charlie . En ander geïnteresseerden .

Ik heb de vleugel gewijzigd . Of het nu gaat lukken weet ik nog niet het is hier nu praktisch wind stil of de weer goden ook tegen werken .

Wat heb ik gedaan .

De vleugel van de sokkel gehaald . En hem op mijn werk tafel gelegt .

20141024_133133.jpg.ea752bf165aa748c3272843e62fadcdb.jpg

20141023_131420.jpg.91da9c7f8aecde92d73001155a9e994a.jpg

De vleugel heb ik in 5 delen verdeeld . Het onderste en het bovenste zijn groter dan de drie middelste dit om de bouten niet te moeten doorzagen .

20141023_133319.jpg.49557c929576c0d537c36e1fc7af6d74.jpg

Ik heb de vleugel in 5 gezaagd doormiddel van een slijptol met een blad op van 1mm om een zo zuiver mogelijke snede te bekomen . Niet al te simpel .

Dan heb ik de randen van bramen en onzuiverheden ontdaan en ook de hoekjes opgekuist .

Ik wil de 5 stukken rond een buis plaatsen . Maar die is nu niet direct in de handel verkrijg baar . Dus van een grotere diameter een kleinere gemaakt door er een stuk tussen uit te zagen .

Om de stukken rond de nieuwe buis te kunnen monteren moesten 15 bouten er uit gehaald worden die doormiddel van silicone geborgd waren om niet los te trillen . Ook moest ik 81 pot nagels uitboren . De binnen kant van de buis van de bestaande vleugel glad schuiren want ik heb geen 1/2mm speling .

Dan alles een voor een over de nieuwe buis schuiven .

20141024_093507.jpg.d3ae115fc057b109c3b79fa0c0af5178.jpg

Ik wil de delen zo plaatsen dat de onderste tegenover de bovenste half om half staan . De drie middenste verdeeld in gelijke afstand tussen de onderste en de bovenste .

20141024_133113.jpg.2f52400583014d219c4aaa24e8f31cc6.jpg

De bouten heb ik er In geplaatst de 81 pot nagels nog niet eerst resultaat afwachten .

20141024_134928.jpg.cff244e8a97bd23e74566e870b56a790.jpg

Nu wachten op een beetje wind .

Ik heb nu min of meer een soort schoef gecreëerd. Zou het uitmaken als de molen met of tegen wijzerszin draad

 

Whaauw!, hier neem ik mijn petje (shit, heb geen petje) voor af.

Kan je Engels belabberd zijn, maar je heb 2 gouden handjes.

 

Natuurkundig gezien heb je nu een aanzienlijk betere constructie.

Je heb wel "iets" van verlies (18% gok ik) door het getande effect ipv een gelijkmatige tordering, maar de constructie moet nu met "een beetje" wind een stuk makkelijker ronddraaien dan de eerste versie.

 

De constructie zal nu uiteraard "tegen de klok" draaien maar dat maakt niks uit. TENZIJ de dynamo hier niet tegen kan, maar dan is het een kwestie van de overbrengen te voorzien van een lus.

 

Wat ik nog wel zit te bedenken is dat ik nu pas zie dat je complete constructie in PVC is

Hierdoor het voordeel dat de constructie licht is, maar het nadeel dat de kleinste variatie in windkracht de boel stil kan leggen.

 

Vergelijk het met een wasmachine. Daar zit een blok beton in om wastrommel stabiel te laten draaien.

Als je de stekker zou verwijderen terwijl de trommel ronddraai dan duurt het redelijk lang voordat hij zal stilstaan.

 

Uiteraard moet je geen blok beton in je verticale as monteren, maar wat gewicht (250 tot 500 gram op 2 of 4 punten) zou ervoor kunnen/moeten zorgen dat je wat meer beweging er in houd

 

Een veel betere vergelijking is http://nl.wikipedia.org/wiki/Pottenbakkersschijf

zonder de verzwaring zou je bij iedere voetbeweging een onderbreking krijgen van het ronddraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, je bent goed bezig zeg! Mooi gedaan... Ik denk dat het niet uitmaakt wat de draairichting is; tenslotte is het een richtingonafhankelijke rotor.

 

Wat me wel opvalt is dat de Savonius rotor in het centrum van de schoepen open ruimte heeft, zie de afbeelding hieronder.. hierin kun je de windkracht uitgedrukt in pijlen zien, verdeeld over de rotor.. De Savoniusrotor werkt bij lagere windsnelheden dan de Darriusrotor...

Heb je een taatslager aan de onderzijde of een groefkogellager om de axiale krachten op te vangen? En een toplager lijkt me hier wel gewenst..

 

800px-Savonius_Querschnitt_Dutch_txt.png

 

 

Het Geert ontwerp lijkt wel wat op deze ...

 

[video=youtube_share;qeRwmI1gLhI]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...